Maffei Tramlocomotief NCS 7 - 8

Het lukte mij maar niet om iets netjes te solderen, omdat het niet goed op zijn plek bleef zitten.
Van alles geprobeerd met inklemmen tussen stukjes metaal en allerlei soorten klemmetjes.
Niets ging naar mijn zin, en tijdens het solderen ging het onderdeel weer scheef zitten.
Ik moest iets hebben wat een kleine druk op het te solderen onderdeel zou zetten, zodat het op zijn plek bleef zitten.
En dit is mijn oplossing geworden.
20220311_074250 small.jpg

Twee metalen blokjes met twee pinnen als geleiding en een veertje ertussen.
20220311_074523 small.jpg

Het werkt prima en het onderdeeltje blijft nu goed op zijn plek zitten en heb ik twee handen vrij om het te solderen.
Misschien bestond zoiets al, maar ik wilde het toch met jullie delen voor als je ook eens dit probleem hebt.
Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.

Vandaag een trekhaak monteren onder mijn auto in Leiderdorp, dan op de terugweg gelijk maar weer even inkopen doen bij HBM.
20220312_140012 small.jpg

De freesdoorn is aangeschaft, nu de module frezen nog en het tandwiel frezen kan beginnen.
Pin vice setje voor kleine tapjes.
Nog maar weer een paar parallelklemmen (altijd makkelijk)
Multifix opspan schuitje voor de draaibank.
En 2 setjes schoonmaak pennen (1 met glasfiber, 1 met koper en 1 met staal)

Ruud.

Van Facebook gehaald.
Voor de liefhebber....

Ondertussen bij Stork Thermeq in Hengelo: de werkzaamheden aan de ketel van de Elna zijn gestart. De te vervangen rookkast is inmiddels gedemonteerd en staat model voor een nieuw exemplaar. De vele vlampijpen zijn gereed gemaakt om geplaatst te worden.
Wil je de ketel met eigen ogen zien in de productiehal bij Stork? Kom naar de Open Dag van het Hengelose bedrijf op zaterdag 9 april aanstaande. Meer informatie onder onderstaande link:
https://www.stork.com/en/about-us/w...c4FNa22Xdohl3GvOZk1K35PvC32QBS_mK00bcNOnKU75Y

276021639_1070394260184974_6059831160223583620_n.jpg

Van Facebook gehaald.
Voor de liefhebber....

Ondertussen bij Stork Thermeq in Hengelo: de werkzaamheden aan de ketel van de Elna zijn gestart.

Leuk, staat genoteerd. Ik ga misschien wel even kijken. Interessant bedrijf. Hoe worden de vlampijpen in deze ketel vastgezet? Rollen denk ik? Dat is ook een echt ambacht en er zijn niet zo heel veel mensen die dat nog kunnen.

Jeroen

Stoomketel bouwers

Er zijn in Nederland nog tussen de 5 en 10 stoomketel bouwers.
Grotere en kleinere bouwers.
En dan stoomketels voor heel veel verschillende toepassingen.

Stoomketels voor stoomtreinen worden door het land nog wel gemaakt als nodig.
Maar of geklonken ketels nog industrieel gemaakt worden?
Ik denk eerder iets voor restauratie werkplaatsen.

De pijpen worden in de plaat ingestoken,
de dikke plaat is vaak onder een hoek uitgefreesd
om de pijpen een meer lagen met de plaat vast te lassen.

upload_2022-3-23_10-34-19.png
upload_2022-3-23_10-34-30.png
upload_2022-3-23_10-34-41.png

© Foto's eigen w.p. 3-2022 Kopie verboden

Veel modelbouwplezier,
Willum

Stoomketel bouwers

Er zijn in Nederland nog tussen de 5 en 10 stoomketel bouwers.

Maar of geklonken ketels nog industrieel gemaakt worden?
Ik denk eerder iets voor restauratie werkplaatsen.

De pijpen worden in de plaat ingestoken,
de dikke plaat is vaak onder een hoek uitgefreesd
om de pijpen een meer lagen met de plaat vast te lassen.

