Lipo 3S met 1 cel 0 volt nog te redden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 18 apr 2022.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vind hier toch wel een paar rare dingen tussen staan...
    in mijn ogen dan :D

    Er wordt door iemand vermeld dat er niets anders wordt ingesteld aan de regelaar, omdat de fabriek dat vast wel goed gedaan heeft..
    wie zegt dat?
    als jouw esc af fabriek op nimh programma staat, zijn alle lipo's op voorhand al overleden..
    dan gaat diepontladen vaker voorkomen.
    Net als bij Nitro rijden, zijn er instellingen die gewoon gemaakt moeten worden.
    daar zijn ze voor..

    Brand in een lipo
    Ik heb best wel een hoop gedaan met lipo's..
    in mijn club wordt ook veel misbruik gepleegd.
    maar brand tijdens laden?
    In mijn club (60 man +/-) niet gebeurd.
    en dan 2 lipo's, 2 laders bij 1 persoon?
    dan moeten die lipo's toch een oplawaai hebben gekregen fysiek?
    laden is, als je een beetje normaal doet, het minst belastend.. ding wordt netjes 1C of 0,5 c geladen..
    als hij al weer is afgekoeld van zijn voorgaande ontladingssessie in de auto..


    Qua instellingen: een lipo programma is beveiligd om niet te laden als een cel onder de 3 volt zit (meestal, voltage kan iets anders zijn)
    vanuit de eerste lipo's weet ik nog dat de allerlaagste voltages rond de 2,4 per cel zit.
    vanaf dat punt zullen de meeste laders nog wel aanslaan.
    2,3 volt op een cel, en hij start niet.
    Dit kun je dus nooit instellen, omdat het een beveiliging is.

    de cut off voor het storage wegleggen kun je wel instellen. al zie je dit meestal rond de 3,8 volt zitten.
    3,5 zit meer richting wat in een auto als leeg beschouwd moet worden.
    leeg is ook niet goed om weg te leggen.. vol niet..
    al is mijn ervaring dat leeg erger is dan vol..
    halverwege is het mooist.
     
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Twee verschillende merken en capaciteit lipo's, alleen gebruikt in schaal speedboten.
    Dus niet enorm hoge ampèrages voor langere perioden.

    En ook nog eens twee verschillende laders.
    Ik kom er met mijn hoofd ook niet bij.
    Heb doorgevraagd wat er allemaal mee mis zou kunnen zijn geweest, maar niks bijzonders.
    Vooral 2x achter elkaar is niet te bevatten met compleet andere lipo's en laders.
    Wellicht dat beide lipo's in hetzelfde model een enorme opdonder hebben gehad waardoor ze beschadigd zijn geraakt.
    Het bewijs is verbrand iig.

    Er moet kortsluiting ontstaan wil er brand ontstaan.

    Zelf ook nog nooit iets gehad. Heb al 8 jaar een set lipo's, en allemaal nog in gebruik (13 stuks variërend van 2S 1000mah t/m 3S 7000mAh)
    Wel meegemaakt op de vliegclub meer dan 20 jaar geleden een Ni-cad die klapte terwijl die aan de lader hing.
    Was ook best heftig, wil je thuis ook niet hebben.
    Dit was gelukkig buiten, en het waren mijn spullen niet.
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Denk dat je doelt op mij?

    Maar ik heb geen brand gehad,,(weet niet uit welke tekst je dat hier haalt) en de lipo's zijn kapot gegaan, al zeker niet door misbruik maar door onoplettendheid.

    En ik heb 6s voertuigen, en als LVC in werking treedt staan de cellen allemaal rond de 3.50V dus dat is volgens mij toch wel ok.

    En de lipo's worden altijd in storage weg gelegd.

