Leren tekenen in Rhino, zelf ontwerpen en schaalmodellen bouwen

Hey Nando, lijkt dit al ergens op...? Probeer het te sweepen maar de rode omtrek van het model is helemaal aaneengesloten (closed rail) kan ik dat nog oplossen...?
64304824039481ae4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De rode rail met split command splitten en als cutting object de voorste en achterste doorsnede gebruiken.

Hey man weer bedankt, het werkt! Ben er verder mee gegaan maar loop tegen het volgende aan:

643048242c6853503.jpg

Waarom zijn er sommige verticale lijnen zo dicht op elkaar? Als ik het aantal Controle Points verander veranderd er daaraan niets.
En de achterste doorsnedes wilt Rhino niet erbij hebben bij het maken van rails... Geeft steeds aan van Failed to make surface. Als ik van de 7e tot laatste doorsnede wil Sweepen en ik druk op Enter laat het programma alles weer "los", niets is dan geselecteerd.
En zie het onderste plaatje, waarom steekt een gedeelte van de Sweep boven de rode omtrek uit? Heeft dat een rede of maakt het niet uit?

Reageer gewoon als je tijd en zin hebt, zie het niet als een verplichting ofzo...

Warom hij er boven uit steekt weet ik niet maar als je hem heb simplefied, en het aantal controle points hebt aangepast kan dit het gevolg zijn, het is namelijk niet meer een echte sweep(2).

En het aantal vertikale lijnen, ik maak me er niet druk om, die click bv. ziet ook zwart van de lijnen. Darom dat ik ze altijd uit zet in Properties.

Kun je het bestand mailen? Dan kan ik hopelijk zien wat er mis is, anders is het een beetje wild gokken.
Adres staat in me profiel.

.3dm ontvangen, als 1e heb ik hem op je grid gezet,waar je nul lijn begind met move naar 0,0,0 verplaatst. hij zweefde ergens in het niets.
Daarna je grid vergroot naar 1000mm file->properties...->Grid->Grid extends
Iets van een achtergrond vind ik wel zo prettig.

De reden dat na sweep2 alles zo enorm hoekerig is is omdat je rail's zo hoekerig zijn, je kunt opzich die rails simplefy'en of overteken (dat zou ik doen) het enige nadeel is dat je alle doorsnedes weer opnieuw moet plaatsen en scale'en.

Ook waren je doornedes wel perfect op de onderkant geplaatst maar bovenin raakte de rail de doorsnedes niet, dit kan je verhelpen door:
Commano scale, (ik doe alles in right view)
selecteer de omtrek die je wilt doen.
point of origon []int (en alleen die) waar hij wel klopt, onderin
point of first referance met []end (en alleen die)bovenaan midden in de doorsnede (erg ver inzoomen) en controleren in front view en perspective dat het wel de juiste plek is.
en dan point of second referance met [] int (en alleen die) waar hij de bovenste zou moeten raken weer controleren in front en perspective.

Als controle kun je de rail splitten met de doorsnede, kan dit niet dan raken ze elkaar niet.
Met join kun je gesplitte dingen weer 1 maken.

Nu heb ik nog een probleem met de doorsnede 3e van achtere. beetje vreemd maar ik kijk er vanavond of morgen wel naar.
Nu eerst vliegen, het weer is heerlijk!

Thanx man, kijk maar als je tijd hebt!!! Met dit alles ben ik al een heel eind op weg!!!

Deze is vooral goed:
als 1e heb ik hem op je grid gezet,waar je nul lijn begind met move naar 0,0,0 verplaatst. hij zweefde ergens in het niets.
Daarna je grid vergroot naar 1000mm file->properties...->Grid->Grid extends
Iets van een achtergrond vind ik wel zo prettig.

Dit dacht ik al, maar als je het echt schaal wilt hebben neem ik aan dat elk bochtje en kromming hetzelfde moet zijn..? Is ook geen probleem om opnieuw te scalen en plaatsen, wat ik je gestuurd heb is alleen om er een beetje handig in te worden, ga als ik min of meer kan modeleren het opnieuw maken!!
De reden dat na sweep2 alles zo enorm hoekerig is is omdat je rail's zo hoekerig zijn, je kunt opzich die rails simplefy'en of overteken (dat zou ik doen) het enige nadeel is dat je alle doorsnedes weer opnieuw moet plaatsen en scale'en.

Je hebt scalen en scalen, wat ik deed is als je het in procenten gaat belijken een verschil van 0,01% hooguit. Er is geen schaalbouwer in de wereld die daar naar kijkt. 1 keer met een schuurpapietje erover is veel erger.

