Liebherr 954 schaal 1:10

Piet,

Ja zoiets dacht ik al. Omdat hydro motoren tegenwoordig zo compact zijn door de hoge werkdrukken, heb je niet veel plek meer nodig, en kunnen ze rechtstreeks aan het planetair vastgebout worden.

Zo erg is het toch niet dat het model iets anders in elkaar steekt dan de echte.
Je kan toch nog steeds voor de ketting aandrijving gaan. Ik zou dan wel een planetaire vertraging in de naaf bouwen, zodat de krachten op de ketting niet zo groot is. De ketting dan wel goed wegwerken. Ik zou zeggen waterdicht (met keerringen enzo), dan weet je zeker dat er ook geen zand in komt.

Maar laat ik Sandor zijn topic maar niet te veel "vervuilen" met andere berichten.

Over Sandor zijn machine gesproken, Heb je al een idee wanneer hij klaar moet zijn?
 
Hallo,

deze week weer iets verder gekomen met de onderwagen voor Arnold,
En Piet, ik heb je kritiek ter harte genomen, en de kettingkast dicht gemaakt. (zie foto)
Het geheel weegt nu 15,5 kg. En dan komen straks de rupsen er nog bij.
Die zijn ook klaar....dacht ik. Ik ben alleen vergeten twee uitsparingen te frezen voor de aanhakende rupsplaat. Nooit meer aan gedacht.
Morgen even een programmaatje schrijven en alle 270 platen even frezen.

hier nog wat foto's.

kijk even door de roestige plaat heen, die wordt straks netjes gespoten.

Stef
full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na enige tijd in het bijmerpark op een schaal 1:1 gezeten te hebben heb ik dan hier wat vooruitgangen geboekt met het liebherr 954 onderstel.
PS, heb in Amsterdam ook nog een middagje op een Caterpillar dumper 740 gezeten. En ik kan je verzekeren dat voelt als speelgoed. Je geeft gas, en zo'n ding gaat gewoon de bult op. Een woord super.

Vandaag de helft van alle rupsplaten de schakelgaten moeten nafrezen. Het bleek dat bij het monteren van de schakel en plaat toch een kleine afwijking opgetreden is. Als je dan die platen aanelkaar schakelt krijg je een grote bocht. Wel makkelijk als je de bocht naar rechts wil maken, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

Het blijkt dat de maatnauwkeurigheid zeer precies komt.

Hier volgt een foto van de eerste rupstest.
full



en een detailfoto van het aandrijfwiel
full


(hoe krijg ik trouwens meerdere foto's tegelijk in een item geplaatst)

Op youtube heb ik een kort filmpje staan waar je kan zien hoe deze rups draait met motor. Ik weet niet af je ook een filmpje kwijt kan op dit forum??
Link is [media=youtube]bINp7NS8L08[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Mooi stukje vakwerk hoor, het is een mooie onderwagen geworden, samen met de rupsplaten !

Ik heb even naar het filmpje gekeken, maar draaien de rupsen niet te snel ????

Meerdere foto's te gelijk plaatsen kan je via Photo-Bucket.
Wel eerst de footo's verkleinen naa 640x480, want anders komen ze niet goed op het beeldscherm en worden ze automatisch verkleind, wat niet zo mooi is.
 
Goedemorgen,

Piet de rupsen draaien inderdaad iets te snel. Nu lijkt het op dat filmpje sneller dan in het echt. Misschien omdat mijn fototoestel het niet zo snel kan volgen ofzo.
Maar we (Arnold en ik) willen eerst de bovenwagen eropzetten en afmaken. Ik heb wel rekening gehouden dat ik de tandwielenverhouding kan wijzigen. Het hele vertragingsgedeelte kan je er zo uittrekken. Dan kan je met wat gesleutel de boel wel aanpassen.

Ik weet nog wel dat het moeilijk was om ergens vanuit te gaan. Arnold wilde er vlot achteraan kunnen lopen, en ik heb alles vanuit de 1:1 schaal teruggerekend. Daaruit hebben we toen een gemiddelde genomen.

Nou ja, je kan hem nu ook als tankonderstel gebruiken.

Ik krijg nu ook wel vraag naar stalen tracks voor onze tankvrienden. Met name van de oudere tanks zoals Tiger 1 en Tiger 2 zijn er geen stalen tracks.

Groet Stef
 
Nou ja, je kan hem nu ook als tankonderstel gebruiken.

Ik krijg nu ook wel vraag naar stalen tracks voor onze tankvrienden. Met name van de oudere tanks zoals Tiger 1 en Tiger 2 zijn er geen stalen tracks.

Groet Stef

Môge,

Ziet er goed uit,petje af (zodra ik weet waar ik hem een half jaar geleden gelaten heb..)

Maar over die tracks:in principe zijn alle metalen tracks te koop/leverbaar bij diverse leveranciers(kijk alleen maar op ebay......)ALLEEN zijn deze tracks gegoten en niet gefreest.
Ik wil je niet aanvallen of tegenspreken.........
Voor de duidelijkheid;het gaat in dit geval om de standaard tamiya schaal 1/16.

Succes,

Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Weet je zeker dat dat stalen platen zijn? De meeste, eigenlijk allemaal, die ik gezien heb zijn gegoten van een aluminiumlegering.
Daar heb ik ook over gedacht om dat te gaan doen. Maar staal geeft uiteindelijk precies de beweging weer van een rups zoals dat is bij een graafmachine. Ook het geluid is van een kraan. Je hoort dus alles ietwat piepen en kraken.

