Li-Ion cellen voor modellen tot 35A continu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door GJVO, 24 jun 2020.

  1. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Sorry Gert Jan voor het verwisselen van je naam.
    Ik weet wel wie je ben.;)

    Ik begrijp nu de uitdaging.
    We volgen het weer op de voet natuurlijk.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je alweer vliegplannen?
    Iets op de bouwplank?

    GJ
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.413
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zit je dus ruim onder de specs. Cel kan 35A volgens datasheet, en zelfs 45A bij temperatuurbewaking.
    Met het 2P pack zit je op 22.5A/cel.

    Capaciteit valt iets tegen vond ik in eerste instantie. Maar als je de ontlaadcurve bekijkt, zal die 0.5 lagere afslagspanning inderdaad nog wel wat mAh brengen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar ik heb niets wat zwaarder is.
    Dus dan moet het maar.
    De 4000 mAh is gebaseerd op ontladen tot 2,5 Volt en 1C ontlading.
    Measured DC IR at 4A in fully charged condition

    Maar ik ben natuurlijk weer in de war want ik heb met iets van 0,5C ontladen omdat het 2P is.
    Ben echt benieuwd wat het kan leveren onder echte belasting.
    Denk dat een lipo het beter doet als je kijkt naar de bruikbaarheid in modelbouw.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2020
  5. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is echt gek jaren super fanatiek geweest maar dat was in 1 keer over.
    Nee plannen heb ik niet.
    Althans nu niet maar dat kan best nog eens veranderen.
    Ik heb nu tenminste een ruimere auto.;)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Unilog en stroomsensor zijn binnen dus maar meteen even de motor laten lopen.
    Het motortje is een 35-36-09 van Roxxy met een APC-E van 11x5,5
    Mag 30A aan maar ik heb nooit zo'n problemen om er iets meer uit te halen.
    Dus even een minuutje (ongeveer) volgas laten lopen.
    Ik had berekend dat ie statisch iets van 40A zou trekken.
    Was iets minder, kan wel komen omdat ik hier op 500 meter hoogte zit.
    Maar na een minuutje draaien was de motor best heet, dus toch maar ietsje kleiner proppen, 10x5 of 10x6 of zo.

    Hier is de grafiek.
    De cellen storten wel iets in maar ze zijn eergisteren geladen en ze zijn koud, ze stonden in de kelder.
    Blauw is voltage, staat rechts, rood is amperage, staat links.
    Een lipo zou rond de 14,4 volt zitten onder belasting, dus het valt heel erg mee.
    INR.JPG

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.909
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Laatste update voordat ze waarschijnlijk vrijdag gaan vliegen.
    Krimpkous zit er omheen, NKON leverde vandaag het pakje.
    135mm breed krimpkous.
    Ik heb het er dubbel omheen gedaan.
    Totaal gewicht nu 599 gram.
    En het vliegtuig is zo gebouwd dat als ik het erin leg het exact in evenwicht is.
    Alleen nog even 2 servostekkers solderen en alles in de zender zetten en dan kan ie de lucht in.

    CIMG4095.JPG

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina