Mach 1 (Midwest / aviomodelli)

Als ik de diverse tekeningen bekijk die ik op inyternet vind dan denk ik dat het snel vliegen en binnenkomen bij de landing zijn oorsprong heeft in de scherpe (spitse) neuslijst van de vleugel, en niet alleen in het dunne profiel.

Mooi, die laatste foto met die Kraft zenders ervoor.

ps, waarom 2 maal dit draadje of was je te snel met de return key......

Theo, het zijn Pro-Line zenders ...
Had ik in de tijd ook nog.. en Norm Page vloog met een ROSS motor ( heb ik er ook nog verschillende gehad )
retracts waren Pro-Line retracts.
Ik had toen van de invoerder voor België enkele Pro-Line zenders gekregen voor deze te promoten en verschillende Ross motoren, alsook een bouwdoos van de Mach1. Hier ging een kennis een mal van maken , daar wacht ik nog steeds op :smile:

Ik geloof zelfs dat Jan van Beek van Hobby-in destijds er een mal van had ?

Unieke kist Flying Jack!

Een echte aviomodelli Mach 1 daar zijn er niet veel meer van. Maak hem mooi en vooral niet te zwaar.
Zelf ga ik de Mach 1 aankomende winter bouwen. Door diverse projekten is het er nog niet van gekomen. Het wordt geheel houtbouw met ingedekte schuim vleugels en stabilo. Veel werk maar wel leuk om te doen.

Curare;s zijn er nog volop te krijgen. Diverse short kit's en zelfs een ARF versie in Oostenrijk. Vliegt ook gewoon heel goed.

Succes met de Mach 1!

Grt,

Arnoud.

Binnenkort maar eens beginnen met de bouw van de Mach 1. Na vele klussen thuis is er nu (beperkt) bouwtijd voor de Mach 1.
Ik vlieg nog steeds met veel enthousiasme met de Curare, maar de Mach 1 moet er ook komen.
De tekening heb ik reeds bestudeerd en er zullen wat kleine aanpassingen worden gemaakt in de constructie. Dit om het geheel iets lichter te krijgen en aan te passen aan de motor en appartuur die in de kist zullen worden gebouwd.

Als motor komt er waarschijnlijk een YS FZ 110 in. Ik had liever een "oude" tweetakt gehad bv. een Rossi of Webra-Racing met een resonantie uitlaat. Echter, deze zijn op bijna alle velden reeds verboden i.v.m. het geluid. Jammer, maar goed een YS viertakt is beresterk en met een 13X13 APC draait deze bijna 11.000 rpm. Daarmee moet de Mach 1 toch een behoorlijke snelheid kunnen halen.
Er komt zeker een intrekbaar landingsgestel in. Dat maakt de kist echt af. Waarschijnlijk van Spring-Air of Robart, daar heb ik goede ervaringen mee.

Bij deze alvast een plaatje van wat materiaal waarvan de Mach 1 gebouwd zal worden. Heel wat anders dan ARF :

0uzq.jpg

Uh..moet dit een vliegtuig worden ? Ja, dat is de bedoeling.

Ik houd jullie op de hoogte van de bouw !

Grt,

Arnoud.

Begonnen met de bouw van het stabilo :

1. De schuimkernen snijden met een staaldraad in een beugel en een oude autolader.

2. De schuimkernen licht inspuiten met haarlak. Dit om te voorkomen dat de lamineerepoxy direkt in de schuimkernen trekt.

3. De beplanking aan elkaar lijmen.

4, De beplanking aan de schuimkernen vastlijmen met lamineerepoxy. Pas op ! Niet teveel anders wordt het veel te zwaar. Een lichte kist vliegt tenslotte beter dan een zware.

5. Het geheel in de negatieve kernen leggen en persen met 20-30 kg druk.

Het resultaat :

7d8c.jpg

838p.jpg

Inmiddels de stabilohelften samengevoegd met epoxy en de roeren losgezaagd. Nu nog wat afwerklijsten en tippen plaatsen en het stabilo is gereed.
Van de week het stabilo afmaken en beginnen met de vleugels en het kielvlak.

