LiPo tester vraag

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

Wie weet is dit al eens voorbij gekomen, maar dan heb ik het niet kunnen vinden:

Ik heb een Robbe Digital Battery Checker nr 8511
Dit is gewoon een tester die volgens mij onder verschillende namen/merken en in verschillende behuizingen verkocht word.

Deze geeft een restcapaciteit aan en ik weet, dat ik hier niet super veel waarde aan moet hechten.

Nu het volgende: Iedereen weet (of zou moeten weten) dat je een LiPo niet verder dan ongeveer 80% moet ontladen, ofwel 20% restcapaciteit over moet houden.

Als ik met de LiPo-tester vlieg tot ik 20% restcapaciteit overhou, en ik ga laden, laad ik echter geen 80% capaciteit terug, maar 80% van 80%....
(concreet voorbeeld: 2200 mAh accu, ontladen tot 20% vlogens de LiPotester, dan gaat er geen 1760 mAh in, maar ongeveer 1450~1500 mAh)

Kan het zijn dat de LiPo testers gecalibreerd zin om "0%" aan te geven bij 80% ontlading?

Het valt mij namelijk op dat dit gebeurt ongeacht merk, capaciteit en zelfs C-rating van de diverse LiPo's die ik hier heb liggen....

Concreet zou dat inhouden dat je kunt vliegen tot de LiPotester o% aangeeft en dan nog steeds je LiPo's veilig zouden zijn.

Weet iemand dit/heeft iemand hier al eens metingen aan verricht?

Groet, Bert

wat is de spanning van de lipo onder last als de checker 20% aangeeft?
de software kan zo ingestled zijn dat 0% veilig is ja echter zou ik dit eerst grondig controleren.

lipos mogen nooit onder de 3V per cel uitkomen.

Volgens mij is de voltage de enige bruikbare indicator. 20% restcapaciteit is zo'n vaag begrip, daar kan je toch niets mee. Valt niet te meten, alleen achteraf te constateren

wat is de spanning van de lipo onder last als de checker 20% aangeeft?
de software kan zo ingestled zijn dat 0% veilig is ja echter zou ik dit eerst grondig controleren.

lipos mogen nooit onder de 3V per cel uitkomen.

Dat is dus wat lastig testen, maar als ik tot 20% volgens de LiPo tester ga, zit ik onbelast op 3.6 a 3.7 V per cel

Dat is een mooie waarde om te stoppen.
Als je nu de lipo laad en opnieuw leeg trekt tot 20% dan moet je weer op 3.6 a 3.7 V uitkomen.
Die 20% is volgens mij een aan de spanning van 3.7V per cel gerelateerde waarde.
Ik heb zelf niet zo een apparaat maar meet gewoon de onbelaste eind spanning en dat komt meestal overeen met deze spanning.
Bij ontladen onder deze spanning gaat de spanning snel naar beneden en kom je in de gevarenzone.;)

Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk dat onbelaste voltage van 3,6 a 3,7V al aan de lage kant.
Zelf probeer ik 3,75V aan te houden als laagste.
Zou eigenlijk met de lader eens 80% moeten ontladen en dan kijken wat de rustspanning is. Maar dat zal waarschijnlijk per lipo verschillen.

Mee eens.
Zie de battery Checker maar als een voltmeter met een schaalverdeling in % waarbij de 3.7V per cel overeen komt met ongeveer 80% leeg.;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het vermoeden heb dat de LiPo tester al een ingebouwde marge lijkt te hebben, zodat als de LiPo tester "leeg" (0%) aangeeft, dat er dan nog een veilige reserve achterblijft....

Want wij vliegen nu o.a. met tamelijk goedkope 2100 mAh 15 C accu's en die trekken we leeg tot ongeveer 5 a 10% volgens de LiPo tester, en die accu's lijken daar geen echte schade van te ondervinden....

En mijn vraag is, heeft iemand hier al eens gedegen onderzoek naar gedaan?

Ik heb zojuist een 2800 mAh pack leeggetrokken tot 20% volgens de LiPo tester (gemeten 5 minuten na het vliegen) en daar ging "maar" 1900 mAh weer in terug, en dat is ongeveer 65 a 70% ontlading, niet 80%....

