Mamba 3000

Het zal wel niet lukken om een begrenzing te maken zonder de maximale uitslagen voor de afzonderlijke functies te verkleinen. Bij die V-staart is een kleine rudderuitslag niet zo'n probleem, omdat -zoals je in het filmpje laat zien- die uitslag toch dubbel effect heeft. Dat voordeel heb je bij elevonbesturing niet.
Nee, ik denk dat je het probleem van "begrenzen" niet helemaal snapt. Dat probleem van te grote uitslag treedt steeds aan één kant tegelijk op. Als je aan die kant een begrenzing zou hebben krijg je ineens a-symmetrie.

Bijvoorbeeld:
Links rolroer geven, in combinatie met vol up.
De linker elevon gaat dan in jouw situatie "te ver" omhoog. De rechter heeft geen probleem, want rol naar links = elevon naar beneden, up = elevon weer wat terug. Die komt dus nooit aan zijn maximum.

Als je nu de uitslag van die linker elevon zou begrenzen geeft dat het effect van RECHTS rolroer geven. (denk er maar een over na)
Dus als je met de door jou voorgestelde begrenzing zou werken en je vol links rolroer en up tegelijk geeft, gaat de kist naar RECHTS rollen. Dat vliegt echt niet lekker.

Uitslag rolroer (gemeten aan de wortel, aan de achterkant van het roer) 12mm up, 10mm down
Uitslag hoogte (zelfde als boven) 13mm up, 10mm down
Samen dus NIET meer dan 13mm up!
Dat kan niet kloppen, zoals zojuist al uitgelegd.
Dat zou betekenen als je vol rol links geeft(=linker roer 13mm omhoog, rechts 12mm omlaag) en vervolgens vol up, dat dan enkel de rechter elevon gaat bewegen namelijk weer 13mm omhoog, en dus ongeveer in de neutraalstand komt te staan.
Dit is trouwens bij je zender ook niet zo in te stellen.

Standaard schijnt hij 1 a 2mm up nodig te hebben om te vliegen op snelheid, in thermiek nog iets meer.

Dat lijkt wel op wat ik momenteel heb staan...

CG op 60mm
Uitslag rolroer (gemeten aan de wortel, aan de achterkant van het roer) 12mm up, 10mm down
Uitslag hoogte (zelfde als boven) 13mm up, 10mm down
Samen dus NIET meer dan 13mm up!

Ik heb het CG momenteel op 55 mm (advies fabrikant). Maar kan inderdaad nog wel wat naar achteren denk ik.
Overigens - de uitslagen die je hierboven geeft zijn precies het probleem: als UP max. 13 mm is dan MOET een gecombineerde Up en Rol uitslag wel meer dan 13 mm zijn, dat kan gewoon niet anders!!
En daar ergens (ik weet niet precies bij welke uitslag) dreigt het probleem van het vrijkomen van de Dichtlippe.

Maar ik zal deze adviesdata dezer dagen eens bij de Mamba houden.

(edit) ah ik zie nu dat Arjan hier ook al de vinger op had gelegd...

Nee, je kan 1 roer laten bewegen, dat is geen probleem.
Gewoon meer differentiatie invoeren 40% of zo, doet met het vlieggedrag niet zo heel veel.
Ik heb wel nurflugels gevlogen waar de roeren 90% up gingen en 10% down.
Werkt echt prima.

Ik probeer woensdagavond op het veld te zijn, als je er bent ga ik wel even met je experimenteren.

En het zwaartepunt bij nurflugels is echt HEEL belangrijk, dat maakt dat hij slecht of super vliegt!

GJ

het gaat niet om differentiatie, het gaat om dat het commando wat je geeft dan maar aan áán vleugel wordt uitgevoerd. Als je UP geeft moeten beide roeren naar boven gaan, niet maar eentje.

Nee, je kan 1 roer laten bewegen, dat is geen probleem.
Gewoon meer differentiatie invoeren 40% of zo, doet met het vlieggedrag niet zo heel veel.
Werkt echt prima.

Grappig...
Op een Spektrum zender kan je, als je Deltamix inschakelt, geen differentiatie meer kiezen. Dat verbaasde mij ooit en heb daar eens over gemaild met Spektrum USA. Iemand legde mij uit dat bij een vliegende vleugel differentiatie niet werkt... omdat een minder ver omlaag uitslaand rolroer op hetzelfde neerkomt als een mix van rol- en hoogteroer. Zo'n toestel zou dus minder rollen en meer Up gaan.
Zoals jij het uitlegt zou je differentiatie heel ergens anders voor gebruiken...

Werkt echt prima.

Maar dat komt door het s-slag profiel. Daarbij heeft een omhoog-gaand roer MEER weerstand en helpt de kist de bocht om. Bij een gewoon vleugelprofiel heeft een omhooggaand rolroer MINDER weerstand dan het omlaag lopende roer en krijg je haken.

