Li-Ion cellen voor modellen tot 35A continu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door GJVO, 24 jun 2020.

  1. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Sorry Gert Jan voor het verwisselen van je naam.
    Ik weet wel wie je ben.;)

    Ik begrijp nu de uitdaging.
    We volgen het weer op de voet natuurlijk.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je alweer vliegplannen?
    Iets op de bouwplank?

    GJ
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.423
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zit je dus ruim onder de specs. Cel kan 35A volgens datasheet, en zelfs 45A bij temperatuurbewaking.
    Met het 2P pack zit je op 22.5A/cel.

    Capaciteit valt iets tegen vond ik in eerste instantie. Maar als je de ontlaadcurve bekijkt, zal die 0.5 lagere afslagspanning inderdaad nog wel wat mAh brengen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar ik heb niets wat zwaarder is.
    Dus dan moet het maar.
    De 4000 mAh is gebaseerd op ontladen tot 2,5 Volt en 1C ontlading.
    Measured DC IR at 4A in fully charged condition

    Maar ik ben natuurlijk weer in de war want ik heb met iets van 0,5C ontladen omdat het 2P is.
    Ben echt benieuwd wat het kan leveren onder echte belasting.
    Denk dat een lipo het beter doet als je kijkt naar de bruikbaarheid in modelbouw.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2020
  5. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is echt gek jaren super fanatiek geweest maar dat was in 1 keer over.
    Nee plannen heb ik niet.
    Althans nu niet maar dat kan best nog eens veranderen.
    Ik heb nu tenminste een ruimere auto.;)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Unilog en stroomsensor zijn binnen dus maar meteen even de motor laten lopen.
    Het motortje is een 35-36-09 van Roxxy met een APC-E van 11x5,5
    Mag 30A aan maar ik heb nooit zo'n problemen om er iets meer uit te halen.
    Dus even een minuutje (ongeveer) volgas laten lopen.
    Ik had berekend dat ie statisch iets van 40A zou trekken.
    Was iets minder, kan wel komen omdat ik hier op 500 meter hoogte zit.
    Maar na een minuutje draaien was de motor best heet, dus toch maar ietsje kleiner proppen, 10x5 of 10x6 of zo.

    Hier is de grafiek.
    De cellen storten wel iets in maar ze zijn eergisteren geladen en ze zijn koud, ze stonden in de kelder.
    Blauw is voltage, staat rechts, rood is amperage, staat links.
    Een lipo zou rond de 14,4 volt zitten onder belasting, dus het valt heel erg mee.
    INR.JPG

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Laatste update voordat ze waarschijnlijk vrijdag gaan vliegen.
    Krimpkous zit er omheen, NKON leverde vandaag het pakje.
    135mm breed krimpkous.
    Ik heb het er dubbel omheen gedaan.
    Totaal gewicht nu 599 gram.
    En het vliegtuig is zo gebouwd dat als ik het erin leg het exact in evenwicht is.
    Alleen nog even 2 servostekkers solderen en alles in de zender zetten en dan kan ie de lucht in.

    CIMG4095.JPG

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  8. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi GJ,

    Ben erg benieuwd naar je ervaring met het pakket wat je heb samengesteld. Toevallig al een test vlucht gemaakt?

    Gr Coen
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb er een tijdje geleden mee gevlogen maar niet in de vlucht gemeten.
    Het model is waardeloos, trekt naar 1 kant en wil niet rechtsom maar alleen linksom.
    Ik had al een stukje ergens op dit forum geschreven, onderstaand nogmaals.
    Dat volgende week is deze week maar ik heb het model even kaalgetrokken om te kijken waar het probleem nu zit, daarna kan ik er hopelijk wel mee vliegen.
    Dit was taxien op het veld, paar keer een aanloop genomen maar ik moest het steeds afbreken omdat ie naar 1 kant trok.
    Toen toch maar doorgetrokken en het was even spannend, hij stond te veel down en ik denk dat de V stelling van de vleugel niet klopt, naar rechts ging ie alleen maar op 1 oor hangen en naar links wilde die wel, geholpen met richtingroer.
    Dus ik heb hem een minuut of 5 in de lucht gehad en was toen weer blij dat ie aan de grond stond.
    Maar onderstaand dus het verhaal, ik had iets bij "accu voor lange vliegtijden FVP" gezet.


