Hay,
Voor mijn laatste M (Minky) heb ik de vin opgebouwd uit een 4 mm kern van balsa en die eerst in de vorm geschaafd en geschuurd.
Probleem met een balsa kern van 4 mm is dat de voor- en achterkant moeilijk recht te houden zijn bij de voorbewerkingen, vooral met balsa..Zo'n leading edge ziet er uiteindelijk een beetje 'wobbelig'uit.
Daarom had ik de vin van Minky opgebouwd uit 2 lagen van 2 mm balsa en daartussen een laagje fineer (je kan ook carbonweefsel nemen, wordt-ie nog dunner, maar niks sterker)
Dan is a) de hartlijn beter zichtbaar en b) je hebt een iets hardere laag waar je naar toe kan schuren..
Die vin is uiteindelijk strakker geworden dan voor de voorganger Spetters.
Verder had ik voor die eerste boot (Spetters dus) aan beide kanten 3 lagen carbon aangebracht ,UD met een young's modulus van 240.Niet erom heen vouwen, gewoon laten oversteken.
Na uitharden van de epoxy de randen afzagen en hou je voldoende hard materiaal over om een mooie leading en trailing edge te maken.
Voor de laatste boot, Minky, 2 lagen carbon weefsel aangebracht ook met een modulus van 240.Maar deze vin is daardoor wel een tikkie slapper geworden.
Een en ander op elkaar gelijmd met epoxy in zo'n Roarockit vacuumzak voor skateboards waarbij je zo'n vacuvin pompje gebruikt(!)
De vin van pakweg 67 cm weegt 185 gram.
Ard