Lood ballast????????

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Robert H., 30 jan 2004.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zijn jullie wel voorzichtig met de looddampen? Inademen daarvan is niet zo best voor je gezondheid.
     
  2. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    dat zeggen ze ook met asbest. maar als je een beetje fatsoenlijk op jezelf past. dan zal het niet zo hard lopen toch?
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Doe daar nu niet te lichtzinnig over. Vele soorten asbest zijn echt gevaarlijk net als looddampen. Ik heb iemand gekend die op een drukkerij heeft gewerkt. In zijn tijd werden de drukletters nog van lood gegoten. Ondanks dat de machine zo veel mogelijk afgesloten was en er een goede afzuiging op zat heeft hij er toch problemen van gekregen.
    Als je lood gaat smelten doe dat als het even kan buiten en ga zo staan dat de wind de dampen van je wegblaast. Het is een kleine moeite die je gezondheid meer dan waard is.
     
  4. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    ventileren is ook belangrijk bij het zachtsolderen met loodtin.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    als je een pan neemt dan niet doen zoals ik

    ik had een oud pannetje en dacht lekker giet teutje er aan kloppen en smelten maar
    dat smelten ging prima maar dat gieten was een flop

    de steel van het pannetje was er namelijk aan gesoldeerd en was dus tijdens het smelten log komen te zitten

    dus neem een pan met een aangelaste steel of een die geniet is


    sportieve groeten raf
     
  6. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Een eerg oud draadje maar ik zit toch nog steeds met een vraag. Het smelten van lood is mij duidelijk maar nu nog het gieten ervan en dan vooral meerdere dezelfde loodjes in een bepaalde vorm gieten. De verloren was techniek is leuk als je een keer iets wil gieten maar niet practisch als je hetzelfde vaker wil gieten. Eigenlijk wou ik gebruik maken van een matrijs of iets dergelijks. De matrijs zal uit twee delen moeten bestaan om het gegoten lood er makkelijk uit te kunnen krijgen. Tevens moet er een sleuf in het lood komen dus als ik dan toch moet gieten meteen maar die sleuf er in scheelt weer nabewerking.

    Nu mijn vraag van wat voor een soort materiaal maak ik die matrijs? Het materiaal moet vrij makkelijk te bewerken zijn ivm gebrek aan grote machienes (enkel dremel en accu boor (hand zagen ect.) Al vast dank

    mvg FKZ
     
  7. rdriesse

    rdriesse Guest

    Doe dan voor de zekerheid dan ook een mondkapje op met een filter, dat helpt ook :lol:
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Richard, dat is schijnveiligheid... Helpt niets. Looddampen gaan vrolijk door zo'n mondkapje heen. Als je goed beschermd wilt worden, moet je een volgelaatsmasker kopen met een filter wat beschermd tegen zware metalen. (Is een nogal prijzige aanschaf... 8O)

    Buiten gieten, zelf bovenwinds staan is voor ons de minst schadelijke manier.

    @FKZ: Probeer een 2-delige mal te maken van blik. Niet makkelijk, dat geef ik toe, maar het is te doen. Met een blikschaar platte platen uit een paar conservenblikjes knippen, twee helften maken en in vorm slaan en tijdens het gieten de twee helften met M4 bouten bijeen houden.
    Het zal niet de schoonheidsprijs winnen, je zal het nog moeten nabewerkten door te schuren (en daarvoor helpt dat mondkapje van Richard wél :lol:) maar dan heb je een vorm naar je wens.
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ik heb hier nog drukkerslood toendertijd broodjes gekocht van 5 kilo voor 5 gulden een kennis werkte daar en zoals Roel al schreef verleden tijd.

    Het drukkerslood is schoner als gewoon daklood waar ik van een Loodgieter eens twee broodjes a 5 kilo per stuk van gekregen heb.

    Ik gebruik het ook voor de modelbouw met het bouwen.
    Een aluminium U balk die haaks aan de uiteinden zijn hier worden aluminium plaatjes van 5 mm dik met een lijmtang tegengezet.
    Dan heb je een rechthoekige mal waar je llod in kan gieten even laten koelen en je schuift het geheel in een bak met water lijmtang weer los blok eruit met zuiver haakse kanten.

    Je kan het ook in een roodkoperen buis gieten van 3 a 4 cm doorsnee na afkoeling druk je het lood er wel uit moet de buis wel glad zijn aan de binnenzijde.

    Heb het ook wel een een blikje van 3 cm hoog gegoten schroefoog erin met een stangetje fixeren en dan het lood erin gieten dit waren mooie gewichten van een 10 cm doorsnee voor boeien.

    Wij lieten de schepen zoveel mogelijk in het water liggen en als het op de boeien lag kreed je ook geen beschadigingen er zijn altijd figuren die met hoge snelheid langs de haven vaarden.
    Dan maar op de boeien.
     