Bedankt, ik had geen idee dat er nog zoveel stoomketelbouwers in Nederland waren. Als je een oude ketel hebt, met gerolde pijpen en er moeten er een paar worden vervangen, worden die tegenwoordig dan gelast of gerold?

Ik heb vroeger (weet je nog wel oudje) niet op echte stoomschepen gevaren, maar grotere koopvaardijschepen hadden altijd uitlaattgassenketels. De uitlaatgassen van de hoofddiesel(s) worden dan door een ketel geleid. Vrijwel altijd onverzadigde stoom, een bar of 5-8 of zo. Werd gebruikt om de zware brandstof te verhitten. En heel belangrijk, de wasserij/stomerij aan boord gebruikte stoom!

Ik heb een paar keer meegemaakt dat we lekkage in de pijpen hadden. We spoorde dan de lekke pijp op en hamerde er een messing prop in aan beide kanten. Dat kun je niet te vaak doen. Bij de dokbeurt werden die proppen eruit gehaald en haalde de werf meestal een oud-werknemer uit zijn pensioen om even een paar pijpen te komen rollen. Toen al was dat een uitstervend ambacht.

Jeroen

Stoompijpen

Hoe een oude bestaande ketel gerepareerd of gerestaureerd wordt?
Er zal steeds bekeken worden wat kan en wat mag/moet.

Hier zijn alle pijpen al netjes uit de oude ketel gehaald.

upload_2022-3-23_18-7-52.png

Foto Stork

Ik denk niet dat de pijpen er in gerold worden.
Mij lijkt dat de pijpen in deze geklonken ketel gelast gaan worden.
Maar dat kun je straks ter plekke vragen en misschien zien.

Ik heb nog even gezocht naar een foto van gerolde pijpen, helaas.

Haalde de werf meestal een oud-werknemer uit zijn pensioen.
Toen al was dat een uitstervend ambacht.

Ambachten blijven uitsterven totdat er geen ambacht meer over is.
Dat was vroeger zo, dat is nu nog.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Weet iemand waarom er verschillende diameters toegepast werden?

Max, in de regel worden de grotere buizen gebruikt voor het aanbrengen van stoom-oververhitterbuizen, deze worden van de voorzijde van de ketel ingebracht (soms deels) in de vuurkist.
Hierdoor wordt de afgenomen stoom droog een heet.

René

Ah, een dubbelpijp dus. Buitenom (verdampend) ketelwater, tussenin verbrandingsgassen, binnenin stoom. Slim.
Ik dacht dat het misschien een compromis was tussen verwarmd oppervlak en schoorsteentrek-verliezen.

De eerst bewerkingen aan de stoommachine zitten erop.
Ik had pas al eens het blok opmaat gefreesd, nu heb ik de eerste bewerkingen eraan uitgevoerd.
Goed opspannen en het 0-punt vastleggen, en boren en frezen maar.
20220325_090147 small.jpg

Ik ga de cilinderwand nog even netjes glad polijsten en daarna het bakschuif-huis maken.
Deze lijm ik dan even op het cilinderblok om de gaatjes daarvoor in één keer te kunnen boren.
20220325_113908 small.jpg

Ik heb dit in een paar dagen moeten doen omdat de Corona mij nog steeds parten speelt (gauw moe)

Ruud.

Vandaag het bakschuif-huis gemaakt.
Ik heb het gat van 18mm op de verdeeltafel gemaakt, het had ook op de draaibank gekund, (er leiden meer wegen naar Rome...)
20220326_095526 small.jpg

Vervolgens heb ik het bakschuif-huis op het cilinderblok gelijmd en de bevestiging gaatjes geboord.
20220326_114526 small.jpg

Daarna nog een gaatje waar de stoomtoevoer straks opkomt en voor de bakschuif geleider.
20220326_142705 small.jpg

Ruud.

Hi Ruud, ziet er weer super netjes uit!. Wat voor lijm gebruik jij? Ik heb vandaag eenzelfde trucje gedaan op twee stukjes aluminium, maar die kwamen toch weer los, voordat ik met alles klaar was.

Jeroen

Back