Lipo 3S met 1 cel 0 volt nog te redden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 18 apr 2022.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wie er hier ook nog probeert om me om te praten om ze te redden is eraan voor de moeite, zoals eerder aangegeven neem ik dat risico niet. Ze zijn niet goedkoop, maar als er iets gebeurd heb je meer miserie van welke aard dan ook.

    Het is de eerste keer dat ik dat voor heb. Even de fans nog laten draaien om alles te laten afkoelen en ondertussen even voetballen met de zoon, tjah dat kan iedereen wel eens overkomen.

    En die bashing lipo's kunnen wel wat verdragen, tot hiertoe de beste die ik al gehad heb. Als we gaan rijden, rijden we ook, de buggy's zijn nogal redelijk hoog gegeard. .

    Enkel vind ik het nu wel vervelend dat mijn laders ISDT t8 geen minimum voltage instelling hebben.
    Of ik moest ergens over zien maar denk het niet want ben de instellingen afgegaan. De keer dat ik de lipo's wou proberen te redden zakte de cellen gewoon verder in tot 1.48v zelfs. Dat moment heb ik de laders gestopt, en besloten de lipo's weg te doen.
    Wel best gevaarlijk, want ik durf als ze aan het laden zijn in de garage wel even enkele minuten alleen laten, doe ik al jaren zo. En ja ik weet dat dit niet mag, maar heb alle voorzieningen bij de hand.
     
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wellicht dat je lader bewust die instelling niet heeft? Zover ik weet is dit een zeer uitgebreide lader nl.
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Laders hebben vaak een tijdslimiet die bij overschrijding de lader uitschakelt. Bij 180 minuten (3 uur) zal de lader dus eerst 3 uur lang proberen de accu op te laden. Dat is erg lang en meestal hier niet toereikend.

    Of er een onderspanningsafslag op zit weet ik niet, meestal is deze dan weer alleen op de ingang in te stellen, zodat je een voedingsaccu weer niet te leeg trekt.

    Zelfs een Junsi lader heeft hier volgens mij geen voorziening voor, en die zijn erg geavanceerd. Maar de beste controle ben je altijd zelf, als de waardes niet kloppen moet er een belletje gaan rinkelen, en grijp je niet in, kan het raar lopen.
    Dat is wat ik bedoel met goed accubeheer, schat je risico’s goed in en handel daarnaar.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb een Revolectrix PL8 v2 lader, ook die heeft dit niet. Wel zit er een soort van "reparatie" programma op als je onder de 3,0V bent gegaan. Nog nooit hoeven gebruiken.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dan toch vreemd dat zo'n laders die instelmogelijkheid niet hebben.

    Ben tevreden over mijn laders, in combinatie met met mijn 24v 82A hp voeding meer dan voldoende.

    Nu hebben die laders ook een discharge functie, tot hoever gaat dat dan?
    Want ik dacht als een te ver ontladen lipo ook onstabiel werd, dus hoe zit dat?
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zoals hier al gezegd moet je wanneer het lipo programma niet meer wil starten overgaan op een ander laadprogramma, mocht je toch nog proberen je lipo te "redden".

    Het is een uitzonderlijke situatie als je cellen zo diep ontladen zijn. En zeker brengt dit risico's met zich mee voor zowel de lader zelf, als je huis! Logisch dat de lader niet wil starten in zo'n geval.

    Op mijn lader is bij het discharge programma wel het minimale voltage in te stellen. Echter bij Revolectrix wisten ze helaas heel goed hoe laden en lipo's werkten. Geen haar in mijn hoofd die eraan denkt daar iets aan te veranderen.
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Of ik die bij kan instellen weet ik niet, nog niet naar gekeken, maar een programma die ik dus nooit zal gebruiken.
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zou naast een nieuwe set lipo's ook investeren in een lipo alarm (1 per lipo) die per cel meet i.p.v. de totale spanning van de lipo. Zo rij ik ook rond op 2S en 3S.
    Voor 4 tot 6S heb ik permanente telemetrie tot mijn beschikking
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    De ontlaad functie kun je instellen en de lader schakelt netjes af, daar is het discharge programma juist voor.
    Het ontladen van accu’s is overigens erg belastend voor de lader, deze moet dat in warmte weg stoken en daar zijn ze eigenlijk niet voor ontworpen getuige het feit ze maar lage stromen kunnen ontladen.