Groet, Bert

trek hem anders eens leeg tot 0% volgens de lipo tester en kijk dan wat de rustspanning is en hoeveel er terug in gaat.
Ik kijk zelf niet naar % enkel naar voltages en hoeveel ik teruglaad dus heb er nog nooit eerder over nagedacht.

Normaal gesproken kijk ik ENKEL naar teruggeladen capaciteit, en gebruik ik de LiPo tester alleen als "eerste indruk" waarbij ik ook meer naar voltages dan naar % kijk... echter het begon me de laatste tijd steeds meer op te vallen dat als ik per ongeluk een eindje doorschoot (richting de 5% volgens de LiPo tester) er nog steeds bij lange na geen 95% capaciteit in terug ging. Vandaar.

Heb zojuist met de kleine BO 105, die ongeveer 18 A continue trekt, een 2800 mAh pakket leeg gevlogen (ben steeds de vliegtijden voorzichtig aan het oprekken). Bij 6 minuten ging er ongeveer 1900 mAh weer in, met balanceren meegerekend. Lipo tester gaf 20% aan

Heb gebaseerd op die waarden geprobeerd 7 minuten te vliegen (moet kunnen, ongeveer 330 mAh per minuut), maar bij 6.5 minuut leek de onderspanningsbeveiliging in te komen. (pakket is 30C maar ik heb niet veel vertrouwen in de kwaliteit ervan, was een cheapo pack)
De LiPo tester geeft dan ongveer 3.725 V in rust aan en een restcapaciteit van 17%. We gaan zo kijken wat er nog weer in gaat en dan volgt over een uurtje meer....

Groet, Bert

hehe ben benieuwd. Check overigens met een goede voltmeter eens of de lipo tester uberhaupt wel het correcte voltage aangeeft.
Bij mijn El Cheapo tester geeft hij onbalans aan tussen de cellen maar de voltmeter en lader spreekt dit tegen.

hehe ben benieuwd. Check overigens met een goede voltmeter eens of de lipo tester uberhaupt wel het correcte voltage aangeeft.
Bij mijn El Cheapo tester geeft hij onbalans aan tussen de cellen maar de voltmeter en lader spreekt dit tegen.

Vermoedelijk is mijn LiPo tester nauwkeuriger dan mijn lader (Imax B6) maar zowel de AVO meter als de LiPo tester als de losse balancer spreken ongeveer de zelfde taal als het gaat om spanning en welke cel het hoogst is....

Ik vertrouw op zich die LiPo tester redelijk als indicatie.

Als de lader zegt klaar te zijn met balanceren zit ik meestal op minder dan 0.01 volt onbalans volgens de tester, met de AVO meter kan ik geen verschil ontdekken.

Groet, Bert

Op hoeveel volt is trouwens je onderspanningsbeveiling ingesteld?

Wellicht dat ook nog de 2800mAh van het pakket niet correct is. En dat de lipo checker dan eigenlijk een betere indicatie is dan een berekening aan de hand van de geclaimde capaciteit.

Op hoeveel volt is trouwens je onderspanningsbeveiling ingesteld?

Wellicht dat ook nog de 2800mAh van het pakket niet correct is. En dat de lipo checker dan eigenlijk een betere indicatie is dan een berekening aan de hand van de geclaimde capaciteit.

Onderspanning staat op laagste stand ingesteld: 2.7 V/cel, maar dat is onder belasting. In rust meet ik dan nog steds 3.7 V....

Ik denk dat dit pakket ondanks de 30C rating, op het eind zeer hard in elkaar kakt onder belasting, en 18~19 A is natuurlijk al een continue belasting van minstens 7C. Maar dat is niet zo belangrijk, want dat zegt meer iets over het gedrag van dat pakket onder belasting.
Ik vlieg bijvoorbeeld de mCPx ook altijd leeg tot aan de onderspanning, en daar gaat nu al maanden achter elkaar steevast 220 mAh in een 200 mAh lipootje.
Waar het mij om gaat, is hoe die LiPo testers afgesteld zijn, m.a.w. wanneer geven ze 0% aan: als je begint je Lipo te beschadigen, of als je ze al beschadigd hebt????

