"MAGNUM" Hughes 500D jongensdroom

De keuze voor een kop hangt af van de keuze voor wel- of geen elektronische stabilisatie. Deze eHirobo heeft ingebouwde dempers en is daarom geschikt voor vliegen zonder stabilisatie. Als je gestabiliseerd wilt vliegen dan moet je een zo star mogelijke kop hebben.

Dat is wat er algemeen gezegd word, en wat ik in principe ook onderschrijf, maar het is iets meer dan dat: de bladen hebben ook hun flex en demping, en vooral bladgewicht, en bepalen daarmee waarschijnlijk nog veel meer het vlieggedrag dan de kop zelf. Ik denk dan ook dat je naar de gehele combinatie kop/bladen moet kijken.

Ik vlieg met de volledig starre (maar vanwege hun kunststof constructie verwaarloosbaar flexiblele) Vario koppen absoluut probleemloos, maar met de 450 size heli's heb ik gekeken naar de Copter-X gedempte kop en de starre kop, in combinatie met verschillende bladen, maar tot nog toe lijkt de starre kop met de ZEER flexibele Spinblades beter handmatig te sturen dan de gedempte kop met carbon bladen.

Hoe zich dat dan weer uitwerkt als je E-stab gebruikt, durf ik wegens gebrek aan ervaring niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat sowieso, de bladen een grotere invloed hebben dan de kop, en dat je beter uit kunt gaan van: hoe "harder" de bladen, hoe minder geschikt voor handmatig sturen.
Volgens mij maakt het voor E-stab weinig uit, die hoeft met een "gedempt" rotorsysteem hooguit minder hard te werken (tenminste, als het met de hand makkelijker stuurt neem ik aan dat het voor dat E-stab ook minder werk is) en moet dus wellicht iets anders afgesteld te worden.

Groet, Bert

PS: vooral qua E-stab heb ik weinig verstand van de materie, maar aangezien ik alle rotors met de hand stuur, van de rotorkoppen zelf wel iets meer daar ik toch letterlijk uit eerste hand kan aanvoelen hoe ze reageren. Maar ik heb nu eenmaal ook niet de centen om alle types aan te schaffen voor een uitgebreide test....
 
Ook dank voor het melden van jouw visie Bert! Het enige antwoord komt met
proberen tevoorschijn denk ik. Mijn plannen moeten nu maar wachten op mooi
zomerweer :-)
 
Misschien hier even mijn ervaring neerzetten..
Ik heb de century 3 blad kop op mijn ecureuil, als bladen de 600mm spinblades. Deze kombinatie was uit de hand totaal niet vliegbaar, en ik ben het gewend ( vario) meerblads te vliegen zonder E stab. Tevergeefs alles geprobeerd om het aannemelijk te maken, maar het ging gewoon niet. Oorzaak ligt volgens mij bij de belachelijk lichte bladen, 79 gram, waar alle andere soortgelijk bladen tussen de 127 en 146 gram liggen. Ik heb er dan ( tegen mijn principes) maar een beast x opgezet, en nu is't geen probleem meer..
Gewoon effe ter info..

Greets,

Didier
 
Ik heb er dan ( tegen mijn principes) maar een beastX opgezet, en nu is't geen probleem meer..
Gewoon effe ter info.. Greets,
Didier
Wil ook met BeastX vliegen, dus zeer nuttige info, bedankt! Vliegmaat heeft de eHirobo-kop en is voorlopig over prijs/kwaliteit zeer te spreken -maiden moet nog!
 
Misschien hier even mijn ervaring neerzetten..
Ik heb de century 3 blad kop op mijn ecureuil, als bladen de 600mm spinblades. Deze kombinatie was uit de hand totaal niet vliegbaar, en ik ben het gewend ( vario) meerblads te vliegen zonder E stab. Tevergeefs alles geprobeerd om het aannemelijk te maken, maar het ging gewoon niet. Oorzaak ligt volgens mij bij de belachelijk lichte bladen, 79 gram, waar alle andere soortgelijk bladen tussen de 127 en 146 gram liggen. Ik heb er dan ( tegen mijn principes) maar een beast x opgezet, en nu is't geen probleem meer..
Gewoon effe ter info..