Grt,

Arnoud.

De bouw gaat verder (langzaam, maar er is geen haast) Het stabilo en kielvlak zijn gereed. Het kielvlak is conventioneel opgebouwd uit ribben. Dit is zeer sterk en licht. Ik heb getracht het kielvlak ook uit schuim te snijden. Echter, door de tapse vorm ervan vond ik het resultaat onvoldoende.
Ook ben ik gestart met de bouw van de romp, eerst wordt een ovaalvormige doosconstructie gevormd. Hierna worden de romprug en romponderzijde aan de doosvormige constructie toegevoegd.

0°-0°-0° :
De romp is gemaakt voor een tweetakt die met 0° zijwaartsstelling en 0° domping wordt ingebouwd. De instelhoek van de vleugel is ook 0°. In de tijd waarin de Mach 1 vloog was dit een standaard setting. Doordat de YS viertakt echter een groot koppel heeft is hoogstwaarschijnlijk een zijwaartsstelling van 2°-3° noodzakelijk. Hierdoor zal de romp ca. 1 cm breder worden om dit op te vangen. Voor een motorsteun is bijna geen plaats. Ik overweeg dan ook om de houten drager volgens tekening te gebruiken. Het motorschot wordt ook een aantal cm naar achteren verplaatst om ruimte te maken voor de YS.
De servo’s passen reeds netjes bij elkaar in de romp. De aansturing van de vlakken doe ik altijd met closed-loop draad. Zeer licht en ook zeer sterk.

Vleugels :
De vleugels zijn gesneden en daar kunnen nu alle uitsparingen voor de retracts, servo’s en doorvoeren in worden gemaakt. Al met al veel werk om een model van scratch te bouwen, maar wel erg leuk !
Het streefgewicht zal ca. 3.5 Kg zijn.

h747.jpg

Als ik verder ben met de bouw zal ik het posten.

Grt,
Arnoud.

Note : "Vroeger"werd vaak gezegt : vlieg niet te langzaam met een Mach 1, dan valt hij als een steen uit de lucht !
De verklaring achter deze opmerking is simpel : de vleugelinstelhoek is 0° waardoor de liftcoefficient laag is. Hierdoor zal de kist dus inderdaad bij een lage snelheid uit de lucht vallen.

Ik vind het mooie toestellen, die RC-1 kisten. Maar smaken verschillen natuurlijk. Veel succes met de verdere bouw in ieder geval.

Note : "Vroeger"werd vaak gezegt : vlieg niet te langzaam met een Mach 1, dan valt hij als een steen uit de lucht !
De verklaring achter deze opmerking is simpel : de vleugelinstelhoek is 0° waardoor de liftcoefficient laag is. Hierdoor zal de kist dus inderdaad bij een lage snelheid uit de lucht vallen.

Zit het stabilo ook op 0°?

De bewering 'niet te traag vliegen' heeft volgens mij meer te maken met een hoge vleugelbelasting dan met het feit dat de instelhoek ('angle of incidence') van de vleugel tov de romp 0° is.

Een symmetrisch profiel met een invalshoek ('angle of attack') van 0° geeft geen lift, ongeacht de snelheid (aangezien Cl = 0). Om het gewicht te dragen in horizontale vlucht moet de 'angle of attack' dus positief zijn (minimaal bij hoge snelheid, wat meer bij lage snelheid): 'hoogteroer een tikkie up' dus

Ik vind het mooie toestellen, die RC-1 kisten. Maar smaken verschillen natuurlijk. Veel succes met de verdere bouw in ieder geval.

Zit het stabilo ook op 0°?

De bewering 'niet te traag vliegen' heeft volgens mij meer te maken met een hoge vleugelbelasting dan met het feit dat de instelhoek ('angle of incidence') van de vleugel tov de romp 0° is.

