luchtbellen
@HJ,
Het is me duidelijk dat de verbinding met de sok slechter is dan als je een patch in lamineert zoals ik nu gedaan heb.
De rede van de versteviging is dat tijdens het vliegen bij hogere snelheden de romp niet ingedrukt word, de romp zelf hoeft op dat punt niet steviger te worden, tis alleen gedaan om dat indrukken tegen te gaan, vandaar mijn gedachte om een sok o.i.d. te gebruiken en op dat punt de constructie wat stijver te maken.
Tot nu toe heb ik nog geen ervaring met vacuüm en baggen, zou er graag wat meer van willen leren, wil het ook gaan toepassen bij de vleugels en stabilo's omdat daar kernmateriaal in verwerkt gaat worden.
Hoe zou ik deze techniek bij een romp kunnen toepassen, ik sluit namelijk de mal gelijk nadat alle delen erin zitten om zo alles nat in nat te kunnen maken.
Als ik jouw goed begrijp dan denk jij dat de luchtbellen al in de hars zitten voordat ik ermee lamineer?, zou kunnen, het valt me wel op dat ik de ene keer meer lucht bellen heb dan de andere.
Dit is mijn werkwijze;
-PVA film, nachtje laten drogen
-Aangedikte hars in de scherpe hoeken(Hars+microballoons+verdikkingsmiddel+katoenvlokken)
-Dun laagje hars in de mal smeren
-80 gr lijnen glasweefsel erin leggen en verder verzadigen met hars
-160 gr keper glasweefsel erin leggen en verzadigen met hars, tevens met een haarfohn de hars ter plaatse verwarmen voor beter "vloeien"
-Patches aanbrengen van koolstof weefsel/strengen.
-80 gr lijnen weefsel erin leggen en zoveel mogelijk hars opnemen uit onderliggende lagen d.m.v. verwarmen met föhn en smeren met een kwastje.
-Daarna mal helften sluiten en langs de openingen in de mal stroken glasweefsel over de naden leggen.
Hoe doen jullie dit om geen luchtbellen te krijgen?
Ik heb de neusromp nog eens goed bekeken en er zitten toch best veel luchtbelletjes in, ik heb dit soort dingen altijd voor lief genomen en weggeplamuurt, maar omdat het steeds netter aan het worden is wat ik aan het maken ben wil ik hier ook een oplossing voor vinden.
Alle info is welkom.
MVG
Edwin.
@HJ,
Het is me duidelijk dat de verbinding met de sok slechter is dan als je een patch in lamineert zoals ik nu gedaan heb.
De rede van de versteviging is dat tijdens het vliegen bij hogere snelheden de romp niet ingedrukt word, de romp zelf hoeft op dat punt niet steviger te worden, tis alleen gedaan om dat indrukken tegen te gaan, vandaar mijn gedachte om een sok o.i.d. te gebruiken en op dat punt de constructie wat stijver te maken.
Tot nu toe heb ik nog geen ervaring met vacuüm en baggen, zou er graag wat meer van willen leren, wil het ook gaan toepassen bij de vleugels en stabilo's omdat daar kernmateriaal in verwerkt gaat worden.
Hoe zou ik deze techniek bij een romp kunnen toepassen, ik sluit namelijk de mal gelijk nadat alle delen erin zitten om zo alles nat in nat te kunnen maken.
Als ik jouw goed begrijp dan denk jij dat de luchtbellen al in de hars zitten voordat ik ermee lamineer?, zou kunnen, het valt me wel op dat ik de ene keer meer lucht bellen heb dan de andere.
Dit is mijn werkwijze;
-PVA film, nachtje laten drogen
-Aangedikte hars in de scherpe hoeken(Hars+microballoons+verdikkingsmiddel+katoenvlokken)
-Dun laagje hars in de mal smeren
-80 gr lijnen glasweefsel erin leggen en verder verzadigen met hars
-160 gr keper glasweefsel erin leggen en verzadigen met hars, tevens met een haarfohn de hars ter plaatse verwarmen voor beter "vloeien"
-Patches aanbrengen van koolstof weefsel/strengen.
-80 gr lijnen weefsel erin leggen en zoveel mogelijk hars opnemen uit onderliggende lagen d.m.v. verwarmen met föhn en smeren met een kwastje.
-Daarna mal helften sluiten en langs de openingen in de mal stroken glasweefsel over de naden leggen.
Hoe doen jullie dit om geen luchtbellen te krijgen?
Ik heb de neusromp nog eens goed bekeken en er zitten toch best veel luchtbelletjes in, ik heb dit soort dingen altijd voor lief genomen en weggeplamuurt, maar omdat het steeds netter aan het worden is wat ik aan het maken ben wil ik hier ook een oplossing voor vinden.
Alle info is welkom.
MVG
Edwin.