Lipo Balancers, Zin of Onzin..............

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Een LiPo lader stop vanzelf met laden doordat de accu spanning gelijk wordt aan de laderspanning. Als er geen spanningsverschil is kan er ook geen stroom lopen, zo simpel is het.
Wanneer de laadstroom teruggelopen is tot iets van 1/10C gaat men er van uit dat de accu "vol" is. In werkelijkheid is dat niet zo maar die 1 of 2% die er nog in kan zal je niet merken. Omdat de laadstroom zo laag is zal het ook heel lang duren om die laatste paar procenten erin te krijgen. Dat kan uren en misschien wel dagen duren.
Denk nu niet dat je dat kan versnellen door de laadstroom te verhogen! Als je dat wilt doen MOET je de spanning verhogen en dat wil je juist niet hebben omdat dan de accu beschadigd zal raken.

Dus als je een LiPo gaat laden sluit je hem aan op de lader en die zal een bepaalde maximale stroom door de accu sturen. Die stroom zal afhankelijk zijn van de capaciteit van de accu en is meestal 1C. Een 2000mAh zcu zal dus in het begin met 2000mA (2A) geladen mogen worden. Naarmate de accu voller raakt zal de stroom minder worden omdat het verschil tussen de accuspanning en de laderspanning steeds kleiner wordt. Een goede lader en bij het gebruik van goede connectors met een zo laag mogelijk weerstand zal die 2A behoorlijk lang blijven lopen. Wanneer de stroom terug begint te lopen zal de accu al zeker 80% of meer vol zijn.
Naarmate de accu nog voller wordt zal dus de laadstroom steeds verder terug lopen en uiteindelijk vrijwel 0 worden. Dat duurt echter wel erg lang! LET OP dit kan GEEN kwaad voor de LiPo accu, hij zal NIET overladen worden zolang de spanning maar op 4,215V per cel gehouden wordt! Ook als de accu vol is kan je hem in principe aan de lader laten hangen zonder dat het gevaarlijk is of wordt.
Hieruit blijkt dus dat je niets in hoeft te stellen waardoor de lader bepaalde dingen moet doen. De accu en de lader regelen dat helemaal zelf. Sommige LiPo laders die een computerchipje aan boort hebben zullen het laden helemaal afbreken als de laadstroom tot 1/10C of minder is gezakt en dan een LED laten branden om aan te geven dat de accu vol is. Anderen gaan dan nog wel door met het bijladen van die laatste paar procenten dus zo lang je de accu aan de lader laat hangen zal hij nog iets voller worden. In de praktijk zal je dat verschil echter zo goed als niet opmerken.

Dus gewoon een simpele ECHTE LiPo lader kopen, de maximale stroom instellen, de accu aansluiten en lekker laten laden. Na grofweg een uur zal een lege accu al behoorlijk vol zijn en kan je weer lekker vliegen, rijden of varen. Wacht je langer, b.v. 1,5uur, dan zal de accu voller zijn en kan je misschien een paar minuten langer doorgaan. Of dat zinvol is moet je zelf maar uitmaken.

Welke balancer raden jullie aan bij gebruik van 3S pakketjes van 2100mAh ? Is bijvoorbeeld de Graupner Micro-Balancer daarvoor geschikt ?

Vriendelijke groeten,

Kim

Ernst,

Ik heb gemerkt dat je veel verstand hebt van accu's en hoe ze te behandelen :-)

Ik ben druk aan het kijken voor een goede en niet al te dure lader (jamara x peak 3 plus bijvoorbeeld) en wil daar deze balancer van Hyperion (Aircraft World ) bij gebruiken. Volgens de datasheet is het een actieve balancer, die constant het voltage in de gaten houdt. De eenvoudigere balancers (PCM) zijn maar voor 1 accu voltage te gebruiken (2S, 3S of 4S), maar wel veel goedkoper, maar als je er twee moet kopen voor een 2S en 3S ben je bijna net zoveel geld kwijt als voor 1 LBA6.

Wart denk/vindt jij van deze balancer?

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/eoslba6/eoslba6.htm

Ze zijn nogal trots op hun balancer, maar ben er inmiddels achter dat ACW het soms ook overdrijft.

Groeten,

Marco

Ik denk dat die van Hyperion iets beter is dan die van Graupner omdat de Hyperion automatisch afslaat alser iets mis is, die van Graupner laat het wel zien, maar slaat niet af.

