Bert, het 2e model was zeker niet te slap. Het 1e wel, maar die heb je nooit in handen gehad.
Ik heb goed opgelet wat je deed als je het model oppakte en waar je voornamelijk naar keek was de stijfheid halverwege de vleugel. Dat was inderdaad een achillishiel van het model, wat overigens wel op te lossen was, maar de moeite niet was. De stijfheid was overigens gelijk voor een wel- of niet gevreesd model. Overigens is het je misschien niet opgevallen, maar ik heb de click ook kort in handen gehad, en die was niet of nauwelijks stijver te noemen. Ook niet raar, want de constructie was nagenoeg gelijk.
Dat het mogelijk was er strak mee te vliegen, heb ik meerdere malen laten zien. De fouten die je in mijn wedstrijdprogramma's zag, waren mijn stuurfouten, niet de fouten in het model.
Dat gezegd hebbende, ik ben het wel met je eens dat uitfrezen voor een B of C vlieger niet nodig is en dat het gewicht ook niet zoveel uitmaakt, de Elipsia kan het hebben. Dat is ook nooit de insteek geweest van mijn 'lichter-maak-operatie', ik deed dat omdat ik het leuk vond, niet omdat het nou zo nodig was.
De gouden elipsia van de 1e lichting is naar mijn mening wel degelijk te zwaar. Donuts geeft een vlieggewicht op in de specificaties, wat met die 1e versie praktisch niet haalbaar is. Verder heb ik er meerdere piloten (bv. Raymon Fraters) over het gewicht van de gouden versie horen klagen.
De gele versie is nooit te zwaar geweest.