M1 lakemaster reserve accu

..... Algemeen: ik snap niet zo goed wat die "professionele" voerbotenbouwers bezielt.....
Dan kan ik je een hand geven brutus, ik heb een stuk of 5 van die boten onder handen gehad. Van wat je bij de meeste binnenin te zien krijgt springen de tranen in je ogen. En die lui noemen zich "professionele (voer) botenbouwers". Tot nu toe heb ik er slechts 1 gezien die behoorlijk netjes in elkaar was gezet. De uitbreiding daar inbouwen was een fluitje van een cent en alles werkte in één keer.
 
slechts 1 gezien
Dan heb je er ongeveer evenveel gezien als ik, en precies ééntje meer waar alles van in orde was....
En wat erger was: er was soms ook niet zo heel veel meer aan te redden: Motor of servo's in hars ingegoten, of spullen geplaatst vóórdat de romphelften op elkaar gelijmd waren, zodat je er nooit meer bij komt....

Zucht....
 
Gezien de vele vragen over voerboten in het afgelopen jaar heb ik ook het idee dat de verkopers support een beetje naar dit forum afschuiven.
 
Kan zijn.... maar voor wat ik zie, zijn de verkopers sportviswinkels, niet botenbouwers. Ds de verkopers weten er nog minder van dan de bouwers....
 
Het ergste wat ik bij de hand heb gehad was een boot waarvan de accu was ingegoten. Natuurlijk was die accu in de winter niet goed weggezet en hij was nooit opgeladen.
Toen de boot in het voorjaar weer van de zolder werd gehaald werkte de zaak natuurlijk niet meer en de accu wilde ook niet meer opladen. De accu was met pu hars ingegoten en dat kon ik met een soldeerbout een soort van "wegsmelten". Wel meer dan een uur bezig geweest om de accu er uit te krijgen en daarna bijna twee keer zo lang om alles weer zo te maken dat er een nieuwe in kon.
De motor was met smeltlijm tegen de motor bevestigingsplaat gelijmd. Van de uitlijning klopte geen moer en met een enkelvoudige flexibele koppeling was hij met de schroefas gekoppeld. Dat draaide vrij zwaar door de slechte uitlijning.
De schroefas had geen "smeernippel" dus toen het vet er na verloop van tijd uit was lekte er water in de boot. De schroefas kon er niet uitgehaald worden, in de boot was geen ruimte en naar buiten kon ook niet omdat het roer in de weg zat.
Dat roer kon er natuurlijk ook niet uit omdat het dek er boven zat. Je kon absoluut niet bij de bovenkant met de stuurhevel komen. Ook de servo was nagenoeg onbereikbaar omdat hij onder het dek tegen de romp was geplakt, ook met smeltlijm.
Overal in de boot waren blokken schuim met smeltlijm geplakt om hem "onzinkbaar" te maken.
Er zaten twee voerbakken in die door een servo bedient werden. De slag van een servo was niet groot genoeg dus hadden ze een grote hefboom op de servo's gezet en een kleine op de bakken. De servo moest daardoor extra kracht leveren. Als er een flink gewicht in de bakken zat stonden de servo's vrijwel constant te brommen om de bakken vast te houden.
De bedrading was om te janken. Draden in elkaar gedraaid en met isolatie tape "geïsoleerd". Solderen? Wat is dat voor een vies woord.
Enzovoorts.....
Alles bij elkaar ben ik zowat een week bezig geweest om er een enigszins nette boot van te maken.
 
Er is veel vraag naar en het mag niks kosten, een collega van mij heeft er eentje die wel wat gekost heeft, maar dan heb je ook wat. GPS, fishfinder, waypoints, van alle gemakken voorzien en is gebouwd in Belgie.
 
