MBF-project: Doppelraab

Even een kleine update: de tekening van Retroplane is nog steeds niet binnen en waarschijnlijk kwijtgeraakt tijdens transport.

Vincent stuurt mij morgen gratis een nieuwe tekening op. Goede service!
Edit: nu al gedaan zelfs, dat gaat snel!
 
Laatst bewerkt:
tekeningen

En, zijn we nog een beetje geinteresseerd in de Doppelraab?

Ik wel in ieder geval. Heb gisteren de tekeningen gekregen. Was laat thuis, dus nog niet heel goed naar gekeken.

full


full



Wie weet komende herfst...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kopie van de tekening, papier of digitaal, zodat ik hem na het vliegseizoen uit hardschuim kan maken. Uiteraard worden de kosten natuurlijk vergoed.
Wat zijn de afmetingen?
 
Willem,
de spanwijdte is 2,55 meter.
Aan de tekening mag ik je niet helpen. Deze moet je zelf kopen via retroplane, kost 25 euro inlcusief verzenden.
 
waarom trouwens niet 'de echte' bouwen uit balsa? Dat hardschuim heb je inmiddels wel weer gezien :p tijd voor het echte werk!
 
Nieuws!

RBCKits kan de kit van de Doppelraab leveren voor 55 euro ex verzendkosten.
Dat is iets goedkoper dan de Franse firma, maar vooral ook iets handiger omdat het dichterbij en in dezelfde taal is.

Ik stuur nu een PM de groep rond.

Mochten er nog meer mensen interesse hebben dan hoor ik dat graag!
 
alleen de tekening? kan dat? want de schuimbouw is mij prima bevallen alleen de modelkeuze(Austria Elefant) was wat ongelukkig. Graag wil ik van de schuimbouw van de Doppelraap een bouwverslag maken.
 
Willem,
de tekening is te bestellen via Retroplane. Betalen via Paypal en dan wordt hij meestal dezelfde dag nog opgestuurd. Bij mij was hij binnen een paar dagen binnen (de tweede keer, eerste is kwijtgeraakt).
De tekening kost trouwens 25 euro inclusief verzendkosten. Zijn twee grote bladen.
 
Ik ben bezig om een lijst te maken met benodigde materialen en heb 1 vraag aan de toekomstige bouwers:

Heeft er iemand bezwaar tegen het zelf snijden van lijsten?
(het zijn er zo'n 35 met diktes varierend van 1,5mm tot 10mm)

Bespanning heb ik ook al uitgezocht. Er zijn twee opties: solartex en oratex. Oratex word op een rol van 60cm breedte geleverd en solartex 67cm. De vleugel heeft een koorde van 28cm, dus met oratex gaat dat niet in 1x lukken. Met solartex komt dat veel beter uit. Daarnaast is het goedkoper en Vincent heeft het zelf ook gebruikt. Genoeg redenen lijkt me zo...
 
update

Update 27 mei:
- De tekeningen moet je zelf bestellen bij Retroplane inclusief de CNC frees-files. Dit kost 32 euro.
- RBCkits kan een shortkit leveren van de spanten. Kost 55 euro per kit.

Ik ben bezig met uitzoeken waar we hout het beste kunnen bestellen. Wellicht kan dat ook bij RBCkits. Het is de bedoeling dat je zelf de latten snijdt, dat scheelt veel in de kosten.

Voor de folie lijkt solartex de beste kandidaat te zijn. Ik ben nog aan het uitzoeken waar dat goedkoop te krijgen is. Er is zo'n 6 strekkende meter nodig.
Het wiel kan ik bij Hobbycity bestellen. Die hebben 2,75" en 3" schaalwielen. Welke het beste past kijk ik nog even na.
Qua scharnieren lijkt het me handiger als iedereen het type gebruikt wat hij gewend is en prettig vind. Je hebt er in ieder geval 12 van nodig.

Afhankelijk van hoe het loopt ga ik waarschijnlijk de kits compleet maken met alle bestelde spullen.

------------------Einde update-------------

(deze update is ook opgenomen in de startpost)
 
update

Aan allen:

de prijzen voor de Doppelraab onderdelen zijn bekend.

