lipo om zeep

Ben ik weer, vandaag mn amperetang binnengekregen, deze :
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

En zojuist gemeten..... met een volle accu....'t ziet er niet goed uit :-(

setup was 2 voltmeters en de amperetang.
Code:
cel 1 , cel 2 , A , aantal sec.
4,17  - 4,22  0.0    0
3,80  - 3,97  4.2    5
3,65  - 3,96  3.5    15
2.70  - 3,97  3.1    25
gas dicht:
na 2-3 seconden gestabiliseerd op 4.02 - 4.07

De accu is een kokam, 910mah 15C, heeft er nu 3 vluchten op zitten en elke keer maar een minuutje of 2-3 gevlogen. (heeft wel een jaar stil gelegen op half vol).

Hoe kan dit, wat doe ik verkeerd... pfff geef mij maar brandstofmotoren hoor :-)

groeten, Cor

oh ja, het gebruik van de amperatang, als ik hem aanzet staat hij al op 00.09 ??!!??, calibratiefoutje ofzo ?? ,(is dit erg/normaal?) bij het meten gaf hij bijvoorbeeld aan 00.42, ik neem aan dat dat dan 4,2A is (de meter was ingesteld op 40A).
doe ik het goed?

nogmaals groeten.

Die tangen meten magnetische velden geloof ik.. mogelijk dat er iets magnetisch in de buurt was?

mbt. je lipo lijkt er duidelijk 1 cel gaar.. 1 cel doet wat ie moet doen, maar de ander springt ineens van normaal naar voorbij leeg.

Is je lader wel goed? Sowieso zit er op het 'vol' punt al 0.5 volt onbalans in het pakket, of dat zijn 'slechte multimeters', maar dit probleem moet toch ergens ontstaan zou je zeggen..

@ Hezik... oh ja, ik hield het vliegtuigje vast met een mooie grote magneet :-).... alhoewel.... hij gaf die 00.09 ook in de keuken aan , en daar was niets electrisch....... is tie dan misschien kapot?

Kan ik op de een of andere manier testen of dit ding naar behoren werkt?

De lipo zelf, ik kan het nog eens proberen met de multimeters omgedraaid, maar ik denk dat het resultaat hetzelfde zal zijn , want de accu is dus verre van inorde.

De lader, ik neem aan dat deze ok is, hij doet alles precies zoals ik wil, hij stopt netjes bij het lipo laden als die op 8.4 volt staat, en de rest doet het ook allemaal.... ik moet wel zeggen , ik heb geen balancer, zou dat een oorzaak kunnen zijn dat ik deze lipo omzeep heb geholpen na 2 vluchtjes? :-(

Dat is heel goed mogelijk... waarschijnlijk is de rotte lipocel dan overladen..

Deze lipo trouwens NIET meer laden zonder balancer.. dan gaat er geheid iets in de fik.

Inderdaad.. geen balancer is vragen om problemen.
oh ja, het gebruik van de amperatang, als ik hem aanzet staat hij al op 00.09 ??!!??, calibratiefoutje ofzo ?? ,(is dit erg/normaal?)
Een ampere tang is alleen geschikt voor grote stromen dus wanneer je kleine stromen meet is de afwijking groot. Dus voor het meter van stromen van lipo's zijn amperetangen zeer geschikt door de hoge stroom. Die 0.09 is 90mA neem ik aan dus een zeer kleine stroom vergeleken met 8 ampere motor (is 8000 mA).

bij het meten gaf hij bijvoorbeeld aan 00.42, ik neem aan dat dat dan 4,2A is (de meter was ingesteld op 40A).
Heb je gemeten doe de prop er aan zat of zonder dus onbelast of belast. Wanneer de motor onbelast is neemt hij erg weinig stroom dus dan is 00.42 waarschijnlijk 420mA oftewel 0.42 Ampere.

Zet de motor goed vast op een testbank en ga meter met een prop op de motor. De meetresulaten hoeven niet meteen iets te zeggen over de lipo. Wanneer de regelaar niet meer stroom vraagd dan gaat de lipo die niet leveren.

Je kunt beter proberen van een vriend/ mede vlieger een lipo even te lenen en evt een regelaar en zien wanneer de storing niet gebeurd.

