Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

De boeg beplanken.
Puur speculatief. De beplanking is hier horizontaal, op veel kraken is dit gebogen vertikaal, maar ten tijde van het zinken van de Mary Rose lijkt dit wat ouderwets te worden. de meeste tekeningen tonen dan horizontaal beplanking.

Eerst de binnenzijde "opkuisen"
20240505_112213_1280.jpg


En stap voor stap wordt de boeg opgebouwd.
20240505_112223_1280.jpg
20240506_150921_1280.jpg
20240517_192235_1280.jpg
20240517_192250_1280.jpg
20240517_195815_1280.jpg
20240520_082311_1280.jpg
20240520_082322_1280.jpg


Het beplanken van de boeg is klaar .Niet goed zichtbaar op de foto's, maar hier en daar zitten nog dieptes en hoogtes in de vorm. De planken zijn echter dik genoeg voorzien om deze oneffenheden weg te schuren.
Dus nog schuren, houten pennen in de beplanking aanbrengen enz.. te doen.

Niet blij met de kemels rechts, maar daar zien we later gelukkig niets meer van. En nog verder bij te schuren (links)
20240520_082348_1280.jpg



Met het kartonnen voorkasteel. In deze nieuwe opstelling is de hoogte van dit kasteel al 1.5cm lager geworden
20240520_084425_1280.jpg
 
Inderdaad.

Maar, stel je eens voor.
Deze rompvorm, één dek volledig met bronzen kanonnen, zonder de logge voor en achter kastelen en gewoon 3 masten.
200 jaar vooruit in zijn tijd. En geen zwakke spiegel vol glas en beeldjes....
 
De beplanking aan de boeg is verder geschuurd en voorzien van houten pennen.
20240523_190250_1280.jpg
20240529_073253_1280.jpg


Terug naar het achterkasteel.
Op de overnaadse be planking worden er kleinere berghouten (4) geplaatst. Uiteraard heeft weer geen enkele van deze vier dezelfde afmetingen.
Voor de "juiste" plaats wordt deels gekeken naar de tekeningen en foto's. Bij de tussenafmeting tussen de berghouten werd ook al rekening gehouden voor de toekomstige schilderwerken.
Volgens de restanten van Mary lopen deze berghouten zeker door tot aan sector 10 (de voorlaatste kanon poort).
20240528_201640_1280.jpg


Na het aanbrengen van deze berghouten is er eerst denkwerk te doen.
De "spanten" van het achterkasteel zijn veel te dik. En de overnaadse beplanking aan de spiegel voelt ook verkeerd aan.
Dit word waarschijnlijk eerst wat schuur en wat breekwerk. En een manneke dat :frustie: doet.

Effie niet goed bezig ;). wordt vervolgt.
 
Alle berghoutjes aan de overnaadse beplanking zijn aangebracht.
20240603_191535_1280.jpg


Aan stuurboord is de balk nagebootst waar de draaibassen later op zullen komen.
20240603_191513_1280.jpg


En het dunner maken van de spanten is begonnen
Eerst een potloodlijn.
20240603_184350_1280.jpg


Dan "zwaar geschut", voorzichtig ingezet natuurlijk.
Bij wie heb ik dit gereedschap ook al eens in actie gezien op zijn model... dank u voor de tip:thumbsup:
20240603_184516_1280.jpg



Een zijde is van 6 naar 5mm, de bedoeling is om boven de balk van de draaibassen later de spanten nog dunner te maken naar 4 of als mogelijk 3mm.
20240605_095738_1280.jpg
 
Het zwaar geschut ligt nu standaard op mijn werkplek binnen handbereik. Samen met een hout snijmes. Ik houd ze wel superscherm met behulp van een leerstrop. Als je eenmaal doorheb hoe te hanteren is dit een mooi hulpmiddel. Maar het blijft akelig om te zien en te gebruiken. Het gaat jouw goed af. Mooie update en je gaat ook best snel, want dit is veel werk omdat maatwerk nou eenmaal zo bewerkelijk is.
 
Het zwaar geschut ligt nu standaard op mijn werkplek binnen handbereik. Samen met een hout snijmes. Ik houd ze wel superscherm met behulp van een leerstrop. Als je eenmaal doorheb hoe te hanteren is dit een mooi hulpmiddel. Maar het blijft akelig om te zien en te gebruiken. Het gaat jouw goed af. Mooie update en je gaat ook best snel, want dit is veel werk omdat maatwerk nou eenmaal zo bewerkelijk is.
Het gaat inderdaad redelijk snel.

Maar het is en blijft soms een bangelijke methode

Even nog naar deze foto gekeken, als je de beitel andersom houd met de schuine kant naar buiten heb je iets meer controle om niet dieper het hout in te gaan.

Yep.
Maar bovenaan loop ik dan kans om teveel druk naar de buitenzijde te creëren.
Na wat oefenen bleek dat ik best onderaan begin en zo naar boven werk. Beetje bij beetje.
En wanneer de nerf van het hout "verkeerd " loopt. Best afblijven en die dan met de rasp doen.
 
Je handtekening attendeerde mij op je huidige bouw, Patrick. Een hele uitdaging om dit schip scratch te bouwen. Zie dat jij ook regelmatig de plannen moet bijstellen. ;)
Gr. Peter
 
Je handtekening attendeerde mij op je huidige bouw, Patrick. Een hele uitdaging om dit schip scratch te bouwen. Zie dat jij ook regelmatig de plannen moet bijstellen. ;)
Gr. Peter

Yep, en 3 maal is scheepsrecht zoals je verder zal zien ;)

Met de balk voor de draaibassen aan bakboord ook geinstalleerd en de spanten dunner gemaakt, tijd om verder te doen aan de spiegel
de overnaadse beplanking die eerst aangebracht is reeds verwijderd.
20240610_162150_1280.jpg


De bedoeling is om hier twee kanonnen te installeren, de openingen van de "basjes" blijven dan leeg.
Hetzelfde aantal kanonnen aanbrengen als de Anthony tekening is niet haalbaar. Een mooie tekening om aan een koning te laten zien, maar in de realiteit is dit geen praktisch ontwerp.
Diverse pogingen...
20240612_154155_1280.jpg
20240612_160922_1280.jpg
20240612_160611_1280.jpg


En uiteindelijk is het dit geworden (poging 3 dus)
20240614_075816_1280.jpg


Dan de gaten voor de basjes aan stuur en bakboord verder afwerken met een balk bovenaan.
Eerst worden er groeven maken.
20240612_163935_1280.jpg
20240612_163947_1280.jpg


Dit is meer werk, maar het juist positioneren van de balk gaat dan veel eenvoudiger.
En hierboven komt terug overnaadse beplanking. Dit zal meer stevigheid geven aan het geheel wanneer later de spanten dunner gemaakt zullen worden.
20240614_080016_1280.jpg
20240614_095739_1280.jpg
 
Mooie poorten geworden. De hoogte is bijzonder bij deze schepen.
Slim om groeven aan te brengen om de balkjes te kunnen positioneren. Die moet ik onthouden.
 
Dank u voor de mooie commentaren.
Ondertussen een momentje waar je tegen jezelf zegt, kieke...
Latje vastgeklemd en de klem zit nu geblokkeerd :confused:.
Komt wel goed. :)
20240616_085343.jpg


En de ijzerdraad, die de wanden van het achterkasteel op de juiste breedte hield, en waar ik mijn vingers al een paar keer aan gesneden heb. is vervangen door een paar draadstangen.
Safety first op de scheepswerf ;)
20240616_104611.jpg
 
Back
Top