maakt nitro je moter kapot???

  • Topicstarter Topicstarter martijn b
  • Startdatum Startdatum
een harde 'klak' horen en dan de brandstof de schuld geven is ook nieuw voor mij.....

meestal als je een harde 'klak' hoort is de motor stuk.......

ook ligt dit meestal NIET aan de brandstof, maar altijd aan de piloot........ ofwel de man met de schroevendraaier......
 
Hey Martijn,

Beschrijf eens wat je motor juist deed. Draaide hij op vol gas, was het tijdens het starten, draaide hij op volle toeren of stond hij eerder wat rijk en sputterde hij. Als we dat al eens weten dan kunnen we al wat meer zeggen.
Het lijkt me ook zo'n beetje dat je nog niet zoveel ervaring hebt. Ik denk dat je beter eens met je motortje naar iemand gaat die al heel wat ervaring heeft met methanol motortjes. Je vriend mag dan wel wat afweten van motoren van motorfietsen, een modelbouwmotortje is toch wel anders hoor. Ik kan het weten want heb ook met scooters geraced.
Wat betreft de tornado fuel...Ik heb zo'n 15 jaar geleden eens een blik van dat spul gekocht. Het was ook meteen mijn laatste blik. :lol: Ik vond het maar niks. Zelf je benzine mengen is nogaltijd het beste. Je weet exact wat je erin doet. Als ik van jou was zou ik ook zelf mengen. Maar zoals ik al zei...iemand met ervaring zal je waarschijnlijk gouden raad kunnen geven in van die dingen.
 
15 jaar geleden? Dan was je 'r vroeg bij, op je 8ste :P

Maar volgens mij is het beste gewoon ff geduldig wachten en de handel mee nemen naar de club. Daar zitten de mensen met ervaring. :)
 
nadeel van wonderolie is dat het op een bepaald moment aan het verbranden gaat, en die temperatuursgrens ligt wat hoger bij de synthetische varianten.

Huh, ik heb altijd gedacht dat de verbrandingstemperatuur van wonderolie juist hoger ligt dan die van synthetische olie. Sommige fabrikanten van viertaktmotoren beamen dat; en schrijven een minimum percentage wonderolie in de te gebruiken brandstof voor.
 
Zoals ik al eens eerder schreef, verbrand de wonderolie maar blijft het residu van deze verbrande olie zijn smerende werking behouden. Daarentegen als die synthetische olie verbrand dan is ook gelijk de smerende werking weg.

De speedboys nemen niet voor niets brandstof met wonderolie.
 
jongens, ga gewoon met jullie motor naar je club en laat hem starten en afregelen door een ervaren modelbouwer. Niet door een tweetakt brommespecialist die een camino opfokt tot 110km/u. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
 
Kurt

''tweetakt brommespecialist die een camino opfokt tot 110km/u''
Wie is dat ??
We gaan zeker effe naar de club om die van martijn te laten afstellen.
Want die van mij loopt niet lekker stationair en denk dat mijn stationair naald moet worden afgesteld. En daar kom ik niet zelf aan :D
Zal ik effe een andere motor bok in elkaar flansen/Knutselen en dan gaan we aan het begin van het jaar naar de club.
Mischien vandaag mijn motor nog starten want die loopt wel lekker.

M.v.g.

Andry Sappe´
 
dat vind ik een goed plan andry om even naar de club te gaan aar weten die mensen tenminste wat ze doen :P

en ik hoop dan dat hij goed loopt enzo denk het wel eigelijk :P:D
 
Waarom willen jullie zo graag die motoren starten als jullie er niet mee gaan vliegen. Als je dit thuis doet is dat alleen maar overlast voor eventuele buren, ook al zeggen ze dat ze het niet erg vinden.
 
overlast maakt ons niet uit want die buren die zullen ongetwijveld ook wel een iets doen dat last geeft tot ons zoals mijn buurman die in de schuur zijn kawasaki motor start en hem dan vervolgens een uur lang laat lopen en afentoe een beetje gas geeft totaal nutteloos dus dan mogen wij ook wel even onze vliegtuig motoren starten die maken een stukje minder herrie geloof ik :P :yes: :banana:
 
Theo

Heb je die van mij nog nooit gehoord , das lachuh moet ik toestemming voor vragen aan de buren als ik die van mij wil starten :D .
Ik heb namelijk op mijn Os FSR met een standaard demper ( 1 Kamer )
en dat maakt pas herrie. Die van Martijn maakt niet zoveel herrie omdat we in de schuur starten. Dus vinden de buren het denk ik niet zo erg.
Ze hebben denk ik binnenkort rust want ik koop mischien een ander motortje :D

M.v.g.

