Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Zo.. een vaginaal klusje gedaan..

Zo was de triplex mal:
5381494ab0dd05a16.jpg

En zo is ie nu:
5381494eb07a2859c.jpg

Bij de aileron zit er een foutje in; de driehoek op de plek waar de roerhoorn moet komen is te ver doorgetrokken, voor de rest ben ik tevreden ermee. Ik gebruik een smallere frees dan het grote voorbeeld in deze, daar is wel rekening mee gehouden.

Als er mensen zijn die dit na willen doen.. als ik het kan, kan iedereen het, maar hou er rekening mee dat het met triplex wel veel werk is. Het is makkeljiker om het te doen zoals het de vd. Vechten; namelijk met een depron mal.

Daarnaast bedacht ik mij toen ik zo ongeveer klaar was dat ik mij de helft van het werk had kunnen besparen. Het geheel is symmetrisch, dus ik had maar de helft vd. vleugel en romp hoeven doen. Nou ja, al doende leert men.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er 2 bouwen, 1 gefreeste en 1 'as is'. Het zelf snijden heeft in elk geval alvast de grootste winst gebracht. Zonder de strips depron die langs de zijkant moesten, woog het originele kitje ca. 55 gram. Ik heb er nu een zelf gesneden adh van de mal en die komt op 43,5 gram. Dat is de eerste 12 gram winst tov. de originele. Saillaint detail is daarbij dat dat lichter is dan de zelfgesneden nexus of de originele nexus-kit.

Vanavond kort tijd gehad voor de eerste 'echte' testvleugel. Dit wordt nog niet de uiteindelijke vleugel, ik ga er nog eentje maken. Reden is dat ik nog niet helemaal tevreden ben, er moeten aan de mal nog een paar kleine foutjes bijgevijld worden en ik ben er nu achter dat je soms iets langzamer moet frezen, anders smelt het depron in je freesje en krijg je toch wat rafelige randjes her en der. Toch, al met al, voor een eerste poging ben ik zeker niet ontevreden:

538149500bfbf0bb8.jpg

De vleugel is stijver dan ik verwacht had, zo gruwelijk veel verschil met een ongefreeste vleugel is er niet. Dat valt dus mee.

De vleugel woog, voor het frezen, 12.07 gram. Na het frezen weegt ie 9.8 gram. DAt is dus 2.13 gram besparing op de vleugel zelf. Op het hele kistje verwacht ik op deze manier rond de 8 gram te besparen, waarmee het kale depron op zo'n 36 gram uit zou moeten komen.

Als ik dan mijzelf even rijk reken:
Depron: 36 gram
motor: 14.5 gram
prop: 3.1 gram
regelaar:3.9 gram
ontvanger:4.2 gram
lipo: 14 gram
servo's: 12 gram
carbon: 5 gram
lijm/tape: 5 gram
overige: 5 gram

Dan kom ik totaal uit op 102.7 gram. Uiteindelijk valt het altijd tegen, maar de 110 gram moet dus wel haalbaar zijn. Dan zou ie toch 25 gram lichter zijn dan mijn oorspronkelijke elipsia.

Ziet er prima uit, om na de eerste testvlucht inverted de klasieke fout te maken van vol up...... kan je meteen weer een nieuwe bouwen. Repareren zit er met een dergelijk uitgefreesd model niet meer in vrees ik.

De klassieke fout van vol up heb ik nog nooit gemaakt.. een van de weinige. Ik heb die reflex gelukkig niet.

Ik zeg het wel altijd fout, als coach kan ik dus een ramp zijn. Als iemand inverted vliegt en ik zie een dalende lijn, zeg ik 'up', en dat krijg ik er maar niet uit. Ook als ik het beschrijf aan mensen zeg ik het continu fout :P

Voordeel van de mallen, is dat het maken van een nieuw model niet gruwelijk veel tijd meer kost. Het snijden/frezen van een compleet toestel kost in totaal iets meer dan een uur, als je gewoon doorwerkt. Het maken van de mallen valt op zich ook nog wel mee, ik denk dat ik er een uur of 4 aan besteed heb. Ik heb eerst met een freesje (dremel) de overgetekende delen uit een plaat triplex gehaald, ietwat aan de ruime kant. Daarna met schuurlatten en/of dremel met schuurtonnetje afgewerkt. Daarmee ben je een uur zoet. Dan aftekenen van je freespatroon, weer een uur. Uitfrezen/afwerken van alle freespatronen, 2 uur.

Het snijden van een nieuw model zonder te frezen, ben je in een kwartier wel mee klaar.

De klassieke fout van vol up heb ik nog nooit gemaakt.. een van de weinige. Ik heb die reflex gelukkig niet.

Ik zeg het wel altijd fout, als coach kan ik dus een ramp zijn. Als iemand inverted vliegt en ik zie een dalende lijn, zeg ik 'up', en dat krijg ik er maar niet uit. Ook als ik het beschrijf aan mensen zeg ik het continu fout :P

Je bent per slot van rekening ook "maar" een mens :smile:

Ziet er al goed uit.

Wat voor freesje gebruik je? Zat namelijk te denken hoe je dat doet met langs de randen afgaan. Depron is maar 3mm dik dus dacht dat je dan met het freesje ook het hout mee neemt in de geleiding.

Up roepen als iemand laag over komt op het veld is altijd grappig :lol:

Nou ik heb de mal eerst gebruikt om 2 'tussenstukjes' te maken:
53814950d97f7db0d.jpg

Dat zijn twee plaatjes depron restmateriaal op elkaar. Daarop komt de mal en er onder het te frezen depron. Het freesje kan dan met het asje over het hout lopen, anders verspaan je idd je mal mee, dat gebeurd nu niet dus

53814950d97f59ca9.jpg

En zo ga je dan frezen..

53814950d97f323cd.jpg

Oh ik heb dit allemaal niet zo bedacht hoor.. zoals in de topicstart staat.. ik kijk het slechts af van anderen :)

Nou het is verbazingwekkend hoe open en direct je antwoord krijgt als je bv. Fam. vd Vecht vraagt hoe ze iets gedaan hebben.. en dan natuurlijk vol gas naar huis en nadoen maar :)

En, nou ja, laten we eerlijk zijn, om dit te doen hoef je gelukkig geen raketgeleerde te zijn..

sterker nog.. een bepaalde mate van geestelijke ongezondheid (gekte) is er wel voor nodig :P

Ja, ik vertrouw mijn eigen weging niet.. het is een vrij klein weegschaaltje en zo'n plaat blijft niet bepaald uit zichzelf staan ofzo.. zal ook wel rond de 110 gram zitten gok ik.

Ik heb van de week een nieuwe Yak55m gemaakt voor Urlien, mijn yak was uit een zware plaat gemaakt en weegt maar liefst 9 gram zwaarder met exact dezelfde onderdelen, dat is best veel op 135 gram:D

Back