lipo's voor Yeah racing/Ezrun 35A ESC

als je bij pk besteld ga langs neem je auto mee.
en zorg dat je gelijk kan zien dat je echt alles hebt ook de stekkers voor je regelaars en alles.
 
het probleem is dat PK erg ver weg is.
plus dat de lader, lipo's enz. bij een andere winkel is. alleen de stekkers hebben ze niet bij die winkel.
 
waar moet je eigenlijk zo'n failsafe apparaatje plaatsen? tussen de ontvanger en de ESC?
is die echt nodig?

over die stekker:
als die 4mm is, kan je dan niet de zelfde in 5mm nemen?

(ik soldeer liever niet aan de lipo, ik weet ook nog niet helemaal hoe dat in z'n werk gaat dus dat is nog meer risico)
 
Laatst bewerkt:
weet echt niemand het antwoord?


Volgens mij heb je alles, maar soms kom je er achter dat je toch nog iets nodig hebt.

Lekker aan de gang gaan ....

Let je wel op de veiligheid met de lipo's, eerste keer niet meteen snelladen en altijd in de buurt blijven als je gaat laden ...
 
ik vroeg het me af omdat de burst 190A is, en ik wou weten wat er gebuerd als je er overheen gaat.

ik wil hier op terug komen.
de volgende reactie was ''dan gaat hij stuk'', maar een lipo levert toch enkel wat de esc vraagt?
dus als ik een 5000mAh 30c continue/40burst neem dan kan de lipo toch nooit 200A geven. dus ook niet stuk gaan?
 
ik wil hier op terug komen.
de volgende reactie was ''dan gaat hij stuk'', maar een lipo levert toch enkel wat de esc vraagt?
dus als ik een 5000mAh 30c continue/40burst neem dan kan de lipo toch nooit 200A geven. dus ook niet stuk gaan?

Kijk niet teveel naar die 190A, want volgens mij is ie al veel eerder stuk.
35A continu en dan 190A piek.... Een vliegtuig esc doet vaak
50A met een piek van max 70A. Dan heb ik mijn vraag bij een piek die bijna 6x de continu waarde is.
Normaal is dat een esc continu b.v 35A doet en die piek kan hij voor 5/10sec hebben.


35A kan hij dus continu hebben.
Stel jij gaat rijden op meer cellen of grotere pion.
En je komt boven die 35A dan kan hij dat max een sec of 10 hebben.



Neem je een lipo die max een 35A kan leveren dan zou het kunnen maar los van het feit dat je dan wel een heel zwak lipo,tje koopt.
Is het ook zo hoe meer overcapaciteit ervoor zorgt dat je lipo langer meegaat.
Een lipo die 100A kan hebben krijgt meer op zijn donder dan een die 200A kan hebben.
Ook al verbruik je b.v maar 30A.

Die 35A continu= continu wat hij kan hebben
Die 190A is wat hij MAX ...sec kan hebben. maar b.v 30sec 45A
kan ook zijn dood zijn.

Verder goed je esc koelen.
 
EEN FORUM BLIJFT GEWELDIG!!

erg bedankt, weer wat geleerd, ik zie niet vaak een tekst die ik echt helemaal begrijpt.
dus die ene reactie klopte niet? of die gene begreep mijn vraag verkeerd.

Die 190A is wat hij MAX ...sec kan hebben
bedoel je wat de ESC MAX vraagt?
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot de piekstroom is die een ESC kan verdragen is zeer sterk afhankelijk van de tijd. Daarom schrijft
Kijk niet teveel naar die 190A, want volgens mij is ie al veel eerder stuk.
35A continu en dan 190A piek....
.......................
Die 190A is wat hij MAX ...sec kan hebben. maar b.v 30sec 45A
kan ook zijn dood zijn.
Om even met dit voorbeeld door te gaan, die regelaar kan continu dus 35A stroom verdragen. Gedurende iets van 30 seconden kan hij dan bijvoorbeeld nog 45A verwerken maar als het oploopt naar 60A is die tijd al terug gegaan naar minder dan 3 seconden.
Als de fabrikant dan toch wil volhouden dat zo'n regelaar maar liefst 190A kan verwerken dan moet hij er wel bij vertellen dat die stroom maar gedurende 0,001sec verwerkt kan worden. Dat komt overeen met de stroom die maar heel kort gaat lopen bij het inschakelen van de motor.
Feitelijk is dat iets zeer onbelangrijks want daar heb je niets aan wanneer je een ESC moet gaan kiezen. Je kan er prima op vertrouwen dat elke ESC die opstartstroom kan verwerken zonder kapot te gaan.
Maar ergens snap ik het wel 8O, het staat zo mooi in de lijst met specificaties! En het is nog steeds zo dat heel veel mensen gevoelig zijn voor dit soort verkooptruukjes.;) Let daar dus niet te veel op en kijk alleen naar de specificaties die WEL van belang zijn.
 
dus ik kan zelfs een 40 contiue/50c burst accu nemen, niet dat ik dat ooit doe. maar het komt erop neer dat het nooit zoveel stroom kan trekken zonder kapot te gaan.
 
