Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Joost, 15 jun 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Wow joost!! :worship:
    Geen last dat de potloodpunt steeds korter wordt?
    ALT+CTR+DEL (Windows Taakbeheer) :arrow: Processen tab-blad :arrow: Process (JBCNC?) met rechts klikken :arrow: Prioriteit instellen.
     
  2. ErikDijkstra

    ErikDijkstra Guest

    prioriteit instellen heeft alleen nut als een ander programma ook veel processor kracht gebruikt. Nu zal je msn niet zoveel zien gebruiken, winamp alleen bij het wisselen van nummers, maar dat is ook te verwaarlozen.

    (wat je wel zou kunnen doen weet ik niet, ik heb zelf nog wel eens dat als ik een spelletje wil spelen dat hij trager speelt dan als ik hem met de compatibiliteitswizzard op windows 95 of 98 instel) misschien kun je dit eens proberen.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Gewoon alle applicaties die veel intern geheugen vreten (o.a. virusscanner) eruit gooien.

    En in het geval van XP wil het uitschakelen van alle grafische meuk ook weleens tot performance-verbeteringen leiden.
     
  4. ErikDijkstra

    ErikDijkstra Guest

    In het geval van uitschakelen van de virusscanner ook niet vergeten je internet/netwerk verbinding te verbreken. Anders heb je kans dat je pc zo besmet is. (is mij ook eens gebeurd).
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Yep:
    Het vinden van een goede tekentool gaat echt wel lukken hoor ;)

    Dat heb ik uiteraard al een aantal keer geprobeerd, maar maakt geen merkbaar verschil.

    Ben net terug van een vermoeiende Intro-week en aaneenvolgend een lang weekend LowLands :) Dus heb geen tijd gehad verder te gaan. (machine zolang wel even uit de woonkamer gehaald)
    Binnenkort weer verder. Hoewel, donderdag beginnen de educative verplichtingen al.. waarna ik alleen 's weekends nog thuis ben..

    Tijd wordt een steeds groter probleem :roll:

    Maar nu :sleepy:
     
  6. Heli-User

    Heli-User Guest

    Joost, leuk om de vorderingen te zien en dat het daadwerkelijk lukt. Het zal je wel een kick geven?
    Bedankt voor het delen van je project met ons, iedergeval. Echt leuk om te zien, ondanks het je veel extra tijd kost.

    Voor programma prioriteiten gebruik ik zelf meestal -> Process Explorer [freeware btw] van Sysinternals. PX laat soms meer processen zien dan taakbeheer en gemakkelijk prioriteiten instellen en programma's/services afknallen.
    Succes verder.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Zeker!

    Update:

    Vandaag de weerstand die voor een motor stond maar weer verwijderd. Het langzamer remmen zorgde alleen maar voor grotere problemen.

    Toen het scriptje dat ik van Erik heb gekregen verwerkt in mijn programma. Dit scriptje zou de poorten 'realtime' moeten aansturen. En het lijkt min of meer te werken!

    [​IMG]
    Deze 'rondjes' gemaakt toen er allerlei programma's open stonden. Winamp, msn, virusscanner etc. en bovendien was ik flink aan het downloaden.

    Het 2e rondje van buiten is mét de code die Erik me stuurde getekend, en alle anderen zonder. (bij mij lijkt het ovaler dan dat het is, ligt aan m'n huidige monitor instellingen, teken maar eens een rondje in Paint met shift ingedrukt)
    De 2 lijnen zijn in ieder geval in het echt even lang.

    Nóg niet helemaal rond, maar dat komt volgens mij vooral door het harder drukken op de fineliner waar ik nou mee getekend heb. Op een gegeven moment werd zelfs het puntje kapot gedrukt, de freesdiepte stond op 2mm i.p.v. 0mm :oops: (Leuk, nieuwe functies inbouwen in je programma.. ;))

    Daarna was het meer een kwastje, en dat geeft niet echt strakke lijnen meer.

    Toen een gelpen gepakt, dat gaf mooie dunne lijntjes! Echter kapte die af en toe met schrijven, en boog de pen gewoon door als je er 'iets' druk op zette..

    Genoeg getekend, laten we maar gewoon gaan frezen. :wink:

    In de huiskamer nog wel, stofzuiger (soort kruimeldief op 230, voor €2 op de kop getikt op een rommelmarkt) erbij en gaan met die :banana:

    [​IMG]
    :) Eindelijk :)

    [​IMG]
    Kokertje van karton zuigt het stof op. Moet nog gemonteerd worden naast de freeskop.

    [​IMG]
    Na wat gestoei met BOcnc kwam toch eindelijk m'n in rhino getekende design er uit rollen.


    [​IMG]
    Volgende keer iets dieper frezen ;)
    Vervelend randje zit er nu nog aan.

