maakt nitro je moter kapot???

• Topicstarter Topicstarter martijn b
  • Startdatum Startdatum
martijn b zei:
Gerben..

ik ga mijn motor nu mee nemen naar de club en laat hem daar nakijken en afstellen dan test ik hem daar ook meteen en dan zeurd ook die ene buurdbewoner er niet over dat ik teveel herrie maak :P
Zullen we dan gewoon een keer afspreken? (PB-tje) Dan lopen we elkaar niet mis. Zorg ik er voor, dat ( binnen de grenzen van het redelijke) die motor goed afgesteld wordt en -minstens zo belangrijk- dat jullie snappen hoe ik dat gedaan heb, zodat je het voortaan zelf ook kunt....

Aangezien ik maar heel af en toe eens met mijn Savage rij, doe ik er dus best aan om na elke rit after run olie te gebruiken. Een beetje in de gloeiplug opening en enkele malen aan de trekstarter trekken ... Maar aangezien ik veel interesse heb in benzine soorten en additieven, vraag ik me af of ik mijn Savage nu niet beter zou laten draaien op Wonderolie? Hij loopt nu alle enkele liters behoorlijk goed op Daytona Car Fuell 10%. En nu mijn grootste vraag: in Nederland spreken jullie van wonderolie. In belgië kent niemand het. Welke is de juiste benaming?

En heeft iemand ervaring met het additief dat je bij je benzine doet (één druppeltje in de benzine tank van je rc car) en waarme je compressie opnieuw zou stijgen?

En is die mengeling dan kant en klaar te koop bij de rc shop onder die naam? Of is alleen de olie te koop en dient er dan thuis nog zelf gemengd te worden? :?

Wonderolie is Ricinusolie, olie geperst uit de zaden van de ricinusplant. Het is dus een plantaardige olie die ook voor medische toepassingen wordt gebruikt. Als het even kan probeer dan ontgomde olie te kopen. Dat is wel wat duurder maar je krijgt dan veel minder van die bruine aanslag op je motor en ook het inwendige van de motor blijft veel schoner.
Voor de modelmotoren is er feitelijk geen betere smeerolie dan wonderolie (ricinusolie). Het mengt heel goed met methanol en wordt er niet door afgebroken. Ook nitro heeft geen nadelige invloed op de olie. Het grootste nadeel is dat er resten achter blijven waardoor de boel een beetje vervuild. Door dus ontgomde olie te kopen voorkom je dat voor een groot deel maar niet helemaal.

Hier is een door mij vertaald artikel over de verschillende soorten olie en hun eigenschappen.

Synthetische olie of wonderolie?

Samengevat uit het Engels door Rob de Wildt.

Ik vond dit artikel op het internet in het Engels en het beantwoorde een oude en “brandende” vraag over welke smeerolie nu eigenlijk te gebruiken. Meer precies, wat zijn nu eigenlijk die wonderlijke eigenschappen van Castor olie (merknaam) danwel Risinus olie (latijnse naam) of wonderolie (volksmond).
Wonderolie was decennia lang “het” smeermiddel voor modelmotoren. Tegenwoordig zijn synthetische smeermiddelen van een dusdanige kwaliteit dat ze alom toegepast worden. Toch is het nuttig om te weten op welke manier je ze moet vergelijken met wonderolie.
Je moet terug gaan naar de basis van smering om een beter inzicht te krijgen in wat er gebeurd in een model motor. Om een vloeistof als smeermiddel te laten werken moet het “polair” genoeg zijn om de bewegende opervlakken “nat” te houden. Vervolgens moet het ook hoog resistent zijn tegen koken aan de oppervlakte en verdamping bij de temperaturen waaraan het blootgesteld word. De vloeistof zou ideaal gezien olie-achtig moeten zijn, iets wat moeilijk te meten is, maar moet over het algemeen beschikken over een grote molekuul structuur. Zelfs water kan onder bepaalde omstandigheden een ideaal smeermiddel zijn.

Wonderolie combineert deze simpele eisen bij gebruik in een motor met eigenlijk maar één nadeel, het is thermisch onstabiel. Maar deze ongewone onstabiliteit is nu net de eigenschap die er voor zorgt dat wonderolie zijn werk nog doet bij temperaturen waar synthetische smeermiddelen al lang hun taak verzaken.
Wonderolie heeft een enorme stabiliteit tijdens opslag bij kamertemperatuur, maar polymeriseert snel als de temperatuur omhoog gaat. Terwijl de temperatuur omhoog gaat, vormt het steeds “zwaardere” olieën met een hoog gehalte aan esthers. De esthers blijven intakt tot een temperatuur van zo’n 343º Celcius. Bij deze hoge temperaturen vormt wonderolie enorme molekulaire strukturen. Met andere woorden, als de temperatuur stijgt, reageert wonderolie door een nog beter smeermiddel te worden!