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6491&SessionCheck=4711&language=en

"If one LED glows constantly, the charge process must be switched off immediately, as this means that the Micro-balancer is unable to adjust the cell´s state quickly enough, and there is a danger of overcharging."

Prijsverschil is niet zo groot tussen deze twee.

Marco

Dat apparaat van Hyperion ziet er best interessant uit. Ik vroeg mee eerst af hoe dat nu zou werken want als één cel vol is kan je volgens mij niet het laden van die ene cel stoppen. Echter toen ik de handleiding goed doorlas en naar de tekeningetjes keek werd het me duidelijk. Het kan wel degelijk en ze doen het op een simpele manier. Let wel op dat je de accu van de nodige extra draden en een connector moet voorzien.
Mooi is natuurlijk ook dat het apparaat volledig automatisch werkt. Je hoeft er niet bij te blijven om de boel uit te schakelen als er (grote) onbalans is. Hoewel, eigenlijk moet je een accu nooit onbeheerd laden of ontladen. Er zijn meerdere draadjes op dit forum te vinden met verwijzingen naar zaken die (erg) fout zijn gegaan omdat er niemand bij was toen er iets mis ging met de accu......

Wat ook nog een mogelijkheid is (misschien niet voor iedereen weggelegd) , is om meerdere 1cell laders zelf te bouwen, welke max 2A kunnen leveren (instelbaar.) Als je er nu dan 1, 2, 3 of 4 op je balanceerstekker aansluit kan je én snel laden én elke cel met 4,22V typical laden.

Neem de MAXIM 745 bijvoorbeeld, ik heb er thuis 3 in serie staan op mn balanceerstekkers....werkt perfect en geen geneuzel verder met balancers/laders en weet ik veel wat.

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX745.pdf

Frank,
"Jou" systeem is wat het Hyperion apparaat gebruikt. Daar zitten feitelijk 5 "losse" laders in die elke cel appart laaden en in de gaten houden.
Natuurlijk werken een aantal lossen ladertjes ook goed. Voor een zelfbouwer is dat ook makkelijker om te maken. Ik weet echter niet of je dan wel goedkoper uit bent dan met zo'n Hyperion apparaat.

Bedankt Ernst, ik snap nu ook ineens hoe het ding werkt.. Iedere cel wordt zeg maar appart geladen totdat ie op 4.2 volt is. En voordat het laden begint worden de vollere cellen eerst nog ontladen totdat ze allemaal even vol zijn en tijdens het laden wordt in de gaten gehouden dat alle cellen gelijk blijven lopen en indien nodig gecorrigeerd.. als dat niet meer mogelijk is stopt het laden..

Ik denk dat ik die hyperion maar ga aanschaffen :-) dat is die investering van een paar tientjes wel waard als ik daar de vervanging van kapotte lipo packs mee kan voorkomen, of in ieder geval de levensduur aanzienlijk kan vergroten.

Al mijn lipo's (duh... 6 stuks LOL:D) hebben zo een balanceer multistekker er aan zitten dus dat komt mooi uit, voor m'n indoor 880mah 2s polyquest lipo's had ik al zo een PCM guard dingetje er bij gekocht..

Marco

Haha, die koreaanse fabriek loopt wel binnen denk ik met die laders en balancers :-)

Ik zag op ebay de balancer van Hyperion (ACW) nu ook met een jamara sticker er op..EN 15 Euro duurder of zo.. Volgens mij precies dezelfde:

Ebay "aanbieding" van de Jamara balancer (veel te duur):
http://cgi.ebay.nl/LiPo-Balancer-NE...ryZ74311QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jamara:
c0_1_b.JPG

Hyperion:
HP-EOSLBA6.jpg

Mij benieuwen of Multiplex ook snel met dat zelfde ding aan komt zetten.

Ik heb er eentje besteld bij ACW :-) $42,45 (DOLLAR) incl verzendkosten.

