Mathea Vll speedboot

Wordt het wel een afneembaar kappie? En waar ga je welk roer plaatsen?

Ja de kap dient afneembaar te worden.
De motor zal dmv.een trekkoord worden gestart.
Ik heb een schaalroer van messing gemaakt die in de eerste instantie op de gangbare plaats zal worden gemonteerd.
Ik weet dat ik daardoor geen haakse bochten kan maken.
De Webra maakt waarschijnlijk niet voldoende toeren om er een echte Rennboot van te verwachten.
 
Heb bewust het deel te groot gemaakt.
Past goed.
De kier op de foto komt door de nog aanwezige overmaat.
Ik ga een waterdichte, afneembare, aansluiting maken met een bolle en een holle aansluiting.
Denk aan Klick laminaat:)
De bolling zal waarschijnlijk van een dun slangetje worden gemaakt.
IMG_20201229_082415.jpg
IMG_20201229_082340.jpg
IMG_20201229_082422.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat ik daardoor geen haakse bochten kan maken.
De Webra maakt waarschijnlijk niet voldoende toeren om er een echte Rennboot van te verwachten.

Het gaat ook niet om haakse bochten... het gaat erom dat je niet in de prop-stream zit te roeren. Daarnaast crëeer je balans door turnfin en roerblad aan tegenoverliggende zijden van de romp in het water te steken. Reken maar dat je dat merkt op het rechte stuk.

Met een fatsoenlijke prop eronder moet-ie zeker in plané kunnen komen. In plané komt het model tot z’n recht.

Je hebt dus voldoende aslengte nodig om van de motor-koppeling naar de achterzijde te overbruggen. In de Division I komt slechts een gedeelte van de prop onder de romp van boot. De rest dus niet. Dit geeft je voldoende ruimte om er een aardige lepel onder te schroeven. Heb je al gekeken wat voor soort props ze in de Division I gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat ook niet om haakse bochten... het gaat erom dat je niet in de prop-stream zit te roeren. Daarnaast crëeer je balans door turnfin en roerblad aan tegenoverliggende zijden van de romp in het water te steken. Reken maar dat je dat merkt op het rechte stuk.

Met een fatsoenlijke prop eronder moet-ie zeker in plané kunnen komen. In plané komt het model tot z’n recht.

Je hebt dus voldoende aslengte nodig om van de motor-koppeling naar de achterzijde te overbruggen. In de Division I komt slechts een gedeelte van de prop onder de romp van boot. De rest dus niet. Dit geeft je voldoende ruimte om er een aardige lepel onder te schroeven. Heb je al gekeken wat voor soort props ze in de Division I gebruiken?

Ik heb de achterzijde van de sponsons van een extra triplex spant voorzien om er een turnfin op te kunnen monteren.
De schroef komt op de positie zoal bij Division is aangegeven (hoogte van sponsons en onderzijde schroef en bodem boot moeten moeten een gelijk aantal centimeters beslaan.
De schroef diameter voor de motor dient 40 mm te zien , aldus Webra ( oude catalogus op internet ingezien).
 
Laat Webra niet de diameter van de prop bepalen! Dan is er nog het type prop, fully submerged vs semi-submerged, de spoed en iets over de hoeveelheid lift. Je hebt aangegeven dat de Webra zo’n 11.000 rpm haalt met een luchtprop, hoeveel rpm is dat met een 40mm marine prop? Kom je dan überhaupt in de buurt van 20 - 25.000 rpm?

Even zitten rondneuzen op de www... Webra Speed 20: 16500 rpm max.:rolleyes: Komt dat overeen met de specs van de Webra die jij hebt?
 
Laatst bewerkt:
Laat Webra niet de diameter van de prop bepalen! Dan is er nog het type prop, fully submerged vs semi-submerged, de spoed en iets over de hoeveelheid lift. Je hebt aangegeven dat de Webra zo’n 11.000 rpm haalt met een luchtprop, hoeveel rpm is dat met een 40mm marine prop? Kom je dan überhaupt in de buurt van 20 - 25.000 rpm?

Even zitten rondneuzen op de www... Webra Speed 20: 16500 rpm max.:rolleyes: Komt dat overeen met de specs van de Webra die jij hebt?
De toeren van 11.000 is gemeten met een propeller 9x6( volgens mij)
Dit zegt uiteraard niets over de toeren van een bootschroef.
Toeren van een Webra speed zouden naar mijn mening hoger moeten liggen ( vreemd).
De Webra die ik bezit is nagenoeg vierkant en moet dus wel enige toeren kunnen bereiken.
In het grijze verleden een vergelijkbare motor op een vliegtuig gehad( met koelribben) en die had enorm veel power.
Stond deze motor om bekend.
 
