Een LiPo lader stop vanzelf met laden doordat de accu spanning gelijk wordt aan de laderspanning. Als er geen spanningsverschil is kan er ook geen stroom lopen, zo simpel is het.
Wanneer de laadstroom teruggelopen is tot iets van 1/10C gaat men er van uit dat de accu "vol" is. In werkelijkheid is dat niet zo maar die 1 of 2% die er nog in kan zal je niet merken. Omdat de laadstroom zo laag is zal het ook heel lang duren om die laatste paar procenten erin te krijgen. Dat kan uren en misschien wel dagen duren.
Denk nu niet dat je dat kan versnellen door de laadstroom te verhogen! Als je dat wilt doen MOET je de spanning verhogen en dat wil je juist niet hebben omdat dan de accu beschadigd zal raken.
Dus als je een LiPo gaat laden sluit je hem aan op de lader en die zal een bepaalde maximale stroom door de accu sturen. Die stroom zal afhankelijk zijn van de capaciteit van de accu en is meestal 1C. Een 2000mAh zcu zal dus in het begin met 2000mA (2A) geladen mogen worden. Naarmate de accu voller raakt zal de stroom minder worden omdat het verschil tussen de accuspanning en de laderspanning steeds kleiner wordt. Een goede lader en bij het gebruik van goede connectors met een zo laag mogelijk weerstand zal die 2A behoorlijk lang blijven lopen. Wanneer de stroom terug begint te lopen zal de accu al zeker 80% of meer vol zijn.
Naarmate de accu nog voller wordt zal dus de laadstroom steeds verder terug lopen en uiteindelijk vrijwel 0 worden. Dat duurt echter wel erg lang! LET OP dit kan GEEN kwaad voor de LiPo accu, hij zal NIET overladen worden zolang de spanning maar op 4,215V per cel gehouden wordt! Ook als de accu vol is kan je hem in principe aan de lader laten hangen zonder dat het gevaarlijk is of wordt.
Hieruit blijkt dus dat je niets in hoeft te stellen waardoor de lader bepaalde dingen moet doen. De accu en de lader regelen dat helemaal zelf. Sommige LiPo laders die een computerchipje aan boort hebben zullen het laden helemaal afbreken als de laadstroom tot 1/10C of minder is gezakt en dan een LED laten branden om aan te geven dat de accu vol is. Anderen gaan dan nog wel door met het bijladen van die laatste paar procenten dus zo lang je de accu aan de lader laat hangen zal hij nog iets voller worden. In de praktijk zal je dat verschil echter zo goed als niet opmerken.
Dus gewoon een simpele ECHTE LiPo lader kopen, de maximale stroom instellen, de accu aansluiten en lekker laten laden. Na grofweg een uur zal een lege accu al behoorlijk vol zijn en kan je weer lekker vliegen, rijden of varen. Wacht je langer, b.v. 1,5uur, dan zal de accu voller zijn en kan je misschien een paar minuten langer doorgaan. Of dat zinvol is moet je zelf maar uitmaken.
Wanneer de laadstroom teruggelopen is tot iets van 1/10C gaat men er van uit dat de accu "vol" is. In werkelijkheid is dat niet zo maar die 1 of 2% die er nog in kan zal je niet merken. Omdat de laadstroom zo laag is zal het ook heel lang duren om die laatste paar procenten erin te krijgen. Dat kan uren en misschien wel dagen duren.
Denk nu niet dat je dat kan versnellen door de laadstroom te verhogen! Als je dat wilt doen MOET je de spanning verhogen en dat wil je juist niet hebben omdat dan de accu beschadigd zal raken.
Dus als je een LiPo gaat laden sluit je hem aan op de lader en die zal een bepaalde maximale stroom door de accu sturen. Die stroom zal afhankelijk zijn van de capaciteit van de accu en is meestal 1C. Een 2000mAh zcu zal dus in het begin met 2000mA (2A) geladen mogen worden. Naarmate de accu voller raakt zal de stroom minder worden omdat het verschil tussen de accuspanning en de laderspanning steeds kleiner wordt. Een goede lader en bij het gebruik van goede connectors met een zo laag mogelijk weerstand zal die 2A behoorlijk lang blijven lopen. Wanneer de stroom terug begint te lopen zal de accu al zeker 80% of meer vol zijn.
Naarmate de accu nog voller wordt zal dus de laadstroom steeds verder terug lopen en uiteindelijk vrijwel 0 worden. Dat duurt echter wel erg lang! LET OP dit kan GEEN kwaad voor de LiPo accu, hij zal NIET overladen worden zolang de spanning maar op 4,215V per cel gehouden wordt! Ook als de accu vol is kan je hem in principe aan de lader laten hangen zonder dat het gevaarlijk is of wordt.
Hieruit blijkt dus dat je niets in hoeft te stellen waardoor de lader bepaalde dingen moet doen. De accu en de lader regelen dat helemaal zelf. Sommige LiPo laders die een computerchipje aan boort hebben zullen het laden helemaal afbreken als de laadstroom tot 1/10C of minder is gezakt en dan een LED laten branden om aan te geven dat de accu vol is. Anderen gaan dan nog wel door met het bijladen van die laatste paar procenten dus zo lang je de accu aan de lader laat hangen zal hij nog iets voller worden. In de praktijk zal je dat verschil echter zo goed als niet opmerken.
Dus gewoon een simpele ECHTE LiPo lader kopen, de maximale stroom instellen, de accu aansluiten en lekker laten laden. Na grofweg een uur zal een lege accu al behoorlijk vol zijn en kan je weer lekker vliegen, rijden of varen. Wacht je langer, b.v. 1,5uur, dan zal de accu voller zijn en kan je misschien een paar minuten langer doorgaan. Of dat zinvol is moet je zelf maar uitmaken.