Lipo 3/4 jaar = 9 maanden oud staat bol

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb eind maard 2013 een Traxxas Stampede 4x4 gekocht, dit was een set inclusief lipo van het type YellowRC Lipo 6000mAh 35C 7,4v 2 cell.

Ik heb deze set bij Traxxas-online.nl gekocht en hier heb ik ook een beroep op garantie gedaan, maar de winkelier zegt hier niet aansprakelijk voor te zijn en verlegd de claim op garantie naar zijn groothandel :neutral:

Deze ondernemer is duidelijk niet op de hoogte dat hij als winkelier de verplichting heeft tot het geven van garantie:rolleyes:

Jan

Laatst bewerkt:
Ik kan mij de frustratie voorstellen dat de winkelier niet de garantie herkent. Maar ik kan mij ook wel voorstellen waarom hij de garantie niet herkent.

Na veel al gelezen te hebben over lipo's, ben ik er achter gekomen dat er verschillende oorzaken zijn dat een lipo bol gaat staan. Ik weet niet of je 123 kunt achter halen waarom een lipo bol is of gaat staan. In deze kan ik mij de reactie wel voorstellen. Want als je het niet 123 kunt achterhalen weet je ook niet of het überhaupt om een garantie geval gaat.

Maar nogmaals kan jou frustratie wel voorstellen, want de wagen staat waarschijnlijk nu stil. Dit terwijl jij wilt rijden.

De bekende k*t-uitvlucht van veel winkeliers. De winkelier is aansprakelijk voor garantie, als het een garantie-geval betreft. En ik vrees dat dit geen garantie-geval is Jan :(

Dit muisje krijgt nog een juridisch staartje, nu gaat het niet om de centen maar puur om het principe;)

En waarom zou je geen garantie nogen verwachten op een accu?

Sommige winkeliers denken dat ze alles kunnen maken, en dat de wet voor hun niet telt;):rolleyes:

Jan

In zo'n geval, kun je beter als winkelier zijnde zeggen, ik stuur hem op en laat de groothandel beoordelen of het garantie is. Is het garatie krijgt hij een vergoeding en jij je lipo.

Zo gebeurt het vaak met twijfel gevallen.

In zo'n geval, kun je beter als winkelier zijnde zeggen, ik stuur hem op en laat de groothandel beoordelen of het garantie is. Is het garatie krijgt hij een vergoeding en jij je lipo.

Zo gebeurt het vaak met twijfel gevallen.

De wet is hier heel duidelijk in, de verkopende partij is verplicht de garantie uit te voeren, al bestaat de fabrikant van het product niet meer hij moet het oplossen.

Jan

Je hebt geen garantie op een accu, want je kunt hem te ver hebben leeggetrokken of kort gesloten en noem maar op.
Een coulance regeling zou wel passen in dit verhaal.

Dit muisje krijgt nog een juridisch staartje, nu gaat het niet om de centen maar puur om het principe;)

En waarom zou je geen garantie nogen verwachten op een accu?

Sommige winkeliers denken dat ze alles kunnen maken, en dat de wet voor hun niet telt;):rolleyes:

Jan

Lees eens de algemene voorwaarde's van de winkelier , daar staat een mooi stukje paraaf 9.4.

Als jij daar aan hebt voldaan, en als jij kan bewijzen dat het niet komt door " slijtage" heb je misschien een kleine strohalm.

Natuurlijk moeten we het over dezelfde leverancier hebben, als ik bij google intik :traxxasonline.nl kom ik Traxxas | Ace Snowboards Webwinkel uit.

Blijkbaar was jij hiervan niet op de hoogte ??

Is het een andere winkelier zullen er waarschijnlijk andere algemene voorwaarde's gelden, en kan je mijn commentaar negeren.

suc6

Het is wettelijk geregeld. hij kan net zoveel eigen regeltjes (algemene voorwaarden) maken als hij wilt, hij zal toch de wet moeten naleven en die zegt nu eenmaal dat hij een deugdelijk product moet leveren. Punt.

