Li-Ion cellen voor modellen tot 35A continu

Ah ja, het was nog vroeg en net uit bed.
Maar ik heb nog nooit extra isolatie tussen cellen gebruikt en ook nog nooit in de industrie gezien.
En ook bij de A123 cellen, die ook regelmatig gecrasht zijn, ging het goed.
Er zit ook nog een lijmlaag tussen de cellen.

GJ
 
Bij de vroegere F5B NiCd en NiMh packs werden de kale cellen (krimpkous eraf, was te zwaar) ten opzichte van elkaar geisoleerd door een laagje kapton tape :)
 
Bij alle cellen waar ik tot nu toe mee heb gewerkt was de bestaande isolatie absoluut voldoende. Extra isolatie is niet echt nodig. Als het je een "beter gevoel" geeft moet je het doen maar nuttig is het niet echt.
Pas wel op bij het solderen want daarmee kan je die isolatie makkelijk beschadigen. In zo'n geval moet je natuurlijk wel voor nieuwe isolatie zorgen. ;)
 
Welnee, onzin, de cellen schuren niet tegen elkaar dus het spul slijt niet.
Enige extra isolatie die ik wel graag gehad had zou rond de punt van de pluspool zijn.
Soldeert wat makkelijker en is wat veiliger ivm de doorverbinders, maar dat was uitverkocht, dus dan maar zonder.
Ik heb alle scherpe kantjes van soldeer en verbinders nu gladgeschuurd en de meeste al met glasvezeltape bedekt.
Nu wachten op de balancerkabel en dan kan al het open ijzerwerk geisoleerd worden met tape en dan de krimpkous erom.
Ik denk dat ik het pakket op een plankje maak zodat ik aan de voorkant ergens onder kan schuiven en aan de achterkant borg met een vleugelmoertje.
Met 1 pakket zou ik 45 minuten moeten kunnen vliegen denk ik, als ik gewoon zuinig vlieg.
2e pakket erbij maken en je kan een hele dag vliegen zonder te laden.

GJ
 
Nee, het is een soort hittebestendig versterkt papier.
Maar het is al gesoldeerd en geen problemen.
Maar als NKON het gehad zou hebben dan zou ik het wel gebruikt hebben.

GJ
 
Hier hetzelfde idee naar aanleiding van de YouTube video.

2x 6S deze komt in mijn Avanti. Ben erg benieuwd naar het resultaat

f8eae79200cc181816016d823cf9840a.jpg
 
De postbode kwam langs met een envelopje.
Dus in 1 dag bezorgd door Hoellein en omdat ze normaal 4,95 verzendkosten rekenen maar het in een envelopje kon heb ik nog eens 3 euro retour gekregen.
Hoezo eerlijk zaken doen, Top!
Eerst even een tekeningetje gemaakt om geen fouten te maken.
CIMG4014.JPG



En voor de zekerheid ook de cellen maar even gemarkeerd (na 1 bak koffie ben ik nog niet helemaal helder).
CIMG4015.JPG


Eerst de cellen het verste weg gesoldeerd.
Dan kan de kabel mooi strak blijven.
Dus de kabel tussen de cellen door naar de andere kant geleid.
CIMG4017.JPG


En dan de andere kant, kabel is netjes recht zonder kronkels
CIMG4018.JPG


Daarna op de balancerstekker alle voltages gecontroleerd met de multimeter, daar heb ik 2 handen voor nodig dus geen foto.
Toen dat goed bleek heb ik alles op de lader aangesloten.
Mijn lader stond bij Li-Ion ingesteld op 4,1 Volt per cel, dat heb ik veranderd naar de specs van de INR cellen, 4,2 Volt per cel.
Niet heel duidelijk te zien.
CIMG4022.JPG


Kijken of de lader ze zag.. en ja alles klopt.
CIMG4024.JPG



En ik begin met ontladen met 3 Ampere naar 3 Volt per cel, daarna ga ik laden en kijken wat erin gaat.
Dan weet ik ongeveer wat ik er in een vlucht zeker uit kan trekken.
Dus wachten..
CIMG4025.JPG


GJ
 
Dus in 1 dag bezorgd door Hoellein en omdat ze normaal 4,95 verzendkosten rekenen maar het in een envelopje kon heb ik nog eens 3 euro retour gekregen.
Hoezo eerlijk zaken doen, Top!
Ja wacht ff, jij vertoeft in Duitsland, om het naar Nederland te krijgen duurt het toch minstens een dagje langer.

Voor wat betreft de verzendkosten dat klopt, als hun een goedkopere verzendmethode gebruiken, krijg je inderdaad de teveel betaalde poen terug.:)
 
Dat gaat lekker snel, vanaf 3,43 Volt per cel naar 3 Volt.

