logo 10 3D vragen??

• Topicstarter Topicstarter heli-jean24
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor je reactie maar het is me nog niet helemaal duidelijk als ik bekijk hoe ik mijn 3s lipo laad daar gooit ie gewoon 3,9 A in bij deze 5s lipo hoort dus 4,2A in te gaan maar er staat maar 2,6A?
Aan het einde van het laden heb ik niets staan over hoeveel er in gaat hij geeft aan hoe vaak hij gebalanceerd heeft meestal zon 3400 keer en voor de rest niets.
Nou zie ik ook wel eens dat mijn cellen ietsjes bol staan als ik net gevlogen heb het is niet veel maar ze hebben er toch iets van weg is dit omdat de accu warm is of omdat ie aan het kapot gaan is?

Dat komt omdat je hem leeg vliegt (te lang vliegt), en daarna dus 100% terug moet laden (veel te veel!).
Hij mag wel warm zijn na een vlucht, maar zeker niet heet.
En als hij opbolt dan is hij eigenlijk al stuk, helaas...
Dit is ook niet echt veilig trouwens.
(zoek maar eens op youtube naar exploding lipo)
Ik zou hem niet binnen bewaren als hij opgebolt is.
Er zijn mensen die lekker doorvliegen met opgebolde lipo's, moeten ze zelf weten, ik doe het dus niet i.i.g. :)

Eric

Ik heb het opgezocht mooie vlamme werpers zitten erbij!

Maar ik denk dat ik mijn vraag niet goed uitleg dan, want heb het antwoord nog niet echt.
Als ik mijn accu laadt hoort er 4,2A in te gaan maar er gaat maar 2,6A in.(laden duurt 100 min.)
Terwijl ik bij de 3 s lipo's wel de volledige 3,9A in gaan, waarom dan wel?(laden duurt 90 min.)

Wat voor accu / lipo heb je dan, en hoe weet je hoeveel erin moet gaan?
Merk, Aantal cellen, Voltage, hoeveel Mah staat erop?
Als je bijv. een 5000 Mah lipo hebt dan is het een simpel rekensommetje:
5000 x 0,8 = 4000 Mah terugladen
Heb je een 3300 Mah lipo:
3300 x 0,8 = 2640 Mah terugladen

Stop je er meer in terug, dan heb je te lang gevlogen, en bestaat de kans dat je lipo's hard achteruit gaan of opbollen.

Eric

Ook niet vergeten dat A (of mA) iets anders is dan Ah (of mAh), A is de stroom waar mee geladen wordt, Ah is de hoeveelheid capaciteit die (ongeveer) in de accu is geladen.
heli-jean24 heeft het steeds over dat er "maar" 2,6A "ingaat" ipv 4,2A, ik denk dat je dat TIJDENS het laden op de lader afleest? Dan zie je dus de stroom waar de lader op dat moment mee laadt, niet de hoeveelheid capaciteit (mAh) die er in de accu geladen is.
Dat er "maar" 2.6A loopt tijdens laden, zal inderdaad vermoedelijk te maken hebben met het feit dat veel laders maar ca. 50W laadvermogen hebben, dat betekent dat bij 5s er maar ongeveer met maximaal 50W/20V = 2.5A geladen kan worden. Dat wil niet zeggen dat de accu niet volgeladen kan worden, het duurt gewoon langer :(

Laatst bewerkt:
smile of no-smile

......... ik lees dat je een Smile regelaar gebruikt.
Ik heb al mijn handleidingen van de Smile nagezocht, maar kan er niet in vinden dat deze regelaar lipo-geschikt is.

Dus ben ik nieuwsgierig naar jouw handleiding en het antwoord op de vraag: is jouw smile geschikt voor lipo's?

Zo ja, prima.
Zo nee, dan zou ik zelf een andere regelaar aanschaffen met een lipo-protectie. De Jazz regelaar van Kontronik voldoet in dit opzicht erg goed.
Je kunt dan de uitschakelspanning per cel instellen met een maximum van 3,0 V per cel.
De lipo wordt dan niet te ver ontladen.