Groeten,

Marco

Zo is het met heel er veel dingen in de elektronica. Één en hetzelfde apparaat wordt in vele verschillende kastjes gestopt en onder even zo veel merken verkocht. Denk je dat je een Jamara apparaat hebt, mis poes! Het komt uit de zelfde fabriek en is ook hetzelfde apparaat als van een ander merk.
Ook in de computer wereld is dit met heel erg veel apparaten aan de hand. Koop je een IBM computer en je denkt dat je dan ook IBM krijgt. Foutje! De moederborden komen bij fabriek A vandaan die ze ook maakt voor DELL, HP, COMPAQ en ga zo maar door. De voedingen komen bij fabriek B vandaan die ze ook maakt voor.... vul zelf maar in. En zo kan ik voor zo'n beetje alle onderdelen van de computer wel doorgaan.
Het is dus in de modelbouw wereld niet anders en door je ogen goed de kost te geven kan je dus behoorlijk goedkoper uit zijn en krijg je toch het zelfde apparaat. Nu is het een LiPo balancer maar ik heb ook al laders "voorbij" zien komen. Je zal misschien in het buitenland moeten gaan bestellen maar met de moderne technieken en het internet is dat geen echt probleem meer.

Ik weet het Ernst, gebeurd vrijwel overal in de detail handel. ook met Jam en margarine is het niet veel anders. Maar met internet kun je redelijk eenvoudig door die marketing zeepbel heenprikken en gewoon de goedkoopste uitkiezen.

Ik heb voor mijn electro indoor vlieg avontuur waar ik sinds een jaar in aan het investeren ben, vrijwel alles via het internet in Japan, Honkong, Duitsland en de Verenigde staten gekocht. Alleen mijn nieuwe zender (tweede handsje) bij Hobby-in gekocht en wat bouwmaterialen bij Quartel.

Het scheelt echt heel veel geld als je een beetje zoekt naar gelijkwaardige producten zonder bekend merk sticker er op (robbe, graupner.. je kent ze wel). Uit de specs en hoe het er uitziet kun je vaak wel afleiden of iets hetzelfde is of niet.

Marco

Die hyperion balancer is al bijna wat ik op de eerste pagina aangaf. Nu nog eentje die daadwerkelijk bestaat uit losse laders per cel en die dan niet aan een speciale lader gehangen hoeft te worden, maar direct aan een 12 volt voeding of autoaccu.
Zolang als ik het ding tussen een lader en de lipo moet hangen heb ik nog steeds mijn twijfels, net zoals de balancers die los van de lader gebruikt worden.

Dan krijg je dus ee balance charger, oftewel een lader die ook de cellen kan balanceren... en die laders bestaan. Ik heb op ebay er eentje gezien waarbij je de balance plug direct in de lader kon prikken.. maar die viel voor mij af vanwege de prijs :) Ik weet ook niet meer welk merk het was. Lader plus losse balancer is veel goedkoper.

Maar zal de lader plus losse balancer qua electronica niet gewoon op hetzelfde neerkomen?

Marco

Zoiets

http://cgi.ebay.nl/New-Li-ion-Batte...oryZ2563QQssPageNameZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Alleen is deze een beetje beperkt in gebruik, slechts max 1A per cel, als je wat zwaardere cellen gaat gebruiken wordt het zeuren, terwijl balanceren dan juist belangrijker wordt. Ook heb je 220 nodig voor dit ding.

Ik heb dus een betere gezien, maar kan die niet meer vinden.

Het is overigens maar de vraag hoe deze nu precies werkt, waarbij het bij de hyperion balancer toch redelijk uitgebreid is uitgelegd.

Marco

ik heb ooit een lader ontworpen die de cellen gebalanceerd laadt en op gelijkspAnning gevoedt wordt.
om het ontwerp simpel tehouden was dit zonder computersturing. ik heb liever geen machinale intelligentie aan mijn lipos.
ik hoop nog steeds dat iemand hem in productie neemt, zou voor 30 euro of zo in de winkel moeten kunnen liggen.

de plannen zijn gebouwd en ikzelf gebruik enkel nog deze lader. wie wil kan hem nabouwen, heel makkellijk. op rcgroups.com vind je door zoeken naarposts van mij (kodel) de juiste draad. (kan de link hier even niet plakken want lees en schrijf dit via mijn telefoon en niet op de pc)

Hallo,

Met zeer veel interesse ben ik dit draadje aan het lezen en de werking van de balancers is me een heel stuk duidelijker aan het worden. dank aan allemaal :) . Net als velen met me gebruik ik nog geen balancers maar in het voorjaar wil ik daar wel in gaan investeren als mijn winterprojekt richting invliegen komt.