Gr luppie

@ hezik.... in de fik , dat is niet goed... ik ga zo eens zoeken naar een balancer ..... en dan maar meteen een nieuwe lipo kopen.... 3x scheepsrecht zeggen ze toch :-/ het zal de laatste zijn , anders zijn het alleen nog maar brandstofmotoren voor mij :-)

@ luppie, de data die ik hierboven had gemeten was belast, met een 7x5 electro prop.
de getallen die hij aangaf was dus bijvoorbeeld 00.42, ik nam aan dat dit 4,2A was. De amperetang was ingesteld op 40A gelijkstroom.
Oh ja, nog iets dat me opviel. ik heb gemeten met de amperetang rond de + draad van de accu. als ik deze rond de - draad deed, gaf hij andere metingen aan , na de metingen heb ik het ff geprobeerd en hij gaf toen bij volgas 00.15A aan rond de zwarte draad ??

Ik ben ff op de lindinger shop aan het kijken en zie daar verschillende modellen van balancers staat. Waar moet ik op letten? Ik zie bijvoorbeelde deze staan, en heeft balancer stekker:
• LCB-12S Balancer mit EH Sensorstecksystem
• 2 Stk. Multi-Adapter 6S für System "XH" Wat voor stekker voor het balanceren heeft die kokam, want daar staat geen info bij.

groeten,

de electro nitwit :oops:

De stroomsterkte mag niet anders zijn bij de plus of min, als dat wel zo is dan is er echt een meetfout en gezien je verschil kun je dus niet spreken van een betrouwbare meting.
De stand 40A zegt iets over de stroomsterkte die hij kan meten in die stand, niet echt iets over de weergave op je display. Over het algemeen schalen meters zelf en verplaatsen ze zelf de komma. Als je meter dus 00.15A aangeeft is dat echt 0,15A en dat is wel heel weinig in deze situatie!

Je zou met een normale multimeter de stroom kunnen meten. De meeste kunnen tot 10A continue hebben. Als je dan bij een van de meetsnoeren tegelijkertijd de amperetang er omheen hangt dan kun je zien of er verschil is.

Ik ben het beu :-( 3e lipo is denk ik om zeep :confused: wat doe ik toch verkeerd????

Het probleempje (permalink 62) met de amperetang is opgelost, het scheelt als je de gebruiksaanwijzing ff doorleest :hammer:

Eergisteren het pakketje van hobbyking binnengekregen met een balancer en een nieuwe lipo, deze keer een zippy 2s1p 1000mah 20C.

Effies geprobeerd en geladen met 1C (1A) er ging 400ma bij volgens mn computerlader.

Vandaag de grote test:
Mn zaunkonig volgas: en mn balancer eraan gelaten om de voltages te meten (zonder dat hij aan het balancen was)

sec >> A >> cel1 >> cel2
00 >> 7,3 >> 4,2 >> 4,2
10 >> 6,4 >> 3,96 >> 3,95
20 >> 5,4 >> 3,95 >> 3,95
30 >> 4,7 >> 3,95 >> 3,95
40 >> 3,8 >> 3,95 >> 3,95
50 >> 3,2 >>3,96 >> 3,96
60 >>3,0 >> 3,96 >>3,95
Toen ben ik maar gestopt
De lipo weer aan de lader gehangen en geladen met 1A de lader sloeg af op 8,43V wat geconformeerd werd door de balancer met 8,44V er is 153ma ingegaan.

De tweede test die ik er gelijk achteraan deed was (constant) half gas:
sec >> A >> cel1 >> cel2
00 >> 4,0 >> 4,11 >> 4,10
10 >> 3,9 >> 4,07 >> 4,06
20 >> 3,9 >> 4,05 >> 4,04
30 >> 3,75 >> 4,03 >> 4,03
40 >> 3,76 >> 4,02 >> 4,01
50 >> 3,75 >> 4,01 >> 4,0
60 >>3,6 >> 3,99 >> 3,99
70 >> 3,62 >> 3,98 >> 3,97
80 >> 3,61 >> 3,97 >> 3,96
90 >> 3,65 >> 3,97 >> 3,95
100 >>3,4 >> 3,96 >> 3,95
110 >> 3,3 >> 3,96 >> 3,95
120 >> 3,0 >> 3,96 >> 3,95
130 >> 2,9 >> 3,96 >> 3,95
140 >> 2,8 >> 3,96 >> 3,95
150 >> 2,7 >> 3,96 >>3,95

Als test ben ik dan nog ff volgas gegaan , maar dat maakte niets uit, de data bleef gelijk aan die van "150 sec". Onbelast liep de voltages direct terug naar 4,06 en 4,05V

Wat doe ik toch verkeerd of wat is er verkeerd, het electrovliegen gaat bij mij niet echt van zn lije dakje.