het komt er op een dat de accu geen stroom geeft maar de ESC het vraagt, dus je kan nooit meer krijgen uit de accu als de ESC kan vragen. Al zou de accu dus 10000A kunnen leveren zal hij toch maar 35A leveren want dat is wat je ESC vraagt

Zelf het ik net van Hobbyking 2 turnigy's 5800Mah 25C-35C binnen gekregen en die bevallen super goed in mijn Bullet, en zoals je weet zit daar dezelfde ESC in dus ik kan ze aan raden. Ik was 75 Euro kwijt voor 2x 2S 5800Mah 25-35C en 1x 3S 5000mah 20-30C echt een aanrader :-)

Tevens had ik ook de B6-pro (ingebouwde voeding) gekocht, wel 2de hands voor 35 euro op MP en werkt goed
 
je hebt precies wat ik wou alleen dan de 2s en de 3s in 5000mAh 30-40c hebben. dan kan ik ze ook gebruiken in een toekomstige SC met een 120A ESC of in een traxxas vxl wagen. maar ik bestel in NL en de enige die turnigy's voor 35 per stuk verkoopt in nl houdt er mee op!
 
Jongens ga nu niet van alles en nog wat lopen roepen waar niets (of niet veel) van klopt. 8O
Er is hierover al zo veel geschreven en alles is misschien al wel 100 keer uitgelegd. Toch zal ik het hier ook nog een keer proberen.

Als eerste kijk je wat voor auto, boot, of vliegtuig je hebt. Dan ga je zoeken naar een motor die bij jou model past. Dat is dus iets wat JIJ bepaald aan de hand van JOUW model en wat JIJ er mee wilt doen en wat JIJ er voor betalen wil (of kan).
Het heeft dus weinig zin om te gaan vragen, "Ik heb een "Super Bolide X21 Super Turbo", wat voor motor heb ik daar voor nodig?" Het enige wat wij dan kunnen zeggen is "Wat wil jij er mee gaan doen en wat wil (kan) je er voor uitgeven?"

OK, je hebt bepaald wat je wil en kan dus is het tijd om een daar bij passende motor te gaan zoeken. Daar kunnen wij je eventueel wel mee helpen want er zijn zo veel mogelijkheden dat het voor beginners erg lastig kan zijn om de juiste keuze te maken.

Goed de motor is gekozen, op naar de volgende stap, de keuze van de regelaar.
Aan de hand van de gegevens van de motor kan je op zoek gaan naar een regelaar die in staat is de stromen die de motor nodig heeft te leveren. Natuurlijk moet de regelaar ook de spanning kunnen verwerken die de motor nodig heeft.

Zo, we hebben ook een regelaar maar zonder accu zal de regelaar niets kunnen doen dus de motor ook niet. Hoe kies je de juiste accu?
Ook daarvoor moet je kijken naar wat de MOTOR nodig heeft. De regelaar speelt hier dus niet mee! Verder speelt natuurlijk ook mee hoeveel ruimte je in je model hebt voor die accu. En vergeet de prijs niet, die speelt ook een niet onbelangrijke rol.

Zo zie je dat het model bepaald wat voor motor je nodig hebt maar daarna is het de MOTOR die feitelijk alles bepalend is. Het is de motor die bepaald welke regelaar en welke accu je nodig hebt.

OK nu ben je klaar, nu heb je een complete set waarmee je lekker aan de rol kan gaan.
Veel plezier!
 
het komt er op een dat de accu geen stroom geeft maar de ESC het vraagt, dus je kan nooit meer krijgen uit de accu als de ESC kan vragen. Al zou de accu dus 10000A kunnen leveren zal hij toch maar 35A leveren want dat is wat je ESC vraagt

Jongens het is de motor die een bepaalde hoeveelheid stroom gebruikt. Dat moet de regelaar kunnen leveren anders gaat hij kapot. Het is absoluut niet zo dat de regelaar stroom vraagt, het is de motor.
Stel je hebt een motor in je auto en je rijdt daar vol gas mee. Dan zal de motor een flinke stroom via de regelaar uit de accu trekken, bijvoorbeeld 10A. Nu komt de auto bij een schans en moet hij omhoog. De motor moet nu meer kracht gaan leveren DUS zal hij ook meer stroom via de regelaar uit de accu trekken. De regelaar staat al vol gas en toch gaat er meer stroom lopen! Dat komt dus doordat de motor dat vraagt!
Daarom moet jij ook heel snel het gas dicht trekken als je merkt dat je auto ergens vast loopt. Op dat moment zal de motor HEEL erg veel stroom gaan trekken waardoor je regelaar dus kan doorbranden. Wanneer de motor "vastloopt", op wat voor manier dan ook, kan er eventueel wel die stroom van 190A gaan lopen.
Zoals ik al eerder schreef zal de regelaar dat maar heel erg kort volhouden en dan de magische rook laten ontsnappen. En je weet het, wanneer die rook uit de elektronica is ontsnapt werkt het niet meer. Alleen zolang die magische rook in de onderdelen blijft zullen ze blijven werken. ;);)
 
Laatst bewerkt:
Darkfire ga gewoon ff naar de heilige koe daar kan je alles uitgelegt worden;). En kun je vast wel stekkertjes passen en anders willen hun dat wel solderen.
 
Back
Top