Lipo 3/4 jaar = 9 maanden oud staat bol

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees in dit draadje wat onjuistheden, die een wat verkeerd verwachtingspatroon kunnen opleveren. In een geval als dit weet ik wel zeker, dat garantie-aanspraken niet gehonoreerd zullen en ook niet behoeven te worden. Dat is natuurlijk teleurstellend, maar het is echt zo. Het is echter wél mogelijk, dat er onder coulance wat geregeld wordt. Dit is afhankelijk van de schappelijkheid van de betrokken partijen.

Voor diverse rc-fabrikanten en -importeurs (voor Traxxas uitsluitend als dit door Multiplex aan de winkelier is geleverd) regel ik binnen Nederland en België al vele jaren de fabrieksgarantie op elektronische producten. Bij elektronische apparaten is het mijn beoordeling wat daarmee gebeurt, maar bij accu's ben ik echter uitsluitend een doorgeef luik, dat er voor zorgt dat het product bij de fabrikant komt en dat de winkelier of eindgebruiker dit weer terug krijgt. Daarnaast vertaal ik het klachtenbriefje van de klant of schrijf wat deze telefonisch heeft gemeld. Uiteraard zie ik daarna het resultaat van zulke garantie-claims, waarbij een goed verhaal nogal eens het verschil maakt als het een niet-structureel probleem betreft. Bij structurele problemen is er natuurlijk sowieso sprake van garantie (accu-typen, waarmee veelvuldig klachten worden gemeld).

Bij garantieclaims mag een winkelier je niet doorverwijzen naar de importeur of fabrikant, maar hij heeft wél het recht het product door de importeur of fabrikant te laten onderzoeken cq repareren cq vervangen (zelfs meerdere keren!). De importeur is nu eenmaal degene, die productaansprakelijk is en de fabrieksgarantie regelt. Deze fabrieksgarantie behelst produktie- en materiaal-fouten voor een periode van 24 mnd. Slijtage en onjuist gebruik vallen hierbuiten. Je kunt je accu inleveren bij je winkelier, die 'm dan vervolgens door de importeur of fabrikant zal laten onderzoeken.

Bij defecten, die binnen 6 maanden na aankoop optreden moet de verkoper aantonen, dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik. Ook hierbij mag hij zich laten leiden door de beoordeling van de fabrikant. Buiten deze periode wordt de bewijslast omgedraaid en moet de gebruiker aantonen, dat het defect niet zijn schuld is.

In dit geval zit je al buiten de periode van 6 maanden, dus toon maar eens aan dat je de accu altijd goed hebt gebruikt. Dit kun je natuurlijk niet. Sowieso zijn defecten aan accu's, die pas na maanden optreden (zoals bol staan of niet meer op spanning komen) tijdens het gebruik ontstaan en als regel te wijten aan onjuist gebruik (er zijn uitzonderingen). Of de klant dit bewust of onbewust doet maakt natuurlijk niet uit. Wat je dan eigenlijk alleen resteert is een beroep doen op coulance. Hierbij is de ervaring, dat het averechts werkt om eisen te stellen of te dreigen met gerechtelijke stappen. Zo'n verkoper zet dan de hakken in het zand en er gebeurt niets meer. Als je echter laat merken bar teleurgesteld te zijn en eigenlijk meer verwacht had van de serviceverlening heb je kans, dat-ie zich aangesproken voelt en een gebaar maakt.

Hoe sla jij je accu's op?
Want dat is heel belangrijk om te weten.

Nog even over het niet goed omgaan met deze Lipo van het merk YellowRC die ze bij de Traxxes set mee leverde, ik had er nog twee Turnigy Nano-Tech 7.4V 5800 mAh 40-80 discharge bij gekocht, deze komen bij HobbyKing vandaan, deze 3 Lipo accu's werden altijd bij toerbeurt gebruikt voor de Traxxas Stampede 4x4, het laden gebeurt met een professionele acculader in de balanceer stand.

Waarom zijn de Turnigy dan nog steeds goed en de op dezelfde manier gebruikte YellowRC die bij de Traxxas set zat niet, is de kwaliteit van de Turnigy dan beter dan die van de YellowRC, maar dat het aan het laden en bewaren ligt durf ik wel uit te sluiten.

Bij HobbyKing kan je de daar gekochte ook nog eens op hun site registreren voor de garantie, hiervoor zit er op elke door hun geleverde Lipo een sticker met een cijfer code.

