Leren tekenen in Rhino, zelf ontwerpen en schaalmodellen bouwen

Gary27,

Gaat lekker zo je bent er flink ingedoken zo te zien.

Hoewel het overtrekken ook goed gaat, geef ik de voorkeur aan de de 3View omzetten met Wintopo van JPG naar dxf.

Je opent de dxf met Rhino en je hebt je 3view in cad staan en kunt ten alle tijden naar elk formaat.

Wat ik dan eerst doet is een 0-lijn uitzetten waar de Zij, Voor, Boven en meerdere aanzichten op elkaar worden uitgelijnd.

Zo heb je van de 3View 2D eigenlijk al een beetje een 3D basis neergezet.

Je kunt dan tevens de aanzichten op elkaars afmetingen controleren en aanpassen.

Ook heb je alle details van de 3V nog steeds in de tekening staan.

Ook nu zijn de lijnen nog niet super want het 3V bepaald ook nu de kwaliteit van je lijnen, maar het overtrekken gaat gemakkelijker en je kunt klikken op de punten/nodes van de lijnen.

Maak ook zoveel mogelijk lagen aan want het is erg pretig werken als je alles aan en uitkunt zetten.

Ton

Ja Ton, het gaat op zich wel. Er komt veel op me af en ik ben gewoon van alles aan het proberen. Ik heb WinTopo gedownload, wist niet dat zo een prgramma bestond zeg... wel knap. Bovenstaande is een duidelijk verhaal en ik ga ook daarmee aan de slag! Wat mij aanspreekt is dat ALLE details er idd op staan.
Ik heb nog geen 3D basis model gemaakt, maar vwb het overtrekken: is het gewoon "simpel" overtrekken tot je tevreden bent daarover en door naar de volgende stap? Die gedachte lijkt mij "simpel", voor mijn gevoel komt er meer bij kijken maja dat kan aan mij liggen..?

Wow, knap programma die wintopo. En freeware. Ik wist dat vectorisatieprogramma's bestonden, maar ik was er van overtuigd dat die allemaal heel duur waren.

Die pt heb je mooi getraced Gary

Tom

Weet iemand hoe ik de eigenschappen van een lijn kan veranderen als die eenmaal is getrokken? Bedoel dan kleur, dikte etc..?

Kleur door de properties command daar vallen die dingen in te stellen, maar een lijn (cuve) heeft geen dikte... wil je het een cilinder maken kun je denk ik het best een circel eromheen en sweep1 doen.

Ik heb het geprobeerd met WinTopo, alleen de zijkant, dit is 6/7 uur werk, is dat normaal? En is het wat...? Groen is nog niet af...
En wat moet ik doen als ik de boven- en voorkant af heb?

64304803d779c3275.jpg

Had ik het zijanzicht beter in de "right viewport" moeten tekenen? Is dit nog te herstellen...? Komt ervan als het laat is...
Heb er een 2D moedel van gemaakt en het andere gewist, kan dat ook of krijg ik er later problemen mee?
643048044df50e6fb.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Selecteren wat niet klopt dan Setpt en dan maar 1 as aanvinken dan klik waar hij moet (bv met Osnap-near en dan op een van de lijnen die wel goed staat.

En als je wilt veranderen hoe hij ligt kun je natuurlijk alles selecteren en rotate gebruiken met center of rotation 0,0,0 en over x en y 90 of 270 graden.

Ik vind 6 uur erg lang voor een paar lijnen, maargoed ik heb wintopo (nog) niet gebruikt en ik maak nooit echte schaal modellen , ik zet soms wel wat op de achtergrond maar dat is meer een richtlijn die ik niet superstrak volg.

Laatst bewerkt:
Oke dan, bedankt, het doet het!!! Waar zou ik zijn zonder het tofste forum van Nederland? Ja ik probeer alles nauwkeurig te doen maar ik begrijp dus dat ik voor semi-schaal niet zoveel moeite hoef te doen..? Heb jij al eens een vliegend model gebouwd Nando? En wat moet ik doen als ik de voor- en bovenkant het getekend?

Nee nog geen vliegend model... een die niet in de lucht te houden is wel. Samen met 2 anderen maar dat was met catia niet rhino.
PICT0055___Medium__.jpg

En veel onderdelen (motorsteuntjes, servoplankjes enz.) ook voor een groot deel met catia.
Met catia kan ik VEEL precieser tekenen het werkt 100% anders en -ik- zou er absoluut niet de buitenkant van een toestel mee kunnen teken.
Ik ben op het moment bezig een heli cockpitkap te maken. 0,0 schaal en het is eigenlijk gewoon een bal waar ik aan wat controlpoints heb getrokken... maar met de hulp van de freesmachiene (niet van mij) gaat dat binnenkort (de mal van) een echt kapje worden.

De volgende stap is doorsnedes maken , zo min mogelijk dat geeft het strakste resultaat. En dan sweep2, meestal zie je dan wat je moet aanpassen. Dat dan aanpassen en weer sweep2 wel eerst de oude sweep2-surface verwijderen.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee man nog niet gezien!! Maar is wel goed om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn.. bij mij ligt het ff stil, ben volop bezig met mn P51 en mn 4Star is startklaar gemaakt voor zondag :-)
Als de Mustang af is / als ik het ff heb gezien ga ik tekenen! Het is zowiezo mn bedoeling om na de P51 zelf een klein elektro kistje of iets in de grootte van een .40 motor te ontwerpen...
Ik ga jou draad zeker volgen!!!

Step four, basic 540 met kress 850.
Software buiten de ontwerp software is expert-mill met wat add-ons en deskproto om van stl (rhino kan dat maken) naar g-code te gaan.

Back