Bedankt,
cor :cry:

PS: Hier nog effies de data van de setup:
regelaar:
12A FLY Brushless ESC
[FLY12A]16.95EUR
Klik voor vergroting 12 Amps Brushless Speed Controller type: FLY-12A
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 12 Ampere
Belastbaar piek: 15A (5 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 22x18x5mm
Gewicht: 7.1Gram
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch

motor:
282215 Brushless Outrunner 1540KV
[282215]12.50EUR
Klik voor vergroting Specificaties:
Type: 282215
KV (RPM/V): 1540
Werk Voltage: 6-12V
Werk Stroom: 4A-8A
As: 3mm
Gewicht: 26g / 1.2oz
Dimensions: D28 x L22mm

Aangedreven wordt een 7x5 e-prop

Ik vind de voltages van de lipo zich prima houden! Als je kijkt dan zie je de amperages veel harder dalen dan de voltage's, dat is totaal niet in verhouding!

Ik heb eigenlijk meer het idee dat de regelaar het vermogen terug regelt. Zet de cutt-off van regelaar eens uit en kijk eens wat hij dan doet!

Ik ben het beu :-( 3e lipo is denk ik om zeep :confused: wat doe ik toch verkeerd????

Wat doe ik toch verkeerd of wat is er verkeerd, het electrovliegen gaat bij mij niet echt van zn lije dakje.
Je laat b.v.de motor statisch 1minuut volgas draaien.
Dat zou moeten kunnen maar echt lipovriendelijk is het niet.
Dat je stroom sterk naar beneden gaat na langdurig volgas lijkt een protest van je lipo alhoewel de spanning zich goed houdt.
Controleer in ieder geval of de regelaar goed gekoeld wordt door de prop tijdens testen.
Als je vliegt dan vlieg je vaak halfgas met korte periode volgas en daar voelt een lipo zich veel lekkerder bij.
Nieuwe lipos worden vaak eerst een paar keer met een lagere stroom op geladen en ontladen om het chemisch proces wat op gang te brengen.
Daar na pas vol belasten.
Hoe diep je ze ontlaad is ook van invloed op de levens duur.
En dan een jaar in de kast leggen daar worden ze ook niet beter van dus streef er naar lipos te kopen voor je veel gaat vliegen en niet er na.;)
Ik vind de voltages van de lipo zich prima houden! Als je kijkt dan zie je de amperages veel harder dalen dan de voltage's, dat is totaal niet in verhouding!

Ik heb eigenlijk meer het idee dat de regelaar het vermogen terug regelt. Zet de cutt-off van regelaar eens uit en kijk eens wat hij dan doet!
Bij deze spanning mag de regelaar nog niet terug regelen lijkt mij i.d.d.dus ik denk dat de temp cutoff in werking treedt.
http://www.rctechnics.eu/himodel-brushless-p-393.html
http://www.rctechnics.eu/download/MAN-HM-FLY.pdf

Laatst bewerkt:
@ CDrom flyer & Peter: ahhhhh , misschien is het probleempje gevonden. KOELING :-) ik heb gistermorgen effies de regelaar buiteboord gehangen juist achter de prop en de amperes zakte niet in gedurende 20 seconden, ze bleef nu netjes op 6,3A staan.

Nu ik erover aan het nadenken ben, mn eerste zaunkonig deed zn maiden op een koude winterdag met ongeveer -10 graden, daarna heb ik er eigenlijk niet veel mee gevlogen, behalve in de zomer een enkele keer met +25 en hoger. Dus heel goed mogelijk dat de koeling niet goed genoeg is.

Ik ben nu een maandje weg van huis :-(, als ik in december weer terug ben ga ik de koeling verbeteren en dan verder testen.

bedankt,
Cor :-)

Net thuis van een maandje weggeweest. Direct mn lipo in de zaunkonig gelegd en de regelaar "buitenboord" gehangen. En ja hoor problem solved.

Morgen de zaunkonig wat aanpassen zodat ik de regelaar weer binnenin kan plaatsen met voldoende koeling en een proefvlucht maken.

Het heeft lang geduurd ( een anderhalf jaar) maar ik ben erg blij dat de fout is ontdekt.

Bedankt voor de hulp,
Cor

Mede omdat je uitgebreide meetgegevens gaf anders hadden we dat ook niet gezien.
Ik heb mijn Zaunkonig ook nog staan.
Ik heb er 4aillerons en een richtingroer op gebouwd maar dat is geen succes.
Met al dat gedoe word hij te zwaar en te snel voor indoor en daar gebruik ik hem het voornamelijk voor.;)

Laatst bewerkt:
Back