Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

Handig linkje, (denk ik) moet me nog even registreren.

Niet zo veel kunnen doen met dit weer..

Werkplaat maar weer even verwijderd, om de aanstuur koppeling aan te brengen.
DSC00008%20%28Small%29.JPG

De 2 plankjes waar de geleiders aan vast zitten zijn nu ook vastgeschroefd.

DSC00009%20%28Small%29%7E0.JPG

De moeren die over het draadeind reizen. 2 moeren, een beetje uit/tegen elkaar gedraaid, zodat ze zo weinig mogelijk speling meer geven, maar nog wel nét makkelijk rond kunnen draaien. Daarna d.m.v. het nodige bak en braad soldeer werk vastgesoldeerd.

DSC00005%20%28Small%29.JPG

Vast gezet met een elektriciteitsbuis-klem. Ziet er wat knullig uit, maar dat kan mij geen moer schelen. Het zit zeker vast genoeg.

DSC00002%20%28Small%29%7E1.JPG

Zo ziet de onderkant van de werkplaat er dan uit.

DSC00022%20%28Small%29.JPG

Aan de overkant van de motor, wordt het draadeind gesteund door een stukje epoxyplaat.

DSC00011%20%28Small%29.JPG

En aan de motorzijde wordt het draadeind d.m.v. van 4 moeren op z'n plaats gehouden. Zodat de plaat beweegt, en het draadeind niet.

DSC00019%20%28Small%29.JPG

Zo ziet het er dan gemonteerd uit.

DSC00029%20%28Small%29.JPG

Aandrijving tijdelijk vastgezet voor de test.

DSC00024%20%28Small%29.JPG

Aandrijving wordt door een veer tegen het draadeind geklemt, zodat hij nog wel wat kan bewegen.

Test geslaagd. Ding maakt wel veel herrie, en trekt ook redelijk wat stroom
Onbelast 30-50 mA (losse aandrijving inc. vertraging)
Half belast: 80-120 mA (gekoppeld aan plaat, zonder tegenwerking)
Belast: 120-180 mA (belast door met de hand de plaat flink tegen te werken)

Ding wordt gelukkig nauwelijks warm :).

Nu de motor nog definitief monteren, eindschakelaars aanbrengen en alle draden wegwerken. En dan hetzelfde nog een keer op de brug voor de X-as. Waar ik overigens toch maar 2 dure echt goede ladegeleiders voor heb gekocht.
Daar moet dan m'n eerder gemaakte Z-as nog aangehangen worden, bedrading aanleggen. En dan is de hardware in princiepe klaar.

check ook eens: http://www.majosoft.com/

informatie over zelfgebouwde CNC Frees- / graveermachines, inclusief software. Door iemand uit Nederland (Vlaardingen), echter tekst in het engels, maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij :wink:

Dit moet gaan werken
zet hem op, ben benieuwd met wat voor software je gaat frezen en of ontwerpen (rhino3d)
er is zo veel op de "markt" hiervoor, dat ik er zelf ook nog niet uit ben.

succes met de verdere bouw

@Tandango, hoe dunne koperlijntjes wil jij dan wel niet gaan frezen? Zo heel snel wordt mijn frees niet, dus heeft de frees ook meer tijd om de 'tafel bij te houden'.. eh hoe verwoord je dit.. :?

@juan30, ik hoop het. Voor het frezen schrijf ik zelf een programma. Er bestaat naar mijn weten namelijk geen programma dat met mijn hardware overweg kan.

oh 5 honderste valt reuse mee!
word warschijnlijk geen continu productie met gedraaid hé ;)
dus maakt niet zo veel uit als het iets trager gaat :)

Eerst de hardware Marco, dan kan ik daar de software op aanpassen.

@Airbus, ik ben inderdaad niet direct van plan te produceren. Dan kan je volgens mij beter investeren in een professionele frees. Dit is meer een prutsprojectje waar ik hopelijk wat aan heb.

Airbus zei:
Hoe ga je die sofware ontwikkelen??? volgens mij is dat het moeilijks?
Yep, de kracht van dit aanstuurprinciepe zit hem in de software.. ga ik schrijven in VB (zoals ook in de beginpost is te lezen)

@Marco, nee hoor, kijk maar:

DSC00005%20%28Small%29%7E0.JPG

X-as brug nu ook van goede lagers voorzien. geen speling te bekennen. Kost alleen wel redelijk wat kracht om deze as te verschuiven.

DSC00009%20%28Small%29%7E1.JPG

Zijkant..

Daarstraks ontdekt dat er toch wel wat speling zit op de Z-as. In X én Y richting zeker 0,1 mm :mad: :cry: :cry: Die printergeleidings assen waren dus toch niet zo goed als ik dacht...
Ach.. we proberen het eerst zo, het voordeel van zelf ontwikkelen is dat je makkelijk een onderdeel aanpast/vervangt. En een nieuwe Z-as hangt er zo aan natuurlijk.

