Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Joost, 15 jun 2005.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het aansturen via de USB poort werkt eindelijk.

    Nu het circuit nog mooi op een printje zetten, klaar maken voor m'n frees. En alle software overnieuw schrijven in C++.

    Een gedeelte van de schakeling op een 'broodplank'.
    [​IMG]

    Om mijn aansturing te beschermen hang ik opto couplers aan de IO.
    Ik heb 9 vrij te gebruiken kanalen. Ik heb gekozen voor 5 uitgangen, en 4 ingangen.
    De 5 uitgangen zijn al op print gezet. Inc. 5 ledjes om te 'zien' wat er op de optocouplers gezet wordt. Dit is handig bij het programmeren.
    [​IMG]
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    We zijn weer iets verder.

    Hij doet het!! :banana:

    [​IMG]

    Nu nog programmeren..
     
  3. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Knap.

    Ga je nu verder met sevomotoren of ga je toch stappenmotoren gebruiken?
     
  4. erikkate

    erikkate Guest

    Hoi Joost,
    Heb je voor je usb besturing gebruik gemaakt van een max chipset, door je usb te converteren naar een parallelle poort (bij wijze van)?

    Bedankt voor de info.
    Mvg,
    Erik
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    @Dirk, in eerste instantie servomotoren.. deze zitten nu immers toch al gemonteerd. Omzetten kan altijd nog, nu eerst de aansturing testen.

    @erik
    Uhm.. nee, ik heb gebruik gemaakt van de CY7C63001ACP
    http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&art=60810
    Maar het IC heeft inderdaad een parallele uitgang.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Zo. Ik heb eindelijk min of meer vakantie. Wel heel veel verplichtingen, maar ook een beetje vrije tijd.

    Tijd om de frees aansturing af te maken dus!

    Ik ben momenteel een printje aan het maken, dat met behulp van een microcontroller de 5 uitgangen van mijn bovenstaande USB aansturing omzet in 8 directe motor aanstuur signalen.

    Ik zal vanavond een fototje posten.

    Als dat klaar is moet er nog een schakeling gemaakt worden die de sensoren met de USB aansturing verbind.

    En dan het programma schrijven.

    En de Z-as vervangen.. :roll:

    En de afzuiging..

    En... :wink:
     
  7. fbortel

    fbortel

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Zonder nou gelijk 12 pagina's door te spitten (dus misschien is het al vermeld... :oops: ), heb je hier al eens gekeken? TanBo
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Tanbo ziet er leuk uit. Zoiets wil ik ook nog bouwen, voor printjes. Met mijn huidige machine is het frezen van printen niet mogelijk. Te veel speling.
    Bovendien kan hij voor printjes veeel kleiner.

    Het printje is af:

    [​IMG]
    tweekleurenledjes geven aan wat elke motor hoort te doen.
    Groen = rechtsom
    Rood = linksom
    Oranje (Groen en Rood) = remmen
    uit = niks

    Er kunnen 4 motoren direct aangesloten worden.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    De sensoraansluiting zit nu ook de print.

    De twee printen zitten met afstandsbussjes tegen elkaar gemonteerd.

    [​IMG]

    Alles lijkt te werken.

    De overdracht van design naar fees is alleen nog niet 1:1.. circeltjes worden soms ovaal.
    Ik heb wel een redelijk idee waar dit aan zou kunnen liggen.
    Morgen eens kritisch naar de software kijken.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het (software) probleem is opgelost.

    Er waren 2 oorzaken.
    Wanneer het gatenwiel draaiend pulsjes doorgaf, constateerde de software op een bepaald moment dat er geremd moest worden. Wanneer dit werd gedaan draaide de motor en het gatenwiel door het vliegwiel effect af en toe een beetje te ver door. Dit werd natuurlijk gedetecteerd waarop er vol werd tegengestuurd. Als de aandrijving nog niet helemaal stil stond op dat moment, produceerde de lichtsluis nog steeds pulsjes. Omdat de software in de veronderstelling was dat er teruggestuurd werd, werden deze stapjes er af getrokken in plaats van er bij opgeteld..

    Ik heb dit opgelost door niet meer terug te sturen, en op de beruchte assen iets eerder te remmen. Wanneer de gemaakte fout binnen een hele kleine marge blijft (0,0625mm zonder speling), wordt deze fout in het volgende punt afgetrokken. Het werkt! Door minder precisie te eisen krijg ik meer nauwkeurigheid! 8)
    De cirkels zijn nu rond. :fadein:

    Een ander probleem was de 'gestabiliseerde' 5V voeding. De microcontroller zorgde ervoor dat deze spanning regelmatig wat op en neer ging. Waarom.. ik heb geen idee.
    Het gevolg was dat de ledjes in de lichtpoorten die hier ook uit gevoed werden, een heel klein beetje in intensiteit knipperden. Zo snel dat het met het blote oog niet te zien was (zeker omdat 2 van de 3 ledjes alleen in het InfaRood spectrum licht uit stralen.. ;)) . Op zich was dit nog geen probleem, omdat de fototransistor 'gevoelig' genoeg was om ook bij een spanningsdipje een gat te detecteren. Hierdoor heeft het ook even geduurd voordat ik hier achter was.. :)
    Wanneer het gatenwiel echter stopte op een dicht/gat grens, werd de hoeveelheid licht minder, en kwam het af en toe voor dat de fototransistor de oscillerende licht intensiteit omzette in pulsjes.
    Ik heb de leds nu apart gevoed, en het probleem is opgelost. Zelfs op de grens van gat naar dicht deel, is hij consequent in zijn detectie.

