Lelievlet

Probleem opgelost! Ik heb het hele voorschot eruit gesloopt (moet nog wel even de overige lijm/houtresten wegschuren. De hele voorkant boven een pan met kokend water gehouden en zo de bodemplaten omhooggebogen. Alleen de punten van de kimplaten moeten nog verlijmd worden, de stukken van het "voorschot" (wat er nog van over is) tot bijna aan de punt zijn nu aan het drogen.

Een geval van: Het doel heiligt de middelen.

hout buigen

Martijn,

Toch nog even een paar opmerkingen over het buigen van hout.

Weken is OK, maar het hoeft niet perse in heet water. Koud water werkt ook, je moet alleen wat langer wachten. Ook voor triplex is dat geen probleem. Ik heb de huidgangen van de Marieje (de 1 op 20 versie) ook van triplex (3mm) gemaakt die ik heb laten weken ik koud water. Omdat ik niet precies wist wanneer ik weer een gang kon aanbrengen om te buigen lagen ze soms dagen lang in het water. Na drogen is geen enkele laag los gaan zitten.

Dan over het buigen zelf.
Hout laat zich in de richting "plat" vrijwel niet buigen. In de richting "haaks" is dat wel mogelijk.
Ik weet het, dit is lastig uitgelegd.
Omdat ik op dit moment even niet kan scannen het onderstaande probeersel:
Code:
                        buigen wil wel
                                 ^
                                 |
  buigen wil niet <--  {....plank / huidgang....}  --> buigen wil niet
                                 |
                                 v
                        buigen wil wel
Hopelijk maakt het duidelijk wat ik bedoel.

Wim

houtkleinzv7.jpg

Hier kijk je tegen de zijkant van een plaat hout aan. De plaat hout is de y-as. Wim bedoelt dat je deze plaat hout kunt buigen over de x-as, maar niet over de z-as (niet getekend).

1 = plaat hout

Snappez-vous?

ik denk nu dat ik het snap , zoals jou tekening in 3D kan ik hem niet naar me toe of van me af buigen

bedankt martijn

De Foto
kimplatenbijnahelemaalvlk1.jpg

Hier duidelijk dat het voorschot eruit is "gesloopt". De laatste paar centimeter van de stuurboord-kimplaat zijn nog niet verlijmd, maar dat was omdat m'n lijm op was (maar 25 ml).

Nadendichtgetweecomponentenlijmdkle.jpg

Ik heb het laatste stukje kimplaat vastgetweecomponentenlijmd (<-bestaat dit woord?). De openingen van de naden zijn nu ook dichtgelijmd (opgevuld). Ook zit nu het voorschot erin, de vorige was eruit gesloopt.
Hierna ga ik de lijmresten wegschuren, dat de houtplaten mooi in elkaar overlopen, een mooie gladde rand.

Maar nu zit ik met een vraag:

:?: Wat is het voordeel van schuren/plamuren, behalve dat het mooi glad wordt? :?:

Wordt je boot hier sneller van?

Als ik niet ga schuren/plamuren, dan doe ik er gewoon grondverf op aan de buitenkant, blanke lak aan de binnenkant en dan: Op weg naar Conrad.nl:lol:

Nu staat er :

Bestelling XXXXXXXX
Datum 15.05.2008
Tijdstip: 02:00 (???????)
Status: Uitgevoerd

Blijkbaar zijn ze gewoon erg traag bij conrad.
Nu maar wachten op de aflevering!

Oja, over de boot zelf: Hij is nu aan de buitenkant gegrondverfd, maar ik had wel erg veel gekliederd met 2k lijm, en je zag het heel goed door de verf heen. Daarom heb ik de uitvinding van de eeuw gebruikt voor modelbouw:

Schuurpapier! De raden zijn nu kaal, maar wel mooi glad, dus daar moet weer wat grondverf overheen en dan lichtjes opschuren.

Blije Martijn :-)

Laatst bewerkt:
Met een beetje mazzel heb je het vrijdag binnen, anders wordt het maandag.

Trouwens, nu vindt je het schuren misschien nog wel leuk, maar ik spreek je over een weekje nog wel;)

Ludo

Met een beetje mazzel heb je het vrijdag binnen, anders wordt het maandag.

Trouwens, nu vindt je het schuren misschien nog wel leuk, maar ik spreek je over een weekje nog wel;)

Ludo

Moet je nagaan waar ik door heen ga bij de botterstichting als jullie een modelbootje schuren al vervelend vinden.. :p

Hoi Allemaal,

Weten jullie waar je een aluminium strip kan krijgen van 3mm dik, 6 cm breed en ca. 30-35 cm lang? Want op internet kan je alleen maar stukken van een meter of nog veel meer krijgen!

Martijn,

Dat klopt dat zijn standaard maten. Je kunt in een metaal afvalbak gaan zoeken maar dan moet je net geluk hebben. Je kan beter een stuk van een meter kopen en dit op maat zagen want als je het laat zagen ben je nog meer geld kwijt...

Justin

Hoi Allemaal,

Weten jullie waar je een aluminium strip kan krijgen van 3mm dik, 6 cm breed en ca. 30-35 cm lang? Want op internet kan je alleen maar stukken van een meter of nog veel meer krijgen!

Ga gewoon eens bij techniek op school langs dan ofzo..

Back