    Doelde je niet op mij, omdat ik hier iets gemist heb, dan weet je het toch maar weer :koud:;)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Toevallig was dit Unusual rc die dit in een post schreef :D

    En 3,5 volt als LVC in een auto/vliegtuig etc is gewoon goed.
    bij heli's zetten we hem regelmatig op 3,3, omdat die belasting gewoon heel anders is.
    Maar er was ook iemand die de cut off van zijn lader ( de storage modus) op 3,5 had staan. en dat vind ik dan weer laag om als storage te gebruiken.
    nu ben ik absoluut geen geleerde in het punt storage etc.. maar het viel me gewoon op.
    en omdat een lipo tussen 4,2 volt naar 3,5 van volledig vol naar volledig leeg gaat.. scheelt een tiende volt best veel.
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Op zoek naar goede info over lipo's met praktijk voorbeelden + testen:

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons

    Hierin staat dat storage tussen de 7,0 en 8,5V prima is, waarbij opgemerkt wordt dat hoe dichter bij 7,0V hoe langer ze theoretisch mee gaan.
    Zelf leg ik ze weg op 7,5V.
    Dat betekent wel om de 3 maanden alle lipo's controleren en bijladen.
    Vervolgens mijn lipo's met 1C laden kost ongeacht aantal cellen en capaciteit maximaal 50 minuten.

    Vanwege al het gedoe rond lipo's bij hoge stroomsterktes, kijk ik stiekem weer naar benzine 2-takt.
    Liefst 4-takt, maar bruikbare marine-motoren zijn er niet (meer), en zelf heb ik niet de middelen een koelmantel te fabriceren.

    Dat gezegd, mijn elektrische aandrijving via een water jet zorgt wel voor veel acceptatie in natuurgebieden en de bebouwde omgeving.
    het geluid is niet hard en hoog.
    Hier in de buurt woont iemand met een speedboot met schroef elektrisch aangedreven.
    Die kreeg bij run 1 in het kanaal voor de deur al te maken met klachten van buren...
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Het is mij wel een keer overkomen dat een nog redelijke accu tijdens normaal laden spontaan in de fik ging , was gelukkig buiten op de laadtafel van de club
    en werd op tijd opgemerkt . toch was er aan de accu niks te zien voor dat hij aan de lader ging en werd op normaal niveau geladen , was een 5000 mah 3 cel zippy ( geel)
    Het kan dus een keer misgaan , thuis laad ik altijd op een tegel in hobby ruimte met uiteraard een rookmelder en accu's worden bewaard in vuur bestendige lipo kluis .
    Een vriend van mij is een keer bijna zijn huis kwijtgeraakt door een lipo brand toen hij "even" de hond ging uitlaten , hobby ruimte uitgebrand en huis veel waterschade door blus water .
    Dus altijd met verstand met Lipo's omgaan

    H :)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor storage word vaak 3,8 a 3,85V aangeraden, omdat dit halverwege de 3,4-4,2V bandbreedte zit.

    Het is echter zo dat bij deze voltage (per cel) er nog zoveel energie in de accu is opgeslagen dat het bij een reactie tot een zogenaamde thermal runway kan leiden, waarbij de accu volledig onbrandt.
    Onder de 3,75V echter is er niet meer voldoende energie in de accu aanwezig om ongecontroleerd af te branden.

    Het advies zou dan ook moeten zijn om de accu tussen de 3,7 en 3,75V, laten we zeggen 3,72V op te slaan.
    Bij de maandelijkse controle als ze langer liggen opgeslagen zou je weer moeten opladen tot 3,72V als de celspanning op de 3,65V is gezakt. Op deze manier berg je de accu's veilig en met zo min mogelijk veroudering op.
    Temperatuur het beste 0 graden Celsius, maar alles onder de 15 is prima, ook hier vanwege veroudering.

    Voor het afslaan in het model gelden andere waardes, en zit er inderdaad verschil tussen een auto en een helicopter. Bij hele hoge ontlaadstromen, 50C of hoger zal je de afslagspanning op 3,3V in moeten stellen, de cellen zullen onder belasting hier op kunnen werken, ga je ze meten in rust zijn ze rond de 3,5V, precies goed.