Jan

maar dat het aan het laden en bewaren ligt durf ik wel uit te sluiten.
Dat betwijfelt verder niemand maar fabrikanten/winkeliers moeten jou dan op je woord geloven. Of ze dat doen is erg afhankelijk van de winkelier en hoe jij het brengt.

Bij HobbyKing kan je de daar gekochte ook nog eens op hun site registreren voor de garantie, hiervoor zit er op elke door hun geleverde Lipo een sticker met een cijfer code.
Jan
Als je goed kijkt zul je daar zien dat die garantie maar 30 dagen duurt.

Nog even over het niet goed omgaan met deze Lipo van het merk YellowRC die ze bij de Traxxes set mee leverde, ik had er nog twee Turnigy Nano-Tech 7.4V 5800 mAh 40-80 discharge bij gekocht, deze komen bij HobbyKing vandaan, deze 3 Lipo accu's werden altijd bij toerbeurt gebruikt voor de Traxxas Stampede 4x4, het laden gebeurt met een professionele acculader in de balanceer stand.

Waarom zijn de Turnigy dan nog steeds goed en de op dezelfde manier gebruikte YellowRC die bij de Traxxas set zat niet, is de kwaliteit van de Turnigy dan beter dan die van de YellowRC, maar dat het aan het laden en bewaren ligt durf ik wel uit te sluiten.

Jan

Let wel dat je gelijk bij binnenkomst de barcode moet registreren , dus 30 dagen bij aflevering werkt niet , gaat meer om gevalletjes bij binnenkomst van een defecte cel bv of beschadiging lipo . Daarbij moet je bewijs leveren van de lipo aangesloten is op de lader incl de individuele celspanningen zichtbaar , en het ingestelde laadprogramma . Als je na 25 dagen , na registratie, probeert om garantie te claimen op de geregistreerde lipo , zal het wat moeilijker worden om de juiste omgang en gebruik te bewijzen , echter wordt dit altijd redelijkerwijs opgelost .Na 30 dagen of meer kan je dit ook proberen echter zal men niet zo coulant zijn .(eigen ervaring) . Laat staan na 3/4 jaar . Ga maar eens bewijzen hoeveel laadcycles een lipo heeft gehad met telkens hetzelfde laad programma ,immers zit er geen teller op .
Er zijn mensen die zweren bij bv nano tech en bij zippy of turnigy .En andere weer juist niet , maar lees eens de gebruikerservaringen over bepaalde lipo's en je komt een hoop te weten .

Ieder zijn merk en keuze .

Laatst bewerkt:
Ga maar eens bewijzen hoeveel laadcycles een lipo heeft gehad met telkens hetzelfde laad programma ,immers zit er geen teller op.
Zou wel kunnen. Ik had een tijdje geleden een accu van Makita die de geest gaf. Punt was, dat de accu al wel ruim buiten de garantie viel, maar eigenlijk vrij weinig gebruikt was (in ieder geval veel minder intensief dan waar ze voor ontworpen zijn) Na de accu te hebben opgestuurd, kreeg ik een nieuwe terug, met de mededeling dat ze hem hadden uitgelezen en dat het aantal laad/ontlaadcyclussen binnen de normale garantienorm viel.

Grote verschil is wel de prijs van zo'n Makita accu en het feit dat die véél minder zwaar belast worden.
Lipo's in de modelbouw worden verschrikkelijk zwaar belast, iets waar een lipo sowieso al niet zo best tegen kan (levensduur gaat fors naar beneden).

Waarom zijn de Turnigy dan nog steeds goed en de op dezelfde manier gebruikte YellowRC die bij de Traxxas set zat niet, is de kwaliteit van de Turnigy dan beter dan die van de YellowRC,
Accu's (zeker voor gebruik in auto's) worden steeds vaker verkocht met idioot hoge C-ratings. Wat daar niet bij staat is dat áls je een lipo zo zwaar belast de levensduur ernstig minder wordt. Dat maakt het garantie-verhaal ook zo lastig.
Ik heb lipo's die met minder dan 10C belast worden en het al jaren doen, zonder in prestaties merkbaar minder te worden; de accu's die ik in andere toepassingen gebruik en met rond de 40C belast worden zijn na een jaar gewoon op.
Turnigy heeft wat dat betreft een goede reputatie. De opgegeven C-rating halen ze zonder dat ze direct aan barrels gaan.
Ik ken YellowRC niet, zijn zo te zien niet echt goedkoop maar over de kwaliteit kan ik niks vinden.

