Liebherr LTM 1090

Ik heb wat gestoeid met dat programma. ( de test versie dan) alleen het probleem was vooral de 30 minuten te kort is om wat te doen xP.

EDIT: maar even een oude versie opgeduikeld ergens... en dit geeft wel veel duidelijkheid dus we gaan er even mee stoeien!

Laatst bewerkt:
Snap ik even weer niet :(
Je kunt in elk geval maar 1 functie tegelijk bedienen, want als en 2 circuits tegelijkertijd aangestuurd zouden worden, dan gaat de pomp opbrengst tóch naar het circuit met de minste weerstand.
Dat is niet het geval als je proportionele kleppen gebruikt, maar dat ga jij zeker niet doen in een model!
Ik zal je schema vanavond nog weleens een beetje aanpassen, en zien wat je ervan denkt.. Oepps, dat had ik beter moeten weten........:( sorry....
Cor

EDIT: Mijn hydrauliek ventielen tekening bied wel de mogelijkheid om enigzins proportioneel aan te sturen.

Voor nu het aangepaste hydrauliek schema aan de hand van de fluidsim tool:
r8v33n.png

2lazbf4.png

Laatst bewerkt:
Juist dat [hierboven] is de nette uitvoering van wat ik inmiddels aangepast had:

ophanging6001_zpsbbb79395.jpg

Maar je heb niet zoveel kleppen nodig: alle stempelbeams kunnen op 1 klep, want die moeten volledig in of volledig uit, bespaart je 3 kleppen; de stempels moeten wel afzonderlijk bediend kunnen worden, maar bij voorkeur ook per paar, dus 2 tegelijk, daar moeten we nog even naar kijken.
Dat overdruk ventiel moet direct na de pomp, en niet na de lift cilinder.
Ook moet hij een dumpleiding naar de tank hebben.
Slangbreuk ventiel vergeten?

Proportioneel sturen? ik denk dat je met elektrische kleppen gaat werken, dus dat zijn normaal gesproken beng-beng ventielen.
Als je al een variabele opbrengst wilt hebben, bijvoorbeeld voor de lift, dan is de beste methode hier misschien het pomp toerental te regelen van bv 25>>100%.
Maar je hebt het principe goed door nu :D

Maar wat zijn die eerste 8 cilinders?
Of is dat alleen maar een test opstelling/teken ervaring?
Cor

Misschien een voor de hand liggende vraag, maar wordt de cylinder voor de giek (arm) ook hydraulisch? Of wordt dat ook een spindel principe? Ik was destijd pneumatisch begonnen , maar had na realisatie al door dat dit niets werd. Daarna m.b.v. een draadend m8 kon ik m'n arm van 4,5 mtr. optillen. Zelfs vanuit horizontaal liggende stand.
Dus kracht zat en geen enkele vorm bij lekage van neer komen.

@helicor,
Was een overdrukventiel vergeten in de tekening :oops:
De tweede is een druk begrenzings ventiel, de onderbouw werkt waarschijnlijk straks op een lagere druk dan de mast.
de 8 cilinders zijn die van mijn stempelarmen. Deze schuiven 2x uit en dus 2 cilinders per arm. Overigens wil ik die wel apart houden omdat je niet altijd in de situatie bent dat je alle armen rondom volledig kan uitschuiven. Dit geldt tevens ook voor de stempels. Dan maar liever paar ventielen extra.
De ventielen worden overigens met een servo aangestuurd dus geen bang bang sturing ;). Kan de ventielen gecontroleerd aansturen.

Nog wel 1 belangrijke vraag, mag de retourleiding van de hydrauliek onderin de tank zitten? dit omdat ik anders de werking van mijn schokbrekers verlies omdat er lucht terug aangezogen wordt in de lijn.

En/of is het misschien verstandig om dit anders aan te leggen met een eigen retourleiding vanaf de B aansluiting naar de tank. (waarvan ik vermoed dat een eigen leiding alleen maar voordelen heeft alleen heb ik dan 2 filters nodig of mag het filter ook aan de pomp kant geplaatst worden?

is er eigenlijk een manier om 4 cilinders gelijktijdig te sturen en ook apart te kunnen sturen? Dus 4 ventielen tegelijk aansturen. en daarna ook per stuk kunnen aan te sturen. Gaat voornamelijk om mijn stempels daarin die wil ik als geheel omhoog laten komen en vervolgens kunnen fijn stellen.

