maakt nitro je moter kapot???

• Topicstarter Topicstarter martijn b
  • Startdatum Startdatum
M

martijn b

Guest
hoooi.

ik heb laatst een blik wonder olie gekocht bij de muco en daar zit 5 procent nitro in ... ik heb me laten vertellen dat oude motoren kapot gaan als ze nitro binnen krijgen want die zijn er niet op gemaakt....mijn motor komt uit 1971 en ik wil weten of dat echt zo is...... :|

Hoi,

Nitro op zich is niet slecht voor je motor, het zorgt zelfs voor een beetje extra koeling. Wat wel kan gebeuren is dat door de betere ontbranding (hevigere explosie) de onderdelen zwaarder belast worden. Overigens lopen de meeste motortjes (ook de oudere) wat betrouwbaarder op brandstof met een beetje nitro. Maar als het niet nodig is, dus hij loopt betrouwbaar en hij heeft genoeg power, gewoon geen brandstof met nitro gebruiken. kost je alleen maar extra geld ...

Groeten,

Mark

markw zei:
Hoi,
Wat wel kan gebeuren is dat door de betere ontbranding (hevigere explosie) de onderdelen zwaarder belast worden.

Mark
Ik ben het met mark eens maar je hebt nu al 1 blik met 5% nitro ik zou dat blik gewoon lekker opstoken en daarna is kijken kijken hoe het zonder nitro gaat.
m.v.g Marijn

Dit vind ik gewoon prachtig, wonderolie met nitro ? waar vind je dit, ik heb er nog nooit van gehoord . Vele onder ons kennen zelfs geen resinus olie meer, en dan nog met nitro. zal je wat zaadjes opsturen van de wonderboom (is wel zonder nitro)

nou ten eerst is nitro zelf geen koeling maar kun je door nitromethaan te gebruiken in je brandstof de motor iets rijker zeten waar door er meer olie in komt en daar door word de motor beter gekoeld
ten tweede nitro zelf is wel schadelijk voor een motor maar dan niet omdat het door nitro meteen uit elkaar klapt dat zou alleen gebeuren als hij te arm staat en ook te veel nitro krijgt.
maar nitro verhoogt de kans op roest daarom word er bij wijnig gebruik ook after run olie gebruikt
maar wonder olie word door mij en veel anderen nog steeds gebruikt bij het inlopen van de motoren.
het is een goede olie het smeert alleen zo al de machtig
en natuurlijk kan je bij een wonder olie mix ook nitro gebruiken

Nitro verlaagt het ontsteekpunt en verhoogt de verbrandingswaarde waardoor er meer vermogen vrij komt. Bij de Naviga Europeese kampioenschappen in 1971 waren er speedboten die vrijwel op pure nitro liepen, dus de motoren uit die tijd kunnen er wel tegen. Later zijn er regelementen gekomen waarbij het gebruik van nitro aan banden gelegd is. Met nitro is het mogelijk om de motor een vrij laag stationair toerental te laten lopen en deze pakt ook soepel weer op als er gas gegeven wordt. Zonder nitro kan hij dan snel afslaan. Nitro is vrij aggressief en tast metaal aan, dus na gebruik de motor uitspoelen met olie. Meestal laat ik mijn motoren na gebruik even stationar lopen zonder koeling zodat deze goed warm is, dan trek ik de brandstofslang los, zodat er geen brandstof meer in de motor zit en vervolgens spuit ik WD 40 in de nog warme motor en draai hem daarna met de startmotor enkele keren rond. Zo voorkom je dat de boel vast roest.

Groetjes Hans.

Martijn,
Geen probleem, gewoon gebruiken.

Simon,
Model Technics levert een brandstof op wonderolie basis.

Marco,
Wonderolie smeert iets minder als een synthetische olie en daarom juist zo geschikt als inloopbrandstof.

Groeten,
Gerben

Hoi

Ik heb martijn verteld waarom hij eigenlijk het LIEFST geen nitro in zijn oudere OS Max stookt.
Dit komt door het extra slijtage van de onderdelen , omdat de motor meer vermogen heeft en sneller draait , en ook omdat ik niet zoveel nitro gebruik in mijn brandstof ( 0 % ) . Maar we kijken wel of het motortje goed draait. Zelf vind ik wonderolie geen lekker spul, maar mijn motortje heeft hierop gelopen, ik vind het enorm stinken en het geeft rotzooi.
Ik zal deze 5 liter opmaken en proberen sintetische ( HOe je dat ook schrijft ) te gebruiken zoals MA-10 .

M.v.g.

Andry Sappe´

Probeer er achter te komen op welke brandstof die motor bij de vorige eigenaar gedraait heeft.