    Desondanks zijn de storage en discharge programma’s er wel voor om veilig te ontladen of de accu op de storage spanning te laden. Overigens hebben steeds meer laders de mogelijkheid om de ontlaad stroom in een accu terug te stoppen, zodat de energie niet in warmte verloren gaat.

    Bij gebruik van een LiFePo accu bijvoorbeeld, of terug de autoaccu in. Junsi kan dit al heel lang, Hota en Toolkit hebben hier ook mogelijkheden, ISDT heeft hiervoor aparte ontlaad apparaten die op afslagspanning instelbaar zijn.

    @Unusual RC op die Revolectrix zou ik maar zuinig zijn, die worden niet meer gemaakt.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zo'n lipo alarm heb ik er wel een aantal.
    Maar voorlopig doe ik het zoals ik het gewoon ben, de esc staan fabriek goed afgesteld en voorlopig nog geen problemen mee gehad.


    De discharger van de lader zal ik niet gebruiken, omdat die toch niet zwaar genoeg is, en heb trouwens mij eigen discharger gemaakt met alle hulp van hier. Enkel nog wat afstellen zodat het display de correcte Ampère waarden weergeeft.
    Vind het zelf ook wel leuk om zo'n dingen zelf te maken...
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik had hem net een maand in bezit toen ze na 34 jaar failliet zijn gegaan door de grondstoffen crisis.
    Nieuwe laders konden ze gewoonweg niet meer leveren! Enorm jammer.

    Terugleveren aan een accu kan mijn lader ook, nooit geprobeerd.
    De mijne kan met 10A max ontladen dankzij een enorme aluminium heatsink met twee ventilatoren in de body.


    @Jackske: in principe als je Esc. de LVC activeert, hoef je nooit te ontladen via je lader.
    Ik gebruik het alleen als ik vanwege onvoorziene omstandigheden mijn lipos binnen 24 uur niet leeg kan varen/rijden (en binnenkort weer vliegen). De Revo kan het gelukkig wel aan.
    Maar is een uitzondering., en helaas niet meer te koop :(
     
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lvc staat op ongeveer een 3.5V, dus ik laad ze altijd terug op storage

    10A ontladen met een lader is volgens mij toch al heel wat. En dit geeft inderdaad de nodige warmte, je zou als je de functie gebruikt er een extra fan tegen de lader kunnen plaatsen voor extra koeling.

    Nu mijn selfmade discharger kan 2, 3 en 4S ontladen telkens met 19A.
    Maar blijkbaar zijn er laders zoals junsi ichargers, waar je je discharger kan aankoppelen, en dan kan je alles regelen via de junsi lader, wel interessant.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De Revolectrix laders, voordat ze begonnen aan touchscreen versies, zijn erg goed. Die 10A is geen enkel probleem. Al meerdere malen 4S 8000mAh van vol naar storage moeten brengen :(

    3,5V hou ik zelf ook aan, dat zorgt voor een langere levensduur. Meestal zitten mijn cellen tussen de 3,45 en 3,60V na een sessie.
    Vooral in mijn boot waar de stroomsterkte met gemak de 100A overschrijdt, is voorverwarmen toch echt ook noodzaak. In een auto in de regel niet echt nodig.
     
  14. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    OFF TOPIC

    Dat ligt iets genuanceerder, ze hadden bij de introductie van de PL8 Bump lader al problemen met een ontwerpfout, dat was 3 jaar geleden en konden ze niet oplossen. Vorig jaar hebben ze zelf over de rug van alle handelaren de stekker eruit getrokken zonder aankondiging.