Een shortkit gaat 55 euro kosten
Het benodigde hout en aluminium kan voor 25 euro meerprijs geleverd
Een wiel kan er voor 6 euro bijgeleverd worden
En Solartex voor 8.5 euro per meter (6.25m nodig als je alles in 1x goed doet)



Mochten er hier mensen meelezen die hard twijfelen over het bouwen van dit toestel: binnen enkele weken sluit deze ronde en dan is het te laat...
Je kunt in ieder geval vast de shortkit kopen, de rest van de onderdelen kun je altijd nog bij de lokale hobbyshop kopen.
 
Kits zijn binnen

Update:
De kits zijn inmiddels binnen. Aan het einde van de rit zijn Olivier (vjete), Peter Verhulst en ik overgebleven als geinteresseerden.
Mocht iemand zich nog bedenken: RBCkits heeft nog een shortkit inclusief hout liggen...

Binnenkort zullen hier de eerste vorderingen gepost worden. Ik schat zo eens in dat Olivier de eerste zal zijn, die zit al maanden te springen om zn shortkit! Wat een motivatie en gedrevenheid!
 
Oeps:p

Echter ben ik ondertussen bezig met een avondopleiding en heb ik dus de eerste 3 maand weinig tijd om te bouwen. Al zal dit mij niet weerhouden er al aan te beginnen;)
 
Ik zal zo stilaan beginnen aan een Musger MG 9a van Vincent Bessancon, en heb me daarvoor voor de bekleding bij Tony Clark ProfiCover besteld.
ProfiCover is in gebroken wit verkrijgbaar is lichter in gewicht dan Solartex
en kleeft zeer goed, het kan geschilderd worden of met spanlak bewerkt worden.

Het is te verkrijgen in 1,20 meter breedte en in lengtes van 1 m. of 3,00 m. of 5,00m. en in 10 m. rollen, en komt in prijs overeen per vierkante meter met Solartex.

Voor meer inlichtingen zie de Tony Clark cataloog.

Wat de Musger van Vincent betreft, ik twijfel eraan of deze wel in Solartex bekleed is, de kleur is zeer licht en de ivoorkleur van Solartex is veel donkerder dan bij Vincent zijn licht gekleurde Musger.

groetjes

Robert
 
robert,

ik heb zojuist het verhaal over Proficover even doorgelezen.
Voor de anderen, zie:
ProfiCover is very easy to use, it is a woven Polyester fabric that is extremely tear resistant and temperature stable. Due to the very effective adhesive coating the airframe does not need any form of coating as is the case with other covering materials. ProfiCover shrinks rather more along the length of the roll than across it. The shrinkage can be controlled precisely y varying the irons temperature. The most difficult of areas can be easily covered without a single crease or fold. ProfiCover is very easy to iron on, as trapped air bubbles can dissipate hrough the material and the untreated wood. Rounded wing tips are a cinch. One heats the ProfiCover with the iron and then it is possible to pull it into any shape, very similar to glass cloth. A heat gun is not necessary as the iron will not scratch the material. A ProfiCover covered model will not suffer warps or air bubbles when you take care with ironing the material. ProfiCover imparts enough stiffness without shrinking too much. This considerably reduces the drum effect in the interest of sound reduction. ProfiCover can be coated practically with every type of paint, providing the paint has a certain amount of flexibility. Two-component car paint (Acryl or Polyurethane) with a plasticiser agent added is absolutely ideal for the purpose. Single component Alkyd resin based paints can also be used. For vintage models Clou dope is ideal. Do not use any form of filler coat or similar as these materials become very hard and develop cracks and particles break off. To achieve the Oldtimer look of clear doped linen, the ProfiCover can be painted with Clou L4 Light Oak furniture lasur varnish.

Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigd. Er wordt genoemd dat dit spul meer krimpt in de lengterichting dan in de dwarsrichting. Ik vraag me af of dat problemen op gaat leveren bij de romp van de Doppelraab.

een ander puntje is het gewicht. het lijkt iets zwaarder te zijn dan solartex. (wat ook in mooie vintage kleuren te krijgen is)

Oratex viel al af omdat de rol te smal is, wat zeer on-economisch uitkomt voor de vleugels.
 
Back
Top