    Bij minder hoge belastingen van de accu kun je beter de afslagspanning wat hoger zetten, de voltages zijn tussen belast en onbelast meten dan wat kleiner, en de accu is dan ook echt wel op zijn eindspanning als de pieper reageert.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een accu kan ook slecht worden door te veel onder of overspanning, daar zie je niks aan. Ook blijft het chemie waar wel eens iets mis kan zijn, veel laders geven tegenwoordig de interne weerstand van de cellen.
    Als één van de cellen teveel gaat afwijken, meestal loopt de weerstand daarvan dan op, kan het zijn dat de accu gewoon aan het eind van zijn levensduur zit, althans in ieder geval die cel.

    Er zijn er die de goede cellen eruit halen en opnieuw gebruiken, maar daar zou ik persoonlijk niet heel snel aan beginnen. Ik heb het hier al eerder geschreven, goed accubeheer voorkomt een hoop ellende, en daar hoort de regelmatige controle van de accu's dus gewoon bij. Ik denk dat er zat gebruikers zijn die de accu's zonder op of omkijken gewoon elke keer weer aan de lader hangen, met het idee dat de waarschuwing dan wel vanzelf komt, nou als die in de brand gaat is dat wel een hele duidelijke, maar een controle kan hier voortijdig voor zorgen dat de accu niet meer gebruikt dient te worden.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik controleer ze allemaal minstens 4x per jaar als ik ze niet gebruik, en altijd even een lipo-checker of aan de lader (voor het laadproces aanvangt) controleren wat de spanningen zijn van de individuele cellen!

    De bewuste persoon waar ik het over had - met de lipobrand - heeft dezelfde ervaring als helicopter: niets te merken aan de lipo, en spontaan in de fik gegaan!
    Bizarre is dat statistisch 2x en ook nog eens zo snel dit je overkomen erg onwaarschijnlijk is, en toch is het gebeurd :eek:

    Zelf laad ik daarom in een afgesloten blikken doos.
    Een lipobag is niet gemaakt voor de capaciteiten accu's die ik heb.
    Dat houdt een brand niet tegen.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Voor mijn post was ik even gaan terug kijken, en vond er niets van terug, maar nu heb ik het dus wel terug gevonden :hammer:

    Is het dan beter om ze koeler te bewaren, als je ze niet gebruikt?

    Nu liggen ze binnen op zolder, omdat ik hier ergens las dat het beter is om ze warmer te bewaren. Daarvoor lagen ze gewoon in de garage (wat ik toch wel veiliger vind), en daar is het veel koeler.
    Leg ik ze dan toch beter terug in de koelere garage?

    Nu moet ik eerlijk zeggen dat als ik ze niet gebruik, ik er niet om de zoveel maanden naar kijk hoe de cellen zijn. Denk pas vanaf een maand of vier vijf.
    En de cellen zijn nagenoeg nog altijd hetzelfde, misschien heb ik special lipo's ofzo:D
    Nee serieus als ik ze dan toch aan de lader hang voor bij te laden, komt onmiddellijk de bieptoon dat ze ok zijn.

    @Unusual RC
    Het is inderdaad een heel gedoe met die lipo's, maar nitro of 2 takt is waar ik woon of ga rijden een NO GO...
    Veel mensen staan verstomd te kijken naar hoe hard die dingen gaan en hoe ver we ermee springen.
    Denk met nitro of dergelijke, zullen het alleen maar boze blikken zijn...
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Na een pagina of 2 heb ik het wel opgegeven :koud:
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb de meeste grote lijnen gelezen, en dit is wat ik eruit heb begrepen.

    Dat de lipo's als je ze op storage weg legt op 3.8V ze nog altijd een hoge energie spanning hebben. Dat het beter en veiliger is om ze op 3.75V op te slagen. Zo zouden ze ook langer mee gaan. Maar dien je ze wel meer te controleren als je ze niet gebruikt dat de spanning nog goed, en anders dien je ze terug bij te laden. ( ikzelf heb ondervonden dat als ik ze langere tijd niet gebruik, en ze op kamer temperatuur liggen dat er zo goed als geen spanningsverlies is )

    Zo hebben ze testen gedaan dat lipo's minder vol worden opgeladen ze ook langer zouden meegaan, hoe minder vol hoe langer ze meegaan en icm met koeler bewaren.

