Lipo 3/4 jaar = 9 maanden oud staat bol

Status
Niet open voor verdere reacties.
Soms heb je gewoon pech met een accu, ik heb mijn Blade 350 ook voorzien van 2 extra accu`s van Turnigy maar de originele accu presteert het best.

Rhelie@ ik gebruik er 4 voor de 350 1 origineel en 3 reaction van HorizonHobby;)

En storage doe je als je de accu voor lange tijd verwacht niet te gebruiken

Jan

Langere tijd niet gebruiken is 3 dagen. (bij mij dan)
Je slaat ze dus niet goed op en kunnen daardoor kapot gaan.
De ene accu heeft daar meer last van dan de andere.

ik heb lipos soms meer dan een jaar op de kast liggen dat geeft hier geen probleemn ook al leg ik ze niet weg in storage mode...

nu belast ik ze amper max 15 - 25A op een 4000mAh lipo.
en doe al jaren met mijn lipos. het grootste probleem is toch echt de extreme belastingen welke sommige accus voor hun kiezen krijgen.

Voor een 6000mAh 35C accu zou dat geen probleem moeten zijn. Daar komt 100A neer op nog geen 17C.

dat zijn de meetbare pieken.. meeste meters zijn ronduit te traag om de echte pieken te meten daar heb je een scope voor nodig.

en simpelweg hoe zwaarder je de accu belast hoe sneller die verslijt.
Ik gebruik 4000mAh 15C accu's. Dus max 60A. Ik verbruik max 25A dus ~40%.

Jouw voorbeeld gaat al uit van 50%.

Het probleem van de opgebolde Lipo is door tussenkomst van een advocaat opgelost, ik ben schadeloos gesteld rij inmiddels weer vrolijk met de Monstertruck met nieuwe lipo rond, wel van een ander merk ;) en geleverd door HobbyKing http://www.hobbyking.com/hobbyking/...S_40_80C_Lipo_Pack_TRA2843_EU_Warehouse_.html 2 voor de prijs van een:D

De winkelier vertelde de advocaat dat hij in de meeste gevallen de lipo vervangt, mits hij de reden van het defect kent, nu moet je wel bijna helderziend zijn om dit achteraf nog te kunnen vaststellen:rolling:

Hier een aantal redenen waarom je kan fluiten naar garantie volgens de winkelier:cool:
De Lipo accu's kunnen niet tegen:
1 hoge temperatuur
2 Langdurig in de zon of warme ruimte liggen.
3 Te lang door gereden waardoor de accu extreem leeg word gereden
4 Verkeert laden. (Alle gebruikers zeggen altijd dat dat zeker niet gebeurd is...)
5 Accu aan de laden aangesloten laten zonder dat de lader aanstaat.
6 Niet gelden met een ballans kabel.
7 Te snel geladen. (Veel voorkomend probleem)
8 Laden terwijl de accu nog warm of heet is.
9 Overbelast. Niet de juiste accu bij een andere auto gebruikt.
10 Vorst.. Maar dat kunnen we uitsluiten deze winter.

Precies de reden waarom Ron ergens hierboven al schreef dat Lipo's de prima donna's onder de accu's zijn.

Sorry dat ik het zeg, maar het claimen van garantie op een lipo na 9 maanden gebruik en vervolgens op deze manier een winkelier te k*kken zetten, vind ik zwaar over de top. (en bovendien tegen de regels van dit forum; iets over winkelbesprekingen en zo...)

Alle argumenten die winkelier tegenover "jouw" advocaat heeft genoemd, snijden hout. Het zijn kwetsbare dingen, die op meer dan 20 manier "mishandeld" kunnen worden. Na 9 maanden hierop garantie claimen vind ik spijkers op laag water zoeken.

Je schrijft het erg netjes Roel. Ik zal maar niet schrijven wat ik er van denk, want dan zou ik minder nette bewoordingen gebruiken. Ik houd het maar bij mijn mening, dat ik het uitermate triest vind, dat er zulke modelbouwers zijn en dat dat hier op het forum ook nog even triomfantelijk moet worden geventileerd.

