Lipo Balancers, Zin of Onzin..............

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Even een kleine hint.
Parrallel schakelen is natuurlijk heel goedkoop en veilig te doen met behulp van een simpele weerstand.
De parrallel te schakelen cellen leg je met een weerstand van een paar ohm aan elkaar.
Wel een voldoende zware weerstand gebruiken.
En je gaat vervolgens rustig koffie drinken.
Daarna lag je de cellen pas vol aan elkaar.

Met de wet van ohm kan iedereen even uitrekenen wat er gaat gebeuren.

U/I=R

Mazzel

Ik ben een tijd niet bezig geweest met modelbouw en ben van de generatie die de NiCad/NiMH verving voor lipo's en geen balancer gebruikte. Dat ging altijd goed dus ik zie voor mezelf niet zo de noodzaak om aan de balancer te gaan.

Ik heb gezocht op daadwerkelijk gemeten spanningsverschillen en daar is niet veel over geschreven. Ik ben nu m'n lipo pakketjes (allemaal #s1p pakketjes) aan het controleren op capaciteit en spanningsverschillen per cel binnen een pakket. Tot nog toe vind ik verschillen van 0.01-0.04V en dat lijkt me niet zo alarmerend na al die tijd gebruik zonder balanceren. Ik kan natuurlijk even iedere cel apart volladen en zal dat ook wel doen.

- Maar heeft het wel zin bij deze kleine spanningsverschillen?
- Wat achten jullie toelaatbare spanningsverschillen binnen een pakket?
- En haalt een balancer deze kleine spanningsverschillen er wel echt uit?

Ik hoor graag het commentaar van de balancer experts...

Ik denk dat er de afgelopen jaren al meer dan genoeg is geschreven over balancers. Bijna alle nieuwe lipoladers worden tegenwoordig uitgerust met ingebouwde balancers. Dit lijkt me duidelijk genoeg ;)

0.04V is teveel, 0.02V wordt door de meeste fabrikanten van lipo's als maximum opgegeven. Een goede balancer regelt het verschil terug tot minder dan 0.01V.

Laatst bewerkt:
Een onbalans van 40mV is inderdaad aan de hoge kant. Het probleem is dat hoe groter de onbalans hoe sneller die nog groter wordt.
Wanneer één cel ongeveer 100mV hoger wordt dan de rest zal hij zodanig overladen kunnen worden dat hij kan ploffen! Dat is waarom balanceren eigenlijk altijd nodig is. Zolang de verschillen maar klein zijn kan de balancer het nog makkelijk goed krijgen en dan ook nog zonder dat het veel extra laadtijd kost.
Wanneer je langdurig je meer cellen accu blijft laden zonder balancer zal (in het begin) langzaam maar zeker de onbalans steeds groter worden. Uiteindelijk kan dat tot een plof leiden en dus het einde van de accu.
Maar als je gewoon op het veld laadt met een lader zonder balancer dan kan dat natuurlijk best. Maar dan moet je thuis de zaak balanceren om problemen in de "toekomst" te voorkomen. Blijkt dan dat je flink moet balanceren dan zou je eens goed naar je accu moeten kijken, er zou best wel eens een slechte cel bij kunnen zijn.

Maar een "balancer" van Walkera, ik had dat wel eens eerder gevraagt maar ben er zelf niet in gaan verdiepen. Nu lees ik zo dit topic en vraag me toch af waarom Walkera die lader een balancer noemt? Hij balanceert niet, maar wanneer 1 cell zijn eindspanning bereikt de lader ermee stopt. Dat vertelde de diegene die antwoord gaf. Ik heb een Power peak ultimate 2 lader. Ik gebruik tot nu toe nog geen Lipo's maar ze komen er wel aan. Maar wil lipo's wel goed en betrouwbaar opladen.

Groetjes pascal

Zelf vergelijk ik een balancer met een veiligheidsgordel. Je kunt roepen dat je nooit harder gebotst hebt dan met parkeersnelheid dus geen gordel nodig hebt. Onzin natuurlijk, dat snapt iedereen.
Hetzelfde met lipo's. Je weet niet wanneer en of een cel minder wordt. Een balancer trekt dat recht zonder dat er ongelukken gebeuren.
Ik kan trouwens geen enkele reden bedenken om géén balancer te gebruiken. Als je de nadelen (kosten van een balancer?) afzet tegen de voordelen (betere prestaties, langere levensduur, veel minder kans op het slopen van een pack) en dat dan ook nog eens in het licht van de investering die je doet in accu's (vaak honderden euro's) lijkt het me duidelijk.