    Maar er wordt veel geschreven en morgen weer ander testen die iets anders zullen zeggen. Denk dat je bepaalde artikels misschien wel als leidraad kan volgen en zelf proberen wat jij het beste vindt of ondervindt hoe de lipo's veilig te behandelen en ze het langste meegaan.
    Voor mij persoonlijk als doorsnee basher als die lipo iets minder piek geeft, merk ik geen bal van.
    Maar degene die racen, vliegen en met een boot bezig zijn, is dat wel een heel ander verhaal...

    Lipo's zijn niet goedkoop en wil graag dat ze lang genoeg meegaan.
     
  14. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    In grote lijnen kun je dit wel concluderen. Als je de max uit een accu haalt gaat die minder lang mee, en als je iets competitief doet zal je dat worst wezen. De gewone recreatieve modelbouwer gaar er wellicht wat bewuster mee om en kan meer levensduur uit de accu halen.

    Wat de opslagspanning betreft is het gewoon een veiligheidskwestie. Onder 3,75V loop je geen risico op een thermal runway, en kun je alle minutiekisten en gasbetonbunkers lekker achterwege laten. Dat slaapt gewoon lekkerder.
    Of je er iets mee doet en of je het belangrijk vind is aan één ieder om zelf te bepalen, belangrijk is om de zin van de onzin te scheiden, zodat je ook normaal met LiPo accu’s kunt blijven werken zonder angst of overdreven gedoe.
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ben toch aan het overwegen om ze tot op die 3.75V te gaan weg leggen, nu die 0,05V minder is niet zoveel verschil, maar wel voor die thermal runway.

    Nu voor de opslag temperatuur, denk ik dan eerder ik laat ze op zolder voor de periode dat we ze gebruiken, blijven ze intern wat warmer, en krijgen ze minder op hun donder dat we ze opladen als we gaan rijden. En in de winterperiode worden ze opgeslagen in de koele garage.

    Persoonlijk ga ik me daar wel beter/veiliger door voelen. Nu ik ging altijd wel regelmatig kijken of er geen lipo ineens bol stond ofzo, maar dat zal ook niet veranderen, dat zit er nu eenmaal in.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb ook mijn storage charge naar 3,75V gezet. Nu laadt ik niet gebruikte lipos om de 3 maanden bij ipv 6. Gaat tot nu toe prima. Heb 2 en 3S lipo's variërend van 1000 t/m 8000mAh
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    En daarbij, soms heb je pech, soms heb je geluk.
    Ik weet mensen in mijn (vlieg) club die jaren en jaren met hobbyking lipo's doen.
    geen storage, niets..
    en als ik 6 maanden met zo'n zelfde set bezig ben, is de fut eruit.
    terwijl ik aan belasting etc niets anders doe..

    Dure merken gaan in de regel een stuk beter.
    en zelfs dan, ik heb wel eens sets die 1,5 jaar meegaan.
    ik heb nu toevallig een set die al aan het derde jaar bezig is (maar wel duidelijk minder fut hebben dan mijn nieuwe set..)

    Ikzelf ben erg slecht bezig.. storage ben ik niet zo van..
    als ik weg wil, moet ik die accu's kunnen pakken en niet eerst een uur of wat gaan laden..
    in zoverre is het voor mij ook de bewuste keuze dat de accu's dan korter mee gaan.
    maar, in mijn segment accu's vind ik dat extra jaar wat het misschien mee gaat, de moeite niet waard.
    ik werk meestal met 3s 2200 mah.. heb er maar 4.
    vliegaccu's, dus geen case of moeilijke dingen..

    vanuit de club hoor en zie ik wel meer mensen, ook met lipo's..
    en het lijkt er wel op dat de grotere accu's meer invloed hebben met het storage of niet
    je ziet ook meer grote accu's van 3 jaar en ouder, dan kleintjes
    eigenlijk zie je dat de kleintjes rond de 2 jaar zowieso de geest geven..
    goed behandeld of niet.