Greets,

Didier

Ik geloof je zonder meer, maar vind het wel vreemd: ik heb op de 450 size BO 105 ook spinblades (350 mm halfsymetrisch, ik geloof 17 gram per blad) op een volledig starre kop, en die zijn prima met de hand te vliegen, zelfs met niet al te harde wind (tot plm 3 Bft, al word het dan al wel serieus lastig, maar het is dan ook een heel klein helie-tje...). Meestal zijn die Spinblades juist goed te sturen met de hand, al geef ik grif toe dat de Vario koppen prettiger sturen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Bert,

Ik had het daar in jou draadje nog over gehad, en jou ervaringen met de spinblades op de 450 gaven me de doorslag om ze aan te schaffen..
Ik was er dus ook van verrast, maar ze boden me gewoon té weinig eigenstabiliteit. Heb uitgebreid geexperimenteerd met servouitslagen, servoarmpjes verkleinen,alle trukjes uit "het boek", maar niks gaf me het " vario" gevoel...dus beast x erop...
Vliegt nu prima hoor, en zien er mooi uit!

greets,

Didier
 
De conclusie wat mij betreft is dat het niet zoveel uitmaakt welke bladen je kiest als je een estab gebruikt zoals jij, Logos1.
Ik b.v. vlieg met standaard bladen (niet specifiek "FBL geschikt") op een ouwe starre 5-bladskop en dat gaat allemaal prima.
Daarnaast vlieg ik met een starre 3-bladskop met erg flexibele (non-e-stab) bladen met een BeastX en ook dat gaat prima.

Bert is voorstander van non-e-stab vliegen en dat gaat ook erg goed met een beetje expertise en ervaring. Ieder zijn ding.
 
De conclusie wat mij betreft is dat het niet zoveel uitmaakt welke bladen je kiest als je een estab gebruikt zoals jij, Logos1.
Hartelijk dank voor je reactie "Brute".
Ik ben geen puritein en niet ervaren: het zou mijn 1e meer-blad kop zijn en ik ga voor rustig vliegen met de body's met zo min mogelijk risico's! Die eHirobo-kop zou mij dus goed passen op de 50er MD500D met 4 600GCT Jazz-bladen van de "Bladsmid". Eens?
PS Welke versie voor de BeastX heb je er op? v3.08 nodig?
Gr
 
Laatst bewerkt:
In mijn geval had ik per se 3.08 nodig omdat deze versie d.m.v. het programmaatje "Microsettings" de virtuele tuimelschijfverdraaiing bewerkstelligd. Als jouw kop dat niet nodig heeft d.m.v die gebogen armpjes dan hoef je niet te upgraden.

Zoals gezegd is de eHirobo kop gedempt en dus eigenlijk bedoeld voor non-estab vliegen. Als ik mag kiezen "money no object" dan zou ik een starre kop nemen zonder demping, en halfsymmetrische smalle meer "scale" bladen b.v. van Spinblades. Zie hun complete set op de site.
 
Ik zat net te denken (weet 't, moet ik niet teveel doen....)

maar volgens mij heb je niet per sé een E-stab nodig die virtuele swashverdraaiing kent: je zou het zelfde moeten bereiken als de E-stab onder dezelfde maar tegengestelde hoek van de benodigde swashverdraaiing in de heli gemonteerd word. Zolang je zender dan ook swashverdraaiing kent en je stelt deze weer zodanig in dat de heli naar voren beweegt als de stick naar voren gaat, zou het naar mijn idee gewoon moeten werken. In elk geval bij heli's waarbij de virtuele swashverdraaiing een bekend en mooi rond getal is (30, 45, 60 graden), zou het vrij probleemloos te realiseren moeten zijn. Bij andere hoeken zal het probleem waarschijnlijk zijn om die hoek een beetje zuiver te meten, want een hoekverschil tussen door de sensor gemeten beweging en reactie van de swash leidt waarschijnlijk toch wel tot een neiging tot TBE.

Gewoon een gedachtenspinsel, wie weet heeft iemand er wat aan.