    [​IMG]
    Met een keukenmes de rondjes losgeprikt, en in elkaar geschoven. Dus niet geschuurd of afgewerkt o.i.d. Ondanks de kleine afwijking in de maten (de grootte van de freesdiameter waarmee BOcnc de freesbaan berekent komt niet overeen met de maten in mijn programma..) passen de rondjes zeer mooi in elkaar.


    to do list:
    - Verder testen (ook met de laptop die ik morgen binnen 'krijg' :p)
    - De cirkels moeten ECHT rond worden
    - Misschien mijn programma zelf de freescorectie maar laten berekenen..
    - Afzuiginstaltie monteren
    - Gaten laten boren in de plank, om een bevestigingssyteem te kunnen monteren
    - Programma verder aanpassen aan mijn wensen
    - Frees en afzuiginstalatie (op het juiste moment..) door de pc aan en uit laten zetten. (Ja ik ben lui)
    - enz.
    En verder kom ik vast nog wel problemen tegen :)

    'Helaas' beginnen morgen de educatieve verplichtingen al en dan ben ik alleen nog in het weekend thuis.. maar eens kijken hoeveel tijd er dan nog overblijft om te prutsen..
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Wow!! je eigen framewerk voor een pingpong bal! :lol:

    Gaaf Joost.
    Zou je er ook balsa (of nog optimistischer: carbon :D ) mee kunnen frezen? (of had je dat al eens beantwoord?)
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    mooi dat het zo goed gaat joost.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Balsa moet geen probleem zijn. Carbon, expoxyplaat etc. wordt wat lastiger vrees ik.
    Ik ben niet echt een frees expert, dus ik zou niet weten wat voor freesjes ik daar voor nodig heb, en hoe hard of juist hoe zacht die dan moeten draaien.

    Info is welkom ;)

    Koper uit printplaten wegfrezen moet ook wel kunnen denk ik.
    Het is alleen de vraag, of ik niet nog te veel speling heb voor dat soort materialen. Met veel kracht harde stoffen frezen zit er in ieder geval niet in.

    Iemand nog een plek waar ik aan freesjes kan komen? (liefst low budget ;))

    Ik frees nu met een 1,4mm freesje van Dremel. Een dunnere zou mooi zijn.
     
  11. spaan14

    spaan14 Guest

    je kan ook simpele boortjes "ombouwen" tot frees..staat ergens op het cnc forum hier eerder vermeld.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Heb jij daar ervaring mee?

    Staat dat op het forum? Waar? Ben het wel elders tegengekomen (majasoft o.i.d.).
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    mooi werk Joost :worship:

    proficiat dat het je gelukt is :thumbsup:
     
  14. spaan14

    spaan14 Guest

    ja staat nietop dit forum...zal het vanavond ff proberen op te zoeken..en ik ga vanavond een test proberen met een boortje.
    (voor mij ook nieuw)

    heb trouwnes wel van alles en nog wat getest..
    depron zo snel mogelijk frezen met een gewoon freesje (die bij bv de dremel zit)ook oppassen dat door de warmte het niet smelt.

    balsa kan heel snel maar pas op de je frees niet te snel draait..anders verbrand je frees en hout.
    snelheid zoeken dat het hout(slijpsel) niet donkerder wordt.

    plastic is echt lastig.lukt wel maar zo snel mogelijk als je frees het aankan.
    dit ivm smelten van het plastic ipv frezen.
    Maar let op bij op en neer gaan dat erniks aan je frees blijft plakken andrs komt er een prop aan te zitten en dat freest niet lekker.
    ik heb er al een freesje aan verspild.

    jij nog verdere tips??
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  16. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    nee met plastic niet zo snel als je freesje kan.. daardoor smelt het juist.
    Je heb voor kunstoffen speciale freesjes met maar 1 snijvlak.. zogenaamde 1 snijder.
     
  17. spaan14

    spaan14 Guest

    okee kijk dat wist ik niet...
    ik doe meestal de draai snelheid langzaam en de voorgaande snelheid zo snel mogelijk.
    zodat hij niet de tijd krijgt om te smelten.

    dat is inderdaad precies de link die ik bedoelde.
    vandaag helaas geen tijd gehad om te testen..druk druk druk druk...:s
     
  18. erikkate

    erikkate Guest

    Hoi Joost,
    Ben nieuw hier en vond deze thread. Ben benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt?
    Ben bezig met het zelfde alleen dat op basis van stappenmotors, jouw oplossing vind ik wel heel creatief, en werkt mooier dan stappenmotors (feedback) en veel meer koppel.

    Ik zit te denken aan het zelfde, ik heb nog zat dc motors liggen, ook zware jongens waar ik zelf iets van een feedback achter zet.

    Mvg,
    Erik
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hallo Erik!

    Ik ben nog steeds bezig om de USB aansturing aan de praat te krijgen. Helaas geldt jouw onderschrift ook voor mij.
    Ik ben ook van plan om m'n freesprogramma te herschrijven, in C++ dit keer. Dit is een snellere taal, waarin je object georienteerd kan programmeren. Mogelijkheid dus om elk onderdeel 'apart' in te lezen. Dit heeft als voordeel dat je makkelijk je freesroute kan instellen, en eventueel onderdelen kan verschuiven/draaien/herschalen enz.

    Ook heeft iemand mij stappenmotoren met bijbehorende stuur IC's aangeboden. Dus heeel misschien bouw ik hem ooit nog om.

    Maar ja, weinig tijd.. veel plannen.

    Joost
     
  20. erikkate

    erikkate Guest

    Mooi zo,
    Er is dus nog wel leven in de brouwerij.
    Hou ons op de hoogte! :D
     

Deel Deze Pagina