Even denken..
Welke mixer wordt er dan gebruikt (ja sorry, ik volg het MX16 draadje niet).
Je moet een delta mixer gebruiken, dan heb je alles wat je nodig hebt.
Bij mijn MX22 is het dan een delta met 2 rolroeren.
Op hoogte is dan masterservo 3, slave is 2
Op rol is het masterservo 2 en slave 3

Misschien zit ik verkeerd te denken maar:
Je begint met een mechanisch maximale uitslag van 13 a 14mm.
En dan kan het NOOIT zo zijn dat je uitslag te groot wordt.
Softwarematig zal het ook wel op te lossen zijn maar dan doe je het verkeerd, je moet uitgaan van mechanische uitslagen en niet van softwarematige.

Maar ik wil het even zelf zien op het veld, dan praat het wat makkelijker met een zender in de hand.

Grappig...
Op een Spektrum zender kan je, als je Deltamix inschakelt, geen differentiatie meer kiezen. Dat verbaasde mij ooit en heb daar eens over gemaild met Spektrum USA. Iemand legde mij uit dat bij een vliegende vleugel differentiatie niet werkt... .

Spektrum neem ik al jaren niet meer serieus.
Bij de Zeze nurflugel in de landing en andere pylon nurflugels op snelheid sturen ze vaak alleen maar met 1 rolroer.
Dat ie dan niet mooi rolt, jammer dan, ze hoeven namelijk niet te rollen, ze moeten alleen maar op hun kant gelegd te worden en 1 rolroer heeft nu eenmaal minder weerstand dan 2.
En als je dan toevallig een delta hebt (jet) dan gaat hij barrelrollend door de lucht?
Want ook dat voorkom je door differentiatie

Haken zal de Mamba niet, je hebt een enorm kielvlak.

GJ

Haken zal de Mamba niet, je hebt een enorm kielvlak.

Klopt.. en dat is om twee redenen: 1 de korte hefboom van dat kielvlak, en 2 het feit dat je haakeffect op een vliegende vleugel dus niet kan tegengaan met differentiatie...

Info gekregen van de F5B vlieger die de Mamba vloog.

""'
het is een leuk toestel voor aan de helling. die van mij heeft enkel ailerons en die doe ik 6 mm omhoog of zo (om te remmen)... het is eigenlijk geen kritisch toestel. ik vlieg met alle uitslagen maximaal (12mm) en een hoop differentieel want hij kurketrekkerd nogal bij rollen.

het zwaartepunt wil ik als het echt moet wel eens cheken maar dat zal wel te ver naar achter liggen.

Je kan en dat is wel belangrijk, een trim knop, of een 3 standenschakelaar op de hoogte roeren zetten om zo de snelheid te regelen. je kan zo met +-5mm up zeer gezapig rondvliegen of landen; vise versa om sneller te gaan. """"

ik vlieg met alle uitslagen maximaal (12mm) en een hoop differentieel want hij kurketrekkerd nogal bij rollen.

Met alles maximaal zou hij toch binnen de kortste keren dezelfde blokkerende roeren moeten hebben als ik gisteren had? Of heeft deze Mamba geen dichtlippen?
Ik begrijp de functie van differentieel voor een vliegende vleugel nog niet erg. Het lijkt mij dat kurkentrekkeren juist een gevolg is van asymmetrische rolroeren (dus rolroeren met differentieel?!)

Je kan en dat is wel belangrijk, een trim knop, of een 3 standenschakelaar op de hoogte roeren zetten om zo de snelheid te regelen. je kan zo met +-5mm up zeer gezapig rondvliegen of landen; vise versa om sneller te gaan. """"
Dat vind ik wel een leuk idee, kan inderdaad goed op een plank. Maar je krijgt dan ook wel weer sneller te maken met blokkeren van de roeren (hoe meer het roer omhoog staat, des te eerder wordt de kritiese waarde bereikt bij een uitslag omhoog).

Ik kan me niet voorstellen dat die dichtlippen al bij 12mm eruit floepen.
In de F5B kisten gebruikte ik plakband als dichtlip en ik kon mijn rolroeren 25mm up zetten zonder dat het eruit kwam of dingen blokkeerde.
12mm roer is helemaal niet zoveel, of je moet verkeerd meten....
Je moet echt aan de achterkant meten, aan de binnenkant van het roer, dus aan de rompzijde.

Dit soort dingetjes kunnen handig zijn (kan je ook zelf maken).

DSC_2706.jpg

Als er epoxy dichtlippen inzitten dan moet je die natuurlijk eerst passend maken, dat is normaal.
Je opent het roer zover mogelijk, dan leg je een stukje schuurpapier (korreltje 600 of hoger) tussen de dichtlip en de vleugel, sluit het roer en beweegt het schuurpapier dan over de lengte van het roer zodat ze op elkaar inslijten.
Maar ik mag toch aannemen dat je dat gedaan hebt, dat zijn basis dingen die je standaard doet bij een gfk model.

Misschien ten overvloede verwijs ik nog naar een bouwbeschrijving die ik gemaakt heb voor 1 van mijn Surprises, dit keer de S15, wel in het duits.
Pagina 2 staan de flaps.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/377292-Baubericht-F5F-Freudenthaler-Surprise-15

GJ

Ik kan me niet voorstellen dat die dichtlippen al bij 12mm eruit floepen.
Ik heb de uitslag (nog) niet gemeten. Maar het gaat er juist om dat het niet bij 12 mm gebeurt, maar: bij 12 mm roluitslag PLUS 12 mm hoogteuitslag!