In de tussentijd ook de interne weerstand en celspanning per cel gefotografeerd.
Cel 1 is lager dan de rest, kan er ook aan liggen dat dat kabeltje het kortst is.
CIMG4026.JPG



Totale interne weerstand van de 4S2P
CIMG4028.JPG


Celspanningen zijn tot in de honderdsten gelijk, eens kijken hoe dat is na een paar keer gebruik.
Allemaal voor het nageslacht dit.. je kan het ook opschrijven maar nu staat het op foto.
CIMG4029.JPG

CIMG4030.JPG



Ontladen is klaar
962 mA eruit en na de belasting gaat de celspanning ook al weer oplopen (12,25 Volt).
CIMG4032.JPG


En nu gaat ie laden met 1C, dus 4 Ah
CIMG4033.JPG



GJ
 
Dit lijkt niet helemaal goed te gaan.
Uhhhh Gerben is oplettend..
Inderdaad, ik ging hier ook de fout in, ik zat met 4000 in mijn hoofd.
Maar toch het betoog.. kan je zien hoe stom ik ben.

Celspanning 4,01 V per cel, ongeveer.
CIMG4036.JPG

CIMG4037.JPG


Interne weerstand per cel, ook OK.
CIMG4038.JPG



Maar dan dit, hij is nog aan het laden maar er is al veel meer in gegaan dan de capaciteit.
5375 mA
Ik laat hem maar doorgaan, kijken wat er gebeurt en of ie wel op de afslagspanning van 4,2 Volt komt.
CIMG4039.JPG


Dus voor wie de eerste zinnen gemist hebben.. ik was in den oorlog (war).

Ik kom beneden, Charge End.
Lader uitegslagen op de beveiliging dat er teveel in gegaan is, dat kan ik instellen op de lader.
Er was 5395 ingegaan.
Dus nu alles gereset en de lader op 8A laadstroom gezet.
Hij gaat weer verder.
CIMG4041.JPG



GJ
 
Laatst bewerkt:
Heel vreemd.
Ik krijg deze error.
CIMG4042.JPG


Ik ben nu aan het ontladen en dan ga ik eens kijken wat ie doet als ik de spanning op 4,1 Volt instel.
4,2 Volt is het maximum dat de lader aan Li-Ion kan leveren, misschien dat ie een beetje in de war raakt daardoor?

GJ
 
Ja maar het zit er niet voor niets op.
Er staat ook een storage programma op voor Il-Ion.
Tijdens het bouwen af en toe even gekeken.
Bij 3,15 V per cel
CIMG4063.JPG



Heeft ie nu 6870 mA geleverd
CIMG4062.JPG


Bij zware belastingen zal dat anders zijn maar dat kan ik denk ik morgen of maandag zien, als de Unilog en sensoren geleverd zijn.

GJ
 
Hij is leeg
Valt me alles mee.
Ze gaan uit van een ontlaadspanning tot 2,5 Volt, ik ben tot 3 Volt gegaan.
Ze veren weer iets op na het ontladen, ze komen weer terug tot 3,15V
Maar als je door zou gaan tot 2,5 Volt per cel dan komt die 8000 mAh er wel uit.
CIMG4064.JPG


CIMG4065.JPG
CIMG4066.JPG



Nu eens kijken wat ie op het Lipo prgramma doet met laden.

GJ
 
Gerben even voor mij als onkundige.
Wat zijn dit nu precies voor cellen?
Ik bedoel wat is het voordeel tov lipos?
 
Bert.. Gert-Jan.. ja je haalde ons altijd door elkaar.
Ik ben de knapste van de 2.. en ben een paar keer bij je thuis geweest.

Lipo's kunnen bij een crash ontbranden en sommige hebben ook angst dat ze bij laden kunnen ontbranden.
Een Lithium Ion cel heeft een metalen behuizing dus is minder kwetsbaar.
Is ook veilig met laden (voor zover een accu laden veilig is).
En je kan hem eigenlijk ook tot 0 Volt ontladen, hij is minder kritisch dan een lipo.
Dus vergeet je ze een keer op storage te laden of vlieg je ze een keer helemaal leeg zijn ze niet stuk, zoasl lipo's.
En het grootste voordeel voor mij nu is dat ze per milliampereuur mAh lichter zijn dan lipo's.
Ik ben een lichtgewicht Bellanca aan het bouwen van 170cm die ik als testbed wil gebruiken voor bepaalde electronica.
ik wil zo lang mogeliijk kunnen vliegen met zo min mogelijk gewicht.
Vandaar de keuze voor de lithium ion.
En het is weer eens wat anders...

GJ
 
En ze zitten weer vol in 67 minuten op Lipo laadstand.
4,2 Volt, geen uitval. 7492 teruggeladen, is als uit het boekje...
Ik heb een setup staan die op de grond iets van 45A trekt, maar dat doet ie op zeeniveau en ik weet niet wat dat hier is.
Dus toch maar even wachten op de Unilog met sensoren.
Anders is het giswerk

CIMG4068.JPG


CIMG4069.JPG



GJ
 
Back
Top