Wonderolie is voor oudere motoren nog altijd de beste olie die er bestaat. (Ook voor nieuwe motoren overigens) Indien er ergens ook maar een klein beetje speling of lekkage is dan vult die wonderolie dit wel op. Ook de smerende werking is en blijft beter dan die van synthetische olie.

Nitro is niet direct noodzakelijk, maar kan een verbetering geven in de loopcultuur van de motor. Het is een "fabeltje" dat je meer vermogen krijgt door het toevoegen van Nitro, alleen in extreme hoeveelheden geeft nitro (25% of meer) extra vermogen. Je loopt dan wel het risico op schade aan de motor.

Theo

Het motortje van Martijn weet ik niet zeker, want hij ruikt niet naar de lucht van wonderolie 8O .
Mijn motor wel , die stonk gewoon naar de lucht van wonderolie, en het werd mij door de oude eigenaar verteld om wonderolie te gebruiken.
Dus zonder nitro. Zelf heb ik bij mijn motor vrij veel speling tussen mijn krukas en mijn drijstang , maar dit is opgelost met wonderolie.
Maar een vraagje. Kan je overstapen op een andere olie soort (voor je motor uiteraard )??

M.v.g.

Andry Sappe´

Wonderolie smeert iets minder als een synthetische olie en daarom juist zo geschikt als inloopbrandstof

dus niet, er smeert niks zo goed als wonderolie.
nadeel van wonderolie is dat het op een bepaald moment aan het verbranden gaat, en die temperatuursgrens ligt wat hoger bij de synthetische varianten.

als het ding altijd op wonderolie gelopen heeft en nu zelfs her en der speling heeft zou ik de motor demonteren, alles schoonmaken en daarna weer lekker laten lopen met wonderolie.

Ok gerard

Dan houd ik der gewoon op wonderolie lopen.
Trouwens wonderolie vind ik zo goedkoop dus :D

M.v.g.

Andry Sappe´

ik ga gewoon kijken wat er gebeurd als ik mijn motor op die brandstof met nitro laat lopen ik geloof best dat de onderdelen zwaarder belast worden door de grotere explosies maar ik heb het blik nu tog al dus dan kan ik het net zo goed gewoon opstoken en kijken wat er gebeurd :P :|

Oude OS Max .25 alleen met wonderolie brandstof gebruiken. Zorg dat je brandstof hebt met minimaal 20% olie. 5% nitro is prima, meer is niet nodig.

Gerard_nl zei:
er smeert niks zo goed als wonderolie.
nadeel van wonderolie is dat het op een bepaald moment aan het verbranden gaat, en die temperatuursgrens ligt wat hoger bij de synthetische varianten.

Ook als de wonderolie verbrand, die bruine smurie blijft dan nog steeds een smerende werking houden terwijl synthetische olie als die verbrand ook helemaal weg is en niets meer smeert.

markw zei:
Hoi,
Nitro op zich is niet slecht voor je motor, het zorgt zelfs voor een beetje extra koeling. Wat wel kan gebeuren is dat door de betere ontbranding (hevigere explosie) de onderdelen zwaarder belast worden. Mark
Nitro zorgt absoluut niet voor een betere koeling. Je schrijft het zelf al "hevigere explosie", dit is ook al onjuist omdat er in de motor wel verbranding optreed MAAR GEEN EXPLOSIE. Door die hevigere verbranding zal de motor juist heter worden.
Marco (high-flyer) schrijft het al dat er door toevoeging van nitro meer brandstof door de motor gaat. Hierdoor zal enige extra koeling optreden maar dat is afhankelijk van hoeveel nitro dus hoeveel extra brandstof. In de praktijk is het meestal zo dat die extra koeling niet opweegt tegen de extra hitte door de fellere verbranding.
Zoek eens naar de vele stukken die al over deze materie en het nadeel van nitro zijn geschreven op dit forum. Allemaal zeer leerzaam.

Bij een oude motor met glijlagers nooit geen synthetische olie gebruiken deze wordt bij hoge temperaturen te dun , en zal de speling op de lagers niet meer vullen .
Ook valt de onderdruk in het carter weg door lekkage van het voorlager , met het gevolg dat er minder lucht aangezogen wordt via de carburateur .

Heren

ik kwam er vandaag achter dat er in die brandstof te wijnig olie zat en dat hij dan helemaal niet loopt ik ga morgen trug naar de muco om hem te ruilen en dan ga ik weer op zoek naar anderen.....

Welke brandstof had je dan?
Stond er Model Technics op de bus?
Voor zover ik weet bevat die nl 20% olie...

Overigens loopt een motor prima op te weinig olie, alleen niet zo lang.....

Groeten,
Gerben

Back