@Marco polo,
Hoofd cilinder (mast) wordt hydraulisch deze heb ik al liggen hier. Met mechanisch red ik de slag niet en kom ik mogelijk ook in de problemen met de kracht die nodig is.

Laatst bewerkt:
De tweede is een druk begrenzings ventiel, de onderbouw werkt waarschijnlijk straks op een lagere druk dan de mast.
Dat heb je toch niet nodig?de druk loopt niet verder op dan de weerstand van het systeem, dus als er geen hogere druk dan 20 bar NODIG is, dan komt die er gewoon niet.
Zoiets is alleen nodig als je de daardoor veroorzaakte krachten wilt beperken, en dat zie ik niet zo.
Nog wel 1 belangrijke vraag, mag de retourleiding van de hydrauliek onderin de tank zitten? dit omdat ik anders de werking van mijn schokbrekers verlies omdat er lucht terug aangezogen wordt in de lijn.
Alle leidingen naar en van de tank moeten onder het olieniveau uitkomen, er mag nooit een oliestraal zomaar door het bovendeksel in de olietank plonzen.
Een retour bij voorkeur vanaf opzij in de tank plaatsen, om te voorkomen dat een te sterke straal het oppervlak 'doorboort' en dus een fontein gaat geven die ook weer lucht infiltreert.
Natuurlijk kan het wel, maar dan moet je gaan werken met baffles om dit te voorkomen.
De pomp aanzuiging zover mogelijk plaatsen vanaf een retour die veel stroming oplevert.
De retour van je as-cilinders is niet zo interessant, dan is meer een vorm van ventilatie, net als dat het geval is bij de retour van een lekleiding bijvoorbeeld.
Maar altijd: alle poorten onder het vloeistof oppervlak, rekening houdend met het minimum niveau als alle cilinders uitgeschoven staan.
En/of is het misschien verstandig om dit anders aan te leggen met een eigen retourleiding vanaf de B aansluiting naar de tank. (waarvan ik vermoed dat een eigen leiding alleen maar voordelen heeft alleen heb ik dan 2 filters nodig of mag het filter ook aan de pomp kant geplaatst worden?
Dat is niet nodig en ik zie er geen voordeel in om er een aparte leiding naar de tank van te maken; bovendien geeft dit alleen maar extra problemen met betrekking tot de swivel, als je tank in de bovenwagen zit;wat betreft dat extra filter, dat kan je vergeten, niet alle olie hoeft gefiltreerd te worden.
is er eigenlijk een manier om 4 cilinders gelijktijdig te sturen en ook apart te kunnen sturen? Dus 4 ventielen tegelijk aansturen. en daarna ook per stuk kunnen aan te sturen. Gaat voornamelijk om mijn stempels daarin die wil ik als geheel omhoog laten komen en vervolgens kunnen fijn stellen.
snap ik, dat was ook al een opmerking in een eerdere post van mij.
Nu je de ventielen mechanisch dmv servo's gaat aansturen moet ik daar nog even verder naar kijken, maar je bedoelde opzet is zeer gewenst!

Tenslotte zag ik nog een klein tekenfoutje in de stempelbalk circuit: de stangkanten komen niet op de bedoelde poort B uit.
Cor

Hallo cor,

1. De druk in mijn hoofdmastcilinder is vermoedelijk hoger dan het overige systeem.
Deze cilinder is ook voorzien van echte hydrauliek keerringen. en niet over standaard O-ringen. Vandaar dus dat ik het resterende systeem wel begrens want dat zijn o-ring cilinders.

2. Duidelijk, retouren dus onder het vloeistof niveau.

3. Ook duidelijk, de voordelen vervallen hierdoor dus omdat ik niet zeker wist of de retour leiding onder de low limit van de tank mocht uitkomen.

4. Tsja dat is een uitdaging! heb al wat dingen geprobeerd maar uiteindelijk remt het eerste ventiel het volgende ventiel af waardoor ze niet gelijk naar buiten komen. En voel er ook weinig voor om met extra terug slag kleppen etc te gaan werken. Simpelweg de 4 servo's tegelijk de cilinders aan laten sturen is helaas geen optie.