Ik ben nu een Jepe A10 aan het ombouwen naar minifan (2 motorig voor degenen die niet op de hoogte zijn van een A10) en zal dan naar alle waarschijnlijkheid 2 pakketten van 4skokam3200 aanschaffen of wat er tzt beter uit is ivh tot de euris.
In een 4s2p setup kan ik met mijn huidige lader Shulze ISL 6-636 V8.06 (8Amp ,1 jaar oud) dat pakket met 6A gaan laden wat dan weer fijn is ivm de laadtijd . Die lader heb ik overigens aangeschaft omdat ik toch grotere modellen wil gaan bouwen en vliegen in de toekomst en daar dan ook zwaardere paketten in moeten.

Ik ben er nu nog niet helemaal 100% uit, maar als ik 2 hyperion balancers aan de lader koppel voor elk pakket 1 dan heb ik elke cel toch voldoende beveiligd?

Nog een vraagje erbij voor dummies :roll:
als ik naar >5s pakketten wil gaan dus bv 8s2p (wat in de zware elektrojets steeds vaker voorkomt. dus richting 2-3kW) kan ik dan zonder problemen 4 balancers op het pakket aansluiten?

Deze vragen heb ik omdat ik toch duurzaam wil investeren en dit mischien wel de beste manier is om mijn laadapperatuur uit te bouwen al gelang naar behoefte zonder het gevoel te hebben om over enige vliegseizoenen met sterk verouderde spullen te zitten :wink:
komt er ook nog eens bij dat de cellen niet goedkoop zijn er er graag langer als een seizoen mee wil vliegen :wink:

ps. Heb zelf een werktuigbouwkundige achtergrond dus pakketten solderen enzo geen probleem maar schemas lezen wordt snel algebra :?

Bij voorbaat dank voor reacties.

mvg ,Erik

Twee Hyperionbalancers in serie zetten zou ik niet doen. Tenminste niet als ze door de zelfde voeding worden gevoed, als ze elk een eigen voeding hebben zou je het wel kunnen doen.
Wat altijd kan is losse balancers voor elke cel, dan kan je met het aantal cellen net zo ver gaan als je wilt.

Ernst,

bedankt voor je antwoord. dan ben ik mischien beter af met de Orbit Lipo Checker die bij RBC op de site staan voor een beter "uitbouw" van mijn lader.

Ernst Grundmann zei:
Berrie,

Aan de laadtijd en de hoeveelheid "stroom" die de lader erin heeft gestopt heb je niets. Waarom dat is heb ik al eens eerder uitgelegd.
Wat belangrijk is zijn de ONTLAAD tijd en de hoeveelheid "stroom" die er UIT de cellen gehaald kan worden. Alleen die waardes kan je met elkaar vergelijken.
Het enige wat je uit deze gegevens zou kunnen halen is dat er een behoorlijk verschil zit in de laadefficientie van de cellen. Sommige cellen moet je veel langer laden om er toch het zelfde uit te kunnen halen.
De enige andere reden die ik kan bedenken voor deze verschillen is dat de cellen toch niet allemaal even "vol" waren toen je deze test ging doen.

Is het met het formeren van een nieuw pakket dan nog iets beter om elke cel apart te ontladen op de afslagwaarde van de lader en dan alle cellen tegelijk te laden met balancers? of maakt dit dan niet veel verschil meer?

mvg, Erik

Voor een lipocel is ontladen niet van belang, deze cel voelt zich eigenlijk alleen lekker als ie volgeladen is, net als bv. een loodaccu. Wij willen een lipocel graag ontladen met onze motoren, maar eigenlijk is de lipo daar helemaal niet blij mee!
Om een lipocel zoveel mogelijk vol te krijgen en toch niet te verpesten is het heel belangrijk dat de eindspanning niet hoger komt dan een bepaalde spanning, meestal 4.2V.
De laders die wij gebruiken kunnen over het algemeen niet de spanning van de afzonderlijke cellen controleren, dus wat doen ze? Ze stoppen met laden als de eindspanning klopt met het aantal in serie geschakelde cellen.
Hier kan er een probleem ontstaan, afzonderlijke cellen kunnen langzamerhand uit elkaar lopen en verschillende eindspanningen krijgen bij laden. De lader weet dit niet, die schakelt gewoon uit als de spanning is bereikt die hoort bij het aantal in serie geschakelde cellen.
Daarom zijn balancers bedacht, die zorgen ervoor (als het goed is) dat altijd de spanning van de afzonderlijke cellen gelijk blijft, of niet boven de maximum waarde van 4.2V komt.

Back