Andry Sappe´
 
DualdudE zei:
15 jaar geleden? Dan was je 'r vroeg bij, op je 8ste :P

Je kunt niet jong genoeg zijn om te beginnen met vliegen he. :-)
Toen regelde pa nog aan de motortjes. In die 15 jaar kan er ook al veel veranderd zijn in die tornado fuel. Goed of slecht, Ik moet het spul toch niet hebben.
 
Conclusie

Gebruik het liefst geen tornado, er zit gewoon simpel gezegd te weinig olie in. Gewoon zelf mengen of laten mengen bij een winkel is het beste.
 
Andry in die 30 jaar dat ik met modelbouw bezig ben heb ik al bijna alle bekende brandstof motoren die er zijn gezien en/of gehoord. Ik heb in die begin tijd ook mijn motoren thuis doen inlopen maar dat was in een tijd dat de mensen nog redelijk sociaal met elkaar omgingen. Nu zou ik dit niet meer durven, de mensen klagen nu veel te snel, zelfs al als de kids tijdens hun spel veel lawaai maken.
 
Theo

Tja da was Vroegah , en Diemen is nog steeds als Vroegah.
Trouwens ik start alleen als iedereen weg is ( de meeste mensen ) en dat is in de Ochtend en in de Middag. Dan kan ik zoveel herrie maken als ik wil :mrgreen: dus mijn motortje lekker rustig afstellen .

Maar blijven we een beetje bij de les heren, het topic gaat over Nitro wat Nitro bij je motor doet.

M.v.g.

Andry Sappe´
 
Beste allemaal

Nitro is een koolstof verbinding waarbij in de koolstofketen op verschillende plekken in de koolstofketen al zuurstof atomen zitten, op de plaats waar de zuurstofatomen zitten kunnen dus geen waterstofatomen zitten en aangezien zuurstof per mol gewicht een hogere verbrandingswaarde heeft dan waterstof geeft dit dus een hoger rendement, al eens afgevraagd waarom 1 liter nitro een gewicht heeft van 1,3 kg.
Het is zelfs zo dat als je de carburateur volledig afsluit met een draaiende motor, deze dan nog blijft draaien.
Als er nitro in de motor achterblijft wat gebeurt er dan? voor de denkers onder jullie, nitro is dus een verbinding met erin koolstof, waterstof en zuurstof kies zelf maar uit welke kombinatie het beste voor roestvorming zorgt, PS ik heb dit gewoon uit een boekje overgenomen.

Allemaal een prettig en gezond 2005.

Groet Ger Kovacs. (heb ook maar ambachtschool gedaan).
 
Ger Kovacs

jij ook een prettig en gezond 2005!!

mooi verhaal heb je geschreven heel erg intresand om te lezen dan leer je tenminste ook nog eens wat :wink: :thumbsup:
 
Koolstof: C
Standaard koolstofverbinding: CH4
Methanol: CH3OH
Nitromethaan: CH3NO3

Nitro: betere loopeigenschappen in lagere percentages, meer vermogen bij hogere percentages (10%+)
Nadeel: door extra vermogen slijt een motor sneller, zeker richting de 30%+
Nadeel: Bij verbranding van nitro ontstaan aggressieve stoffen. Als die in de motor achterblijven heb je grote kans op roestvorming.

Groeten,
Gerben

PS Met dat proefdraaien in de bebouwde kom doe je jezelf en alle modelbouwers geen plezier. Het gaat niet om "de meeste" mensen, maar om die ene die zich eraan stoort. Overigens is een motor door een oordeelkundig persoon af te stellen in maximaal(!) een half uurtje.
 
Gerben..

ik ga mijn motor nu mee nemen naar de club en laat hem daar nakijken en afstellen dan test ik hem daar ook meteen en dan zeurd ook die ene buurdbewoner er niet over dat ik teveel herrie maak :P
 
Er bestaan heel veel misverstanden met betrekking tot nitro. Uit wat Ger hier omschrijft zou je weer denken dat nitro een zuurstof leverancier is. Dat hoor je vaker zeggen maar het is niet juist.
Arjen van Viegen heeft hier al het èèn en ander over geschreven. Lees dit stukje eens door dan weet je wat nitro nu precies in onze motoren doet.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7977&postdays=0&postorder=asc&start=20

Er is ook nog een waarschuwing, lees deze ook goed door, het kan de redding van je motor zijn.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9684&start=14
P.S. Arjen is voorzitter van onze club en is leraar natuur en scheikunde geweest.
 
Back
Top