En scherp gezien, de lijn is door het ventielblok heen verdwenen, kwestie van even corrigeren als ik dat in de huidige versie al niet gedaan had. De versie hier was een eerste schets.

Zit nog wel even met het dilemma van hoe ik de ventiel kan maken voor de ophanging. Dat wordt een speciaaltje.

EDIT:
Als ik naar de basis kijk van het ventiel ontwerp wat ik ooit gemaakt heb aan de hand van foto's van andere ventielen dan zou ik naar mijn idee meerdere ventielen tegelijk moeten kunnen aansturen.

De groene aansluit punten naar de cilinder liggen hoger dan de pomp en tank aansluitingen. (Zijn dus niet aan elkaar gekoppeld).

Zolang er geen enkele functie actief is dan is er een vrijloop in het ventiel (blauw) en is het systeem drukloos.
Op het moment dat er 1 ventiel geactiveerd wordt dan sluit deze de vrijloop af en wordt er druk opgebouwd tot de hoogte dat het overdruk ventiel toelaat. Echter blijft er op alle ventielen druk aanwezig want deze wordt niet afgesloten in het systeem een doorloop naar het overdruk ventiel blijft altijd mogelijk hierin en dus ook voeding naar alle overige functies. Dus naar mijn idee kan ik met deze ventielen wel degelijk meerdere functies tegelijk aansturen zonder dat dit al teveel invloed heeft op de overige functies wat verschil in snelheid betrefd. Alleen het pomp volume zal van invloed zijn hierin verwacht ik. op het moment dat de kraan is gepositioneerd dan zijn alle functies afgesloten en is alleen de mast nog voorzien van aansturing. Daarin zit de meeste volume en kracht. Die zal niet tegelijk met andere functies gebruikt kunnen worden.

t6ozma.png

Laatst bewerkt:
Zit nog wel even met het dilemma van hoe ik de ventiel kan maken voor de ophanging. Dat wordt een speciaaltje.
Als ik het goed begrijp, heb je niet de mogelijkheid om in de ruststand de werkpoorten met elkaar te laten verbinden?
Dat is een heel standaard ventiel, in het groot, meestal wordt dat een motor klep genoemd, omdat een motor vaak een vrijloop heeft in de ruststand, denk aan een zwenkmotor.

Maar het is met die andere kleppen [cilinderkleppen dus] ook geen probleem, alleen, zorg dat de asophanging helemaal als laatste in het circuit zit, dan kan je het onderstaande schema gebruiken.
Linkerstand: assen optrekken tot ze helemaal omhoog zijn,
Middenstand: dan naar de ruststand in het midden, assen blijven omhoog.
Rechterstand: =rijstand, cilinders verbonden met de tank en de pomp dumpt ook de olie in de tank. Assen veren dan.

ophanging7002_zps103fa08e.jpg

Tsja dat is een uitdaging! heb al wat dingen geprobeerd maar uiteindelijk remt het eerste ventiel het volgende ventiel af waardoor ze niet gelijk naar buiten komen. En voel er ook weinig voor om met extra terug slag kleppen etc te gaan werken. Simpelweg de 4 servo's tegelijk de cilinders aan laten sturen is helaas geen optie.
Je kunt wel 2 cilinders tegelijk aansturen met die servo's?
Dan gaan er 2 cilinders tegelijk naar buiten, alleen gaat de 2e langzamer dan de eerste, omdat de 2e gevoed wordt door de stangkant olie van de eerste, en dat is dus minder. [Bij intrekken is het dus juist andersom.]
Het heeft ook invloed op de kracht van de eerste cilinder, omdat er een relatief hoge tegendruk wordt veroorzaakt door de 2e cilinder, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, omdat die twee cilinders toch al samen werken, om de kraan omhoog te drukken.
Maar echt fraai is het niet, maar het helpt wel.
Cor

PS: denk nog even aan de dumpleiding naar de tank van het overdruk ventiel, inbouw van het hoofdoverdruk ventiel en het slangbreukventiel met aansturing.

hallo cor,

Ik denk dat je mijn EDIT van de vorige reactie hebt gemist.
Daar in staat het concept van mijn ventiel. Daarmee kan ik wel meerdere cilinders onafhankelijk van elkaar sturen.

Back