Morgen het X-as draadeind en de motorkoppeling zien te monteren, moet namelijk min of meer zwevend gebeuren, omdat de achtergrondplaat ook meebeweegt. Komt goed.

En de brug fatsoenlijk ophangen. Deze tijdelijke pilaren leven niet lang meer namelijk ;)

Je hebt maar 1 (plastic) geleider in verticalerichting zie ik, niet een beetje weinig ?
Zet er eens twee boven elkaar, daar komt nl alle kracht op vooral als daar een boormachine aan gaat hangen.

Hoe stuur je je stuurprints aan. Puls/dir of geef je een picje een opdracht en zorgt deze voor de rest. Kijk eens op www.luberth.com/cstep voor simpele en goedkope aansturingen. Vooral pstep zal je interesseren.

Werk je met puls/dir dan kun je printjes frezen vanuit Eagle. Je kunt daar dmv een macro en gcode bestand creeeren waarmee je isolatitiegleufjes (mooi woord) kunt frezen. Je freest dan gewoon een kanaaltje om je printbaan heen, rest blijft staan.
Gcode bestand kun je bijvoorbeeld met TurboCNC frezen.

Als ik jou was zou ik de weg van mijn Z-as (hoogte) verkleinen. Dit verkleint de belasting op de hele machine behoorlijk. Daar je met een vrij slappe constructie werkt zal de doorbuiging een veel belangrijker deel van je nauwkeurigheid worden dan bijvoorbeeld speling.

Andere tip. In Laserjets (I t/m III) vindt je een zware stappenmotor. Deze is goed te gebruiken voor een frees in deze afmetingen. Kapotte printers zijn makkelijk en goedkoop te vinden. Levert je meer kracht en snelheid op zonder extra kosten. Ook simpel aan te sturen.

EJK

:lol: :lol: Joost gebruikt oude floppy-drives als stapelblokken :lol:

Waar je in je programma rekening mee moet houden is de dikte van je frees. Dat is waarschijnlijk het lastigste om te programeren. Het pad dat de frees beschrijft is dus op een afstand gelijk aan de straal van de frees. Hmmm, beetje lastig om te omschrijven 8O , maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel

BigBoat zei:
Je hebt maar 1 (plastic) geleider in verticalerichting zie ik, niet een beetje weinig ?
Nee hoor, 2
z-geleiders.jpg

KOEZE zei:
Hoe stuur je je stuurprints aan. Puls/dir of geef je een picje een opdracht en zorgt deze voor de rest.
Elke motoraanstuur IC (zie ook eerder in dit topic) heeft 2 ingangs lijnen. Maak je de ene hoog, draait de motor linksom. Maak je de andere hoog, draait de motor rechtsom. Beide laag, gebeurt er niets, beide hoog, wordt de motor geremd. De printerpoort stuurt de IC's aan.

KOEZE zei:
Werk je met puls/dir dan kun je printjes frezen vanuit Eagle. Je kunt daar dmv een macro en gcode bestand creeeren waarmee je isolatitiegleufjes (mooi woord) kunt frezen. Je freest dan gewoon een kanaaltje om je printbaan heen, rest blijft staan.
Moet mijn programma wel Gcode aankunnen. In eerste instantie wil ik Plt files uitkunnen lezen. Is het makkelijkst namelijk. Gcode komt daarna nog wel.

KOEZE zei:
Gcode bestand kun je bijvoorbeeld met TurboCNC frezen.
Alleen kan TurboCNC vast niet met mijn hardware overweg. Denk ik. Dit programma moet dan immers pulsen op bepaalde printerpoort pinnen kunnen vertalen in een locatie. En daarna op bovenstaande manier de motoren aansturen.

KOEZE zei:
Als ik jou was zou ik de weg van mijn Z-as (hoogte) verkleinen. Dit verkleint de belasting op de hele machine behoorlijk. Daar je met een vrij slappe constructie werkt zal de doorbuiging een veel belangrijker deel van je nauwkeurigheid worden dan bijvoorbeeld speling.
Inderdaad het overwegen waard.. het 14-15 cm Z-as bereik zal ik toch nog niet nodig hebben.. De hefboom is zo inderdaad vrij groot.

Dr.Evil zei:
:lol: :lol: Joost gebruikt oude floppy-drives als stapelblokken :lol:
CD-Rom spelers ;) voor de foto

Dr.Evil zei:
Waar je in je programma rekening mee moet houden is de dikte van je frees. Dat is waarschijnlijk het lastigste om te programeren. Het pad dat de frees beschrijft is dus op een afstand gelijk aan de straal van de frees. Hmmm, beetje lastig om te omschrijven 8O , maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel
Ik weet wat je bedoelt ja. Is niet onmogelijk volgens mij.. echter kan BOCNC dxf/dwg files importeren, de freescorrectie uitrekenen, en het ontwerp daarna exporteren als .plt ; wat ik dan weer in mijn programma wil laden.

Back