Loodsboot Aeronaut Pilot

De BB Calypso is nog steeds in de werf maar vandaag is de nieuwste aanwinst toegekomen. De Aeronaut Pilot. In schaal 1:25 wordt ze 71 cm lang. Op YouTube een aantal filmpjes gevonden waar ze erg strak door het water vaart dus ben benieuwd.

IMG_9361.jpg
IMG_9360.jpg


Het model is lange tijd niet leverbaar geweest maar via Baillien in Antwerpen het kunnen bestellen. De eerste indrukken zijn erg goed. Het pakket relatief een stuk zwaarder dan de andere modellen die ik heb gebouwd.

Het is op basis van ABS spanten en alles is verder ook in laser gesneden ABS. Veel metalen geëtste delen maken het geheel compleet. Ze heeft genoeg mogelijkheden om extra details aan te brengen. Vreemde is wel dat er geen reddingsvlot bij zit terwijl er wel allemaal mooie kwaliteit stickers van reddingsvlotten bij zitten. Maar dat zal de pret niet drukken. De handleiding is in het Duits maar je kan ook een Engelse handleiding downloaden.

De originele schepen komen uit Zweden en varen veelal op de Oostzee. Veel foto’s zijn er te vinden van de diverse schepen en via de werf kan je de tekeningen vinden in lage resolutie. Allen hebben andere details dus het wordt een mix op basis van het model en van de echte schepen. Zeker de mast zal erg veel baat hebben bij een andere vorm.

PILOT_WARNEMUENDE-15.jpg


IMG_9358.PNG
Schermafbeelding 2021-01-26 om 07.53.04.png




Voor de aandrijving ga ik voor Brushless motoren van 1000kv elk en 35A Car ESC’s met reverse functie. De schroeven zitten niet in de kit en ik heb voor Raboesch schroeven gekozen evenals Raboesch koppelingen. De assen zij stevig en zien er goed uit heel anders dan die van Billing Boats die ik trouwens nooit gebruikt heb.

Na de vele modellen wordt dit de eerste welke ik wil uitvoeren met verlichting en werkende radar. Hiervoor zal ik zeker beroep doen op jullie uitgebreide ervaringen. Er staat gelukkig al veel op het forum over led verlichting maar soms loop je tegen iets aan met name het juist aansluiten op de accu’s.

Het is nog wachten op diverse onderdelen vanuit Conrad en dan gaan we van start. Wordt vervolgd.
 
Ik ben de schema’s aan het maken over de verlichting, de motoren en de radar.

Samengevat is het plan als volgt: voor de aandrijving van de Pilot boot gebruik ik 2 brushless motoren van 1000kv aangestuurd door 2 HK ESC’s van 35A. Ik heb 1 voedingsdraad verwijderd bij een van de regelaars en de andere intact gelaten. Ik gebruik 2 accu’s van 2200mAh 2S 30c welke op elk van de ESC worden aangesloten. En een 6 kanaals Futaba zender en ontvanger en een Futaba servo voor de roeren.

Tot dusver is mij dit duidelijk mede dankzij jullie adviezen bij de St Hilda.

Voor de verlichting en de radar gebruik ik 2 Reely schakelaars (via Conrad)> ik had hierover gelezen op het forum. zie onderstaand
Schermafbeelding 2021-02-10 om 17.20.21.png


Schakelaar 1 bediend de navigatielichten en de radar
Schakelaar 2 bediend de 3 spotlichten, de binnenverlichting en het blauwe zwaailicht

Mijn vraag is hoe voed ik de schakelaars en de verlichting.

1) Geeft de accu welke de stroom via de ESC door aan de ontvanger dan de stroom door aan de reely schakelaar en de verlichting en zo ja hoeveel volt is dat dan (5 volt)?
2) Of moet er een aparte accu worden gebruikt op elke Reely schakelaar maar kan je dat dan direct aansluiten op deze schakelaar. Ik moet namelijk voorkomen dat de ontvanger of de andere artikelen kortsluiting krijgen

Dank je wel voor jullie adviezen
 
zwartezee, ik heb even op de side van Conrad gekeken maar bij de Reely schakelaar zit een handleiding welke ook in het Nederlands is.
je zou deze op hun side alvast kunnen bekijken.
groet Piet
 
Zwarte zee, ik hoop dat je ook foto's maakt van de vorderingen, zou wel handig zijn want ik wil deze boot ook gaan bouwen.
groet Piet
 
Mijn vraag is hoe voed ik de schakelaars en de verlichting.
1) Geeft de accu welke de stroom via de ESC door aan de ontvanger dan de stroom door aan de reely schakelaar en de verlichting en zo ja hoeveel volt is dat dan (5 volt)?
De drie-aderige kabel sluit je aan op je ontvanger. Net als een servo.
De kabel 'in' sluit je aan op de accu. Uiteraard rood op + en zwart op de -.
Dat kan prima je vaar-accu zijn, mits het voltage geschikt is voor de LEDs, je zwaailicht en je radarmotor.
Beide elektronische schakelaars kunnen op dezelfde accu aangesloten worden.
Daar zul je even een verloopje voor moeten solderen. Hiermee is meteen je tweede vraag beantwoord.