Jammer genoeg kennen we het bijprodukt van al deze aktiviteit als de beroemde bruine “vernis”. Dus, je kunt niet alles hebben, maar je kunt wel dicht in de buurt komen door een mengsel van wonderolie met synthetische producten. Zo’n mengsel bied een synergie, de gezamenlijke eigenschappen zijn beter dan die van de produkten op zich.
Wonderolie is sterk polair en heeft een grote affiniteit voor metalen oppervlakken. Het heeft een vlampunt (temperatuur waarbij genoeg damp vrijkomt om een door een ontstekingsbron begonnen vlam in stand te houden) van maar 229º C, maar het zelfontbrandingspunt is ongeveer 449º C! Dit is erg buitengewoon gedrag als je bedenkt dat polyalkylene glycolen (basis van synthetische smeermiddelen) een vlampunt hebben van 176-204ºC en een zelfontbrandingspunt hebben van maar zo’n 288º C. Bijna alle synthetische smeermiddelen branden in de verbrandingsruimte als de motor te schraal loopt. Wonderolie doet dit niet omdat het druk bezig is met het vormen van complexe polymeren terwijl de temperatuur omhoog gaat. De meeste synthetische smeermiddelen koken op de cylinderwand bij temperaturen weinig hoger als hun vlampunt.
Synthetische smeermiddelen hebben nog een andere interessante eigenschap, ze keren bij voorkeur terug naar de componenten waaruit ze zijn samengesteld. Gewoonlijk stoffen als ethyleen-oxide, complexe alcoholen of ander minder geschikte smeermiddelen. Dit proces vindt heel snel plaats als de kritische temperatuur wordt overschreden. Het fenomeen heet om duidelijke redenen “ontritsen”. Dus, je hebt een keuze. Draai de motor te schraal en hij wordt te heet. Het synthetische smeermiddel verbrandt of verdampt, maar wonderolie ontleed in een zachte vernis en een serie esther groepen die nog steeds krachtige smeereigenschappen hebben. Een goede reden voor een mengsel van de twee smeermiddelen!

Ondanks alles zijn synthetishe smeermiddelen geweldig goed als je ze maar gebruikt binnen hun grenzen. Mits goed toegepast zal met beide producten de levensduur van de motor goed zijn. Maar als de motor wordt “gekookt” bij een schrale loop zal wonderolie altijd winnen. Met een mix van beide producten kunnen de goede eigenschappen gecombineerd worden. De meeste gloeiplug motoren redden het al met maar een klein beetje wonderolie in die mix, maar diesels met hun hogere thermische werkpunt en hogere zuigerdruk, gedeien het beste met meer wonderolie in de mix.
Ah je denkt nu misschien: diesels? Ja hoor, en die zijn zelfs al/nog op Delta te zien. (mijn club)
Zoals de meeste dingen op deze wereld zijn smeermiddelen altijd een compromis tussen goede en slechte eigenschappen. We komen weg met “moord” in onze modelmotoren omdat ze ook sterk “methanol” gekoeld zijn. Diesels overschrijden echter zeker de grenzen van hedendaagse synthetische smeermiddelen en zijn beter af met een flinke hoeveelheid wonderolie in de smeermix. Bij viertakt is het zo dat de meeste fabrikanten uitgaan van een aandeel wonderolie in de smeermix en eigenlijk niet willen dat de motor alleen synthetisch gesmeerd worden. (behalve Saito)
Dit komt van de laser webpagina, en het is denk ik precies wat voor viertakten geldt:
SYNTHETISCHE OLIE geeft over het algemeen een betere prestatie doordat er geen koolstof of gom vrijkomt. Synthetische olie, mits juist gebruikt, is te verkiezen boven wonderolie maar zal niet bestand zijn tegen oververhitting and zal ook niet zo goed beschermen tegen corrosie als wonderolie. 1 - 2% wonderolie toegevoegd aan synthestische olie geeft betere bescherming tegen corrosie en vastlopen.
WONDEROLIE beschermt beter tegen corrosie en oververhitting als synthetische olie, maar door de koolstof en vernis (gom) kunnen de uitlaatpoorten en uitlaat flink vervuilen en de gom kan ook zorgen dat de kleppen blijven plakken. Als de motor van binnen zwaar vervuilt kan dit op zijn beurt toch weer zorgen voor oververhitting. Ook brandt het in op de buitenkant van de motor en kan op deze manier de koeling verminderen.

Synthetische middelen houden de motor schoon en aan wonderolie houdt u een vieze motor over, maar in elk geval weet u nu hoe en waarom!

Voor de volledigheid nog even de bronvermelding van het hele artikel:
http://www.plasma.kth.se/~olsson/castor.html

Happy Landings,
Robke

Dit wordt wel heel interessant!!!

Dus ik kan concluderen dat je niet zomaar naar de rc shop kan stappen en een litertje of vijf car fuell kan kopen op basis van 'wonderolie' ...

Als ik het goed voor heb moet je je boeltje zelf gaan mengen. En heeft iemand dan de juiste verhoudingen om zelf een ideaal benzine mengsel te maken waarbij duurzaamheid en smering primeert ten overstaan van performance en acceleratie? :roll:

Tuurlijk kan dat wel, alleen heb je dan standaard mixen. Als je om bepaalde redenen iets specifieks wilt hebben, dan zul je zelf moeten (laten) mengen.
Dat laat ik dan vooral bij Hobby-In doen, Dennis kan precies mengen wat je hebben wilt.
Maar meestal gebruik ik gewoon Klotz (synthetisch)overigens. Er zit alleen een beetje wonderolie, 2%, in mijn 4T brandstof omdat die motoren toch wat heter lopen. Liever niet teveel want anders gomt de boel compleet dicht
Ik wil ook wat gaan experimenteren met 2T ombouw naar Diesel en dat zal wel voornamelijk op wonderolie gebeuren. Of op een mengsel althans met een goed aandeel wonderolie.

Bij toepassingen waar men wat "dieper" en extremer gaat, zijn meestal wel zelf gemengde brandstoffen in gebruik om een en ander zo goed mogelijk in de hand te hebben. Maar voor de gewone recreatieve modelbouwer lijkt me dat overdreven.

Back