Een balancer is géén onzin maar of je hem wilt gebruiken moet je zelf weten. In tegenstelling tot de autogordel :-)

Walkera levert die lader/balancer bij hun spullen. Je mag er van uitgaan dat zij geen rotzooi op de markt brengen. Zouden ze dat wel doen dan is het snel over en uit voor Walkera. Daarom zal die lader/balancer best werken en ook goed. Dat moet ook wel want een halfbakken apparaat zal gegarandeerd defecte LiPo's en mogelijk ook ploffende LiPo's tot gevolg hebben.
Zijn er dan geen betere? Natuurlijk wel en er zullen misschien ook nog wel minder goede bestaan. Maar voor de toepassingen waar ze voor bedoeld zijn zullen ze best voldoen. Maak je dus geen zorgen en gebruik die lader/balancer gewoon. "Later" kan je altijd nog een betere kopen als je dat zou willen.

Hallo

Ik heb bij een RTF set een Lipo lader van Graupner voor de Bell 47g indoor heli, waarop staat ''Balancer". Ik kreeg hem erbij inplaats van de standaard Protech lader, voor die coaxiale heli's. Voldoet deze ook gewoon als Lipo balancer?

groetjes pascal

Ik heb geen Lipo Balancer, om de 2x vliegen meet ik de cellspanning van elke cell.
Als dat meer dan 0,05v afwijkt laad ik de cellen los van elkaar (via de balans stekker)
Ik heb 2 2s 350mAh Flightpower evo accu's en die hebben na ongeveer 25 cyclusen nog maar <0,01v verschil.
Sommige lipo's worden niet eens uitgevoerd met een balans stekker.

Máár goed ballanceren vergroot de levensduur van de lipo, en bij grote pakketten is het zeker veiliger en soms wel goedkoper om te ballanceren.

Ik kan trouwens geen enkele reden bedenken om géén balancer te gebruiken...

Voor de superlichte indoor vliegtuigen is een nadeel dat de accu iets zwaarder wordt door de balancer kabel. Als je ziet welke fratsen er worden uitgehaald om de modellen zo licht mogelijk te houden, iedere gram telt, lijkt me het toevoegen van een balancer kabel ongewenst maar ik weet dat niet zeker.

Voor modellen waar gewicht niet telt kan ik je mening delen.

Ik zou wel eens willen weten of de top indoor vliegers hun lipo accu's voorzien van balancer...

Laatst bewerkt:
Ja oké, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar dat maakt het gebruik van een balancer nog niet "onzin" (zie de titel van dit draadje).

Maar inderdaad een leuke vraag, worden op hoog indoorniveau de stekkertjes weggelaten? Je zou je ook nog voor kunnen stellen dat juist wedstrijdvliegers baat hebben bij goed gebalanceerde pakketten.

Bij zo'n super lichte modellen heb je ook super kleine motoren en super kleine accu's die dus maar een super kleine stroom hoeven te leveren.
Ik zelf zou dan alléén een soort balancerkabel gebruiken en hierover laden en vliegen. Bij een 2 cellen pakket heb je dan maar één draadje meer dan de normale aansluiting en kun je de accu's toch met een geschikte balancer opladen.

Maar inderdaad een leuke vraag, worden op hoog indoorniveau de stekkertjes weggelaten? Je zou je ook nog voor kunnen stellen dat juist wedstrijdvliegers baat hebben bij goed gebalanceerde pakketten.

Bij de F3p (NK indoor kunstvlucht) hebben sommige deelneemers inderdaad geen balancer kabel.
Hier wordt ook gesproken over 2 cells accutjes van 200mah die soms de belasting nog maar net aankunnen, als een accu slecht is wordt er niet mee gevlogen.
Allemaal om een model te krijgen rond de 100 gram.

Ikzelf vlieg met Flightpower evo light accu's 2s 350mah, daar zit nog wel een balans stekker aan, maar na ongeveer 50 keer laden zit er max 0,01v onbalans in, dus eigenlijk zijn die stekkers voor mij overbodig. hiermee zit ik wel op de 137 gram, maar ik laat liever mijn accu's ontvangers en servo's orgineel.

ik zeg er niet te veel over, ik draai ook nog maar een half seizoen mee.

grt Ron

Back