Nog even een laatste foto.
Stef
Stef
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Omdat ik nog steeds geen verdeel schijf heb doe ik de verdeling om de draaibank uitzetten (centerpons in de beitelhouder). Deze dan boren en na het op maat draaien de gaten naar buiten uitfrezen zodat de ketting mooi afrolt.
Hallo Stef,
En al handel in het modelbouw spul, of valt het toch wel tegen.
Ik zag in Bemmel dat de ketting wel erg snel breekt. Dit verbaast me eerlijk gezegt ook niet, omdat er wel erg weinig vlees om de ogen van de pennen zit. Ik zou de ketting zelf uit 10x5mm op zijn kant maken. De gaten 4mm en 5mm, en dan heb je nog 2,5mm materiaal rond de ogen zitten. In het 5mm gat pers je een messing buisje (5x0,45) welke zo breed is dat deze gelijk in het tweede deel van de schakel valt zodat de schakels beter in een lijn blijven en je hebt een veel breder schanierpunt waar ook minder snel vuil bij kan komen. Het is maar een idee.
Hallo allemaal,
Deze week op een schaal 1:1 aan het werk. Dus even geen werkplaats.
Even wat uitleg,
De kraan van Arnold had voorheen andere schakels. Deze schakels waren los van de platen en met M2 bouten samengebouwd tot een plaat. De schakels waren 6mm hoog met een pen van 3mm. Dit ging goed totdat We erachter kwamen dat de boutjes M2 kromtrokken en uit de ketting kwamen zetten als de het sprocket voor een verhoging stond. Je krijgt dan net als in het echt dat alle kracht op de voorste plaat komt, de kraan rust dan op 1 plaat aan de voorzijde en een paar aan de achterkant. De rest hangt vrij. Denk hierbij aan het oprijden van een drempel of draglinschot.
Ik heb voor Arnold toen platen en ketting uit een stuk gefreesd waarbij de kettinghoogte uitkwam op 5,5 mm. Achteraf te laag, maar daar denk je niet aan als je materiaal hebt liggen en je het spul vlot wilt afleveren. De pennen bleven 3 mm. Omdat de pennen geperst in het gat zitten zijn de gaten van de buitenste kettingschalm op 2,98 mm geruimd. Dit geeft samen met de 5,5 mm hoogte veel spanning op het gat. De pennen bleken na meting ook 3,01mm. De gaten die uitgescheurd zijn zijn ook de gaten waar de pen in vastgeperst zat.
Tevens is het vermogen van de aandrijving van de kraan van Arnold in verhouding veel te groot. Allemaal geen excuus, maar wel een goede leergang.
Ik sprak deze week een oude draglinemachinist die vroeger in de polder dezelfde problemen met kettingschakels hadden.
De rupsen blijven in ontwikkeling tot ik iets goeds heb. De aanhouder wint zeg ik maar. Voor platen 1:16 wordt de ketting 6mm hoog (gelijk aan de echte hoogte)
De platen van Scale-art zijn inderdaad heel mooi. Ik heb ze gezien op de beurs in Dortmund. Alleen vindt ik het jammer van het grote gat in het midden.
Groet Stef