M1 lakemaster reserve accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ltdveeke, 9 jun 2019.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.625
    Locatie:
    Woerden
    Dan kan ik je een hand geven brutus, ik heb een stuk of 5 van die boten onder handen gehad. Van wat je bij de meeste binnenin te zien krijgt springen de tranen in je ogen. En die lui noemen zich "professionele (voer) botenbouwers". Tot nu toe heb ik er slechts 1 gezien die behoorlijk netjes in elkaar was gezet. De uitbreiding daar inbouwen was een fluitje van een cent en alles werkte in één keer.
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je er ongeveer evenveel gezien als ik, en precies ééntje meer waar alles van in orde was....
    En wat erger was: er was soms ook niet zo heel veel meer aan te redden: Motor of servo's in hars ingegoten, of spullen geplaatst vóórdat de romphelften op elkaar gelijmd waren, zodat je er nooit meer bij komt....

    Zucht....
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.501
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien de vele vragen over voerboten in het afgelopen jaar heb ik ook het idee dat de verkopers support een beetje naar dit forum afschuiven.
     
  4. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan zijn.... maar voor wat ik zie, zijn de verkopers sportviswinkels, niet botenbouwers. Ds de verkopers weten er nog minder van dan de bouwers....
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.625
    Locatie:
    Woerden
    Het ergste wat ik bij de hand heb gehad was een boot waarvan de accu was ingegoten. Natuurlijk was die accu in de winter niet goed weggezet en hij was nooit opgeladen.
    Toen de boot in het voorjaar weer van de zolder werd gehaald werkte de zaak natuurlijk niet meer en de accu wilde ook niet meer opladen. De accu was met pu hars ingegoten en dat kon ik met een soldeerbout een soort van "wegsmelten". Wel meer dan een uur bezig geweest om de accu er uit te krijgen en daarna bijna twee keer zo lang om alles weer zo te maken dat er een nieuwe in kon.
    De motor was met smeltlijm tegen de motor bevestigingsplaat gelijmd. Van de uitlijning klopte geen moer en met een enkelvoudige flexibele koppeling was hij met de schroefas gekoppeld. Dat draaide vrij zwaar door de slechte uitlijning.
    De schroefas had geen "smeernippel" dus toen het vet er na verloop van tijd uit was lekte er water in de boot. De schroefas kon er niet uitgehaald worden, in de boot was geen ruimte en naar buiten kon ook niet omdat het roer in de weg zat.
    Dat roer kon er natuurlijk ook niet uit omdat het dek er boven zat. Je kon absoluut niet bij de bovenkant met de stuurhevel komen. Ook de servo was nagenoeg onbereikbaar omdat hij onder het dek tegen de romp was geplakt, ook met smeltlijm.
    Overal in de boot waren blokken schuim met smeltlijm geplakt om hem "onzinkbaar" te maken.
    Er zaten twee voerbakken in die door een servo bedient werden. De slag van een servo was niet groot genoeg dus hadden ze een grote hefboom op de servo's gezet en een kleine op de bakken. De servo moest daardoor extra kracht leveren. Als er een flink gewicht in de bakken zat stonden de servo's vrijwel constant te brommen om de bakken vast te houden.
    De bedrading was om te janken. Draden in elkaar gedraaid en met isolatie tape "geïsoleerd". Solderen? Wat is dat voor een vies woord.
    Enzovoorts.....
    Alles bij elkaar ben ik zowat een week bezig geweest om er een enigszins nette boot van te maken.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jullie zouden eens een stukje moeten schrijven in een vissersblad :D Boten afbranden voordat er huizen afbranden.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.193
    Locatie:
    Nootdorp
    Er is veel vraag naar en het mag niks kosten, een collega van mij heeft er eentje die wel wat gekost heeft, maar dan heb je ook wat. GPS, fishfinder, waypoints, van alle gemakken voorzien en is gebouwd in Belgie.
     

Deel Deze Pagina