Ik ben nu wel aan het denken om deze platen in de vorm te walsen. Je krijgt dan een hardere plaat en waarschijnlijk iets bewerkingsvriendelijker.

Stef
 
Hallo,

Weet je zeker dat dat stalen platen zijn? De meeste, eigenlijk allemaal, die ik gezien heb zijn gegoten van een aluminiumlegering.
Daar heb ik ook over gedacht om dat te gaan doen. Maar staal geeft uiteindelijk precies de beweging weer van een rups zoals dat is bij een graafmachine. Ook het geluid is van een kraan. Je hoort dus alles ietwat piepen en kraken.

Ik ben nu wel aan het denken om deze platen in de vorm te walsen. Je krijgt dan een hardere plaat en waarschijnlijk iets bewerkingsvriendelijker.

Stef

Hoi Stef,

Gegoten van een zinklegering,maar in mijn geval (de tankjes)gaat het meer om het gewicht en beweging,waardoor hij realistischer rijdt..........(kost wel weer je gearbox......maar je wil wat)

En in dat gepiep en gekraak heb je gelijk.....
Even over die foto;mooi stukje vakwerk....

Succes,

Jan
 
Hallo lezers,

Vandaag de tweede rups eropgelegd. Daarna meteen in de tuin gezet. De kracht is wat matig, maar dat komt door mijn voeding. Die levert gewoon niet genoeg vermogen.

Ding weegt genoeg, dat zie je ook aan de sporen in de grond.

full


en nog even een linkje naar de youtubesite voor de beweging. Graag geen commentaar op de laatste 2 seconden.
[media=youtube]6TTLNO1t6UQ[/media]

groet Stef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tsja.. helaas de reclame van draadloze stroom is nog niet in praktijk waar gebleken ;). *kon het niet uitlaten sorry stef ;)

maar snelheid vind ik zeer meevallen hoor?? een kraan is geen racemonster he...

en het geluid tsja dichter bij the real deal kom je niet denk ik.

ziet er erg mooi uit allemaal stef ;) leuk speelgoed :P *volgens marktplaats dan :roll:

EDIT: sorry moet beter lezen dacht dat je de snelheid bedoelde maar je bedoelde de kracht... oops :shame:
 
Laatst bewerkt:
Tja, de snelheid lijkt toch redelijk goed te zijn. Ik ga morgen even kijken wat ie nou precies doet bij 12 en 24volt.
Een goede leer voor de volgende. Dat wordt een Cat 325 onderwagen schaal 1:16

Groet Stef
 
Hallo Stef,


De onderwagen rijdt mooi, ook de afwikkeling van de rupsketting is mooi, maar mij lijkt de snelheid wel wat te hoog !!!

Als je een grotere vertraging gebruikt zal de kracht ook zeker wat toenemen !!

Mooie stukje modelbouw-vakwerk hoor, (Volvo)petje af !!!
 
Hallo Piet,

De snelheid is waarschijnlijk iets te hoog, maar zeker niet teveel. Als ik nu de rupsplaten over de sprocket hoor lopen is dat hetzelfde geluid als dat ik zelf in een echte kraan zit en op hoge snelheid rijd. Het is zeker grappig te horen hoe dat geluid lijkt op een echte kraan, dat had ik niet verwacht.

Uiteindelijk heb ik rekening gehouden in de tandwielkast om wat te rommelen met de vertraging.
Ik denk ook dat we dat gaan doen, want Arnold (waar de kraan voor is) wil een sterke kraan hebben.
Morgen nog eens goed met de stopwatch kijken wat de snelheid is.

groet Stef
 
Vandaag de grond van de rupsen gespoten die er gisteren met de eerste test in de tuin is blijven plakken.
full


groet Stef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

De onderwagen liebherr 954 is klaar. Arnold heeft hem gisteravond opgehaald. Gisteren nog het een en ander aan tests gedaan. Door grind gaat het probleemloos. Grindbrokken komen wel tussen de sprocket, en dan veert netjes het tegenwiel terug. Moeten nog iets straffere veren in, maar dat is nazorg.
In het zand en gras rijdt hij gewoon zoals het moet, ook zware grond is geen probleem.
Evenals met een echte kraan blijft de grond tussen de ribben plakken.
Op youtube kan je filmpjes zien hoe het rijden in grind gaat. Ook is daar te zien hoe hijeen helling van 45 graden probleemloos neemt. Motoren zijn eigenlijk te zwaar voor dit project.

full


Even wat cijfers:
Totaal gewicht onderwagen 25,5 kg
Gewicht 1 rups 2,5 kg
Breedte 430mm
Lengte 530mm
Hoogte 115mm
Grondhoogte 50mm
Aantal platen 132 stuks
2 Motoren bij 10 volt op vlakke ondergrond vragen ca 15watt
Snelheid bij 24 volt 8mtr/min

Foto van onderwagen bij vijver:
full


Ik ga een tweede onderwagen op deze schaal bouwen met iets bredere platen (80mm)

Vooralsnog dank voor jullie aandacht voor dit topic. Ik zal Arnold vragen of hij foto's hier neer wil zetten van het geheel. Want hij heeft werkelijk een beest van een kraan gemaakt. Samen met deze onderwagen vormt het een mooi geheel denk ik.

Stef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top