Als er epoxy dichtlippen inzitten dan moet je die natuurlijk eerst passend maken, dat is normaal.
Je opent het roer zover mogelijk, dan leg je een stukje schuurpapier (korreltje 600 of hoger) tussen de dichtlip en de vleugel, sluit het roer en beweegt het schuurpapier dan over de lengte van het roer zodat ze op elkaar inslijten.
Maar ik mag toch aannemen dat je dat gedaan hebt, dat zijn basis dingen die je standaard doet bij een gfk model.

Ik ken die behandeling niet... maar als ik dat doe, dan betekent dat dat de Dichtlippe kleiner wordt, en dus eerder vrij komt bij een grote uitslag... het lijkt me dat ik dan van de wal in de sloot kom...?
De Dichtlippe schuift dus ónder de vleugelhuid en moet lang genoeg zijn om niet los te komen.

Grappig...
Op een Spektrum zender kan je, als je Deltamix inschakelt, geen differentiatie meer kiezen.

Bart,

De mix-functionaliteit van de MX-reeks is niet haar sterkste punt. Bij keuze van de modelconfiguratie V-tail is differentiatie ook niet mogelijk; ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar het zou zo maar kunnen dat het bij de delta-mix ook niet gaat.
In de handleiding wordt bij de V-tail mix aangegeven dat het wel lukt als je kreuzmischer gebruikt. Dat zal dan ook bij de delta mix de oplossing zijn als het bij de modelconfiguratie delta niet lukt (modelconfiguratie dan op normaal zetten).

Groet,
Juun

Kreuzmischer... bedoel je dat je dan zelf twee mixers aanmaakt om hetzelfde te bereiken? Ja dat heb ik met de DX6i heel wat keren gedaan... tja als de MX16 differentiatie had voor Delta conf. dan zat ik nou niet met die vrijkomende Dichtlippen...

Bij Delta/NF kun je gewoon differentiatie instellen (onder Flächenmixer).
Bij een v-staart doe je dat met de eindpunten.

Maar dat lost je probleem niet op. Jij wilt die 25mm uitslag gebruiken. Dat kan mechanisch niet. Welke mixer je ook gebruikt, als je de roeren 25mm omhoog wilt laten gaan loopt het mechanisch spaak.

Bart,

Ik gebruik duitstalig menu en daar is Kreuzmischer een afzonderlijke menuoptie. Nu heb ik een MX20 en jij een MX16, dus ik weet niet zeker of jij die menuoptie ook hebt. Hij staat bij mij vrij ver onderaan, voor de failsafe.
Je hoeft maar 1 mixregel in te geven.

Nee, een MX-16 heeft dat niet maar is ook niet nodig omdat differentiatie voor Delta er standaard al in zit.
Het ontgaat mij overigens wat dit aan het probleem zou kunnen veranderen. Met differentiatie verklein je de uitslag van een roer en Bart wil juist de maximale uitslagen blijven gebruiken.

Ten eerste:

Je uitslag mag NOOIT hoger worden dan 12 a 13mm.
Het is niet 12mm plus 12mm maar 12mm totaal bij het meest uitslaande roer.

Voorbeeld:
Als je vol up zou geven en je wil tegelijk rol geven dan gaat er 1 roer iets naar beneden en NIET de andere nog verder omhoog.
Maar ik denk dat er dan mechanisch gewoon iets bij jou niet in orde is.
Zoals ik al schreef, mechanisch moet de kist in orde zijn en niet lapmiddelen zoals een computerzender gebruiken.

Dan de dichtlippen..
Als je 25mm uitslag gebruikt dan zullen de dichtlippen altijd uit de vleugel komen!
Daar is het model gewoon niet op gebouwd.
Maar het maakt niks uit, al zouden de lippen eruit komen, als je ze schuurt dan zullen ze altijd onder de vleugelhuid weer naar binnen schuiven.

Als er honderden mensen met de Mamba rondvliegen en geen problemen hebben, dan zit er toch iets bij jouw setup fout, klinkt misschien hard maar een andere conclusie kan ik niet trekken.

Begin gewoon eerst bij de basis:
Bouw je kist goed, schuren van de dichtlippen is nummer 1.
Dan de roerhevels inlijmen.
Daarna de servo uitslagen mechanisch zo maken dat de roeren niet heel veel verder kunnen dan 12-14mm.
En wel eerst alles in de middenstand zetten op de zender, met de mixer al aan.
Dan pas de servo's in het model plakken, met tesa tape er omheen zodat je ze er naderhand nog uit kan halen.

Dat is de basis, als je dat aanhoudt kan er niks fout gaan en werkt ook de delta/nurflugelmixer prima.
Als het in mijn MX22 werkt moet het ook in de MX16 werken.
En volgens mij heb ik ook mijn vliegende planken gevlogen met de MX16, zonder problemen.

GJ

Back