Li-Ion cellen voor modellen tot 35A continu

Sorry Gert Jan voor het verwisselen van je naam.
Ik weet wel wie je ben.;)

Ik begrijp nu de uitdaging.
We volgen het weer op de voet natuurlijk.
 
Dan zit je dus ruim onder de specs. Cel kan 35A volgens datasheet, en zelfs 45A bij temperatuurbewaking.
Met het 2P pack zit je op 22.5A/cel.

Capaciteit valt iets tegen vond ik in eerste instantie. Maar als je de ontlaadcurve bekijkt, zal die 0.5 lagere afslagspanning inderdaad nog wel wat mAh brengen.
 
Ja maar ik heb niets wat zwaarder is.
Dus dan moet het maar.
De 4000 mAh is gebaseerd op ontladen tot 2,5 Volt en 1C ontlading.
Measured DC IR at 4A in fully charged condition

Maar ik ben natuurlijk weer in de war want ik heb met iets van 0,5C ontladen omdat het 2P is.
Ben echt benieuwd wat het kan leveren onder echte belasting.
Denk dat een lipo het beter doet als je kijkt naar de bruikbaarheid in modelbouw.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Heb je alweer vliegplannen?
Iets op de bouwplank?

GJ

Het is echt gek jaren super fanatiek geweest maar dat was in 1 keer over.
Nee plannen heb ik niet.
Althans nu niet maar dat kan best nog eens veranderen.
Ik heb nu tenminste een ruimere auto.;)
 
De Unilog en stroomsensor zijn binnen dus maar meteen even de motor laten lopen.
Het motortje is een 35-36-09 van Roxxy met een APC-E van 11x5,5
Mag 30A aan maar ik heb nooit zo'n problemen om er iets meer uit te halen.
Dus even een minuutje (ongeveer) volgas laten lopen.
Ik had berekend dat ie statisch iets van 40A zou trekken.
Was iets minder, kan wel komen omdat ik hier op 500 meter hoogte zit.
Maar na een minuutje draaien was de motor best heet, dus toch maar ietsje kleiner proppen, 10x5 of 10x6 of zo.

Hier is de grafiek.
De cellen storten wel iets in maar ze zijn eergisteren geladen en ze zijn koud, ze stonden in de kelder.
Blauw is voltage, staat rechts, rood is amperage, staat links.
Een lipo zou rond de 14,4 volt zitten onder belasting, dus het valt heel erg mee.
INR.JPG


GJ
 
Laatste update voordat ze waarschijnlijk vrijdag gaan vliegen.
Krimpkous zit er omheen, NKON leverde vandaag het pakje.
135mm breed krimpkous.
Ik heb het er dubbel omheen gedaan.
Totaal gewicht nu 599 gram.
En het vliegtuig is zo gebouwd dat als ik het erin leg het exact in evenwicht is.
Alleen nog even 2 servostekkers solderen en alles in de zender zetten en dan kan ie de lucht in.

CIMG4095.JPG


GJ
 
Hoi GJ,

Ben erg benieuwd naar je ervaring met het pakket wat je heb samengesteld. Toevallig al een test vlucht gemaakt?

Gr Coen
 
Ja, ik heb er een tijdje geleden mee gevlogen maar niet in de vlucht gemeten.
Het model is waardeloos, trekt naar 1 kant en wil niet rechtsom maar alleen linksom.
Ik had al een stukje ergens op dit forum geschreven, onderstaand nogmaals.
Dat volgende week is deze week maar ik heb het model even kaalgetrokken om te kijken waar het probleem nu zit, daarna kan ik er hopelijk wel mee vliegen.
Dit was taxien op het veld, paar keer een aanloop genomen maar ik moest het steeds afbreken omdat ie naar 1 kant trok.
Toen toch maar doorgetrokken en het was even spannend, hij stond te veel down en ik denk dat de V stelling van de vleugel niet klopt, naar rechts ging ie alleen maar op 1 oor hangen en naar links wilde die wel, geholpen met richtingroer.
Dus ik heb hem een minuut of 5 in de lucht gehad en was toen weer blij dat ie aan de grond stond.
Maar onderstaand dus het verhaal, ik had iets bij "accu voor lange vliegtijden FVP" gezet.


Ik heb gisteren voor het eerst met de Samsung INR 21700-40T gevlogen.
Belasting ongeveer 5C (4S2P).
Ik heb nog niet in de vlucht gemeten, wilde eerst zien of het model wel vloog.
Maar ze houden best goed hun spanning te horen aan het toerental.
Bij aanvang van de vlucht 16,8 Volt.
Na een minuut of 5 vliegen en wat taxien op de grond was de spanning 16,7 Volt.
Volgende week zal ik de Unilog en shunt ertussen hangen, meten is weten.
Maar het lijkt veelbelovend als je lage C waarden trekt.