De kabel 'out' gaat naar de verbruikers.
Bij de LEDs uiteraard ook goed op de poling letten, en bij de radarmotor op de draairichting.
Radars draaien met de klok mee.
LEDs verbruiken vrijwel niets. Tijdens het varen zul je niets aan snelheid verliezen als je de verlichting aanzet.
Zo'n mini-motor met vertraging voor je radar is ook zuinig met de ampere's. Lijkt me geen probleem. Als hij te snel draait, kun je de snelheid altijd met een weerstandje of een diode temperen.
 
@piet, zal ik zeker doen. Het is een vrij kaal pakket maar ziet er kwalitatief goed uit en geeft veel mogelijkheden voor aanpassingen. Er zijn een paar bouwverslagen te vinden in Duitsland en ik heb een artikel gevonden op het internet van een Duits magazine, onderstaand de link naar het artikel

https://fliphtml5.com/foqd/xdhz/basic


@Roel van Essen dank je wel. En bedankt van de draairichting van de radar, ik had al een stukje gelezen uit het verleden op het forum daar werd idd terecht aangegeven dat de draaisnelheid minder erg is dan de verkeerder draairichting

Nog 1 vraag klopt het dat er 5v uit de ontvanger komt om de leds aan te sturen? Ik zou dit graag begrijpen om zo de juiste weerstanden te bepalen van de ledjes (deze worden parallel aangesloten niet in serie).
 
zwarte zee, het klopt dat de spanning uit de ontvanger meestal 5 volt is maar niet altijd, dat ligt aan het type ontvanger.
maar ik zou zeker de led's niet voeden met de ontvanger spanning.
ik zag in de beschrijving van de loodsboot dat er een schakelschema bij zit, misschien dat je dat nog eens even moet bestuderen.
de verlichting en dergelijke kun je beter schakelen met speciale schakelunit's.
Conrad heeft ze en ook RC point.
groet Piet
 
je gaat als een speer, maar ik zie dat het een heel leuke boot is om te bouwen.
blijf het volgen.
groet Piet
 
Dank je wel Piet, alles past goed in elkaar maar moet later nog veel bijwerken hoor. De opbouw ereven opgezet zodat je een idee krijgt van de omvang. De slots moeten allemaal dicht geplamuurd worden. Maar ze is wel een gevaarte, zeker daar mijn grootste schip qua schaal de Smit Nederland is geweest. Meestal bouw ik rond de 1:75 dus heel anders nu. Wilde namelijk graag een schip hebben waar je makkelijk mee kan varen zonder je steeds zorgen te maken dat er iets afbreekt.

ps. Jouw Johnny vordert ook goed zeg.

IMG_9387.jpg
 
Romp is klaar. Alles past eigenlijk super goed. Heb alles verlijmd met revell lijm en de hoofdgedeeltes met stabilit. De buitenzijde van de romp moet volgens de beschrijving met een dun randje stabilit gedicht worden maar heb op basis van bouwverslagen gekozen om van binnen uit alles met epoxy te doen. De buitenkant is zo strak dat zou zonde zijn. De epoxy geeft ook extra sterkte aan de romp. Tot dus er erg tevreden met het model en hoe het allemaal past. Ook de handleiding is duidelijk.
FE3694A8-574E-4F82-8358-4B433DBD3B9C.jpeg
A839CAE5-5927-4EC4-86DE-1A3C6ADFBDDF.jpeg
F9D6F1A3-9B48-40C0-83F7-128B076AC463.jpeg
 
heb je de spanten met de zpoxy aan de scheepshuid gelijmd?
en misschien is het verstandig om de plek waar de motoren komen die spant te verstevigen.
groet Piet
 
Ja heb dat idd ook gedaan. Het lijmen maakte het wel sterk maar dit helpt. De motorsteunen hadden al stabilit gekregen en nu extra epoxy. Dank je wel voor de tip
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, ik heb de A2212 1000kv gekocht via banggood maar er zijn meerdere partijen. Prijzen tussen 5 en 9 euro. Verzending gaat vrijvlot maar blijf onder de 22 euro om invoerrechten en handling te voorkomen. Motoren zien er goed uit. Alternatie via hk via hun eu magazijn. De esc koop ik via hk
EBE55D7A-5E41-4694-B6F4-9F3806C12B66.png
3462A301-4933-4D7C-972D-6F0F5478B902.png
 
je kunt de motoren ook kopen bij HK in de Europese warehouse ben je misschien iets duurder uit maar heb je niet te maken met de invoerrechten.
als ik ga bouwen wil ik deze motoren nemen;
NTM Prop Drive 28-36 1000KV / 400W
groet Piet
 
Back
Top