Een E-stab die virtuele swashverdraaiing heeft is wel vele malen makkelijker natuurlijk.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen,
Afgelopen weekend nog even twee accu's gevlogen met de Hughes, gaat allemaal prima maar ik ga de heli toch even "grounded" houden voorlopig. Er treed nl. steeds een vreemd fenomeen op in de bochten. De motor lijkt bij kort genomen bochten flink in te zakken maar de heli stijgt op dat moment ook. Als ik vantevoren al pitch terugneem dan gaat de heli zonder inzakken door de bocht. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de enorme krachten die de 5 bladen op de servo's uitoefenen. Het zou zomaar kunnen dat de servo-armpjes (direct van de swash op de servo-armpjes) doorbuigen of twisten onder de stress. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om het originele push-pull systeem er terug op te bouwen zoals het ook voor de 3D boys de krachten op kan vangen. In ieder geval wil ik de zaak door de "vd Velde luchtvaartinspectie" laten onderzoeken voordat er een armpje breekt of een servo het opgeeft.

Keep you posted!
 
Ik ben, wegens gebrek aan E-stab ervaring, een beetje aan het gokken hier:

Als ik ongestabiliseerd meerblad vlieg, moet ik enorm (tot wel een kwart pitch bereik, afhankelijk van de heli) corrigeren met de pitch, zowel in als na de bocht, en er valt niet echt een regel te geven of ik meer of minder pitch moet geven in een gegeven situatie

Ik "voel dat aan" wat er nodig is, het is niet zo dat ik standaard een bepaalde hoeveelheid pitch terug neem of bijgeef. Ik was me er eigenlijk nooit zo van bewust (dat is pas gekomen toen ik bij de kleine BO 105 de ReVo mix verkeerd had staan en de staart, vanwege die pitchcorrecties heel vreemd ging doen in linkerbochten) en ik vermoed, dat je door die E-stab (....zucht, nee, dit is GEEN anti-E-stab verhaal) gewoon minder goed aanvoelt wat de heli nu ECHT doet.

Ik zeg dus NIET dat je die E-stab eraf moet halen, maar ik zeg WEL, dat het gedrag van de heli mij niet heel raar in de oren klinkt, en dat je mogelijk iets meer vooruitkijkend met de pitch om moet gaan.

Het heeft in elk geval met 99% zekerheid niet wat te maken met de terugmeld krachten, ga voor jezelf maar na: je hebt E-stab, en die is afhankelijk van goed stellende servo's. Zijn de terugmeld krachten te groot, dan kunnen de servo's slecht hun aangestuurde positie bereiken, en gaat gegarandeerd je heli slecht sturen. Dus stuurt de heli goed => terugmeldkrachten binnen de limiet voor die servo's!

Rigid rotors gaan op zich wel wat gek wringen bij grotere rotordisk belasting (en die heb je automatisch als je een bocht maakt => meer G trekt), en zeker omdat het beter gaat wanneer je pitch terug neemt, denk ik eerder dat je de belastingsgrens van bladen of motor nadert....

En dan komt wel weer iets om de hoek kijken wat in dat meerbladsverhaal van 20 kantjes A4vermeld word: zonder E-stabn voel je dat aankomen, met E-stab niet....

Volgens mij valt er gewoon mee te vliegen, maar zul je moeten leren hoe ver je kunt gaan.

Groet, Bert

EDIT: het valt me nu pas op dat je het hoofdzakelijk bij KORT genomen bochten hebt: dan trek je extremere G-krachten, en die leiden tot verhoogde "opboomneiging". Normaal geeft dat het effect dt het LIJKT alsof je heel veel up geeft terwijl dat niet zo is, en als je extreem vliegt, dan is dat effect zo sterk dat je min of meer met nick voorover/neutraal een bocht door komt. Die "nick wel/niet voorover situatie" is alles behalve stabiel. Met de hand uitgestuurd trek je een heli hard de bocht om, moet vervolgens flink voorover geven om de bocht rond te komen (anders "knikt" de heli in een oogwenk 180 graden of meer rond), maar geef je een mm teveel of te weinig, dan houd hij op met bochten maken en duikt ie zo de grond in. De E-stab moet in die situatie heel extreem corrigeren, en dat kost OOK motorvermogen.... Met een 3D heli geen echt probleem (lichte heli, veel vermogen) maar met een schaal heli mogelijk wel....
 
Hoi Bert,
Deze zelfde BeastX is eerst getest met 2 en 3 bladen. Ook de regleaar en LiPo's zijn dezelfde. Dat ging allemaal prima. De 5-blad draait wat langzamer dan de andere twee tests (1500rpm resp. 1350rpm nu) maar verder is het dezelfde unit met dezelfde instellingen behalve phasing.
Er zit een Actro 32-3 in, geen 700M zoals eerst maar ook niet direct een zwak motortje, met een 85A Casle regelaar en 10S5000mAh LiPo's. Het gewicht is meer dan redelijk (5,5kg) dus extreme belastingen hebben we niet.