De wet is hier heel duidelijk in, de verkopende partij is verplicht de garantie uit te voeren, al bestaat de fabrikant van het product niet meer hij moet het oplossen.
Jan
Dat klopt.
Maar heb je de zaak ook al van de technische kant bekeken.
Hoe vaak heb je hem geladen/ontladen?
Hoe was de laadtoestand als hij niet in gebruik was?
Werd de lipo warm tijdens gebruik?
Hoe ver heb je hem leeg gereden?
Wat was de cutoff spanning?
Hoe zwaar was de belasting?
Was er wel eens sprake van onbalans in de cellen?

Het is wettelijk geregeld. hij kan net zoveel eigen regeltjes (algemene voorwaarden) maken als hij wilt, hij zal toch de wet moeten naleven en die zegt nu eenmaal dat hij een deugdelijk product moet leveren. Punt.

Maar na 3 a 4 jaar kun jej echt geen garantie meer claimen op een accu of motor.

Hoeveel garantie heb je als je een nieuwe auto koopt ?? 1 jaar of 2 jaar ????

Accu's zijn slijtage-artikelen. De garantie betreft normaal gesproken fabrieksfouten en die treden direct na aanschaf op. Als je bijvoorbeeld een accu koopt en direct is de spanning te laag of kun je de cellen niet gebalanceerd krijgen, dan kun je ze meestal gewoon omruilen. Als er na enkele maanden gebruik problemen optreden komt dat vrijwel altijd door diep ontladen,te zwaar belasten, verkeerd aansluiten of verkeerd opbergen. Het is vrijwel onmogelijk te bewijzen dat het een fabrieksfout betreft. Het is zeker ook niet ongebruikelijk dat een accu na 3/4 jaar intensief gebruik begint te slijten.

Al met al een lastige zaak. Het is een beetje afhankelijk van de coulance van de winkelier, vanuit wettelijk oogpunt kun je volgens mij heel erg weinig.
Als je een echte auto koopt kan daar bijvoorbeeld best 7 jaar garantie op zitten maar de banden en de accu zijn daarvan altijd uitgesloten.......

Accu's zijn slijtage-artikelen. De garantie betreft normaal gesproken fabrieksfouten en die treden direct na aanschaf op. Als je bijvoorbeeld een accu koopt en direct is de spanning te laag of kun je de cellen niet gebalanceerd krijgen, dan kun je ze meestal gewoon omruilen. Als er na enkele maanden gebruik problemen optreden komt dat vrijwel altijd door diep ontladen,te zwaar belasten, verkeerd aansluiten of verkeerd opbergen. Het is vrijwel onmogelijk te bewijzen dat het een fabrieksfout betreft. Het is zeker ook niet ongebruikelijk dat een accu na 3/4 jaar intensief gebruik begint te slijten.

Al met al een lastige zaak. Het is een beetje afhankelijk van de coulance van de winkelier, vanuit wettelijk oogpunt kun je volgens mij heel erg weinig.
Als je een echte auto koopt kan daar bijvoorbeeld best 7 jaar garantie op zitten maar de banden en de accu zijn daarvan altijd uitgesloten.......

De wet is hier duidelijk over, de winkelier moet aantonen dat het product ondeugdelijk gebruikt is door de klant en niet andersom.
Deze winkelier vind ook dat de groothandel de bepalende factor is, maar het is wettelijk toch altijd de winkelier die het oplossen moet aandragen.

Jan

Laatst bewerkt:
Maar na 3 a 4 jaar kun jej echt geen garantie meer claimen op een accu of motor.

Hoeveel garantie heb je als je een nieuwe auto koopt ?? 1 jaar of 2 jaar ????

