Hallo HJ,
Ik heb je verhaal meerdere keren gelezen en er eens over nagedacht, het is me nu wel duidelijk wat je bedoeld met spiegelen.
Ik ben het met je eens wanneer je een spant oid maakt dat aan beide zijden van het kernmateriaal dezelfde opbouw nodig is om een goeide sterkte/stijheid te creeeren.
Waarschijnlijk als ik ook koolstof aan de binnenzijde zou gebruiken(dus het materiaal spiegelen tov het kernmateriaal) zal de constructie sterker worden, maar ook zwaarder en duurder.
De spanten die in de vleugel komen zijn noodzakelijk voor de bevestiging van de retraks, vleugelbuis, servo's en roerophangingen.
De ligger die erin komt is noodzakelijk om afschuifkrachten op te vangen.
Er komt dus weinig of geen spantenwerk in wat alleen ten goede komt voor de sterkte van de vleugel.
Omdat de opbouw van het laminaat van de wortel tot de tip hetzelfde is en de belasting aan de wortel groter is wil ik het "spiegelen" toepassen voor 1/3 van de vleugel, dus van de wortel tot het 1/3, aan de tip lijkt me dit niet nodig en onnodig gewicht.
Als ik kijk naar producten van bijvoorbeeld CARF dan zie ik na het kernmateriaal ook alleen maar een dunne laag glasweefsel, zij spiegelen dus niet, ook de foto's die ik van Ruud Zandvlied gekregen heb (zie mijn foto album) word er na het kernmateriaal afgewerkt met een dunne glasweefsel laag.
Ik wil je wel bedanken voor je input, ik kan het nog steeds mis hebben natuurlijk :Fade-color
Helaas is de winter in aantocht en ligt het voorlopig even stil, ik maak alleen met goed weer producten, omdat ik dan buiten kan staan en niet die dampen op sta te snuiven, en ik niet zo hard hoef te stoken.
MVG
Edwin.
Hoi Edwin,
Het mooie van composieten is de vormvrijheid en het zelfdragend vermogen van een monocoque vormdeel.
Wanneer je het binnen- en buitenlaminaat van iedere schaal spiegelt(dus carbon aan de zichtzijde en de binnenzijde van je vleugel / beide zijden van je balsa) verbeter je het zelfdragend vermogen van je vleugelprofiel enorm.
Om deze reden is het in de jacht(race)bouw gebruikelijk om eerst een basis laminaat te ontwerpen (gespiegeld, dus aan beide zijden van het kernmateriaal), en dan vervolgens plaatselijk laminaat toe te voegen dmv patches daar waar de stress-gebieden zich in een constructie bevinden.
Sterkte aan een sandwich-constructie geven doe je juist door het basis-laminaat te spiegelen.
Bijkomend voordeel is dat je in jou geval je spanten-systeem drastisch kunt vereenvoudigen; spanten zijn dan immers niet meer nodig.(gewicht/bouwtijd)
Wanneer je hebt bepaald dat de vormstijfheid van je constructie voldoende is zonder het carbon in die berekening mee te nemen, dan ben ik het met je laminaat-opbouw eens.
Maar;
gezien de afmetingen van de verschillende vormdelen, en de dikte/soort van het sandwich materiaal dat je wilt gaan toepassen vermoed ik dat het glasgedeelte van je laminaat-opbouw voor die berekening wat aan de lichte kant is.
Dit alles natuurlijk met het nodige respect voor wat je probeert te bereiken; ik wil je helpen, niet afbranden..
Met vriendelijke groeten,
HJ