Gisteren ook de maiden gehad met 2x 6S inr21700-40T in mijn freewing Avanti.
Ik vloog deze kist normaal met een 6S LiPo.
Ik heb voor deze setup, eerst een behuizing geprint, waarin de 6 cellen passen. Zie de foto als resultaat. Voordeel hiervan is dat iedere cel makkelijker zijn warmte kwijt kan.
De cellen heb ik parallel geladen, je mag deze cellen laden tot 4,2 volt. (Als een LiPo)
De setup in de Avanti, 8000 mAh mee ipv de 5000mAh LiPo. Zwaartepunt is gelijk gebleven, aangezien deze setup even zwaar is als de LiPo die ik gebruik.
Ik heb in de Avanti een stroomsensor zetten, waarmee ik via de telemetry de opgenomen stroom doorkrijg. Hiermee dus perfect te bepalen hoeveel capaciteit er verbruikt is. De widget op mijn frsky X10S verteld exact hoeveel er nog beschikbaar is.
De eerste vlucht met deze accu ging goed, na 8 minuten geland. Ik had toen ongeveer 5800mAh verbruikt.
De piekstroom opname lag op 96 ampere, de pakketten waren na het vliegen aardig warm vergelijkbaar met mijn LiPo. Iets meer als handwarm.
Zijn de prestaties vergelijkbaar met de LiPo aandrijving: niet helemaal, het piekstroomverbruik lag bij een LiPo op 105 ampere. Voor mijn gevoel had de kist meer power met het gebruik van de LiPo, want door het stroomverbruik wel kan worden bevestigd.
Ik vermoed dat dit komt door de celspanning, deze zal ik de volgende vlucht ook meten en vergelijken.
Al met al, ben ik erg blij met deze setup, je kunt immers veel langer vliegen! Het verminderde Volgas vermogen is iets waar je tijdens het vliegen weinig van merkt. Alle figuren zijn nog steeds simpel te vliegen.