Hallo allemaal,
Wie weet is dit al eens voorbij gekomen, maar dan heb ik het niet kunnen vinden:
Ik heb een Robbe Digital Battery Checker nr 8511
Dit is gewoon een tester die volgens mij onder verschillende namen/merken en in verschillende behuizingen verkocht word.
Deze geeft een restcapaciteit aan en ik weet, dat ik hier niet super veel waarde aan moet hechten.
Nu het volgende: Iedereen weet (of zou moeten weten) dat je een LiPo niet verder dan ongeveer 80% moet ontladen, ofwel 20% restcapaciteit over moet houden.
Als ik met de LiPo-tester vlieg tot ik 20% restcapaciteit overhou, en ik ga laden, laad ik echter geen 80% capaciteit terug, maar 80% van 80%....
(concreet voorbeeld: 2200 mAh accu, ontladen tot 20% vlogens de LiPotester, dan gaat er geen 1760 mAh in, maar ongeveer 1450~1500 mAh)
Kan het zijn dat de LiPo testers gecalibreerd zin om "0%" aan te geven bij 80% ontlading?
Het valt mij namelijk op dat dit gebeurt ongeacht merk, capaciteit en zelfs C-rating van de diverse LiPo's die ik hier heb liggen....
Concreet zou dat inhouden dat je kunt vliegen tot de LiPotester o% aangeeft en dan nog steeds je LiPo's veilig zouden zijn.
Weet iemand dit/heeft iemand hier al eens metingen aan verricht?
Groet, Bert
Wie weet is dit al eens voorbij gekomen, maar dan heb ik het niet kunnen vinden:
Ik heb een Robbe Digital Battery Checker nr 8511
Dit is gewoon een tester die volgens mij onder verschillende namen/merken en in verschillende behuizingen verkocht word.
Deze geeft een restcapaciteit aan en ik weet, dat ik hier niet super veel waarde aan moet hechten.
Nu het volgende: Iedereen weet (of zou moeten weten) dat je een LiPo niet verder dan ongeveer 80% moet ontladen, ofwel 20% restcapaciteit over moet houden.
Als ik met de LiPo-tester vlieg tot ik 20% restcapaciteit overhou, en ik ga laden, laad ik echter geen 80% capaciteit terug, maar 80% van 80%....
(concreet voorbeeld: 2200 mAh accu, ontladen tot 20% vlogens de LiPotester, dan gaat er geen 1760 mAh in, maar ongeveer 1450~1500 mAh)
Kan het zijn dat de LiPo testers gecalibreerd zin om "0%" aan te geven bij 80% ontlading?
Het valt mij namelijk op dat dit gebeurt ongeacht merk, capaciteit en zelfs C-rating van de diverse LiPo's die ik hier heb liggen....
Concreet zou dat inhouden dat je kunt vliegen tot de LiPotester o% aangeeft en dan nog steeds je LiPo's veilig zouden zijn.
Weet iemand dit/heeft iemand hier al eens metingen aan verricht?
Groet, Bert