Alles is zo ongelovelijk hoekerig dat alles overgetrokken moet worden, ik heb niet alle gedaan omdat dat gewoon niet nodig is, hier het resultaat.
Ik weet niet wel vliegtuig het is dus de achterkant heb ik maar zo gelaten.
1.jpg

WTF heb je ermee gedaan :-) ???? Het is een Saab J-29 Tunnan... Wilde eigenlijk een MiG21 doen omdat de doorsnedes volgens mij bijna allemaal gewoon rond zijn maar kon geen goede tekeningen vinden... kan je het mij terug sturen, dan kan ik misschien zien wat je ermee hebt gedaan. Was toevallig begonnen met overtekenen. Wat ik jou heb gestuurd: het origineel met WinTopo gevectoriseerd, opgeslagen en geopend in Rhino en de curves verbonden met "join" maar dan krijg je idd heel veel van die puntjes (nurbs?)... Heb het vandaag zoveel mogelijk uit 1 stuk proberen te tekenen... En gast, doe je eigen ding eerst he.. Ben allang blij als je af en toe een tip geeft!!!

Tja echt het enige wat ik gedaan heb is alles overgtrokken, die wintopo lijnen zijn echt te hoekerig, daarna weer op zijn plek gezet en ge sweep2't.
Maar ik denk dat je hem beter kan sweepen zonder cockpit en die er dan later opzetten.
En de staart waarschijnlijk ook zijn eigen sweep2 geven.

Je kan inderdaad best de cockpit en staart apart sweepen. Alles eigenlijk wat er als aparte stukken uit ziet. In het echt en op je model ga je dat ook niet in een keer proberen te doen.

Het beste kan je een curve voor de rug tekenen van aan de neus tot het achtereind van romp. Die curve moet voor een Tunnan helemaal convex zijn. Je trekt je niets aan van de rug, de staart of andere dingen die de curve 'verstoren' Voor de onderkant doe je dat ook. En je trekt deze door tot aan het achtereind van het vliegtuig. Even ver als de rug. Je moet ze dus verlengen voorbij de uitlaat. Dan sweep je met een 4tal cross sections en heb je een soort van opgeblazen cilinder. Daar kan je dan de uitsparing uitknippen voor de uitlaat, romprug maken en staart etc.

Hier is een heel goeie tutorial waar ik vliegtuigen met heb leren tekenen. Rhino Tutorial
Ik weet niet of hij al gepost is.

Ik heb ondertussen ook al wat met wintopo geexperimenteerd en hij maakt zeer complexe dingen (wat eigenlijk logisch is) Ik trace dus nog altijd mijn cross sections en de outline lijnen van de tekening.

Tom

53814829e9754b163.jpg

Je ziet hier de achterkant van een toestel. Links zie je 'front', rechts 'right'. Ik heb in front een doorsnede getekend van het uiteinde van het kielvlak. Nu wil ik in right die doorsnede hellen gelijk aan de hoek van het kielvlak. Hoe doe ik dat?

Als ik de curve selecteer en dan op F10 druk (show points) krijg ik veel te veel punten, ik wil gewoon het hele vlak in 1 keer kunnen hellen.. of wil ik dan iets wat niet kan?

Oke bedankt voor de tips!! Wat is "convex"? En hoe trek ik die lijnen met zo min mogelijk punten dan? Hoeveel punten heeft jouw trace dan Nando..? De doorsnedes trek ik over met cirkels en ovalen en die dan weer snijden... en sommige met van die buigende lijnen maar die hebben veel punten... en hoe maak jij dat blauwe surface Nando..?

Eerst ff hezik, hoe je die gelijk krijgt?
Ik neem aan dat hij boven al helemaal op de juiste plaats ligt, anders dat eerst doen.
Je kunt de control point uitzetten. (kan met en zonder, ik leg het uit zonder)
Het ding dat veranderd moet worden selecteren.
Dan de rotate command doen,
Center of rotation is het punt dat klopt, midden bovenin
als first referance point (in right view) midden onderin hetgeen dat rechtop staat.
En second referance point onder waar hij moet komen.
Nu staat hij schuin (vanaf right view gezien)

Nu zal je zien dat hij te kort is, met scale kun je dat oplossen maar je hebt waarschijnlijk een bepaalde brete bepaald dus om die gelijk te houden zou ik scale 1d gebruiken.

Selecteer het te scalen ding dan de scale1D command.
Origin point is het punt dat wel klopt, midden boven
First reference point is op het te korte ding midden onder
second reference point is onderaan in de hoek.