Schots en Scheef wie heeft het hier over 3 a 4 jaar?:neutral:

Voor alle duidelijkheid 3/4 jaar zijn 9 maanden;)

Ik heb Traxxas Stampede set eind maart 2013 gekocht bij TRAXXAS-ONLINE.NL,
deze set koste € 497,= en dan mag je toch wel verwachten dat je er langer dan 9 maanden plezier van mag verwachten.

En hij is op voorhand niet van plan geweest om deze garantie netjes op te lossen, alle mailtjes hierover zaten volgens zeggen in zijn spambox waardoor ze niet gelezen waren, ik moest telkens zelf bellen want geen enkele afspraak kwam hij na.:cry:

Bij de aflevering van de Stampede kreeg ik al de verkeerde kleur, op de papieren stond netjes rood en ik kreeg een zwarte, dit is ook een lijdensweg geweest om de juiste kleur te krijgen, en precies het zelfde verhaal niet reageren op mailtjes telkens beloftes doen die niet na gekomen werden, uiteindelijk is er wel een kap in de goede kleur gekomen.
Maar garantie hebben en ook daadwerkelijk krijgen is bij deze winkel allerminst vanzelfsprekend:rolleyes:

Jan

Jan

Hoi Jan,
dat de winkelier je niet door kan sturen naar de groothandel klopt natuurlijk.
Wat lastiger is; als je accu het 3/4 jaar gedaan heeft was hij gewoon goed toen je hem kreeg. Af-fabriek was hij dus gewoon goed. Bol staan krijg je door diep-ontladen of te zwaar belasten, of gewoon door slijtage.
Soms koop je een accu met een slechte cel maar dat is dan al vanaf het begin duidelijk (balanceert niet goed). Die gaan na korte tijd ook bol staan. Als je hem dan gelijk terug brengt krijg je zonder mankeren een nieuwe. Als je dat na 3/4 jaar pas doet is het vaak een stuk lastiger.

Maar goed, ik ben benieuwd wat er uit komt.

deze set koste € 497,= en dan mag je toch wel verwachten dat je er langer dan 9 maanden plezier van mag verwachten.
Jan

Mijn zoontje zou hem binnen 1 week om zeep hebben ;) Op een accu van bijna 1 jaar kun je geen garantie meer claimen, hooguit wat coulance van de winkelier.

Schots en Scheef wie heeft het hier over 3 a 4 jaar?:neutral:

Voor alle duidelijkheid 3/4 jaar zijn 9 maanden;)

En hij is op voorhand niet van plan geweest om deze garantie netjes op te lossen, alle mailtjes hierover zaten volgens zeggen in zijn spambox waardoor ze niet gelezen waren, ik moest telkens zelf bellen want geen enkele afspraak kwam hij na.:cry:

Bij de aflevering van de Stampede kreeg ik al de verkeerde kleur, op de papieren stond netjes rood en ik kreeg een zwarte, dit is ook een lijdensweg geweest om de juiste kleur te krijgen, en precies het zelfde verhaal niet reageren op mailtjes telkens beloftes doen die niet na gekomen werden, uiteindelijk is er wel een kap in de goede kleur gekomen.
Maar garantie hebben en ook daadwerkelijk krijgen is bij deze winkel allerminst vanzelfsprekend:rolleyes:

Jan

Jan

lijkt meer een frustratie van je te worden ?, neigt ook meer naar een winkelbespreking in negatieve vorm te worden zo , en waarom overkomt jouw dit elke keer ?.

Raar maar ook ik had een verkeerde kleur gekregen , maar na 1 belletje was het geregeld met een bonus toe .Misschien moet je het 1 en ander op een andere manier benaderen .En niet gelijk een éénzijdig verhaal neer knallen en je gelijk proberen te halen via een forum wat maar 1 richting op werkt .(dat had ik je toen ook al verteld met je traxxas).
Dit gaat niet meer of het een garantie geval is ja of te nee, meer je frustratie van een eerdere slechte ervaring botvieren.
(schieten maar ).

Suc6 met de verdere afhandeling ......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back