Mijn draak (in het groot) is ook van plakhout, dus meerdere lagen fineer in verschillende richtingen over elkaar. Dat is stijver en sterker dan welke polyester draak dan ook, en weegt precies hetzelfde.
Ik heb er eens aan gerekend voor een M of IOM, en drie lagen wordt te zwaar, maar twee lagen kruiselings kan en is volgens mij ook sterk genoeg. er zijn zo een paar IOM's gebouwd, maar die bleken toch aan de zware kant te zijn. ook is het (volgens de bouwverslagen daarvan) heel lastig om de fineer de curve van de romp te laten volgen bij de boeg, waar een U vorm met kleine radius bestaat. Dus, René, als je daar nog goede tips voor hebt houd ik me aanbevolen, want ik wil het heel graag een keer proberen. ik zal je bovenstaand bouwverslag eerst maar eens goed lezen.
Tom, voor de warmte en uv bestendigheid van de epoxy ben ik helemaal niet bang. Warmte is sowieso geen punt en tegen UV kun je prima beschermen met een laklaag. ook heb ik een toevoeging in de epoxyhars, die uv bescherming geeft. Tot slot staan ze niet dag in dag uit buiten, dus ik denk dat ook dat erg mee valt.
Puntbelasting; twee lagen fineer is wat dat betreft al sterker dan carbon. Toch denk ik dat je aan de buitenkant een 50g/m2 glasmatje moet leggen om schade tijdens wedstrijden te voorkomen. het gewicht daarvan is te overzien; bij handgelamineerd is dit 18g voor een M. gebruik je vacuum, dan zelfs maar 16g.