Mallosi ''powerbox'' c.q Vakuumkamer???

• Topicstarter Topicstarter M.Bosman
  • Startdatum Startdatum
M

M.Bosman

Guest
Ik lees net op de site van hobbythek dat er voor de zenoah blokken een vakuumkamer te krijgen is. Nu is mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee of kan iemend mij hier meer over vertellen? Ik weet enkel dat we zoiets gelijkwaardigs bij scooters een powerbox noemen, maar of het echt helpt weet ik niet.
Groeten,
M.Bosman

Waarom hangt het gebruik hiervan af van de cylinderinhoud? Ik verwacht dat de afmetingen (resonantie) van de Zenoh powerbox afgestemd zijn op het toerental en de cylinderinhoud van de Zenoah.

Ik denk dat het aantal cc's er niks mee te maken heeft, het gaat erom dat met zo'n ''powerbox'' de brandstof eerder in je cilinder is dan dat t uit de tank moet komen, maar zal het daarom wel meer vermogen brengen?

Niet in investeren, is het niet waard.

Groetjes, dat joch met die groengele accord 1:5, soms te zien in Sittard.

M.Bosman zei:
Ik denk dat het aantal cc's er niks mee te maken heeft, het gaat erom dat met zo'n ''powerbox'' de brandstof eerder in je cilinder is dan dat t uit de tank moet komen, maar zal het daarom wel meer vermogen brengen?

het heeft er idd niets mee te maken, het ding werkt als volgt.

Door de onderdruk die je uitlaat (grotendeels) creeert wordt het dingetje vacuum gezogen (geen inhoud meer dus) er zit echter een veer in die er voor zorgt dat de powerbox weer inhoud krijgt wanneer de onderdruk uit je carter is. Er zit echter nog steeds mengsel in je carter en er kan ook nog steeds mengsel via je carb. aangezogen worden.

Je hebt dus een powerbox vol met mengsel wat er bij de volgende slag weer ingezogen wordt....

Als je het heel erg zwart/wit bekijkt werkt het dus, de praktijk zal echter anders uitwijzen. Je motor zal iets mooier oppakken vanaf stationair en dan ook iets rustiger lopen, op toptoerental heeft het echter totaal geen zin omdat de powerbox het tempo niet bij kan benen :)

leuk marketingverhaaltje van Malossi dus :P

Dit antwoord haal ik uit het PITSTOP FORUM...

Gepost door : Harrie
Gepost op: 09/05/2004 16:46

--------------------------------------------------------------------------------
Valentijn,

Het is een leuk ding, maar is nagenoeg nutteloos. Dit ding is gemaakt voor een 50 cc motor en is in verhouding totaal niet geschikt voot 22 cc. Leuk maar weggegooid geld.

Harrie.

Denk dat Harrie Schiks wel weet waar ie over praat...

Blijkbaar niet aangezien het ding gemaakt is voor een 70cc cilinder. Maar ook al waren de verhoudingen wel goed, en had je dus voldoende onderdruk om het ding vacuum te laten zuigen, dan had je er nog vrij weinig aan omdat je motor alleen iets mooier oppakt.

Been there done that ;)

Jelle zei:
M.Bosman zei:

het heeft er idd niets mee te maken, het ding werkt als volgt.

Door de onderdruk die je uitlaat (grotendeels) creeert wordt het dingetje vacuum gezogen (geen inhoud meer dus) er zit echter een veer in die er voor zorgt dat de powerbox weer inhoud krijgt wanneer de onderdruk uit je carter is. Er zit echter nog steeds mengsel in je carter en er kan ook nog steeds mengsel via je carb. aangezogen worden.

Je hebt dus een powerbox vol met mengsel wat er bij de volgende slag weer ingezogen wordt....

Als je het heel erg zwart/wit bekijkt werkt het dus, de praktijk zal echter anders uitwijzen. Je motor zal iets mooier oppakken vanaf stationair en dan ook iets rustiger lopen, op toptoerental heeft het echter totaal geen zin omdat de powerbox het tempo niet bij kan benen :)

leuk marketingverhaaltje van Malossi dus :P

Juistem, veder heeft de lengte van het traject richting het membraan ook invloed op de werking van de powerbox. Er zijn een aantal formules beschikbaar om de lengte van het aansluitslangetje te bepalen.