Goedenavond, ik heb sinds kort een lakemaster M1 voerboot gekocht nu wil ik daar graag een 2de reserve accu bij alleen ik weet niet welke accu ik moet hebben zou iemand mij daar mischien bij kunnen helpen mvg kevin
Weet iemand hoe ik een bericht kan plaatsen want ik heb ook een lakemaster m1
 
OK ik ben nog niet zo wegwijs in het forum en dacht ik start een nieuwe topic over de lakemaster m1 voerboot en ben ik kennelijk op deze topic terecht gekomen. goed maakt niet uit. Ik heb dus een lakemaster m1 zonder zender en waarschijnlijk met een kapotte printplaat, een andere zender 2.4ghz met ontvanger heb ik al, alleen denk ik niet dat ik de zender kan binden met de ontvanger op de printplaat dus ik dacht, ik moet de motoren even testen of die nog heel zijn en heb nog 2 snelheidsregelaars alleen moet ik dan nog een schakelaar halen waar ik de voerklepmagneten meen kan bedienen, welke weet ik nog niet en vroeg me af of iemand dit eerder heeft gedaan en hoe ik kan testen of de printplaat kapot is of de motoren, dus alle tips zijn welkom.
Mvg Roy
 
Zo'n printplaat "doormeten" is nagenoeg onmogelijk. Natuurlijk kan je naar defecte componenten zoeken en eventueel vervangen. Dat wil echter niet zeggen dat dan alles goed zal werken.
Hoogstwaarschijnlijk zal je de ontvanger op die print niet kunnen binden aan elke willekeurge andere zender. Bij de 2,4GHz moet je het zelfde systeem gebruiken als het origineel. Simpel gezegd, de zender moet de zelfde taal spreken als de ontvanger. Dit betekend heel vaak dat je vast zit aan één merk. Een zender van merk A werkt niet met een ontvanger van merk B. Er zijn een aantal merken die "klonen" maken van andere merken die meestal wel werken.
Wat ik al meerder keren voor vrienden en kennissen heb gedaan is de originele meuk uit de boot gesloopt en er betrouwbaar en goede modelbouw apparatuur ingebouwd. Bijna altijd heb je dan ook nog eens meer mogelijkheden om andere dingen te bedienen.
Mijn advies is dan ook om hetzelfde te doen, die hele printplaat er uit te gooien en goede modelbouwspullen er in bouwen.
 
Bedankt voor je reactie Ernst, dat lijkt mij ook het beste, kan ik de motors testen om ze even rechtstreeks op de accu te zetten voor een seconde.
Gr.Roy
 
Het zullen hoogstwaarschijnlijk koolborstelmotoren zijn dus ,ja die kan je testen door ze rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Als je een 6V accu hebt zou ik het daarmee doen want op 12V draaien de motoren nogal snel. Op zich kan dat wel maar pas wel op dat er niets in de schroef kan komen, vooral je vingers. :eek:
 
Moet alleen even weten of de beide motoren niet stuk zijn, dus zal heel kort zijn, ik heb ook een schakelaar gevonden die in de ontvanger gaat en dan 2 draden input naar de accu en 2 draden output die naar de electromagneten gaan en dan moet je die output andersom aan sluiten heb ik ergens gelezen dat je de polariteit van de magneten omdraaide dat ze elkaar afstoten zodat de voerklep loskomt die wil ik op een aparte kanaal zetten dat je die heel kort even aandoet om de voerklep te bedienen
Op 1 van de stuurknuppel die je naar links of naar rechts beweegt en vanzelf terugveert zodat het signaal heel kort is. Mvg.Roy
 
Hoi Ernst ik kan aan 2 graupner navy V40R komen maar die moet je instellen ofzo, of 2 graupner 40 profi die hoef je geloof ik niet in te stellen.Welke zijn beter.mvg Roy
 
Die regelaars ontlopen elkaar wat specificaties aangaat niet veel. Welke beter is kan ik je echt niet zeggen.
Beide regelaars zal je op je zender moeten instellen zodat de regelaar weet wat voluit vooruit, stop en voluit achteruit is. Dat is niet moeilijk, in de handleiding staat hoe dat moet.
Bij de eerste regelaar kan je meer instellen. Als je een programmeerkaart hebt is dat niet zo moeilijk. Met de zender is lastiger maar dat kan ook.
 
Welke zender je gebruikt maakt niet zo gek veel uit. Die Saturn is maar 4 kanalen maar dat is voor een voerboot meestal wel voldoende.
Een programmeer kaart is een kaart waar je de regelaar op aansluit in plaats van de ontvanger. Op die kaart zitten knopjes waarmee je de regelaar kunt programmeren. Meestal heeft elk merk z'n eigen programmeerkaarten dus zal je er één van Graupner moeten hebben.
Zoek de handleiding van de regelaars eens op via google of zo. Als je die doorleest weet je wat de regelaars kunnen en wat je kan of moet instellen of programmeren en ook hoe je dat doet.
 
Back
Top