    Die handelaren hadden de foute units teruggenomen maar geen nieuwe uit kunnen leveren. De klanten wilden uiteraard wel hun geld terug. De pandemie heeft het niet makkelijker gemaakt, maar ze hebben het op een vuile manier afgekapt.

    De oudere generatie laders waren van uitzonderlijke kwaliteit en het is zonde dat het op deze manier is afgelopen.
    Alleen de Junsi en Pulsar laders komen in de buurt van de prestaties van Revolectrix.

    ON TOPIC
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb de waarheid hierover niet boven tafel kunnen krijgen. Genoeg handelaren die hebben gereageerd op de internationale fora hoe boos ze zijn over de gang van zaken.

    Heb gelukkig ook de software voor de USB link kunnen achterhalen, omdat iemand na het faillissement toch de server toegankelijk heeft gehouden. Echter eenvoudig was dat niet.

    Ik heb deze tweedehands kunnen overnemen met een HP 24V 50A servervoeding erbij van een forumlid. Die had er aan 4 een teveel ;)

    Ik ben daar nog steeds heel blij mee.
    Überhaupt zonde dat de hoge kwaliteit balansborden met zekeringen (ook op de balansstekkers) alsook parallellaadborden niet meer verkrijgbaar zijn.

    Inderdaad zijn er niet veel alternatieven beschikbaar. Graupner heeft onlangs ook een toplader uitgebracht.
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik weet niet hoeveel ampère een buggy trekt maar aangezien, wij vooral in zand met sandpaddles rijden, en nog dan nog met 16t a 18t pinion erop in combinatie met 6S, zal toch ook wel redelijk hoog zitten.

    Maar hoe kan ik weten/meten hoeveel ampère ik eruit trek?
    Hoe zien/doen jullie dat?
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb telemetrie sensoren die voltage per cel, over de Esc polen alsook vermogen constant meten.
    Jammer genoeg is dit een stick zender, bedoelt voor vliegtuigen en helikopters (en drones).

    Helaas heb ik geen goede pistoolzender kunnen vinden die dat ook allemaal biedt voor een aantrekkelijke prijs. Traxxas heeft het op hun topsysteem, maar dan ben je verplicht ook hun electronica te nemen.

    Ook snelle boten varen het fijnst met een pistoolzender, hetgeen voor mij dus niet gaat.

    Boten varen vaak volgas. Hebben watergekoelde motoren en Esc. Auto's moeten het van luchtkoeling hebben, dus worden in de regel minder zwaar belast.

    Dan nog zijn de momenten volgas erg beperkt. Bij een boot kan volgas tientallen secondes tot minuten duren, iets wat bij auto's vrijwel onmogelijk is.
     
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is handig.
    Dan vermoed ik ook wel als je het ertussen steekt dat de gemeten waarden blijven staan, als je stopt?
    Anders weet je het nog niet.

    Ja dat is wel zo, en boten hebben ook veel meer weerstand door het water.

    Ik gebruik gewoon de standaard zenders.
    Heb er ook wel eens aan gedacht om een zender te nemen voor al de buggy's, maar niet zo interessant omdat ik dikwijls met men zoon ga rijden, en zou een dure grap worden om elks een zender te hebben met de nodige ontvangers.
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Die Wattmeter van Hobbyking onthoud idd. de hoogst gemeten waarde van die sessie. Ik ken een aantal speedbootvaarders die zo in de gaten houden of de boel niet wordt overbelast.

    Voor mijn auto's en boten heb ik allemaal aparte zenders, net als u! Idd. kost een standaard zenderset met ontvanger minder dan een goede ontvanger van een goede pistoolzender. En dan nog heb ik, op Traxxas na, geen goede pistoolzender gevonden die de door mij gewenste sensoren heeft. Heb zelfs overwogen mijn stickzender om te bouwen naar pistoolversie. Daar ik ook weer het vliegen wil gaan oppakken geen goed idee.
     

Deel Deze Pagina