Lipo Balancers, Zin of Onzin..............

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Frank heeft het eigenlijk allemaal uitgelegd. Je kunt dus alle cellen in serie zetten en zo laden. Wanneer je dan balancers gebruikt voorkom je dat je de cellen die eerder vol zijn dan de anderen overlaad en dus naar de maan helpt. Heb je geen balancers of wil je die niet gebruiken dan kan je het beste elke cel apart opladen tot de maximale spanning van 4,215V.
Als de balancers iets te laag staan afgesteld zou het kunnen dat de maximale spanning voor de lader niet gehaald wordt en de lader nooit helemaal stopt met laden. De laadstroom is dan echter zo laag dat de balancers dat makkelijk kunnen verwerken en toch veilig voorkomen dat de cellen overladen worden. Zouden de balancers iets te hoog afgesteld zijn dan zou de lader iets te vroeg op kunnen houden met laden. Dat zou inhouden dat de de laatste cel niet helemaal vol komt.
In de praktijk blijkt dat dit heel erg mee valt. De verschillen zijn zo vreselijk klein dat je er feitelijk niets van merkt. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je lader en balancers voldoende nauwkeurig zijn. Voor zo ver ik het kan beoordelen klopt het behoorlijk goed met de spullen die op de markt zijn. Hoe het met de zelfbouw spullen staat kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Ga je zelf bouwen houdt er dan rekening mee dat de meeste (goedkope) digitale multimeters NIET nauwkeurig genoeg zijn om je lader en balancers af te regelen. Daarom raad ik zelfbouwers af om balancers te maken die je moet afregelen. Gebruik een referentiespanning die heel nauwkeurig is, minimaal 1% maar liever nog beter. Dat betekend dat een simpele zenerdiode totaal ongeschikt is voor deze toepassing. Een TL431 voldoet ook maar net, ik gebruik hem liever ook niet omdat er betere bestaan.
Gebruik ook een zo hoog mogelik refentiespanning en gebruik deelweerstanden om die omlaag te brengen. De evetuele fout wordt dan door die deling ook kleiner.
Reken de weerstandwaardes van de spanningsdeler uit en koop 0,1% nauwkeurige weerstanden. Die zijn niet goedkoop maar alleen dan worden je balancers voldoende nauwkeurig.

Bedankt voor de uitleg.

Ben net in de Shülze site gaan spitten naar hun balancers:
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/prs10_e.htm
Stevig prijsje overigens. Die balanceren de cellen direkt vanaf het begin.
Het lukt me nu even helemaal niet om het soldeerschema te vinden die gratis is te downen . zal dan wel bij de balanceercabels zitten als die los besteld worden.

Bij de te bestellen packs bij Shülze ziet het er netjes uit, ben benieuwd of de spachetti bij mij net zo strak wordt :wink: 4s2p kost een aardige duit :oops: dan toch beter 4s1p (2x) maar doen. kan ze dan altijd nog in serie steken als dat met de grotere projekten nodig wordt.

mvg, Erik

Waarom niet per cel met kleine electro motor ontladen , naar een iets lager niveau en tegelijk meten ?
Als die speciale balanceer stekkers eraan zitten moet dat toch eenvoudig kunnen ?
Bijvoorbeeld met een oude servo motor .

@Eric: In Elektromodel heeft een schema gestaan van een balancer van het simpele lekstroom-bij->4.2V principe.

@Leo: Sommige balancers schakelen met transistor of FET een weerstand aan als ontlader. Dat principe wordt dus wel gebruikt (mag dus ook motortje of lampje enz..)

Ik gebruik zelf een eigen ontwerp balancer die niet werkt op het principe van begrenzen bij 4.2V, maar die niets anders doet dan continu de spanning van de afzonderlijke in serie geschakelde cellen gelijk maken.
Volgens mij een heel goed systeem, niet iedereen is het daar mee eens, het werkt bij mij in ieder geval perfect.
Het heeft diverse voordelen, het gelijkmaken van de cellen werkt al direct vanaf het begin bij aansluiten van de balancer, verder is dit systeem weinig kritisch, je hebt geen afregeling nodig om bv. de spanning af te regelen op 4.2V, het enige wat belangrijk is, dat je een aantal weerstanden nodig hebt die zo goed mogelijk dezelfde waarde hebben, dit bepaalt de nauwkeurigheid van deze balancer.
Hiervoor heb je geen zeer nauwkeurige meter nodig, want (hoera) het gaat niet om de absolute waarde van die weerstanden, maar alleen in hoeverre ze gelijk zijn, je moet alleen bv. 10x zoveel weerstanden kopen dan dat je echt nodig hebt en daar de meest gelijke uitzoeken, dat kost geen vermogen, zo duur zijn ze niet, misschien mag je in de winkel met je universeelmeter wel sorteren, dan is het nog goedkoper.............
Dit balancer systeem werkt prima, het maakt continu de cellen gelijk, bij laden moet je wel kunnen vertrouwen op de nauwkeurigheid van de lader, als die afslaat bij de juiste spanning voor het aantal in serie geschakelde cellen is alles in orde.

Als je nu al je cellen bijna vol laad, en je sluit ze dan alle parallel worden ze toch uit zichzelf gebalanceert.

Wie durft/ heeft dit al gedaan.

Ene opgelet voor te hoge stromen he!!!!

val zei:
Als je nu al je cellen bijna vol laad, en je sluit ze dan alle parallel worden ze toch uit zichzelf gebalanceert.

Wie durft/ heeft dit al gedaan.

Ene opgelet voor te hoge stromen he!!!!

