Mathea Vll speedboot

Taylorcraft

PH-SAM
Ook ik ga een stukje schrijven over de bouw van de Mathea ( derde in rij) maar in afwijking van de twee eerdere zal deze worden voorzien van een methanol motor 3,5cc.
Mijn voornemen is om het model zoveel mogelijk op authentieke wijze te bouwen zoals dit in de jaren vijftig en zestig ook werd gedaan.
Enige verandering is dat de diesel zal worden vervangen door een methanol motor.
Als eerste heb ik een roer, met water opname, gemaakt.
Eerst een messing buisje gebogen in de vorm van het roer en deze met 0,5mm messing zijpaneeltjes afgewerkt.
IMG_20201205_165848.jpg
 
Laatst bewerkt:
De spanten 7 t/m 11 maken onderdeel uit van een vlakke bodem.
Voor de verbinding heb ik balsa lijsten toegepast in plaats van de vuren latjes.
De verbinding van de bovenzijde spanten worden wel dmv.de vuren latjes gerealiseerd.
De achtersteven spant en de één na laatste spant worden verbonden met een sterke radius in de latjes.
Latjes eerst in warm water gelegd en daarna in de mal geschoven.
Laten drogen en als resultaat een perfecte vloeiende bocht in het hout.
IMG_20201206_111005.jpg
IMG_20201206_145255.jpg
IMG_20201206_145932.jpg
IMG_20201206_145945.jpg
 
Om spanningen op de romp te voorkomen buig ik, vooraf, de betreffende vuren latjes in de gewenste vorm.
Eerst de latjes in water leggen, uurtje, en dan op de mal vast zetten en laten drogen.
IMG_20201207_141006.jpg
IMG_20201207_141017.jpg
IMG_20201207_140614.jpg
IMG_20201207_140609.jpg
IMG_20201207_140603.jpg
 
De bouw helling en de delen voor het vormen van de gebogen vuren latjes is allemaal gemaakt van stuken resthout.
Vanaf de achtersteven tot aan de verbreding romp ligt de bodem van de romp op een vuren plankje met een dikte van 18mm.
Dit is exact het verschil van hoogte tussen achterzijde romp en de achterzijde sponsons .
Naar de neus van de romp is het verloop tussen de daarop volgende spant ongeveer 5 mm met dien verstande dat er tussen spant 6 en 5 nagenoeg geen verschil in hoogte is.
IMG_20201208_131306.jpg
IMG_20201208_131405.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk bekennen dat dit bootje wel een zeer bijzonder exemplaar is en de kwaliteit, en dat voor € 38,95 , van een zeer hoog niveau.
De moeilijkheidsgraad zit in de gebogen vormen maar zijn in principe met eenvoudige middelen op te lossen.
Een leuk retro model die je op allerlei manieren kunt inzetten.
IMG_20201209_154146.jpg
IMG_20201209_154139.jpg
IMG_20201209_154155.jpg
 
Erg mooi en ik weet dat je hebt voorgebogen, maar kijk uit voor “warps”. M’n huidige heb ik op een MDF-bouwplaat gebouwd.
 
De sponsons zijn gereed.
Ben best tevreden:koud:
Als proef, om te zien hoe het gaat worden, mahonie fineer op de bodem gelegd.
Het fineer is 0,4mm dik en is dus goed te verlijmen met het strijkboutje principe.
De bovenzijde van de romp beplank ik eerst met balsa en als toplaag het fineer.
IMG_20201214_085035.jpg
IMG_20201214_084810.jpg
 
Erg mooi :)! Onderzijde zou ik beslist met laagje 25gr/dm2 GFK-weefsel (en 24-uurs) afwerken. Mss was je dat ook wel van plan.
Ga ik ook doen maar wel tussen de beplanking en de mahonie.
De mahonie wil ik voorzien van een hoogglanzende transparante toplaag.
ivb.met de geplande brandstof motor uiteraard een twee componenten lak.
 
Mooi hoor ziet er top uit! Ga je nog grote gaten maken in de spanten voor wat gewichtsbesparing?
Ik deel de mening van Eric inzake gewichtsbesparing.
De aanpassing van houtsoorten brengen al een aardige reductie en maken het bootje beduidend lichter dan de oorspronkelijke, in de bouwdoos aanwezige, houten delen.
 
Back
Top