Uiteraard is het niet raar, dat er op een accu van zo'n 6 tientjes na 9 maanden gebruik garantie wordt geclaimd. Dat gebeurt uiteraard vaker en zie ik zelf ook regelmatig voorbij komen. Dreigen met het gerecht is echter volledige nonsens en gespeend van elke realiteitszin. Een advokaat zou ook moeten weten, dat in een geval als dit de bewijslast bij de klant ligt en dat deze daarbij voor een onmogelijke opgave wordt gesteld. Nu zal in dit geval de winkelier wel hebben toegeven omdat-ie geen zin had in gedoe, maar zo hoort het niet te gaan.

Helaas word ik zelf ook van tijd tot tijd geconfronteerd met dit soort claims en die zijn bepaald niet bevorderlijk voor de arbeidsvreugde. Bij een redelijk verhaal en een normaal garantieverzoek lukt het me meestal wel om in zo'n geval een coulance-omruil te bewerkstelligen bij de importeur/fabrikant en uiteraard heb ik daar dan zelf ook schik van. Als er echter wordt gedreigd met gerecht of Consumentenbond slaan meteen alle deuren dicht, waarna ik vervolgens vaak mag aanhoren hoe men over zo'n behandeling denkt.

Sorry, maar wat vind ik dit ontzettend kinderachtig!
LiPo's gaan nou eenmaal stuk, en zoals gezegd is kan u hem ook verkeerd geladen hebben.
Ik vind dat je alleen garantie had kunnen vragen als de LiPo het de eerste keer al niet deed, dan heb je daar recht op.
Was die advocaat niet duurder dan een nieuwe LiPo?

Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken, en kan mij helemaal vinden in de reactie's van Roel en Corrien.

Phô

Ik kijk wel uit als ik in een topic reageer van de beste heer !!, de dreiging van een advocaat ligt om de hoek .

Schandelijk dat dit zo wordt mede gedeeld , als een "triomf "

Een feit is dat veel winkeliers in alle takken soms erg slecht met garantie om gaan, vooral in de modelbouw is het soms ver te zoeken. Helaas zelf het nodige (en erg kostbare) meegemaakt waarbij ik dan ook sommige merken heb afgezworen, bij 1 niet omdat de fabrikant moeilijk deed, integendeel! Maar de winkelier die het product in de benelux vertegenwoordigde weigerde garantie af te handelen. 1000 gulden door de plee....
Servo's die zonder reden stoppen en ondanks een jaar of zelfs 2 jaar garantie niet door de winkelier worden aangenomen is mij ook al eens overkomen. En ooit eens een duur afstelset waar speling op zat, de winkelier deed niets dan mij doorverwijzen naar de fabrikant en die beloofde wel wat maar er kwam niets.

Dan ga je zaken voor lief nemen of een sterkere hand inhuren.....

In dit gevalis het lastig. Accu's van consumenten electronica zoals laptops krijgen vaak een jaar of soms maar 6 maanden. Het voordeel is dat de fabrikant ook de lader en laad/ontlaad controle erbij levert, vaak met een registrerende chip. Garantie is dan makkelijker te bepalen en dus te claimen ipv een modelbouwaccu. Na 9 maanden zou ik zelf geen garantie meer claimen op een accu

Mij is onduidelijk of de inzet van een advokaat al voldoende is geweest om de winkelier te doen overtuigen of dat een rechter een uitspraak heeft gedaan. Dat laatste is namelijk interessant (of erg vervelend) voor de modelbouwwereld want ik denk dat de garantievoorwaarden op bepaalde producten best wel eens beter bekeken mogen worden zodat er geen onduidelijkheid mag bestaan waar winkeliers geen misbruik van mogen maken.

De winkelier moet dan ook duidelijk zijn, een servo met 1 jaar garantie ? binnen een half jaar kan hij helemaal versleten zijn. Heb je dan recht op garantie ?

Misschien is Jan wel verteld dat hij 1 jaar garantie op die accu heeft, in dat geval zou ik hem ook claimen.

Blijft lastig, ik heb laatst een woedende aso papa gezien in de winkel waar zijn zoontje een RTR auto had gekocht, het ding zou volgas op de stoeprand zijn geknald en daar was niks van gelogen gezien de staat van het model. Maar volgens de briezende rood aangelopen hagenees was het helemaal niet de schuld van zijn inmiddels huilende zoontje maar van het k.k. ding. Er werd nog net geen politie gebeld.