De achterpartij van de bovenbouw is nu gereed om te worden beplankt.
Om de contouren er volgens de tekening in te verkrijgen, zal ik een dikkere balsa gebruiken dan op de voorpatij.
Sand to shape, stond veelal vroeger in de bouwbeschrijving:koud:

IMG_20201230_121713.jpg
 
De zeer karakteristieke instap is een herkenbaar onderdeel van deze speedboot.
Om het een klein beetje schaal te verkrijgen komt er een dashboard in en als het lukt ook de gashendel.
Alles is nog redelijk ruw en zal passend in vorm worden geschuurd.
Om het gehele model zal een messing stootrand worden aangebracht.
Hiervoor heb ik een 2,5mm halfrond profiel gekocht.
Verwacht dit ergens in de loop van volgende week binnen te hebben.
IMG_20210101_152137.jpg
IMG_20210101_152126.jpg
IMG_20210101_152114.jpg
 
Ga je wedstrijden varen volgens de divisie regels nee. Dus dan gewoon opbouwen met een flexas en hydroprop. Niks exotisch gaan bedenken want dan heb je er straks het meeste plezier van. Ook met deze webra moet je er leuke snelheden mee kunnen bereiken. Begin gewoon eerst met een 40 mm carbonprop en kijk wat dat brengt.
 
De Mathea is nu gereed voor afwerking met fineer.
Ik blijf bij de keuze van een starre as en neem de mogelijke consequenties voor lief.(wel volgens de regels die in Amerika worden voorgeschreven voor dit soort bootjes).
Met de prop zal ik ,qua, diameter, gaan experimenteren.
Wederom de vraag: wat is nu feitelijk mis met de bijgeleverde as?
Slecht materiaal, niet geschikt voor boven de 20.000 toeren, teveel wrijving etc.
Bagger is wel een aanduiding maar zegt mij niets over waarom.
IMG_20210106_101843.jpg
IMG_20210106_101916.jpg
 
De hoek die de as nu maakt met de bodem is in ieder geval te groot. Is de meegeleverde as lang genoeg? Je wilt met de prop net achter de romp uitkomen en zo vlak als met een starre as mogelijk. Heb je bij aliexpress al M3-propjes besteld en geleverd gekregen? Welke maten heb je besteld?
 
Een oppervlakte schroef wil eigenlijk vlak met het water gaan liggen, dus de as vlak met het wateroppervlakte. Zoals de as nu staat wordt de neus dus behoorlijk in het water gedrukt, dat werkt nadelig om het maar zacht uit te drukken.

Voordeel van een flex-as is dat het vaste prop-as gedeelte na te stellen is, enkele graden verandering in de hoek zijn al goed te merken.
 
De hoek die de as nu maakt met de bodem is in ieder geval te groot. Is de meegeleverde as lang genoeg? Je wilt met de prop net achter de romp uitkomen en zo vlak als met een starre as mogelijk. Heb je bij aliexpress al M3-propjes besteld en geleverd gekregen? Welke maten heb je besteld?

nu loop ik een beetje vast :frustie:
Ik heb de as zo gepositioneerd zoals de regels van ClassicThunder 1 het aangeven.
Zij schrijven een starre as voor.
Uiteraard heb ik rekening gehouden met een maximale prop diameter( 40 mm)
Dit alles resulteert in de huidige as positie tov.de bodem.
Ik wil wel de juiste props aanschaffen en niet bij aliexpress .
Gisteren nog contact gehad met rcboats Maar die kon mij geen advies geven aangezien hij geen kennis heeft van brandstof motoren en de assen en props hiervoor.
De prop kan nog verder naar achteren worden verplaatst.
As heeft voldoende lengte.

Lexo :
Dit is duidelijk alleen wijkt het af van hetgeen Thunder Classic voorschrijft.
(NU jouw mening lezende moet ik kiezen voor een flex aandrijving :()

En ik maar denken dat vliegtuigen complex zijn om te bouwen.
Speedboten zijn complexer kan ik je vertellen.
Ik ben zeer rechtlijnig maar hier word ik aardig heen en weer geworpen en probeer overzicht te bewaren.
Maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

De foto van de as, tov. de bodem geeft wel een vertekend beeld.
De werkelijke hoek is kleiner.

Onderstaand de regels voor dit type speedboot.

CTdivIpic (1).jpg
Depth_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, oplossingen te over.

Éen van de problemen die de meegeleverde as oplevert is het vinden van een geschikte prop. Vind maar 'ns een prop die past op M3-schroefdraad... ja, die vind je bij aliexpress :) en nog wel in beide draairichtingen. Alleen, persoonlijk zou ik die niet snel zelf aanschaffen laat staan aanbevelen. Maar, wie weet, doen ze hun werk prima en heb je geluk.

Zorg dat de prop dus wat meer naar achter komt te staan, opdat de prop-diameter niet bepaalt hoe vlak (of: niet vlak) de as komt te staan.
 
Back
Top