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste loodgieters,
    Hierbij een hele grote waarschuwing van mij, het is al eens tersprake gekomen.
    Als je lekker met je pannetje lood bezig bent (buiten) en je hebt van de loodgieter een paar stukken lood gekregen, kijk dan zeer goed uit naar
    VOCHTIG lood dit knalt met veel geweld en stoom uit je pannetje met alle gevolgen van dien.

    e.e.a. heeft bij ons op de zaak al ongelukjes veroorzaakt.
    gelukkig niets ernstig en blijvends.
    dus goed drogen.

    mvg Rene
     
  11. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Mischien even eerst in de oven leggen.


    Kun je ook niet visserslood gebruiken? Of is dat daarvoor niet geschikt?
     
  12. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    om een mal voor een kiel bulb te maken ,schroef ik twee
    latten van 2,5 x5 op elkaar , je krijgt dan een balkje van 5x5
    hier draai, schaaf ik de vorm uit die ik wil hebben .
    daarna schroef ik de balkjes weer los van elkaar.
    nu schroef je er aan de onder zijde een plaatje multiplex tegen
    (vanaf de onderzijde van het multiplex schroeven :lol: )
    daarna maak ik een rand van tenminste 5 a6 cm boven de boven
    zijde van de bulb(liever meer wordt het steviger)

    een stukje huishoudfolie over de bodem draperen, en daarna een
    zakje snelcement, egaline, gips erin gieten.
    je hebt sneldrogende soorten die gegarandeerd binnen 24 uur
    droog zijn,niet alleen hard ,maar ook droog.

    als alles uitgehard is, verwijder je al het hout en multiplex,
    et voila een mal in twee helften
    [​IMG]

    wacht wel een week zodat je mal goed droog is, heet lood kan een
    vochtige mal laten EXPLODEREN :cry: :oops: :cry:

    na het gieten lijm je de twee helften op elkaar met stabilit of zoiets
    daarvoor moet je eerst de binnen zeiden vlak en passend schuren,
    dan krijg je gelijk een mooie ellips vormin je bulb

    groeten johan
     
  13. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    dank voor de antwoorden.

    maar zou graag een mal maken welke ik tegen elkaar monteer lood in giet en vervolgens de mal weer uit elkaar kan halen lood er uit. Vervolgens mal weer in elkaar lood er in mal uit elkaar lood eruit enz.

    Zou ik ook een mal van aluminum kunnen maken of gaat dat niet goed met het temperatuur verschil zeg maar van kamer temperatuur naar 300 graden. Denk dat als ik de mal dik genoeg maak het geen probleem moet zijn.

    Eens kijken op technische faculteit dacht dat ze daar een kleine cnc frees machiene hadden. kan ik mooi een mal frezen uit alu en dan daar mee gieten.

    meer tips zijn altijd welkom hier kan ik veel mee al vast dank

    mvg FKZ
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Een alu mal is prima geschikt om lood in te gieten. Koelt zelfs vrij snel af, want alu is een goede warmtegeleider.
     
  15. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Kan je zelfs een koellichaam aan hangen :lol: .
     
  16. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Via google kwam ik bij de volgende techniek.
    http://www.totalfishing.nl/zeevis/pilkers/pilkers.asp

    Het gaat over vis lood maken maar dacht ook prima geschikt voor een aantal mooie kiel loodjes.

    iemand hier ervaring met deze techniek

    want de cnc machiene op school gaat een hoop eurie´s kosten.

    groet FKZ
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Volgens mij is de hittebestendige silikonen niet geschikt om lood in te gieten. Het gesmolten lood is te warm, gauw 380°C. Dit silikonenrubber dient om tin in te gieten, dat is maar 250°C. Heb je al gedacht aan vormzand? Dan moet je telkens wel een nieuwe mal maken vanaf een origineel.
     
  18. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Kan pleister hitte aan? (je weet wel, dat wit spul dat ze gebruiken in huizen om de muur vlak te maken)
     
  19. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Pleister kan zeker tegen de hitte, maar hij moet wel door en door droog zijn, en dat duurt even met muurpleister. Wat sneller droogt is gips, te koop in knutselwinkels, kost een veelvoud van pleister.
    Beter is het ineens meerdere pleister vormen te maken en goed te laten drogen.
     
  20. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Ik heb voor mijn IOM de tekeningen aangehouden van Anders Wallin en heb van gereedsschapsstaal de voor en eindpunt laten draaien.
    Daartussen zit een holle buis die ik met loodkorreltjes opvul tot het gewenste gewicht. Daarna de korreltjes gefixeerd met epoxy.
    Geen gedonder met smelten etc.
    Het einige nadeel is dat de hollebuis recht is en geen bolling heeft.

    Pendelaar
     

Deel Deze Pagina