Het (software) probleem is opgelost.
Er waren 2 oorzaken.
Wanneer het gatenwiel draaiend pulsjes doorgaf, constateerde de software op een bepaald moment dat er geremd moest worden. Wanneer dit werd gedaan draaide de motor en het gatenwiel door het vliegwiel effect af en toe een beetje te ver door. Dit werd natuurlijk gedetecteerd waarop er vol werd tegengestuurd. Als de aandrijving nog niet helemaal stil stond op dat moment, produceerde de lichtsluis nog steeds pulsjes. Omdat de software in de veronderstelling was dat er teruggestuurd werd, werden deze stapjes er af getrokken in plaats van er bij opgeteld..
Ik heb dit opgelost door niet meer terug te sturen, en op de beruchte assen iets eerder te remmen. Wanneer de gemaakte fout binnen een hele kleine marge blijft (0,0625mm zonder speling), wordt deze fout in het volgende punt afgetrokken. Het werkt! Door minder precisie te eisen krijg ik meer nauwkeurigheid! 8)
De cirkels zijn nu rond. :fadein:
Een ander probleem was de 'gestabiliseerde' 5V voeding. De microcontroller zorgde ervoor dat deze spanning regelmatig wat op en neer ging. Waarom.. ik heb geen idee.
Het gevolg was dat de ledjes in de lichtpoorten die hier ook uit gevoed werden, een heel klein beetje in intensiteit knipperden. Zo snel dat het met het blote oog niet te zien was (zeker omdat 2 van de 3 ledjes alleen in het InfaRood spectrum licht uit stralen..

) . Op zich was dit nog geen probleem, omdat de fototransistor 'gevoelig' genoeg was om ook bij een spanningsdipje een gat te detecteren. Hierdoor heeft het ook even geduurd voordat ik hier achter was..

Wanneer het gatenwiel echter stopte op een dicht/gat grens, werd de hoeveelheid licht minder, en kwam het af en toe voor dat de fototransistor de oscillerende licht intensiteit omzette in pulsjes.
Ik heb de leds nu apart gevoed, en het probleem is opgelost. Zelfs op de grens van gat naar dicht deel, is hij consequent in zijn detectie.
Totaal plaatje: (let op de USB aansturing

)
Gaatjes laten boren voor bevestigingsmateriaal

Deze ga ik met de hand opboren tot een 3mm gat. De afstand tussen de gaatjes bedraagt 3cm. Op de foto lijken ze echter niet allemaal op 1 lijn te staan. :? Ik heb er net een liniaal naast gelegd, het ligt gelukkig aan de foto.
Best spannend om het systeem voor het eerst een 'grote' opdracht te geven
Ik ga nu de rest van de gaatjes (laten

) boren.
Zijn er trouwens nog mensen die dit topic volgen?