    Ik heb gisteren voor het eerst met de Samsung INR 21700-40T gevlogen.
    Belasting ongeveer 5C (4S2P).
    Ik heb nog niet in de vlucht gemeten, wilde eerst zien of het model wel vloog.
    Maar ze houden best goed hun spanning te horen aan het toerental.
    Bij aanvang van de vlucht 16,8 Volt.
    Na een minuut of 5 vliegen en wat taxien op de grond was de spanning 16,7 Volt.
    Volgende week zal ik de Unilog en shunt ertussen hangen, meten is weten.
    Maar het lijkt veelbelovend als je lage C waarden trekt.

    GJ
     
    coen_l vindt dit leuk.
  10. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    31
    Gisteren ook de maiden gehad met 2x 6S inr21700-40T in mijn freewing Avanti.

    Ik vloog deze kist normaal met een 6S LiPo.

    Ik heb voor deze setup, eerst een behuizing geprint, waarin de 6 cellen passen. Zie de foto als resultaat. Voordeel hiervan is dat iedere cel makkelijker zijn warmte kwijt kan.

    [​IMG]

    De cellen heb ik parallel geladen, je mag deze cellen laden tot 4,2 volt. (Als een LiPo)

    [​IMG]

    De setup in de Avanti, 8000 mAh mee ipv de 5000mAh LiPo. Zwaartepunt is gelijk gebleven, aangezien deze setup even zwaar is als de LiPo die ik gebruik.

    [​IMG]

    Ik heb in de Avanti een stroomsensor zetten, waarmee ik via de telemetry de opgenomen stroom doorkrijg. Hiermee dus perfect te bepalen hoeveel capaciteit er verbruikt is. De widget op mijn frsky X10S verteld exact hoeveel er nog beschikbaar is.

    De eerste vlucht met deze accu ging goed, na 8 minuten geland. Ik had toen ongeveer 5800mAh verbruikt.
    De piekstroom opname lag op 96 ampere, de pakketten waren na het vliegen aardig warm vergelijkbaar met mijn LiPo. Iets meer als handwarm.

    Zijn de prestaties vergelijkbaar met de LiPo aandrijving: niet helemaal, het piekstroomverbruik lag bij een LiPo op 105 ampere. Voor mijn gevoel had de kist meer power met het gebruik van de LiPo, want door het stroomverbruik wel kan worden bevestigd.
    Ik vermoed dat dit komt door de celspanning, deze zal ik de volgende vlucht ook meten en vergelijken.

    Al met al, ben ik erg blij met deze setup, je kunt immers veel langer vliegen! Het verminderde Volgas vermogen is iets waar je tijdens het vliegen weinig van merkt. Alle figuren zijn nog steeds simpel te vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020
  11. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    Deze accu's hebben geen overdruk ventieltje, een lipo ook niet, maar die zit in een gevouwen zakje en die kan uitzetten.
    Ik weet niet hoe deze accu's zich houden als er meer dan 35A uit getrokken wordt gedurende een langere tijd dan een piekje.
    96A / 2 is een meer dan wat er gespecificeerd staat als maximale ontlaadstroom.
     
  12. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    31
    Deze type accu’s mag je continue belasten tot 45 ampere, zolang de temperatuur van de cel maar onder de 80 graden blijft. De piekbelasting mag zelfs 70 ampere zijn, gedurende 1 seconde.

    Daarbij vlieg ik niet continue volgas.
    Mooie aan de Avanti is, is dat er nog voldoende ruimte is om nog een 6S toe te voegen.
     
  13. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb nu ook een vlucht gedaan met de lions. Na 8 minuten vliegen waren de cellen 3.45v......alleen doordat ik de esc niet had geprogrammeerd als accutype Nimh ging het
    model steeds langzamer. Nu heb ik het geprogrammeerd met low cut off en nimh als cellen. Nu moet ik lager qua voltage kunnen zonder dat esc ingrijpt.
    Je moet volgens mij tot 2.9 volt kunnen gaan tijdens belasting.
    Ik zie op mijn lader wel dat de totale weerstand redelijk hoog is voor de lions. Is dat gebruikelijk?
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Emmen
    Even een vraagje. Laad je deze op als a123 cellen of als lipo. Las dat deze het liefste tot max 4.10v per cel geladen worden? Mijn laptop is stuk dus kan geen andere lader pre charge settings inladen..
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    Groningen
    Moderne lion Cellen laad je tot 4.2, dus gewoon het Lipo programma.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Emmen
    Dank je wel. Stel het is een oudere? Zat bij een auto van mijn zoontje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    Groningen
    Lastig te zeggen. 7.4 lijkt me goed voor 4.2v max.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina