Waar je lood kan halen / kopen dat weet je nu wel...
Nu komt de gevreesde arbo-technische reactie!
Looddampen zijn inderdaad giftig. Je zal Petrus niet meteen tegenkomen als je een pannetje lood smelt, maar op den duur is het slecht voor je donder!
Wat ik doe is het volgende:
in een oud, goed schoongemaakt conservenblik maak ik een 'tuit' (gewoon aan een kant een schenktuit krijpen) Vervolgens een paar kleine stukjes lood op de bodem leggen en boven een campinggasbrandertje smelten. Liefst in de open lucht, anders in je schuur met de deur open.
Het gesmolten lood laten afkoelen in het blikje. Je hebt nu een bodempje. Daar leg je het gewicht aan lood bovenop wat je wilt smelten. Vervolgens weer de vlam er onder, en het blikje vasthouden met een stevige, oude waterpomptang. Door het bodempje lood, wat snel zal smelten, wordt ook de rest goed en gelijkmatig verhit en zal snel smelten. Eenmaal de hele handel vloeibaar, de 'slak' er af scheppen, en vervolgens in je mal gieten. Goed af laten koelen; het blijft langer heet dan je denkt!
Je mal kan je van klei of gips maken, vierkante blokken maak ik van (vochtige) lucifersdoosjes.
Eenmaal afgekoeld, de mal verwijderen, het lood in vorm schuren (ook hierbij opgepast: loodstof is ook giftig!!) lakken en hopla: het geheel is gereed!
Succes!
Roel