Ik lees in dit draadje wat onjuistheden, die een wat verkeerd verwachtingspatroon kunnen opleveren. In een geval als dit weet ik wel zeker, dat garantie-aanspraken niet gehonoreerd zullen en ook niet behoeven te worden. Dat is natuurlijk teleurstellend, maar het is echt zo. Het is echter wél mogelijk, dat er onder coulance wat geregeld wordt. Dit is afhankelijk van de schappelijkheid van de betrokken partijen.
Voor diverse rc-fabrikanten en -importeurs (voor Traxxas uitsluitend als dit door Multiplex aan de winkelier is geleverd) regel ik binnen Nederland en België al vele jaren de fabrieksgarantie op elektronische producten. Bij elektronische apparaten is het mijn beoordeling wat daarmee gebeurt, maar bij accu's ben ik echter uitsluitend een doorgeef luik, dat er voor zorgt dat het product bij de fabrikant komt en dat de winkelier of eindgebruiker dit weer terug krijgt. Daarnaast vertaal ik het klachtenbriefje van de klant of schrijf wat deze telefonisch heeft gemeld. Uiteraard zie ik daarna het resultaat van zulke garantie-claims, waarbij een goed verhaal nogal eens het verschil maakt als het een niet-structureel probleem betreft. Bij structurele problemen is er natuurlijk sowieso sprake van garantie (accu-typen, waarmee veelvuldig klachten worden gemeld).
Bij garantieclaims mag een winkelier je niet doorverwijzen naar de importeur of fabrikant, maar hij heeft wél het recht het product door de importeur of fabrikant te laten onderzoeken cq repareren cq vervangen (zelfs meerdere keren!). De importeur is nu eenmaal degene, die productaansprakelijk is en de fabrieksgarantie regelt. Deze fabrieksgarantie behelst produktie- en materiaal-fouten voor een periode van 24 mnd. Slijtage en onjuist gebruik vallen hierbuiten. Je kunt je accu inleveren bij je winkelier, die 'm dan vervolgens door de importeur of fabrikant zal laten onderzoeken.
Bij defecten, die binnen 6 maanden na aankoop optreden moet de verkoper aantonen, dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik. Ook hierbij mag hij zich laten leiden door de beoordeling van de fabrikant. Buiten deze periode wordt de bewijslast omgedraaid en moet de gebruiker aantonen, dat het defect niet zijn schuld is.
In dit geval zit je al buiten de periode van 6 maanden, dus toon maar eens aan dat je de accu altijd goed hebt gebruikt. Dit kun je natuurlijk niet. Sowieso zijn defecten aan accu's, die pas na maanden optreden (zoals bol staan of niet meer op spanning komen) tijdens het gebruik ontstaan en als regel te wijten aan onjuist gebruik (er zijn uitzonderingen). Of de klant dit bewust of onbewust doet maakt natuurlijk niet uit. Wat je dan eigenlijk alleen resteert is een beroep doen op coulance. Hierbij is de ervaring, dat het averechts werkt om eisen te stellen of te dreigen met gerechtelijke stappen. Zo'n verkoper zet dan de hakken in het zand en er gebeurt niets meer. Als je echter laat merken bar teleurgesteld te zijn en eigenlijk meer verwacht had van de serviceverlening heb je kans, dat-ie zich aangesproken voelt en een gebaar maakt.
Voor diverse rc-fabrikanten en -importeurs (voor Traxxas uitsluitend als dit door Multiplex aan de winkelier is geleverd) regel ik binnen Nederland en België al vele jaren de fabrieksgarantie op elektronische producten. Bij elektronische apparaten is het mijn beoordeling wat daarmee gebeurt, maar bij accu's ben ik echter uitsluitend een doorgeef luik, dat er voor zorgt dat het product bij de fabrikant komt en dat de winkelier of eindgebruiker dit weer terug krijgt. Daarnaast vertaal ik het klachtenbriefje van de klant of schrijf wat deze telefonisch heeft gemeld. Uiteraard zie ik daarna het resultaat van zulke garantie-claims, waarbij een goed verhaal nogal eens het verschil maakt als het een niet-structureel probleem betreft. Bij structurele problemen is er natuurlijk sowieso sprake van garantie (accu-typen, waarmee veelvuldig klachten worden gemeld).
Bij garantieclaims mag een winkelier je niet doorverwijzen naar de importeur of fabrikant, maar hij heeft wél het recht het product door de importeur of fabrikant te laten onderzoeken cq repareren cq vervangen (zelfs meerdere keren!). De importeur is nu eenmaal degene, die productaansprakelijk is en de fabrieksgarantie regelt. Deze fabrieksgarantie behelst produktie- en materiaal-fouten voor een periode van 24 mnd. Slijtage en onjuist gebruik vallen hierbuiten. Je kunt je accu inleveren bij je winkelier, die 'm dan vervolgens door de importeur of fabrikant zal laten onderzoeken.
Bij defecten, die binnen 6 maanden na aankoop optreden moet de verkoper aantonen, dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik. Ook hierbij mag hij zich laten leiden door de beoordeling van de fabrikant. Buiten deze periode wordt de bewijslast omgedraaid en moet de gebruiker aantonen, dat het defect niet zijn schuld is.
In dit geval zit je al buiten de periode van 6 maanden, dus toon maar eens aan dat je de accu altijd goed hebt gebruikt. Dit kun je natuurlijk niet. Sowieso zijn defecten aan accu's, die pas na maanden optreden (zoals bol staan of niet meer op spanning komen) tijdens het gebruik ontstaan en als regel te wijten aan onjuist gebruik (er zijn uitzonderingen). Of de klant dit bewust of onbewust doet maakt natuurlijk niet uit. Wat je dan eigenlijk alleen resteert is een beroep doen op coulance. Hierbij is de ervaring, dat het averechts werkt om eisen te stellen of te dreigen met gerechtelijke stappen. Zo'n verkoper zet dan de hakken in het zand en er gebeurt niets meer. Als je echter laat merken bar teleurgesteld te zijn en eigenlijk meer verwacht had van de serviceverlening heb je kans, dat-ie zich aangesproken voelt en een gebaar maakt.