Het blijft een éénzijdig verhaal, waarin makkelijk de verkopende partij in een negatief licht wordt gezegd , heb de TS niet gehoord over dat hem een jaar garantie is toegezegd op de aangeschafte lipo met de daarbij behorende garantie bepalingen.Het kan ook een tekortkoming zijn van de verkopende partij hierin .
Daarnaast vraag ik me af hoe ver je moet gaan in het garantie verhaal, wat valt er wel en niet onder ?, dit geldt voor de verkopende als kopende partij .

Dat de kwestie is opgelost is mooi voor de kopende partij, maar krijg wel een wrange nasmaak door de gebruikte tekst .

Wederom kan de verkopende partij zich niet verantwoorden en lijkt het erop dat met de dreiging, of inzet van een advocaat de winkelier " eieren voor zijn geld heeft gekozen " .

Nog even en je krijgt een advocaat op je dak ,als je te warme / hete koffie serveert , á la USA toestanden .......

En daar heb je dus meteen het "probleem" van onze hobby te pakken:
Als ik een accu-stofzuiger koop, doe ik niets anders dan het ding in de (daarvoor bestemde en meestal tegelijk gekochte) lader stoppen. Als de accu vol is (controle lampje uit of juist aan) ga ik ermee zuigen of (liever nog) laat dat doen. Is de accu leeg begin ik van voren af aan. Ik ga het ding niet modificeren, ga er geen andere accu's inzetten, gebruik geen andere lader en ga er niet mee op straat racen, mee varen of vliegen.

Dat doen wij wel met onze schepen/auto's/heli's en vliegtuigen.
We kopen in het ernstigste geval een bos hout of een paar platen plastic, knopen dat met lijm aan elkaar tot een vaar/rij/vliegbaar geheel, zetten daar zélf de (volgens ons!) juiste elektronica in en gaan er gekke dingen mee doen, zoals varen/vliegen of rijden.
Als het gebakje niet snel/hoog of ver genoeg gaat, gaan we tot overmaat van ramp de hele aandrijflijn nog even modificeren.
Hetgeen soms desastreus afloopt, wat niet vreemd is, gezien de ronduit abominabele kennis van techniek in het algemeen en elektrotechniek in het bijzonder die ik af en toe langs zie komen.

En de winkelier moet daar, als het fout gaat, maar "coulance" voor opbrengen?
Ik hoop dat de meeste modelbouw-winkeliers een goed functionerende glazen bol hebben...8O

En ja, er zijn ook diverse winkeliers in deze branche die je van harte verwelkomen als je iets wilt kopen, maar zich achter in het magazijn of achter de telefoon verschuilen als een klant met een klacht komt. Maar goed, die weten we ondertussen wel te zitten...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke advocaat dat geweest is. Als wat Jan (Corrien) zegt waar is, lag de bewijslast dus bij Jan (Belt-CP). Een goede advocaat zou dat geweten moeten hebben. Het lijkt er dan op dat er vooral gedreigd is met juridische stappen, in de hoop de winkelier te intimideren en zo een schadevergoeding af te dwingen. Verder ben ik dan wel benieuwd wat het uurtarief van deze advocaat is. De meeste die ik ken (en dat zijn er gelukkig niet zoveel), zetten voor het aankoopbedrag van een nieuwe accu niet eens hun tekstverwerker aan. Of zijn deze kosten ook geclaimd bij de winkelier?

Bij defecten, die binnen 6 maanden na aankoop optreden moet de verkoper aantonen, dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik. Ook hierbij mag hij zich laten leiden door de beoordeling van de fabrikant. Buiten deze periode wordt de bewijslast omgedraaid en moet de gebruiker aantonen, dat het defect niet zijn schuld is.
Dat denk ik dus ook. Daarom krijg ik ook het gevoel dat het hier om een vriendendienst o.i.d. gaat.
Uit bovenstaande quote begrijp ik dat de bewijslast bij TS lag. Als die advocaat simpelweg de winkelier heeft gedreigd met juridische stappen, noem ik dat intimidatie en buitengewoon verwerpelijk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back