Ja dat lijkt simpel, maar hoe laad je de cellen bijna vol?
Ga je ernaast zitten en continu de afzonderlijke cellen meten?
Het gaat er niet echt om dat de cellen gebalanceerd zijn, maar veel meer dat ze tijdens laden niet boven de 4.2V komen.
Heeft niets met durven te maken maar meer met levensduur van je cellen.
Inderdaad als je cellen na laden parallel zet, worden ze gebalanceerd (gelijk gemaakt), maar dan is het te laat, het balanceren moet al tijdens het laden gebeuren.................

frank, heb je een eenvoudig schema voor die balancer, zodat ik als electro leek dit ook kan samenstellen.

fbk zei:
Ja dat lijkt simpel, maar hoe laad je de cellen bijna vol?
Ga je ernaast zitten en continu de afzonderlijke cellen meten?

Terwijl ik aan het laden ben dan ga ik af en toe kijken naar men lader ja, het is wel leuk om te zien hoe deze zijn werk doet. en anders op ion mode 4,1V.
Zelf heb ik geen pakket liggen wat uit elkaar kan. En dat is nu net het omslachtige van deze mogelijkheid, dus afvoeren zeker. :roll:

Ik vond dit zo'n intressante draad, dat ik deze hier even oppik.

Ik was in het bezit van Lipo's van Graupner (3 cel 155) met lader en balancer , vermoedelijk type 2, eveneens van Graupner. http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3064

Maar, things happens, de batterijen gaan de prak in en ik naar de winkel nieuwe halen. :evil:

Ik kom thuis met batterijen van TARA 2cells 2200. http://www.proximedia.com/catalogue/view_product.asp?ref=113176&site_id=21588
Uit de verpakking gehaald staat op de gebruiksaanwijzing uitdrukkelijk dat deze moeten geladen worden met een type LB-4 balancer.
Het stekkertje past ook niet in de balancer van Graupner. :?

Is mijn balancer bruikbaar voor deze batterijen van Tara? (als ik er de juiste stekker aanzet) Of blaas ik de boel gewoon op?

Volgens mij zijn Lipo cellen dus niet balancerend a la NICD of NiMH.

Daarom ontstaat er onbalans en daarom zou je ze willen balanceren

Als je nu een lader hebt die NIET kan ontladen..
in hoever kan dit de lipo beschadigen (op termijn), als dit mogelijk is..?

Ik heb zelf een goedkope (wel lipo bestemd) lader gekocht

Lader: 230 voor Lipo accu's 11.1v,Laadstroom 1A Spanning 12.6v
http://www.rchobby-online.nl/nl/dept_71.html 1ste

Maar zoals ik te weten ben gekomen heb ik dus een andere nodig.

Iemand die me een kan aanbevelen(niet al te moeilijk :oops:)
Incl alles, Ready to use.Die ook past op de aansluiting van mn accu?

Accu: |-ECELL (zover ik kan lezen) 11.1v 1200mAh 10C 3cells
http://www.rchobby-online.nl/nl/dept_74.html 4de

Nog een laatste vraagje: kan een lipo als deze tijdelijk niet gebruikt word, vanzelf onder de 9v dalen..?

Ik vraag het hier liever aan de mensen die er verstand van hebben.:wink:
Dankjewel,

Waarom zou je eenaccu nog moeten ontladen buiten het gebruik in auto, boot of vliegtuig?

Die lader die jij opgeeft is een wel heel eenvoudige lader die maar "1 soort"* lipo kan opladen.

De zelf ontlading van lipo's is dusdanig laag dat als je ze halfvol weglegt ze niet snel onder die kritieke waarde komen.

* je kan hiermee dus alleen lipo's laden van 1000 mAh en als je meer tijd hebt dan gaan grotere accu's ook wel maar het laadproces duurt dan vele malen langer dan 1 uur.

Misschien dat ik een andere lader nodig heb voor het gelijk trekken van de cellen? (zoals ik gelezen heb)
Want die lader wat ik nu heb (neem ik aan) die laadt op tot er 12.6v word bereikt en dan stopt ie,
maar dat wilt dus niet zeggen dat iedere cel ook echt 4.2v heeft?

Dus zou een andere lader op duur beter zijn voor het rechttrekken?

excuse me if i am wrong :oops:

Greetsz,

Mijn RC voertuig heeft een FG stekker, en deze aansluiting zit niet op de lipo accu (wat ik hierboven noemde) kan ik hem wel aansluiten op de zwarte / rode draad vd accu?

of... :roll:

Is die balancer een zogenaamde regelbare zener? Opgebouwd met een transistor en potmeter aan de basis om de zenerspanning in te stellen?

Ik heb nu een 3ér bouwsatz bestelt van de Balancer die in de Elektromodell heeft gestaan in Duitsland.
Kijken wat het verschil is tegen over van nu zonder balancer.

Mvg Johan

poerqwa zei:
Volgens mij zijn Lipo cellen dus niet balancerend a la NICD of NiMH.

Daarom ontstaat er onbalans en daarom zou je ze willen balanceren
Dan balanceren ze natuurlijk wel omdat parrallel geschakelde cellen altijd op dezelfde spanning uit komen.
Maar telkens balanceren door je in serie geschakelde cellen los koppelen en ze parrallel te schakelen is niet erg gebruiksvriendelijk.
De cellen mogen overigens alleen parralel geschakeld worden als ze tot op bijna dezelfde spanning zijn opgeladen.
De onbalans is dan al bijna recht getrokken en als je daarmee nog even verder gaat zijn ze alweer in balans en is parrallel schakelen overbodig. :)
NICD of NiMH kan je iets overladen waardoor de achterlopende cellen bijgetrokken worden.
Die truck kan je met lipos niet toepassen omdat als de achterlopende cel goed op spanning is de andere cellen reeds overladen zijn met alle risicos van dien. :wink:

Back