Leprechaun vintage glider

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 4 jul 2019.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die hechting is tricky bij een hol profiel, kan ik van meepraten. Die strips lijken me een goede oplossing.
    Wat ook zou kunnen helpen is Oracover Iron-on adhesive. Een soort lak in een potje, mogelijk ook met kleefkracht bij verhitting. Ik wilde het gebruiken op mijn Up2you-vc, maar waar je ook zoekt het spul is niet op voorraad en ik wacht er nu nog op... voor het volgende model dan maar. Wel heb ik alle balsa waar folie op moest hechten gespoten met een spuitbus blanke lak (Action, kost een paar euro). Dat moet de hechting op die balsa vezels toch al iets verbeteren.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2020
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Is ook een methode om te weten.
    Ik heb de Balsaloc bij de hand Bart en smeer alle moeilijke delen in ;)
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Balsaloc... daar heb ik dan weer nooit van gehoord.... verkrijgbaar in modelbouwwinkels?
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ook lastig vrkrijgbaar maar een tijdje terug bij Hangar gehaald.
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    En anders ‘Stix-it’ van Sig
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De textiellijm van de action werkt ook heel goed! Insmeren, drogen laten en dan de folie of tissue er op strijken.
     
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt, er lopen nog meer draadjes over folie lijmen in dit forum.
    Nog een paar afwerkingen, schuren en dan gaan we bezig met de folie;)
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    verdunde witte houtlijm schijnt ook te werken, heb ik zelf echter nog niet getest.
     
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Een kleine update, de romp en elevator zitten in de folie.
    Voor de vleugels heb ik niet genoeg folie dus de onderkanten krijgen een minder gele kleur. Hopelijk valt dat niet al te erg op.
    Op dit moment is er geen folie meer te verkrijgen bij HK en dat zal nog wel even duren.
    Voor de blauwe moest ik ook al naar een adresje in Dl.
    Maar ok het eind komt in zicht.



    [​IMG]

    Op dit moment vliegen er al 2 in NL zie het filmpje
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    De Leprechaun is klaar voor de maiden.
    Nu is het wachten tot het veld weer open is.
    Hier een filmpje van het resultaat.

     
    demollie en Hans V vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig werk :thumbsup:
    Een vraagje wat is het gewicht vlieg klaar ?
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Vlieggewicht 2582 gram inclusief accu Zippy compact 3700 mAh 4S (343gr).
    Vleugeloppervlak is 114 dm2 je komt dan uit op 22,64 gr/dm2.
    Dat moet toch langzaam kunnen vliegen dacht ik.
    In de neus is totaal ca. 665 gram aan gewicht in gekomen door prop, motor, regelaar, sleep servo, ontkoppeling, ontvanger en accu. Je hebt dat gewicht wel nodig voorin.
    Met de accu is er nog iets te schuiven dus er zal vermoedelijk niets meer bij komen voor het juiste CG.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heeft de bouwinspecteur toestemming gegeven voor de maiden na de eindcontrole?
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ze had al snel door dat ze er niet in paste dus bleef veilig onder de vleugel.
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Afgelopen woensdag heeft de Leprechaun voor het eerst gevlogen.
    Je kunt in het filmpje zien dat er nog wel wat lood in de neus bij mag.
    De 2e en 3e vlucht heb ik er ca. 70 gr bijgedaan en toen vloog hij een stuk beter.
    Voor de volgende vluchten kan er nog wat meer bij.
    Ik heb genoten van het mooie rustige vliegbeeld.
    Project geslaagd !
     
    Hans V, Huibert, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was er niet bij maar hij laat zijn staart hangen en hij pompt, typisch geval van te voorlijk zijn.

    GJ
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit is ook weer zo een hardnekkig idee , hij pompt dus gewicht bijvoegen, het is het instelhoek verschil tussen vleugel en stabilo dat dit veroorzaakt samen met een te voorlijk zwaarte punt.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar als andere modellen wel goed vliegen dan kan het haast niet het instelhoekverschil zijn, hoewel het er wel zo uitziet, in eerste instantie ziet het er voor mij uit als te voorlijk.
    Ik ben er niet bij geweest want anders had ik het goed kunnen zien.
    Als ie snelheid maakt en hij gaat klimmen dan is het zeker het instelhoekverschil met waarschijnlijk een te voorlijk zwaartepunt.
    Even een strookje balsa van 1mm onder de achterkant van de vleugel leggen en dan kijken of ie neutraler vliegt, dat lood er wel eerst uithalen.

    GJ
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Doe er maar een grammetje bij. Dan hangt die s,avonds laat doodstil in de lucht.!!
    En de motor mag nog wel meer down. Met het minste vermogen om hoog heeft het meeste rendement.!!!

     

Deel Deze Pagina