Zelf vlieg ik daarmee de lipo's gewoon "leeg" = tot de uitschakelspanning van de regelaar. De motor neemt dan langzaam in toerenaf (ook in te stellen bij de Jazz: motor uitschakelen of motor afregelen).
Zodra dit het geval is, landen en gewoon de akku opladen met de lipolader (Ik gebruik de Robbe Power Peak Infinity 3 icm een Robbe Top Equalizer 12s) en de lader zijn werk laten doen.
En ik moet zeggen, dat ik dan altijd meer dan 80% van de capaciteit laad.
Tot op heden heb ik daardoor nog nooit een probleem gehad met de lipo of de lim.
Ik gebruik Flight-Power Lipos 4s en 5s van 3700, 4400, 5000 en 7400 mAh.

Dus....... met de juiste apparatuur kan het lipo/lim-vliegen iets zorgelozer, zou ik bijna willen zeggen............. oops, toch al gezegd..........

vr.gr.

Joyce

@Mdesmit&ericW.

Ik gebruikd de swallow EQ AC/DC lader waarbij ik zelf moet aangeven dat ik een lipo aansluit met 18,5v 4400mAh.
Deze lader is geschikt tot 6s mijn accu is 5s2p en laden duurt opzicht niet langer dan normaal.
De lader laad met max 6A (staat op de lader).

@fbk.

Dat lees ik inderdaad van de lader af normaal gesproken begint hij bij de nodige A bv.3900 mAh maar in dit geval begint hij niet bij dat aantal maar bij 2,6A (2600mAh). terwijl de accu 4400 mAh is en ik dat ook invoer.

@joyce.

Ik heb mijn boekjes ook eens nagelezen en indeerdaad er staat niets over in...
Maar daar staat sowieso niets in voor wat voor een accu deze dan wel geschikt is.
Er staat wel (undervoltage cut off at 0,8V/cell) en dat is waaaaay to little at mine opinion!! haha.
Ho foutje van mij bij HELI-MODE staat NO undervoltage cut off oeps.
Ik heb de heli niet zelf inelkaar gezet dus daar kan het een beetje aan liggen dat ik niet precies weet waarmee hij vliegt.
Dit boekje geeft trouwens alleen maar aan hoe ik de regelaar moet in stellen op mijn TX voor de rest geeft hij weinig weer over de techinsche data van de regelaar.
Maar hij vliegt zonder problemen eigenlijk maar er wordt wel aangeraden dat ik beter een andere regelaar kan gebruiken.

Ps:bedankt voor alle nuttige reacties!

Mvg heli-jean24

oh het merk van de lipo is, kom ik aan met mijn relatief onbekend merk TARA ENTERPRISES, 5 cellen 2 series 18,5 V 4400 mAh.
Laad tijd is relatief 95 min.
andere accus kost ongeveer 90 min.

Tara is een wat ouder topmerk lipo's, niks mis mee... Wat je kan doen is timen , ik heb de cut-off van mijn regelaar op 2,9v/cel staan maar die haal ik nooit omdat de timer op 6 minuten staat. Liposafe ledje van een 10tje erop en je hebt geen andere regelaar nodig...

@Mdesmit&ericW.

Ik gebruikd de swallow EQ AC/DC lader waarbij ik zelf moet aangeven dat ik een lipo aansluit met 18,5v 4400mAh.
Deze lader is geschikt tot 6s mijn accu is 5s2p en laden duurt opzicht niet langer dan normaal.
De lader laad met max 6A (staat op de lader).

@fbk.

Dat lees ik inderdaad van de lader af normaal gesproken begint hij bij de nodige A bv.3900 mAh maar in dit geval begint hij niet bij dat aantal maar bij 2,6A (2600mAh). terwijl de accu 4400 mAh is en ik dat ook invoer.

Deze lader kan inderdaad maar maximaal met 50Watt laden. Ze kunnen dan wel op de lader zetten dat ie met 6A kan laden, maar dat kan ie dan slechts tot een spanning van 50W/6A = 8.33V! Wat een boeven he? Dus slechts 2s lipo's kan je met max. 6A laden.
Wat jij ziet, klopt dus, deze lader kan 5s lipo's maar met ongeveer 2.5A laden en helaas niet met de 4.4A die je zou verwachten :( Dat het laden toch "maar" 100min. duurt, komt waarschijnlijk omdat je de accu niet helemaal leegvliegt.

