Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

  1. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg

    Hoezo zijn ze dan te zwaar?
    Ik heb dit jaar met de gouden versie in de B gevlogen en hij was er toch goed voor leek me zo?
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Veel te zwaar t.o.v. een ander kleurenschema......
     
  3. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Niet alle gold edition Elipsia's zijn te zwaar, had ik begrepen. Het zou beperkt zijn tot een enkele serie.

    EDIT: Misschien kan Bert hier duidelijkheid over geven?
     
  4. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    De oudere serie zou te zwaar geweest zijn.De nieuwere heeft er als het goed is geen last van.Mocht je geen goude Elipsia willen dan heb je altijd nog de zilvere of de gele.
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Inderdaad, er zijn wat zwaardere Donuts modellen in de handel terecht gekomen. Overigens is dat geen enkel probleem voor C en B klasse vliegers. Het grotere gewicht speelt dan nog geen enkele rol. Pas bij het A programma, vooral gevlogen in de kleinere hallen zoals in Duitsland en Nederland, mag het model niet te zwaar zijn.

    Ik moet zeggen dat het model van Hezik veel te slap geworden was om strak mee te vliegen, dan deed de gele Elipsia van de winnaar van de C klasse het een stuk beter met een flink stuk meer gewicht.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Bert, het 2e model was zeker niet te slap. Het 1e wel, maar die heb je nooit in handen gehad.

    Ik heb goed opgelet wat je deed als je het model oppakte en waar je voornamelijk naar keek was de stijfheid halverwege de vleugel. Dat was inderdaad een achillishiel van het model, wat overigens wel op te lossen was, maar de moeite niet was. De stijfheid was overigens gelijk voor een wel- of niet gevreesd model. Overigens is het je misschien niet opgevallen, maar ik heb de click ook kort in handen gehad, en die was niet of nauwelijks stijver te noemen. Ook niet raar, want de constructie was nagenoeg gelijk.

    Dat het mogelijk was er strak mee te vliegen, heb ik meerdere malen laten zien. De fouten die je in mijn wedstrijdprogramma's zag, waren mijn stuurfouten, niet de fouten in het model.

    Dat gezegd hebbende, ik ben het wel met je eens dat uitfrezen voor een B of C vlieger niet nodig is en dat het gewicht ook niet zoveel uitmaakt, de Elipsia kan het hebben. Dat is ook nooit de insteek geweest van mijn 'lichter-maak-operatie', ik deed dat omdat ik het leuk vond, niet omdat het nou zo nodig was.

    De gouden elipsia van de 1e lichting is naar mijn mening wel degelijk te zwaar. Donuts geeft een vlieggewicht op in de specificaties, wat met die 1e versie praktisch niet haalbaar is. Verder heb ik er meerdere piloten (bv. Raymon Fraters) over het gewicht van de gouden versie horen klagen.

    De gele versie is nooit te zwaar geweest.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2009
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zeg nee, dan krijg je er 2:p
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik had het over het model wat je in Markelo bij je had, dat was toch enorm veel zwakker dan de Click, waar we toen alweer voor 1,5 gram extra koolstaven in de vleugels hadden gezet.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Ik heb de click in Markelo niet in handen gehad, dus daar durf ik niets over te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat met het model wat ik in Markelo bij mij had, prima een C of een B programma strak mee valt te vliegen. Misschien kan het qua model beter, het kan natuurlijk altijd beter, maar beweren dat ie 'veel te slap was om strak mee te vliegen', is naar mijn mening een incorrecte weergave van de feiten.

    Voor de rest maakt het ook niet uit, het was niet mijn bedoeling er een wedstijd van te maken wie het verst kan plassen.. dat zou vanuit mijn optiek ook niet verstandig zijn, want dat verlies ik sowieso ;)
     

Deel Deze Pagina