Oke bedankt voor de tips!! Wat is "convex"? En hoe trek ik die lijnen met zo min mogelijk punten dan? Hoeveel punten heeft jouw trace dan Nando..? De doorsnedes trek ik over met cirkels en ovalen en die dan weer snijden... en sommige met van die buigende lijnen maar die hebben veel punten... en hoe maak jij dat blauwe surface Nando..?

Convex??? wiki zegt dit Convex - Wikipedia, the free encyclopedia

Ik let er totaal niet op hoeveel het er zijn, zo veel of weinig als nodig is.
Ik gebruik Curve daarvoor (controle point curve) die vind ik het prettigst in de meeste gevallen.

Dat blauwe is gewoon ghost view met in properties de isocuve density -1 en als kleur blauw
ik zal hem je mailen maar dat betekend niet dat je het niet zelf ook moet kunnen. Gewoon als voorbeeld zien.

Ik ga (nu ik weet wel toestel het is) nog eens kijken maar dat duurt nog wel ff, ik moet nog een hele (electro) pylonracer in elkaar zetten voor zaterdag, dan is de wedstrijd...

Dan de rotate command doen,
Center of rotation is het punt dat klopt, midden bovenin
als first referance point (in right view) midden onderin hetgeen dat rechtop staat.
En second referance point onder waar hij moet komen.
Nu staat hij schuin (vanaf right view gezien)

ah ja, dat was 'm, dank je!

Gelijk een volgende vraag.. sweepen lukt mij nog niet goed.

Probleem 1.. ik heb een romp met een aantal doorsnedes. Al die doorsnedes zijn in feite boven en onder een boogsegment met rechte lijnen ertussen. De twee boogsegmenten en de twee rechte lijnen heb ik tot 1 curve gejoined.

Zo staan er 4 op een rij:
5381482aec895d64b.jpg

Nu wil ik sweepen. Ik selecteer de bovenste rail (wat 1 curve is), de onderste rail, en vervolgens de doorsnedes.. ik kies automatic en laat 'm sweepen. Wat krijg je dan? Je zou verwachten een rompvorm.. ik krijg dan dit:

5381482aed602c23c.jpg

Wat op zich een interessant experiment zou zijn, maar ik denk dat het minder goed zou vliegen :P

Goed.. dan maar de ruimtes tussen de doorsnedes afzonderlijk sweepen.. dat lijkt er al meer op.. ik pak even de 1e doorsnede na de cockpit en de 1e doorsnede voor het kielvlak.. van bovenaf gezien maakt hij dan zoiets:
5381482aeeaecbea5.jpg

De gele lijn is de rechte zijlijn zoals getrokken van doorsnede naar doorsnede. Zoals je ziet gaat hij met z'n sweep daar een 'S' omheen trekken.. ik wil gewoon een rechte zijkant, geen S erin.. hoe peuter ik 'm dat aan z'n verstand?

Saillant detail voor Nando.. let op de maatgeving.. deze romp is 1m96 lang ;) (en nee, dit zijn niet de doorsnedes zoals ik ze uiteindelijk wil)

Om te beginnen zou ik die staart niet meesweepen met de romp. Dat wordt veel te moeilijk en er zijn gigantische veel mogenlijkheden om door al die punten een vlak te trekken. Zeker als het aantal control points van de cross sections heel verschillende is.

Als je die S uit je rompvorm moet ge je het surface dat je in een keer sweept kleiner moeten maken. Per halve romp of per kwart romp sweepen. En de zijcurves er in betrekken.

Je kan ook proberen om curve network te gebruiken. Selecteer de cross sections achter elkaar en selecteer dan uw boven, zij, onder, zij curve. Of doe dit weer via kleiner surfaces.

Tom

Meer doorsnedes.. dan blijf ik aan het tekenen.. al plaats ik elke cm een doorsnede, dan nog wordt de zijkant geen rechte lijn. Ik hoor Nando praten over een hele romp swepen met 4 of 5 doorsnedes, dus vraag mij af hoe hij dat dan doet..

Ik snap sowieso al niet hoe rhino aan die wokkel komt als ik het geheel in 1 keer sweep.. ik heb de seam overal netjes op dezelfde kant van de doorsnede gezet. Alle doorsnedes hebben dezelfde hoeveelheid control points en al die control points zitten ook nog eens op dezelfde plek.

Kan ik Rhino niet op 1 of andere manier vertellen dat hij die zijlijn OOK moet volgen?

ik heb niet gezegd meer doorsnedes!

de doorsnedes die je hebt zijn voldoende. Als je die doorsnedes opdeeld in 2 of 4 stukken gaat het enkel gemakkelijker gaan omdat de complexiteit van het stuk dat rhino moet generern minder wordt.

T

Back