    Totaal plaatje: (let op de USB aansturing ;) :banana:)
    [​IMG]

    Gaatjes laten boren voor bevestigingsmateriaal :) Deze ga ik met de hand opboren tot een 3mm gat. De afstand tussen de gaatjes bedraagt 3cm. Op de foto lijken ze echter niet allemaal op 1 lijn te staan. :? Ik heb er net een liniaal naast gelegd, het ligt gelukkig aan de foto.
    [​IMG]
    Best spannend om het systeem voor het eerst een 'grote' opdracht te geven :)

    Ik ga nu de rest van de gaatjes (laten :D) boren.

    Zijn er trouwens nog mensen die dit topic volgen?
     
  11. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Tuurlijk... Het wordt alleen een beetje een ingewikkeld verhaal (niet gemakkelijk ná te bouwen :wink: met al die zelf ontwikkelde software e.d.)
     
  12. Gerjan

    Gerjan Guest

    Uiterraad volg ik dit draadje
    niets dan grote bewondering

    En ja je usb aansturing is erg mooi
    1 kabeltje, Machtig :!:


    Ga zo door


    groeten Gerjan
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    De gaatjes zijn klaar, het zijn er momenteel 195. Misschien ooit aan de randen met de hand nog wat bijboren.
    [​IMG]

    Eens proberen om een plaatje depron te monteren. Eerst reststukjes neerlegen, zodat ik niet in mijn MDF plaat frees.
    [​IMG]

    Dan het proefplaatje erop.
    [​IMG]


    En de klem. Het moet wel Low Budged blijven natuurlijk. ;)
    [​IMG]

    Het werkt uitstekend! De knijpers zitten goed vast in de gaatjes.
    [​IMG]

    Nu nog 1 groot probleem..

    Rekening houden met de frees diameter...
    Ik weet nog niet hoe ik dit op ga lossen. Zelf wat schrijven, of BOCNC gebruiken. Alleen BOCNC is totaal niet gebruiksvriendelijk..

    Verder nog:
    De eindschakelaars aansluiten, dit keer aan de microcontoller.
    Afzuiging monteren.
    De frees en afzuiging schakelbaar maken (relais).
    En ooit de Z-as vervangen, om de speling te verminderen.
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Meld!

    Kijk mijn ogen uit. Echt gaaf allemaal. Maar dat heb ik in het begin van het topic al gezegt. Als ik verder niets zinnigs grappigs of uberhaupt iets te melden hebt, blijft het bij mijn ogen er uit kijken ;)

    USB, het was toch geen USB? Ik dacht dat je het via de printerpoort had gedaan. heb je een USB controller schema'tje gevonden? (of was het wel USB, is alweer zo lang geleden dat je er aan begon, veel te warm om op te zoeken :lol: )
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tuurlijk volg ik dit met argusogen in de hoop dat ik dat zelf straks kan gaan namaken..............
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het is USB. Vroegâh was het inderdaad via de printerpoort. Maar mijn laptop heeft geen printerpoort, dus heb ik hem omgebouwd naar USB.
    Het USB gebeuren staat een pagina terug.
    Ik was overigens ook niet tevreden over mijn software (in Visual Basic..), dus ben ik een nieuw (veel beter programma :D) aan het schrijven in C++, dat de USB poort aanstuurt.

    Ik heb gelijk maar een nieuwe aanstuur print gemaakt, die veeel overzichterlijker en handiger is.
    Vroeger zag het er namelijk zo uit:
    [​IMG]

    Hoe hij er nu uit ziet zie je enkele posts terug.

    Het USB bord dat de IO verzorgt en de print die dit verwerkt voor de frees heb ik apart gehouden. Zo kan ik voor andere projectjes de USB aansturing ook nog gebruiken.
    Een andere (kleinere) freesmachine die nauwkeuriger is en isolatie uit printplaten kan frezen bijvoorbeeld.
    Of een zender, die ik met de computer aanstuur.
    Of... :p
     
  17. erikkate

    erikkate Guest

    Joost,
    Hulde..
    Netjes gedaan, en vooral het bewandelen van de onbekende weg ;).
    Zelf software schrijven, en niet zoals iedereen stappenmotoren gebruiken.
    Echt knap.

    Houd ons op de hoogte.
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Ja, ik volg het ook wel. :) Weet alleen niks nuttigs toe te voegen. Kijk m'n ogen uit hoe je zo'n low budget machine weet te realiseren bestaande uit praktisch afgedankt materiaal. 8O Respect. :worship:
     
  19. tim--coop

    tim--coop

    Lid geworden:
    13 jul 2006
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Leuven - Belgium
    OMG

    Als ik de titel van dit draadje bezag dacht ik:
    Dit lukt nooit. Wat voor een noob denk nu dat hij zelf een freesmachine kan maken?

    Na de hele thread gelezen te hebben moet ik zeggen R.E.S.P.E.C.T.
    Er zijn er niet te veel die dit even nauwkeurig kunnen namaken!

    Mooi werk en nog veel succes ermee, ik blijf deze topic volgen :)
     
  20. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    joost dacht je nu echt dat niemand dit draatje nog zou volgen. lees al mee zins day one en zal het ook blijfen doen.
     

Deel Deze Pagina