Dit is een afbeelding van de Turnigy nano-tech die ik naast de YellowRC gebruik, deze is standaard voorzien van een traxxas stekker en wordt aanbevolen als replacement for Traxxas 2843, en kost nog geen €27,00 in de Euro shop van HobbyKing.

De YellowRC 6000Mah kost € 59,95 per stuk, maar de Turnigy die minder dan de helft van een YellowRC kost heeft bewezen beter te zijn, dan is de keuze snel gemaakt, want meerwaarde zoals garantie/service bied hij niet voor zijn dubbele prijs:(

21937.jpg

Jan

Leuk , maar "uitlezen " is in dit topic niet toepasbaar op de "slechte" lipo :wink:
Snap ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat het stukje electronica wat het aantal laad/ontlaadcyclussen registreert nu zo heel duur moet zijn, terwijl het toch zeker wel nuttig kan zijn. En als ik zie wat de grotere accupacks kosten... Dan ga je toch heel hard in de richting van een Makita accu (die overigens ook zwaar overpriced zijn)

Het aantal laad/ontlaadcyclussen zegt niets als je de ontlaadt snelheid daar niet bij betrekt.
Levensduur van lipos hangt meer af van de ontlaad snelheid als het aantal ontladingen.;)

Snap ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat het stukje electronica wat het aantal laad/ontlaadcyclussen registreert nu zo heel duur moet zijn, terwijl het toch zeker wel nuttig kan zijn. En als ik zie wat de grotere accupacks kosten... Dan ga je toch heel hard in de richting van een Makita accu (die overigens ook zwaar overpriced zijn)

en in wie zijn belang is het dat stukje electronica? niet in die van de fabrikant. Nu roepen ze lekker makkelijk geen garantie ;).

En dan nog laptop accus hebben die elektronica aan boord maar garantie is ook maar 6 maanden en daarna zeggen ze doodleuk daar is de deur.

Mijn vraag blijft hoe sla jij je lipo's op?
Want daar gaat het meestal fout en hoeft dus niets met garantie te maken hebben.

Ik weet niet of het de juiste manier is maar mijn turnigy lader heeft een storage mode dus dan laad hij ze naar een bepaalde voltage, en zo leg ik ze weg. En om nou te zeggen is iets garantie of niet? Dat moet de winkelier bepalen. Maar als hij daar geen zin in heeft zou ik lekker een andere traxxas dealer opzoeken, scheelt je een hoop gesleur en gezanik. Er is geen klant die een winkelier kan verplichten iets te doen.

Dat wordt algemeen als beste methode gezien en geadviseerd door fabrikanten.
Het is ook mijn eigen ervaring dat dat goed werkt.
Als je lader die optie niet heeft dan is het ook een simpele zaak je lipos tot 3.8V per cel op te laden en zo op te slaan en dat hoeft echt niet exact 3.8V te zijn.
Tussen 3.7 en 3.9 zal prima werken.:)

Ik ben bang dat Jan ze zo niet weggelegd heeft dan kan dit dus een volgende keer weer gebeuren.
Vandaag dat ik dus al tot 2 keer toe de open vraag gesteld heb hoe hij ze weg legt.

Ik ben bang dat Jan ze zo niet weggelegd heeft dan kan dit dus een volgende keer weer gebeuren.
Vandaag dat ik dus al tot 2 keer toe de open vraag gesteld heb hoe hij ze weg legt.

Bertus lees post 23 maar eens;)

Wat valt er op te slaan als je ze regelmatig gebruikt, ze houden bij mij geen winterslaap zeker niet de Traxxas Stampede:D

Jan

Als je ze zo vaak gebruikt dat je ze niet in storage opslaat dan kan het wel kloppen dat ze na 9 maanden hun beste tijd hebben gehad....
Hoe vaak heb je die accu dan gebruikt? Dagelijks, 3x per week?

Als je ze niet dagelijks gebruikt kan het helpen om ze wel op storage te laden voor je ze weg legt.
Na gebruik laad ik mijn accu's altijd op tot ongeveer 11,6V en pas als ik ze ga gebruiken laad ik ze helemaal op.

Soms heb je gewoon pech met een accu, ik heb mijn Blade 350 ook voorzien van 2 extra accu`s van Turnigy maar de originele accu presteert het best.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back