Dat powerboxen ontwikkeld zijn voor 50cc motoren is grote onzin. De cilinder inhoud heet totaal geen invloed op het systeem.

Ik ga hem binnenkort testen :D
Heb hem namelijk op mijn Marder zitten :wink: (nu alleen even wachten tot de Marder Race binnen is, dan kan ik hem weer testen)

Ha, ik geef hem een week, dat ligt hij ervanaf.

Dan begint je op te vallen dat hij nog maar heel erg moeilijk start, en stationair erg slecht loopt. Dat tenminste als je een beetje kritisch bent, voor wat betreft de motoren.

Been there, done that, several times. (al bij enkele 'noobs' verwijderd omdat ze hun motor niet goed aan het lopen kregen..)

Oke, dan weet ik genoeg, niet kopen dus, meer iets voor de scooterwereld, daar helpt t goed.
Als ik sneller wil met mn tourwagen mss een versnellingsbak kopen. Is dat iets?
Grs,
michael

Nou , dat is helemaal niets.

Heb je een oude onroad met een G2D ? Want in die tijd hadden ze nog aardig wat versnellingsbakken. Ook ik., maar met een rc230 wordt dat eigenlijk niet veel meer gebruikt.

Die dingen gaan zooooooooo vaak stuk. Niets dan ellende. Ik kan zo een fototje maken van alle kapotte tandwielen van zo'n bakje. ;-(

Zou ik ook niet doen. De 1:5 bakken werken heel slecht.

Ik zou investeren in zaken waaraan je wat hebt. Goede banden, fatsoenlijke dempers en veren, fatsoenlijke stabi's.

Punt is... In Sittard zijn ze rechtdoor allemaal even snel. Gaan Pascal, John en ik nu circuit rijden, houdt niemand ons bij. (je weet vast wel wie wij zijn, wij zijn maar sporadisch daar)

Dit heeft deels te maken met het kunnen rijden, en voor een kleiner deel met de snel rijden, geen bochten kunnen maken, mentaliteit. Veel mensen zetten dikke motoren erop, dikke uitlaat, maar werken niet aan de setup van de wagen. Zo heb je niets aan vermogen....

Evodriver zei:
Ha, ik geef hem een week, dat ligt hij ervanaf.

Dan begint je op te vallen dat hij nog maar heel erg moeilijk start, en stationair erg slecht loopt. Dat tenminste als je een beetje kritisch bent, voor wat betreft de motoren.

Been there, done that, several times. (al bij enkele 'noobs' verwijderd omdat ze hun motor niet goed aan het lopen kregen..)

Afstellen is geen enkel probleem :D
Je moet er alleen wat gevoel voor hebben :wink:

Geloof me.... Een motor afstellen is absoluut geen enkel probleem voor me. Ik test zelf motoren voor een tuner,(alom bekende PaSe) die moet ik ook zelf afstellen. Daarover is mij dus niets bij te praten.

Gevoel is inderdaad wel nodig. :)

Voor wat betreft die Malossi doos... Dat zal je waarschijnlijk zelf ook wel ervaren. 1 tip bij het starten: houdt dat ding volledig ingedrukt. Dan start hij het best.

He kenny,

Nou dat niemand jullie bijhoudt geloof ik niet, ik heb al met Pascal geraced op een heel hoog niveau daar, ik hou hem toch wel bij, de controle bij mij is er, de banden en vering en stabi's zijn meerendeels optimaal afgesteld, maar toch merk ik dat er nog net wat meer vermogen mogelijk is. :lol:
Ik heb vorige week al mn cilinderkop gevlakt, de poorten groter gemaakt, en 2 spoelpoorten bij laten maken, bracht ongeveer 1pk meer ( en dat in een G2D ). Dat was al een hele vooruitgang.
Grs, Michael

2 speolpoorten bij laten maken :)

Aardig rigoreuze ingreep hoor.... Heb je het wel bij een bekende tuner laten doen?

Hoe meet je het vermogen eigenlijk? Een 1:5 dynojet bank? :P

Die poorten bijmaken heb ik samen met een kameraad op school gedaan, gewoon verstand op nul en beginnen te vijlen en te frezen, als het niet had gewerkt ja, jammer dan had ik een nieuw blok moeten halen.
Vermogen kan ik niet meten, ik kan alleen maar afgaan van prestaties van andere blokken en theoretisch berekenen ( ben je ook wel ff mee bezig ).
Grs,
Michael

Back