Een symmetrisch profiel met een invalshoek ('angle of attack') van 0° geeft geen lift, ongeacht de snelheid (aangezien Cl = 0). Om het gewicht te dragen in horizontale vlucht moet de 'angle of attack' dus positief zijn (minimaal bij hoge snelheid, wat meer bij lage snelheid): 'hoogteroer een tikkie up' dus

Hans, het stabilo staat ook op 0°. Dit is bij vrijwel alle RC-1 kisten het geval. Meestal heeft de vleugel een kleine (0°-0.5°) instelhoek.

Je kunt gelijk hebben met het vlieggewicht, echter de vleugel heeft een groot oppervlak. Mijn Mach 1 zal er geen last van hebben. Ik zorg ervoor dat de kist niet te zwaar wordt. Tevens ga ik de kist zo bouwen dat de instelhoek van de vleugel kan worden gewijzigd. In de eerste instantie wordt deze echter conform het origineel.

Ik ben er sinds kort achter dat RCAiir uit de VS op bestelling epoxy rompen + short kits levert van de Mach 1. Misschien is dit iets voor geïnteresseerden ? ;)

Grt,

Arnoud.

De Curare 60 (ARF) is tegenwoordig ook weer te verkrijgen.

Aerobertics.be - Product Detail Planes - Various

Yep, die is er sedert 2011. Een grote hit in Oostenrijk en Duitsland.
De ARF is zoals ik lees van zeer goede kwaliteit (RCnetwork.de) en met elektro of brandstof aandrijving. Bijkomend voordeel is dat de kist ca. 500 gram lichter is dan het origineel. Jammer dat het ARF is, ik vind zelf bouwen erg leuk en je kunt er veranderingen en een persoonlijke touch aangeven.

Grt,

Arnoud.

Na vakantie en andere bezigheden gaat de bouw van de Mach 1 verder.
De romp wordt ca. 1 cm breder aan de voorzijde om plaats te vinden voor de YS viertakt. Een paar spanten reeds gezaagd incl. motorspant.

Het wordt heel krap met een viertakt, net als bij mijn Curare past alles net (op de mm nauwkeurig) Reden is dat er bij het originele ontwerp een tweetakt motor (die is veel kleiner)gemonteerd is en er gebruik gemaakt wordt van een hardhouten motordrager. Een hardhouten motordrager wil ik niet gebruiken omdat later de motordomping en -zijwaartsstelling lastig aangepast kunnen worden.

Ik wil gebruik maken van een gedeelde kunststof motordrager zodat het intrekbaar neuswiel tussen de twee steunen komt.
Als de motor eenmaal past op het motorschot blijkt er te weinig ruimte voor de tankslangen. Het motorspant moet ik dus opnieuw maken.

Later zal ik wat foto's posten.

Grt,

Arnoud.

Een kleine update met een paar foto's van de bouw.

De rompspanten met boven en onderkant van de romp-box en de zijkanten. Het voorste deel is tijdelijk verbonden met de servotray voor de stevigheid :

Foto-4XUVCX88.jpg

De rompzijkanten verlijmd met het voorste deel van de romp, een aantal malletjes zorgen ervoor dat de romp ovaal wordt :

Foto-EL8ZZWFM.jpg

De rompzijkanten verlijmd met het achterste deel van de romp :

Foto-TAETBYAW.jpg

De romp-box is nu bijna gereed. Dan kunnen de ronde romponderzijde en rompbovenzijde gemaakt worden. Dit is een zeer eenvoudig omdat de "basis" van de romp reeds gereed is.

Volgende keer meer.

Grt,

Arnoud.

Ziet er veelbelovend uit!

Heb je er rekening meegehouden dat de nieuwe motor -zeer waarschijnlijk- zwaarder zal zijn dan die van het oorspronkelijke ontwerp?

Ondanks dat je met een veel kleinere tank toe kan, zul je toch alles een stuk richting zwaartepunt moeten verplaatsen.

Ziet er veelbelovend uit!

Heb je er rekening meegehouden dat de nieuwe motor -zeer waarschijnlijk- zwaarder zal zijn dan die van het oorspronkelijke ontwerp?