Groet, Bert

Heb je wel eens getest hoeveel capaciteit je lipo's echt hebben?
Met maximaal 1C ontladen tot een 3.3V/cel, dan heb je een indicatie(wel meteen weer opladen na deze test).
Zeker omdat je aangeeft vrij veel goedkope lipo's te gebruiken, is eht best mogelijk dat ze de aangegeven capaciteit niet halen. Stel je lipo is 2000mAh ipv de opgegeven 2200mAh, dan klopt de aanduiding op je checker al beter.

Maar zoals meerdere hier al noemen, een lipo checker is slechts een grove indicatie, en zo zou ik hem dan ook gebruiken.

Gerben

Of de 30C wordt totaal niet gehaald of de capaciteit klopt niet.
Maar als je in rust nog maar 3,72V erin hebt zitten worden ze toch echt te ver leeg gevlogen.
Dus ik vermoed eerder dat de 20% van de checker ook de daadwerkelijke 20% zou moeten zijn.

Tot nog toe alle LiPo's die ik getest heb, haalden hun capaciteit, met vrijwel exact 3V per cel onder belasting.

Dit is gemeten via het ontlaad programma van de lader, wat gewoon bij 3V per cel afslaat. Deze 3V is ook gewoon de normale standaard spanning waarbij een LiPo als volledig ontladen moet worden beschouwd.

Ook die 2800 mAh....

De opgegeven capaciteit klopt dus wel ongeveer.

Ik denk inderdaad dat de C-rating van dit pakket afneemt met de ladingstoestand, want op zich wil dit pakket wanneer het vol is, best presteren.

Ik denk ook dat er tegenwoordig een beetje een angst is voor het ontladen van LiPo's, want ik kan het ontstaan van schade door leegvliegen tot 3.7 V onbelast, tot nog toe nog niet bevestigen (en wij vliegen met de vliegschool iedere week minstens 12 tot 14 paketten zover, of zelfs nog wel verder, leeg)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat er tegenwoordig een beetje een angst is voor het ontladen van LiPo's, want ik kan het ontstaan van schade door leegvliegen tot 3.7 V onbelast, tot nog toe nog niet bevestigen (en wij vliegen met de vliegschool iedere week minstens 12 tot 14 paketten zover, of zelfs nog wel verder, leeg)
De "angst" voor het verder leegvliegen komt vanwege het feit dat onder de 3,5V (afhankelijk van belasting, is volgens link verderop gelijk aan 3,72V onbelast en al iets meer dan 80% discharge) je voltage opeens enorm inzakt.
Dus het verschil tussen 3,5V en <3V is qua tijdsduur vliegen veel lager dan van 4V naar 3,5V.
Dus als je een veilige marge wilt hebben dan is 3,75V (onbelast, zo ronde de 70~80% vermoed ik) mijn inziens een veilige marge.
"Feit" is dat onder de 3V (onbelast) er schade aan de cell optreedt. (feit tussen "" omdat ik niet weet wat de exacte gevolgen zouden zijn.)

RC Groups - View Single Post - LVC - Low LVC Damages High C LiPolys !!!
En de link die in die post gegeven word niet vergeten
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=10981333&postcount=1

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=4070728&postcount=2

http://rc.runryder.com/helicopter/t438903p1/

Laatst bewerkt:
Op 0%, zit je op 3.7 volt per cel.
Dus 0% op de meter, is nog 20%, minimale lading in accu.

Zelf stop ik op 20 tot 14% op de checker..

Dat was dus het antwoord waar ik naar zocht!

Dat vermoeden kreeg ik al, kon het alleen nergens bevestigd zien. Het komt er dus op neer dat je in feite tot de nul op de meter kunt gaan zonder de LiPo te vernaggelen (al is het mogelijk niet verstandig). Da's prettig om te weten.
Ik hou sowiso wel wat meer marge aan natuurlijk, maar het is dus feitelijk zonde van de ongebruikte capaciteit als je bijvoorbeeld tot 25% op de meter gaat, je laat dan meer vliegtijd liggen dan nodig is.

Groet, Bert

Back