De motor zakt echt behoorlijk in, niet een klein beetje en alleen bij snel genomen met name LINKER bochten tegen de wind in. De heli stijgt dan ineens. Kun je daar wat mee?

Voor de zekerheid ga ik de push-pull inrichting erop bouwen, want dat heb ik bij andere heli's ook goed zien werken en bij mij staan de stangen naar de swash nu wat scheef wat ook niet optimaal is. Dat is dan straks weg. Ook ga ik de regelaar omwisselen met eentje die een logger erop heeft om te zien wat er precies gebeurt.
 
Kan er niet heel veel mee zonder de draairichting van de hoofdrotor.

Bij mijn BO105 (450size, rechtsdraaiend) ging de staart gek doen bij linker bochten: dat was dat Revo verhaal, heeft verder niks met jouw heli te maken behalve dat ik daaruit geleerd heb dat ik bij die heli in linker bochten meer pitch terug moet nemen dan in de rechterbochten.

Bij de grote BO105 (linksdraaiend)merk ik niks vreemds, linksom of rechtsom, behalve dat het wat asymetrisch stuurt. De heli kakt niet in, wrikt niet weg, maar ik moet wel redelijk wat met de pitch manipuleren om de bocht mooi rond te krijgen. Merk je vooral bij bochten op 50 cm hoogte:D

Echter: dat je getest hebt met 2 of 3 bladen zegt niet heel veel.... vijf bladen is nogal een verschil. Ook al draai je langzamer, het zijn wel 5 bladen die cyclisch versteld moeten worden en dat kost nu eenmaal vermogen. Ook met pitch geven moet je een beetje de "gebruikelijke waarden" loslaten, met name max pitch kun je veel minder hoog gaan dan met 2 of 3 bladen (minstens 1 graad reduceren). Als je er dus G-krachten op zet, word de boel ook relatief meer belast als met minder bladen.
Je draait lagere toeren t.o.v. de 2 en 3 blad.... heb je daar de gearing ook op aangepast? want het vermogen neemt toe (meer wrijving van 5 bladen dan van 2 of 3) en daarmee het benodigde koppel dus ook. Ga je dan met dezelfde overbrenging minder toeren draaien, neemt het motorkoppel NOG meer toe => mogelijk zit je gewoon domweg tegen het maximum koppel van de motor aan te hikken? Ook al omdat een 5blad nogal wat minder rendement heeft (de bladen draaien deels in de wervelingen van het voorgaande blad)

Ik denk niet dat je met push pull op zich veel winst gaat boeken: alle Vario's zijn direct gestuurd danwel via enkelvoudige kniehevels, en sturen goed. Al is er niks op tegen om dat te doen om de stangen rechter te krijgen natuurlijk, maar verwacht er geen wonderen van.

Tegen de wind in of van de wind af, heeft geen invloed op de heli, uitsluitend op je eigen waarneming (zie discussie grondsnelheid vs luchtsnelheid). Dus hooguit stuur je zelf verkeerd, wil je de bocht te rond maken t.o.v. de grond en ja, dan krijg je rare effecten. Schaam je niet, heb ik tot op de dag van vandaag ook nog steeds last van....:p
Vermoedelijk trek je in die situatie onbewust verder achterover en stuur je dieper in, dan eigenlijk nodig is.

Hopeijk heb je er wat aan.
De pest is dat ik weinig kan met de omschrijvingen, want dank zij E-stab is wat er in de heli gebeurt (hoe de swash beweegt) losgekoppeld van wat jij met de sticks doet: Je kunt me dus precies vertellen wat jij met je sticks doet maar daarmee weet ik nog steeds niks....
Heel bot gezegd, zou ik dit eigenlijk zelf moeten "voelen" (dus zonder E-stab) maar dat gaat wat lastig, en sowieso zou het me niet verbazen als het verschijnsel zonder E-stab als sneeuw voor de zon verdwijnt. Ben morgen wel in Antwerpen, maar kan niet van boord....

Groet, Bert
 
Het lijkt er idd op dat de servo`s het werk niet aankunnen.
De reactie van de helie in een korte bocht klopt daarmee.

De E-stab zou gewoon de helie moeten loodsen.
 
Back
Top