Ondanks dat je met een veel kleinere tank toe kan, zul je toch alles een stuk richting zwaartepunt moeten verplaatsen.

Bruno,

De YS viertakt is inderdaad ca. 200 gram zwaarder, de uitlaat is misschien iets lichter, daar win ik dan hopelijk iets terug.
De tank die ik ga gebruiken is 350 CC, kleiner kan echt niet want de YS gebruikt behoorlijk wat brandstof.
Ik wil graag het FAI programma uit de tijd van de Mach 1 ermee kunnen vliegen en dan moet de tank voldoende groot zijn.

Het motorschot heb ik naar achteren verplaatst omdat de YS langer is dan een tweetakt. Hierdoor blijft de romplengte van het origineel gelijk.

Bijvoorbaat heb ik de servo's en de ontvangeraccu al naar achteren verplaatst. Ik kan zelfs nog iets schuiven en hoop dat het voldoende is.
De Mach 1 heeft een relatief lange neus, meestal is dit in het voordeel. Nu is het echter oppassen anders moet er lood is de staart en dat wil ik echt niet !

Ik ben al weer iets verder met de romp :

9s8c.jpg

o3qp.jpg

Grt,

Arnoud.

Laatst bewerkt:
Vandaag de neus van de romp gemaakt. Nog lang niet af (de neus), maar hier een paar foto's.
De spinner is alleen om te passen, er komt een andere op.

s0kn.jpg

Het intrekbaar neuswiel gaat ook passen :

d4zr.jpg

Meer als ik verder ben.

Grt,

Arnoud.

Dank je Dries ! Het is een hoop werk bouwen van scratch, maar erg leuk om te doen.

Veel aanpassingen aan de constructie om het lichter te maken. De vorm blijft echter gelijk waardoor de vliegeigenschappen gelijk zullen zijn aan het origineel.

De romp is weer een stuk verder, bijna gereed.

mach1-mbf.jpg

En hier vanaf de andere zijde :

mach1-1-mbf.jpg

Lange tijd heb ik mij afgevraagd waarom er in het originele ontwerp geen zijwaartsstelling van de motor zit. Na heel lang zoeken op RC-universe vond ik het antwoord. Bij het originele ontwerp van Norm Page heeft hij het kielvlak aan een zijde boller gemaakt. Hierdoor ontstaat dus een aerodynamische aanpassing voor de zijwaartsstelling van 0°.

Vreemd detail is echter dat zowel in de kit van Midwest als Aviomodelli en ook op de tekeningen een zijwaartsstelling staat van 0°. Foutje dus, de Amerikaan die het opgemerkt heeft is in het bezit van de originele tekeningen van Norm Page.

Binnenkort beginnen aan de vleugels.

Grt,

Arnoud.

Verder gaan met de schuimkernen van de vleugel. Eerst ruimte maken voor de aileronservo's en het landingsgestel.

Landingsgestel-mach3849qv.jpg

Bevestigingsplaat maken voor het landingsgestel en gaten in de vleugel om de verstevigingspennen in te plaatsen :

Landingsgestel-mach26Bhye.jpg

De bevestigingsplaat met de pennen om het geheel goed vast te houden in de schuimvleugel :

Landingsgestel-mach1tPMQ6.jpg

Het geheel zit inmiddels verlijmd.
Nu nog een doorvoer maken voor de aileronkabels en de slangen voor het landingsgestel en dan de vleugels indekken.

Grt,

Arnoud.

Het kleurenschema is nog niet helemaal duidelijk. Ik had er al een getekend, maar wil deze toch met wat anders combineren.
Het lastige bij zo'n vintage kist is dat je ook de kleuren uit die tijd wat moet aanhouden. Een schema van een moderne F3A kist staat simpelweg niet mooi op een Mach 1.
Ik ben er al lange tijd mee bezig, maar binnenkort moet ik toch echt een keuze maken omdat dan de "kleuren" erop moeten.

Enfin, als ik eruit ben zal ik het posten.

Mvrgrt,

Arnoud.

Back