Leren tekenen in Rhino, zelf ontwerpen en schaalmodellen bouwen

Hier ik heb even snel getekend wat jij hebt gedaan en wat ik bedoel.

1ste prentje is wat jij hebt gedaan. Sweep 1 rail met bovenste curve als rail. Ik heb minder complexe curves en minder cross sections maar he ziet dat er iets raars gebeurt
rhino surface 1.jpg

2e is sweep 2 rail met boven en onder curve als rail. Die ziet er hier goed uit. Rhino gaat echter rechtstreeks van 1 cross section naar een andere met een vloeiende curve. 2 sections geeft een rechte, als je 3 cross sections neemt krijg je meestal al een soort van s of omgekerde s curve

rhino surface 2.jpg

3e ik heb een zijlijn bijgetekend. Deze staat een beetje bol. Ik heb de cross sections gesplit met de boven, onder en zijlijn. Daarna heb ik een curve netwerk gedaan met de bovenkant, zijlijn en de kwart cross sections. Nu sluit alles mooi aan. Je zou bijna hetzelfde resultaat bekomen als je een sweep 2 rail doet met de boven en zijlijn als rail en de cross section kwartjes als cross.

rhino surface 3.jpg

Het ding is, met curve network verdeeld hij de lijnen in evengrote stukken en maakt zo een netwerk met ongeveer gelijke mazen. Hierdoor krijg je een redelijk gelijkmatig vlak. Bij een sweep kijkt hij eerder naar het aantal controlpoint. Je ziet de isocurves soms de gekste dingen doen, zoals in jou prentje. (dit laatste is wat ik denk, dat is niet noodzakelijk juist he ;))

T

Ik deed een sweep2 met boven en onderrail en 2 cross sections.. dus dat was het niet. Ik zal eens kijken naar het splitten en curve networks.. bedankt!

Ik deed een sweep2 met boven en onderrail en 2 cross sections.. dus dat was het niet. Ik zal eens kijken naar het splitten en curve networks.. bedankt!

zonder die staart moet dat met sweep 2 rail ook lukken. Stoppen u railcurves aan u uiterste cross sections? En raken de rail curves de cross sections?

T

Ik ben zeker geen u he.. en nee de railcurves lopen door.. ze raken wel de crossections.

Dat brengt mij op het plan om de rails te splitten op de crossections, iets waar jij ook vast op aanstuurde :)

Ik ben zeker geen u he.. en nee de railcurves lopen door.. ze raken wel de crossections.

Dat brengt mij op het plan om de rails te splitten op de crossections, iets waar jij ook vast op aanstuurde :)

Jep, zodat de rail curve beperkt is tot de uiterste cross sections van het stuk dat je wil sweepen (of curve netwerken)

Ik gebruik ook meestal curve network en waar delen niet naar mijn zin zijn knip ik ze eruit en maak een nieuwe surface.
Ter illustratie de lappendeken van mijn Beaufighterromp:

Verder gaat het bij mij ook niet vanzelf:
Heb zo goed als mogelijk de locatie van de kanonnen bepaald (het voor-, zij en onderaanzicht uit de 3-view geven elk een andere locatie :mad:).
Als ik de cilinders wil splitten op de romp gaat het echter niet goed: De 'buis' is verfrommeld en zit 'verstopt'. Zie het onderste kanon.
Iemand een oplossing hiervoor?

Ben ff bezig geweest, heb eigenlijk geen tijd om te tekenen maar heb ff geprobeerd wat jij hebt gezegd...

6430482c86298c3ee.jpg

Wat is dat "curve network" dan? Heb ff gauw gekeken of het een command is maar als ik dat intik zie ik het niet...
Leuk om te zien dat het "los" gaat in dit topic... steek er een hoop van op! Bedankt jongens!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Verder gaat het bij mij ook niet vanzelf:
Heb zo goed als mogelijk de locatie van de kanonnen bepaald (het voor-, zij en onderaanzicht uit de 3-view geven elk een andere locatie :mad:).
Als ik de cilinders wil splitten op de romp gaat het echter niet goed: De 'buis' is verfrommeld en zit 'verstopt'. Zie het onderste kanon.
Iemand een oplossing hiervoor?

Héél raar dat de buis verstropt zit.

Soms gebeurt het bij mij dat hij niet wil splitten als de isocurves van verschillende vlakken die elkaar snijden samenvallen. Wat ik dan doe is een van die vlakken een heel klein beetje opzij verplaatsen zodat het wel lukt (in u geval het canon). Waarom dat dat bij u verstropt weet ik niet zo direct. Heb je het gesplit of getrimt?

@Gary,
Het commando heet Networksrf.

@W@CC0
Maakt niet uit of ik split of trim en ook bij het andere kanon lukt het niet.
Een cirkel projecteren op de romp en die splitten gaat zonder problemen.

Met Networksrf en het opdelen van de curves krijg je idd gelijk veel betere resultaten! Maar ik begrijp niet precies hoe het commando werkt, Rhino vraagt om een aantal curves aan te wijzen om een surface te maken, vervolgens zie je ABCD bij de curves staan en kan je 2 cijfers veranderen en dan krijg je vervolgens een heel mooi surface... Maar hoe werkt het precies? Ik kom er niet uit met "HELP"

Met Networksrf en het opdelen van de curves krijg je idd gelijk veel betere resultaten! Maar ik begrijp niet precies hoe het commando werkt, Rhino vraagt om een aantal curves aan te wijzen om een surface te maken, vervolgens zie je ABCD bij de curves staan en kan je 2 cijfers veranderen en dan krijg je vervolgens een heel mooi surface... Maar hoe werkt het precies? Ik kom er niet uit met "HELP"

Heb je "commandhelp" aan staan?
Ik vind dit een uitermate handige help, die een commando en de bijbehorende parameters goed en duidelijk uitlegt.

En de staart en cockpit is eigenlijk niets anders dan de romp...
Wat is ht probleem precies?

Na doorsnee H weet ik niet meer hoe ik verder moet gaan :-(
En de cockpit maken lukt ook niet echt, in de tutorial doet ie het wel leuk met een Me109 maar dat is een veel makkelijkere cockpit of is dat niet zo?

6430483efcbbce363.jpg

Zover ben ik...

6430484055ad4a5c4.jpg

Ik stuur je het bestand als je het goed vindt.. Stuur me je adres PB dan..

Back