    Belangrijkste is een bewuste omgang met dit type accu.
    - Storage, rond die 3,8 volt

    - niet laden als de accu intern nog warm is van gebruik (heel, heel erg belangrijk).
    Als een accu warm wordt van opladen, meteen stoppen en weggooien. dit kan eigenlijk niet bij lipo's.

    - normaal laden, 1C of misschien 2C, maar 1C zal bij mij altijd de voorkeur hebben
    op 1C heeft de balancer ook gewoon de tijd om de cellen gelijk te trekken.

    - bij koud weer, accu's voorverwarmen.
    een accu van -10 geeft niet makkelijk energie vrij, en zal dus effectief over zijn limiet geduwd worden.
    bij overschrijden van die limieten gaat de accu kapot/slijt hard
    warm je een accu op tot ergens rond de 30 graden, gaat dit veel beter.
    persoonlijk stop ik meestal 1 (of soms meer) accu in mijn binnenzak met dat soort weersomstandigheden.
    wel zorgen dat je goede accustekkers hebt. anders wordt het erg heet :D

    sommigen (meestal wedstrijd) maken er een speciale verwarmingskoffer voor.
    dacht dat ze die op 35 graden afstellen..
    en een 6s 8000 mah pakket in je binnenzak is wat grof.. dus dan moet je wel iets:D
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Geluk is inderdaad ook nog zo'n dingetje.

    En wat ik er ook nog aan wil toevoegen, is dat ik sinds twee jaar soft case lipo's aanschaf/gebruik, weliswaar ook een ander merk maar heb tot hiertoe ook geen bolle lipo's meer, waar ik met de hardcase dit wel sneller had, waarschijnlijk doordat de hardcase de warmte afvoer minder goed zal zijn.
    Maar merk gericht kan ik hier dus niets over zeggen

    En ik laad altijd op 2C...
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak, als een accu achteruit gaat, zul je zien dat de lader op een bepaald punt foutmeldingen gaat geven ivm onbalans.
    op 2C is hij in principe binnen 30min vol, dus de balancer heeft ook maar 30 minuten max.
    meestal kan zo'n balancer maar 100ma aan. exacte getal weet ik ff niet, maar veel is het niet..
    meeste laders gaan dan de laadstroom verlagen, duurt het laden langer.
    En op een bepaald punt duurt het te lang/overschrijd er ergens een grens, stopt ie ermee.

    korte oplossing is dan op 1C gaan laden.
    0,5C.
    Maar dit zijn wel grote indicatoren dat er een cel kapot aan het gaan is.
    zeker als hij op 1C al fouten gaat geven of bijzonder lang bezig is, dan merk je dat in gebruik ook echt wel..
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    De ISDT T8 die hij gebruikt heeft de mogelijkheid om de interne weerstand per cel te meten. Dat is een hele goede indicatie dat één of meerdere cellen slecht worden. Dat kun je gedurende de levenduur van de accu keurig in de gaten houden. Ik had het al eerder geschreven, bij actief accubeheer hoort dit er ook bij en kun je het dus zien aankomen.

    Zeker met een moderne lader als een ISDT of Junsi, die ook nog eens erg goed laden, wat ook weer goed voor de accu’s is.

    Wat de balanceerstromen aangaat, de T8 heeft 2,2A per cel, wat best hoog is, met de kanttekening dat dit impulsstroom is, dus circa 1,1A als je het zou meten, nog steeds erg hoog.
    Een Junsi heeft 2A duurstroom, deze laders zijn zeer snel met balanceren.
    Ter vergelijk, mijn oude Graupner Ultramat 14+ heeft 300mA balanceerstroom, ook impulsstroom.

    Aan de laders van @Jackske ligt het zeker niet, en die bieden hier dus de mogelijkheid tot meten van de staat van de accu. Aan de waarde zelf kun je niet direct een oordeel hangen, dat verschilt per accu en per lader altijd wat, maar een trend is zeker waarneembaar als je altijd dezelfde lader voor je accu’s gebruikt, en dan heb je hier goed zicht op.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina