Mallen vleugels maken

Viperjet

Weer (eindelijk) wat verder met de Viperjet.
Omdat het lang geleden is dat ik wat gesopt heb en ik de feeling weer wat terug wilde krijgen heb ik eerst maar een klein malletje geprobeerd.

Deze keer al het water uit de compressor gehaald alvorens de gellcoat in de mal te spuiten, dit werkte nu goed :yes:, bij het vorig product (1,5 jaar geleden) zaten er veel (water) vlekjes in de gellcoat:???:

Product is goed gelukt, opbouw is als volgt;
-Eerste laag 80 gr glasweefsel
-Tweede laag 160 gras glasweefsel
-Derde laag 80 gr glasweefsel
Bij de volgende doe ik een klein stukje carbon bij de overgang van de "vleugel" naar het verticale gedeelte, dan word dit iets stijver.

Volgende product wordt de romp, deze wil ik uit 2 X 160 gr en 1 X 80 gr maken.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Romp deel

Van de week het achterste rompdeel gemaakt.
Ben er redelijk tevreden over, ik moest best snel werken omdat ik de 4 mal delen nat in elkaar wilde schroeven, maar het is allemaal gelukt.

Vooral het in elkaar zetten van alle 4 de delen koste veel tijd.
De witte gelcoat was op, daarom heb ik de onderkant met blanke gedaan :neutral:.

Ik heb heel de romp uit 3 laags 160 gr glasweefsel gemaakt.
Het resultaat is zeker sterk genoeg en het gewicht vind ik redelijk, totaal met neus weegt dit 2700 gram.

Foto's zeggen meer;

full






full


full


full


Volgende stap is het maken van alle spanten die in de romp komen.

MVG

Edwin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit.

Maar zie ik daar in de deuropening nog een viperjet op de grond liggen?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spanten

@Benovich, Spanten wil ik met de eigenbouw CNC machine gaan maken.
Zal ook weer een uitdaging worden, heb deze machine een paar jaar geleden gebouwd, maar hij heeft nog maar weinig gefreesd.
Het bouwen van de machine ging me beter af dan er mee omgaan:(.
Als basis materiaal wil ik populierentriplex (Gamma triplex)van 3 mm gebruiken met daar overheen een laagje 80 gr glasweefsel, voor motorspanten e.d. lijm ik 2 lagen van 3 mm op elkaar, met daartussen een laagje 80 gr glasweefsel.
Maar andere suggesties zijn welkom hoor, belangrijk is sterkte/gewicht verhouding.

@Franky, goed gezien , hiervan is de negatieve mal gemaakt, deze zal nooit meer vliegen, veelte zwaar
 
Edwin,

Ik heb ooit voor een medeclublid zijn Mirage 2000 van AirTech de triplex spanten hermaakt in een carbon/styrodur/carbon sandwich. Het gewicht halveerde ten opzichte van de originele. Misschien kan je zoiets proberen. De styrodur kocht ik van BASF in een dikte van 8cm, daarna fileerde ik de gewenste dikte met de gloeidraad. Het aantal lagen en dikte van het carbon weet ik niet juist meer, maar heb ooit eens gevraagd aan een duitser die een Yellow Aircraft F-15 aan het bouwen met honeycomb spanten hoe dik het carbon daar was. Ik dacht iets van ongeveer 1mm elke kant, hij gebruikte deze platen: http://www.airfighter.eu/epages/154...5452660/Products/902180_11/SubProducts/902180



Ben
 
Wat ook erg makkelijk te bewerken en te maken spanten opleverd is door balsa aan twee kanten te lamineren met 0.6 of 0.8 vliegtuig triplex. Afhankelijk van de toepassing van het spant kan je dan dikker of dunner balsa nemen, of de balsa kern opbouwen uit kruislings verlijmd balsa.
 
Wat ook erg makkelijk te bewerken en te maken spanten opleverd is door balsa aan twee kanten te lamineren met 0.6 of 0.8 vliegtuig triplex. Afhankelijk van de toepassing van het spant kan je dan dikker of dunner balsa nemen, of de balsa kern opbouwen uit kruislings verlijmd balsa.

WVR bedankt voor de tip, zal hier eens wat proefjes mee doen.


Edwin,

Ik heb ooit voor een medeclublid zijn Mirage 2000 van AirTech de triplex spanten hermaakt in een carbon/styrodur/carbon sandwich. Het gewicht halveerde ten opzichte van de originele. Misschien kan je zoiets proberen. De styrodur kocht ik van BASF in een dikte van 8cm, daarna fileerde ik de gewenste dikte met de gloeidraad. Het aantal lagen en dikte van het carbon weet ik niet juist meer, maar heb ooit eens gevraagd aan een duitser die een Yellow Aircraft F-15 aan het bouwen met honeycomb spanten hoe dik het carbon daar was. Ik dacht iets van ongeveer 1mm elke kant, hij gebruikte deze platen: CFK WabenSandwich-Platten - - Airfighter.eu -



Ben

Ben, heb dit in het verleden ook wel eens gedaan, met honingraad en schuim.
Je krijgt er lichte en sterke platen van.
Het nadeel vond ik dat de randen zwak werden en dat je er moeilijk iets in vast kunt zetten, of je moet het kernmateriaal rond het te bevestigen punt vullen met epoxy.
De spanten die ik wil maken bevatten maar weinig materiaal.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een vol materiaal.

Zo, de spanten zijn afgetekend op de romp mbv een lazer, nu de zaag erin.

full


full


full


MVG

Edwin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
spanten

Zo, de romp in stukken gezaagd om de spanten over te tekenen.

full


Nu de tekening inscannen en overtekenen.

full


MVG

Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom de doorgezaagde rompdelen niet gefotografeerd, die foto's als background oid. in een CAD-prog zetten, overtekenen, CAMmen, en frezen maar ...?
 
@ Dirk en Ron.

Gaat me allemaal boven mijn ped:yes:.

Ik probeer zaken die simpel zijn simpel te houden.
Ook kan me niet voorstellen dat met foto's te maken de spanten nauwkeuriger te maken zijn ipv overtekenen.
Deelnaden van de mal heb ik ook in de spanten getekend, deze kan ik later als referentie gebruiken om zaken terug te meten.

MVG

Edwin.
 
Spanten frezen

Zo, het gaat weer de goede kant op.
Afgelopen weken mijn haren uit m'n kop kunnen trekken voordat de CNC freesmachine deed wat hij moets doen.
Maar uiteindelijk werkt het en zijn de eerste spanten gefreest.

full


full


Nog een paar te gaan.

MVG

Edwin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dirk en Ron.

Gaat me allemaal boven mijn ped:yes:.

Ik probeer zaken die simpel zijn simpel te houden.
Ook kan me niet voorstellen dat met foto's te maken de spanten nauwkeuriger te maken zijn ipv overtekenen.
Deelnaden van de mal heb ik ook in de spanten getekend, deze kan ik later als referentie gebruiken om zaken terug te meten.

MVG

Edwin.

Euuuh, simpel proberen te houden?
Je hebt die spanten CNC gefreesd.
Daarvoor moet je eerst een CAD-tekening gemaakt hebben.
De CAD-pakketten die ik ken (Rhino 4 en Solidworks 2013) kunnen allebei een afbeelding als achtergrond laden, die kun je dan direct overtekenen.
Nu heb je eerst met de hand getekend, en daarna in CAD.
Die stap met de hand had je gewoon over kunnen slaan ...
Of zie ik dat verkeerd? :confused:
 
Back
Top