Lipo stuk?

Hoi, als ik mn lipo(bionic 2400mah) wil opladen met mn ultramat 14 plus komt er de volgende error op het display van de lader: "error battery voltage to low" ik laad met een balancer. is de lipo nu stuk? De lipo zelf ontlaad ook vanzelf. acu is nieuw en nog maar 5x geladen geweest.

Meten is weten. Met een Voltmeter kan je de individuele celspanningen meten. Daarna zijn er conclusies te trekken.

een voltmeter heb ik niet.. zou trouwens niet weten hoe ik zoiets kan meten lol.

Ik zal even de instellingen van mn lader geven , mss dat iemand kan zeggen of die correct zijn ingesteld.

type Lipo
c1 2.4A 2400MAH

daarna sluit ik de battery aan en houd de start knop in waarna hij de balancer inschakeld en direct erna die error geeft.

Een universeel meetapparaat, die ook spanning kan meten behoort eigenlijk tot de standaarduitrusting.

De lader meldt dat de spanning te laag is. Als het accutype (Li-Po) en het aantal cellen juist is ingesteld, dan vindt de lader dat één of meer cellen een te lage spanning heeft en daardoor niet aan het laadproces wil beginnen. De laadstroom van 2,4 Ampere voor een 2400 mAh accu is juist.

En die spanning meet je op de stekker van de balance kabel.
trucje kan zijn de lipo een 2-3 minuten zonder balancer op de Ni-Mh stand op te laden. Dan zullen de te legen cel(len) weer boven de minimale spanning komen, en kan je weer verder laden aan de balancer. Hou de accu dan tijdens het laden wel goed in de gaten, want helemaal goed is het niet

En die spanning meet je op de stekker van de balance kabel.
trucje kan zijn de lipo een 2-3 minuten zonder balancer op de Ni-Mh stand op te laden. Dan zullen de te legen cel(len) weer boven de minimale spanning komen, en kan je weer verder laden aan de balancer. Hou de accu dan tijdens het laden wel goed in de gaten, want helemaal goed is het niet

METEN IS WETEN!

ik kan het niet vaak genoeg zeggen dat bovenstaand truukje nogal wat risicos heeft. Eerst meten wat de spanning van je cellen individueel zijn.

Anders kan bovenstaand truukje nogal nadelige en mogelijk zelfs gevaarlijke gevolgen hebben.

Dat trukje van Bricks heb ik al gedaan, dat werkt inderdaad maar de volgende dag is de accu weer leeg en laad ie weer niet met balancer.

dan heb ik nog een vraagje, hoe komt het eigenlijk dat die zo ver ontladen is, zit er in de auto normaal gezien geen beveiliging om dit te voorkomen? bedoel da je hem niet helemaal leeg kan rijden?

een regelaar voor lipo cellen heeft inderdaad een low voltage beveiliging.
Dit werkt als volgt:
Bij het aansluiten van de lipo meet de regelaar het aantal cellen, dit doet hij door de spanning te meten.
Het is dan belangrijk dat de lipo vol is!
Een lege 3s lipo zou een regelaar als een volle 2s kunnen zien!

Als tijdens het rijden de spanning van een 3S onder de 9 volt komt schakelt de regelaar uit of gaat naar halve kracht (hangt af van type en programmering regelaar).

Dus eerst kijken wat voor regelaar je hebt en hoe die geprogammeerd is!

Zet je een lipo op een regelaar die ingesteld is op Nimh dan heb je grote kans de volgende lipo ook te slopen!

Groeten Willem

Hoi, bedankt voor de uitleg, ik ben net bij de modelbouwwinkel geweest en die man heeft de regelaar van de auto gecontroleerd en deze op Lipo gezet, hopelijk blijft mn nieuwe lipo nu wel heel. Bedankt allemaal!

Achja aldoende leert men zeker he, ben iig blij dat ik de oorzaak weet en dit in het vervolg kan verkomen :)

Tja, vraag me af , had de verkoer ook mischien een beetje meer service kunnen verlenenen ????

Wist hij dat je lipo ging rijden ? Heb je de hele zwik daar gekocht, dus wagen lader , en lipo ?

Of heb je hem ergens anders gekocht en ben je naar de shop geweest voor de vragen,e n dus antwoorden, want dan veranderd er nogal wat ;)

Tja, vraag me af , had de verkoer ook mischien een beetje meer service kunnen verlenenen ????

Wist hij dat je lipo ging rijden ? Heb je de hele zwik daar gekocht, dus wagen lader , en lipo ?

Of heb je hem ergens anders gekocht en ben je naar de shop geweest voor de vragen,e n dus antwoorden, want dan veranderd er nogal wat ;)

Tja, dan vraag ik me weer af. Als je dit soort spullen koopt weet je normaal wel hoe je spullen werken. Beetje te gemakkelijk om de verkoper de schuld te geven.

Maar goed, ik weet dus niet hoe het werkt en blij dat iemand anders me voor is geweest :)

Ik heb alles bij dezelfde winkel gekocht, das ook de winkel die vandaag mn regelaar heeft afgesteld. Hij had eig beter int begin die regelaar goed kunnen zetten of iig mij moeten zeggen hoe of wat maarja alles is opgelost.

ik ben zo stom geweest om mijn lipo verkeerd aan te sluiten (rood bij zwart en omgekeerd) aan de ESC en nu doet ie niks meer...ik kan hem precies nog laden maar geen reactie als ik deze aansluit...
kan ik dit oplossen?

Back