Laatst bewerkt:
Deze lader kan inderdaad maar maximaal met 50Watt laden. Ze kunnen dan wel op de lader zetten dat ie met 6A kan laden, maar dat kan ie dan slechts tot een spanning van 50W/6A = 8.33V! Wat een boeven he? Dus slechts 2s lipo's kan je met max. 6A laden.
Wat jij ziet, klopt dus, deze lader kan 5s lipo's maar met ongeveer 2.5A laden en helaas niet met de 4.4A die je zou verwachten :( Dat het laden toch "maar" 100min. duurt, komt waarschijnlijk omdat je de accu niet helemaal leegvliegt.

Klopt ben vandaag in renswoude geweest bij iemand anders van het MBF en die zei precies hetzelfde.
En dat ik mijn accu niet "helemaal" leeg vlieg is ook waar omdat ik toch nog voorzichtig was met vliegen omdat ik overal niet zeker van ben/was.
Maar dat ben ik nu dankzij jou en Mdesmidt dank jullie.

Mvg jeanpaul

En het gedeeldte over een lipo safe ledje.
Ik heb er 1tje maar heb geen idee hoe ik hem moet aan sluiten kan iemand mij daarmee helpen?

Vandaag mijn staart as vervangen want had nog steeds wat trilling in de staart en inderdaad het lag aan de as want heb nu geen trilling meer!
Ben nog steeds heel heel heel erg blij met de logo 10!!
Maar is er echt niemand die me kan helpen met de lipo safe led?
er zit een aansluiting aan met twee draadjes en volgens mij moet ik ook de balanceer stekker in dat print plaatje doen want daar zitten van die pinnetjes op.
Wie kan me helpen uitleggen hoe ik deze moet aansluiten!!!

Mvg jean paul

Goed te lezen dat het inderdaad je as was, is dat tenminste weer opgelost.
Mocht je woensdag avond komen vliegen, neem dan de lipo safe led mee.

Mischa

hey zie ik dat goed nog een heli vlieger uit ede?
Ps pas op voor die mdesmidt. want voor je het weet vlieg je daar ook op die club.
tis mij ook overkomen maar wel gezellig

Nou wat een gezellige gebeuren en ik maar denken dat ik remi uit Ede heli vloog!
Ik denk dat ik er wel ben maar vervoer blijft een probleem!
Misschien erg brutaal chopperbob maar als wij nou eens samen tot een dealtje kunnen gaan komen ;) zou wel onwijs fijn zijn maar dat is misschien iets voor in de toekomst!(qua vervoer bedoel ik dan he)
En ik neem hem mee dat ledje!

Men neemt het me nog steeds kwalijk. Hahaha

Haha lijkt me alleen maar beter toch hoe meer heli's bij een club hoe beter en gezelliger!
Als het goed is neem ik zondag nog een slachtoffer mee met een heli!!
Dus het kan nog heel erg druk gaan worden op de club haha:D:D

Nieuwe vraag.

Nu ik de laatste keer gevlogen heb zijn we(mischa) tot de ontdekking gekomen dat ik niet in HH (heading hold) modus vlieg, omdat mijn gyro blijft knipperen.
Nou vraag ik me af hoe ik hem in HH modus krijg mijn idee was zodra ik mijn throttle cut eraf haal dat de heli overschakeld naar HH maar dit is dus niet het geval.
Ik heb nog een schakelaar die bedient flight modus als ik die omhaal had ik het idee moet ie overschakelen naar HH doet ie ook niet.
Waar kan ik dat instellen want merk dus als ik niet in HH vlieg dat met een te "harde" bocht mijn staart schudt.
Ik gebruik een graupner JR mx-12 heb mijn menu rondgezocht maar daar staat alleen maar hocus pocus in voor mij en wil daar niets in veranderen.
Wie kan me helpen?:rolleyes:

Back