GJ
 
Gisteren ook de maiden gehad met 2x 6S inr21700-40T in mijn freewing Avanti.

Ik vloog deze kist normaal met een 6S LiPo.

Ik heb voor deze setup, eerst een behuizing geprint, waarin de 6 cellen passen. Zie de foto als resultaat. Voordeel hiervan is dat iedere cel makkelijker zijn warmte kwijt kan.

83ad0cf479a60ddc2798df512b7e194b.jpg


De cellen heb ik parallel geladen, je mag deze cellen laden tot 4,2 volt. (Als een LiPo)

75e04d6927c8dd16ee701b6dbdef1147.jpg


De setup in de Avanti, 8000 mAh mee ipv de 5000mAh LiPo. Zwaartepunt is gelijk gebleven, aangezien deze setup even zwaar is als de LiPo die ik gebruik.

49d72e5a464313f83efa2df28da0688e.jpg


Ik heb in de Avanti een stroomsensor zetten, waarmee ik via de telemetry de opgenomen stroom doorkrijg. Hiermee dus perfect te bepalen hoeveel capaciteit er verbruikt is. De widget op mijn frsky X10S verteld exact hoeveel er nog beschikbaar is.

De eerste vlucht met deze accu ging goed, na 8 minuten geland. Ik had toen ongeveer 5800mAh verbruikt.
De piekstroom opname lag op 96 ampere, de pakketten waren na het vliegen aardig warm vergelijkbaar met mijn LiPo. Iets meer als handwarm.

Zijn de prestaties vergelijkbaar met de LiPo aandrijving: niet helemaal, het piekstroomverbruik lag bij een LiPo op 105 ampere. Voor mijn gevoel had de kist meer power met het gebruik van de LiPo, want door het stroomverbruik wel kan worden bevestigd.
Ik vermoed dat dit komt door de celspanning, deze zal ik de volgende vlucht ook meten en vergelijken.

Al met al, ben ik erg blij met deze setup, je kunt immers veel langer vliegen! Het verminderde Volgas vermogen is iets waar je tijdens het vliegen weinig van merkt. Alle figuren zijn nog steeds simpel te vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Deze accu's hebben geen overdruk ventieltje, een lipo ook niet, maar die zit in een gevouwen zakje en die kan uitzetten.
Ik weet niet hoe deze accu's zich houden als er meer dan 35A uit getrokken wordt gedurende een langere tijd dan een piekje.
96A / 2 is een meer dan wat er gespecificeerd staat als maximale ontlaadstroom.
 
Deze type accu’s mag je continue belasten tot 45 ampere, zolang de temperatuur van de cel maar onder de 80 graden blijft. De piekbelasting mag zelfs 70 ampere zijn, gedurende 1 seconde.

Daarbij vlieg ik niet continue volgas.
Mooie aan de Avanti is, is dat er nog voldoende ruimte is om nog een 6S toe te voegen.
 
Ik heb nu ook een vlucht gedaan met de lions. Na 8 minuten vliegen waren de cellen 3.45v......alleen doordat ik de esc niet had geprogrammeerd als accutype Nimh ging het
model steeds langzamer. Nu heb ik het geprogrammeerd met low cut off en nimh als cellen. Nu moet ik lager qua voltage kunnen zonder dat esc ingrijpt.
Je moet volgens mij tot 2.9 volt kunnen gaan tijdens belasting.
Ik zie op mijn lader wel dat de totale weerstand redelijk hoog is voor de lions. Is dat gebruikelijk?
 
Even een vraagje. Laad je deze op als a123 cellen of als lipo. Las dat deze het liefste tot max 4.10v per cel geladen worden? Mijn laptop is stuk dus kan geen andere lader pre charge settings inladen..
 
Even een vraagje. Laad je deze op als a123 cellen of als lipo. Las dat deze het liefste tot max 4.10v per cel geladen worden? Mijn laptop is stuk dus kan geen andere lader pre charge settings inladen..
Moderne lion Cellen laad je tot 4.2, dus gewoon het Lipo programma.
 
Dank je wel. Stel het is een oudere? Zat bij een auto van mijn zoontje.
 

Bijlagen

  • 16030513907698380324193049203298.jpg
    16030513907698380324193049203298.jpg
    203,8 KB · Weergaven: 234
Miko, mooie houders heb jij voor je accu’s geprint. Ik ben op dezelfde manier bezig maar vraag me af of je deze in pla of een ander materiaal hebt geprint? Pla is nogal temperatuur gevoelig, asa is dan een beter materiaal.
Bevallen de accu’s nog steeds nu je er wat langer mee vliegt?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top